[VER] Ik heb je liever dan lief…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:56

Ik snap wat candalisa bedoelt, ik vind de stukken van Daan ook veel meer pakken dan die van Syl. Ik kan alleen niet helemaal m'n vinger erop leggen waarom dat zo is. Misschien omdat we Daan nog niet zo goed kennen, ze veel vragen oproept misschien?

Anoniem

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:36

Eens! Ik denk ook omdat de gedachtegang van Danielle door onszelf steeds wordt ingevuld.. en nu ineens heeft ze weer een stem! Dat maakt het misschien zo verrassend en spannend en daardoor komt er veel meer gevoel bij kijken.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:34

Ik vind dat zeurderige van Syl juist wel fijn.

Ze is een jong volwassene-net puber af en single, dat ze (nog) wat egoïstischer is, vind ik wel passend daarbij.

Daan moet zich aanpassen aan werk, man eem kinderen. Een hele andere fase.

Juist wel mooi om die twee verschillen zo op te merken.

Anoniem

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:55

Ja ik stoor me ook niet aan de personages

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:10

Rocamor schreef:
Ik vind dat zeurderige van Syl juist wel fijn.

Ze is een jong volwassene-net puber af en single, dat ze (nog) wat egoïstischer is, vind ik wel passend daarbij.

Daan moet zich aanpassen aan werk, man eem kinderen. Een hele andere fase.

Juist wel mooi om die twee verschillen zo op te merken.


Eens! Ik vind het heel herkenbaar van hoe je gewoon verliefd werd op die leeftijd en Syl heeft ook gewoon minder dingwn om mee bezig te zijn op die leeftijd.

Anoniem

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:20

Ik word steeds benieuwder naar de Knal...

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 14:57

Wederom een klein stukje, er wordt achter de schermen hard gewerkt om alles naar mijn idee kloppend te krijgen! Dat betekent dat ik continu aan het wikken en wegen ben en het schrijven minder vlot verloopt. Maar ik ben er druk mee bezig.

Op de daadwerkelijke Knal zullen jullie nog wel even moeten wachten hoor, dat is écht pas op het einde.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het ontbijt verloopt voor de verandering vrij rustig, voornamelijk omdat Feline geen scène schopt over het wel of niet opeten van haar boterham omdat alles wat Niels haar nu voorzet blijkbaar ineens veel beter is dan alle andere ochtenden. Tygo krijgt tegenwoordig ’s ochtends ook een boterham naast zijn fles, maar die gaat vaak voor driekwart de vuilnisbak in. Ook nu heeft hij zijn fles netjes leeg, heeft wat aan zijn boterham gesabbeld, om er nu in te knijpen en de “balletjes” brood richting Niels te gooien om de aandacht te krijgen die Feline volledig opeist. Tussen het eten met de kinderen door, wisselen Niels en ik verschillende keren een blik. Ergens is dit wel het ideaalbeeld dat ik altijd voor ogen heb gehad, met mijn gezin aan tafel, waarbij we gezellig en zonder te veel geruzie voor de kinderen zorgen en tegelijkertijd nog steeds de onderonsjes hebben.
Ik heb namelijk altijd gedacht dat wij niet het gezin zouden zijn waarbij alles draait om werk en de kinderen, maar gaandeweg is het er steeds meer ingeslopen. We zijn beide moe van het werk en gebruiken het laatste beetje energie dat we over hebben om de kinderen hun verdiende aandacht en liefde te geven. Als er dan tijd is voor ons twee, zijn we allebei zo uitgeteld dat we liever als twee zoutzakken op de bank hangen en naar een stom programma op tv kijken. En dan reken ik de avonden dat we beiden met stapels nakijkwerk aan de eettafel zitten niet eens mee.
Begrijp me niet verkeerd, ik hou zielsveel van mijn kinderen en zou nooit kunnen zeggen dat ik spijt heb van het krijgen van kinderen, want dat is niet het geval. Maar zoals zovelen heb ik mezelf het ideaalbeeld van een gezin voorgesteld.
Het ideaalbeeld dat je altijd in kerstreclames voorbij ziet komen; de kinderen zijn zoet met elkaar aan het spelen, terwijl papa en mama gezellig met elkaar in de keuken staan te kokkerellen zonder daarbij elkaar de hersenen in te willen slaan omdat je beide op je tandvlees loopt en iedere kleine irritatie uitvergroot wordt.
En als ik dan zo naar Niels kijk, hoe hij ontzettend lief met Feline zit te praten, af en toe mijn richting in kijkt en me alleen even erkenning geeft dat hij me echt wel ziet, komt dit het meest dicht bij het ideaalbeeld dat ik me voorgehouden heb.

‘Daan, ik moet zo wel echt gaan. Kun je even…?’ – Hij hint met zijn ogen naar Feline, die aan zijn mouw staat te trekken omdat ze wil dat Niels haar haren in een vlecht doet.
‘Natuurlijk.’ – Ik sta op van mijn stoel en zet Tygo op de grond, die probeert zichzelf meteen voort te bewegen door zijn billen in de lucht te steken en als een soort rups over de vloer te kruipen. We doen het voor ons bekende trucje waarbij een van ons twee begint met de haren te borstelen van Feline, waarop de ander het ongezien voor haar overneemt. Tegen de tijd dat er een vlecht in zit, krijgt ze pas door dat het niet Niels is die met haar bezig is en ik maak me al een beetje op voor een tirade.
‘Mama?’
‘Ja schat.’
‘Moet papa echt weg?’
‘Papa is na een weekje weer terug, dat hebben we je toch gezegd.’
‘Maar waarom?’
‘Dat is voor papa zijn werk, maar ik blijf gewoon thuis hoor.’ – Ik lach naar haar, je ziet dat het in haar hoofdje allemaal niet klopt en dat ze nog niet helemaal snapt dat Niels een week niet thuis is en ik wel. Gelukkig is ze er niet al te lang mee bezig en houdt ze zich al snel bezig met Tygo en zijn rups-bewegingen.

Ondertussen dat Niels zijn laatste spullen bij elkaar raapt, ruim ik de tafel af en zet nog twee koppen koffie, ik merk dat er zich nu ook een bal in mijn maag begint te vormen. Ik vind het echt niet leuk dat hij vertrekt, nu het eigenlijk de laatste dagen zo goed is gegaan tussen ons.
Ik heb eigenlijk ook ontzettend de neiging om de afspraak die ik vanavond met Syl heb staan, af te zeggen. Die heb ik gemaakt omdat ik dacht juist blij te zijn dat hij er even niet was, dat ik uit kon zoeken wat er nu precies tussen ons gaande is, zonder daarbij de stress te ervaren van Niels die op een bepaald tijdstip thuis is en wil weten waar ik ben.
Maar het voelt nu bijna of ik hem aan het vervangen ben, terwijl ik dat dus niet wil.

Even raakt me het besef wat voor een puinzooi ik ervan gemaakt heb, in al die tijd heb ik alleen maar aan mezelf gedacht. Puur omdat ik ervan overtuigd ben geraakt dat Niels dat ook al die tijd gedaan heeft. Het voelde ook niet slecht dat ik Syl zag in de tijd die ik vrij kon maken, juist omdat zij mij wel wilde horen. Ik heb alle ellende en boosheid die ik voelde bij haar gespuid en ging met een comfortabel gevoel naar huis, had ook niet meer de behoefte om ieder detail van mijn zorgen met Niels te delen en dat zorgde voor zoveel minder spanning in huis.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:31

Goed stuk weer, ben echt benieuw naar de eind knal

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 23:14

Heerlijk om weer even een stukje te kunnen lezen! B-)

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:16

Als het af is, ga ik t nog een keer aan een stuk door lezen

ijslandfan

Berichten: 599
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 08:17

Super stuk weer.
Ik ben ook benieuwd naar het eindspectakel, maar ik hoop dat dat nog heel veel verhaalposts duurt!

paardnmeisje
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 01:13

Ik ben toch ook zo reuze benieuwd naar je einde!! Zoals hiervoor al gezegd; als het af is ga ik alles nog eens aan een stuk door terug lezen <3

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 15:34

Niels is weer beneden, staat met zijn jas aan en sleutels in de hand in de opening van de tussendeur. Feline rent als een malle naar hem toe om gedag te zeggen en Tygo begint te jammeren omdat hij naar zijn zin niet snel genoeg vooruitkomt richting Niels.
Ik pak hem op de arm en loop naar Niels, die geeft hem een kus op zijn wang en een aai over zijn bol, waarop het voor Tygo wel weer klaar is en hij duidelijk aangeeft weer op de grond gezet te willen worden.
Ik geef Niels een lange kus en sla nog even mijn armen om hem heen.

‘Doe je wel voorzichtig?’
‘Altijd. Doe jij een beetje rustig aan hier thuis?’
‘Zo goed en kwaad dat kan wel.’ – We kijken elkaar nog even aan en geven elkaar nog een laatste kus als hij de voordeur uitstapt.
De voordeur klikt in het slot, ik probeer niet te veel stil te staan bij het feit dat ik het nu 7 dagen zelf moet rooien met twee kinderen en ga door met de rest van de ochtend door de tassen van de kinderen klaar te maken voordat ze naar het kinderdagverblijf gaan, mijn eigen lunch klaar te maken en nog wat tijd met de kinderen door te brengen voordat de dag echt begint. Gelukkig lijken ze er tot nu toe geen besef van te hebben, zelfs Feline is gewoon haarzelf. Na ongeveer een uurtje nog met Feline en Tygo doorgebracht te hebben, wordt het nu wel echt tijd om zelf ook te gaan. Ik trek ze hun jassen en schoenen aan om te vertrekken naar het kinderdagverblijf en daarna naar school.

Als ik naar mijn zin net iets te laat de docentenkamer binnenloop, is deze voor mijn gevoel halfleeg. Alle schoolreizen zijn vandaag vertrokken, waardoor de docentenkamer een gatenkaas lijkt, zo ongeveer een even grote gatenkaas als de roosters van de docenten die niet mee zijn gegaan op reis. Cas en Bibi zijn ook mee, waardoor ons clubje uitgedund is tot Mick, Syl, Eric en ik. Waar ik overigens wel heel blij mee ben, is het feit dat Niels en Bibi niet dezelfde reis begeleiden, aangezien ik dan alle horrorscenario’s uit de kast had kunnen trekken.

Ik zie Eric en Syl aan tafel zitten en schaar me nog even bij hen.
‘Morgen.’ – Syl zit te glunderen als ik aanschuif, ik heb er alleen nu even geen ruimte voor.
‘Goedemorgen, Niels goed vertrokken vanochtend?’ – Erik kijkt me belangstellend aan.
‘Ja hoor, die had zijn koffer 3 dagen geleden al klaarstaan.’
‘Oh ja, hij is het georganiseerde type, dat is toch wel enigszins zeldzaam voor iemand die geschiedenis heeft gestudeerd! Dat zijn toch vaak de chaoten onder ons.’ – Eric probeert me duidelijk op te vrolijken, al lukt dat niet helemaal door het over Niels te hebben, al lach ik wel vriendelijk naar hem.
‘Het zijn 7 dagen, dus dat moet wel lukken.’ – Ik probeer het gesprek met als onderwerp Niels zo toch tot een einde te brengen.
Ik zie dat Syl tegenover me continue oogcontact probeert te maken, die wil natuurlijk peilen hoe ik eraan toe ben, maar ik wil vandaag even niet over mijn gevoel praten met haar. Ik wil dit even bij mezelf houden, zelf uitpluizen waar dit gevoel van missen vandaan komt, juist omdat ik dit niet eerder heb gehad als hij een paar dagen weg zou gaan.
Ik kijk haar zo vrolijk als ik op dat moment op kan brengen aan, zonder dat ik daarbij een of ander clownesk gezicht opzet. Het lijkt erop alsof ze er genoegen mee neemt.
‘Zien jullie roosters er overigens ook zo belabberd uit? Of ligt dat er bij mij aan dat ik de enige wiskunde docent ben die thuis is gebleven?’
‘Tja, ik heb 1 begeleider minder, dus ook minder lessen te volgen, maar verder is er bij mij weinig veranderd.’
‘Ah Daniël, je bent er helemaal uit hè! Voorheen was jij ook degene die anderen met zo’n terror-rooster achterliet terwijl jij in Oostenrijk feest aan het vieren was!’ – Erik zijn hele lichaam schudt op en neer van het in zichzelf lachen, ik moet hem ook wel gelijk geven en schudt met een scheve beamende glimlach mijn hoofd.
‘Tja, zo zie je maar weer dat wij vrouwen de prijs betalen voor het krijgen van kinderen hè.’ – Ik trek een gezicht naar Erik toe, die zijn schouders wat ophaalt.
‘Voordeel van kinderloos zijn!’
‘En toch zit je dan hier?’ – Syl doet ook een duit in het zakje.
‘Ik heb mijn fair share in schoolreizen wel gehad, het is nu tijd dat anderen dat stokje dragen.’

Alsof het zo uitgekiend is, gaat met het eindigen van Eriks zin de zoomer. Daar gaan we, dag 1. De leerlingen zijn ook altijd helemaal uit hun normale doen als de ouderejaars op reis zijn. Sommige zie je helemaal opfleuren omdat de onzichtbare pestkoppen even een week niet achter ze aankomen, anderen balen juist omdat hun halve groepje vrienden een week niet op school is en als laatste heb je nog de groep die het allemaal niet zo boeit.
Maar gooi deze groepen bij elkaar in een klas en je hebt gegarandeerd een spektakel aan onrust tijdens de les.

Deze dag sleept zich dan ook voort, geen pauzemogelijkheid omdat alle “problemen” die normaal door de afdelingsleider opgelost zouden worden, nu op ons eigen bord of die van de mentor terechtkomen. Ik ben dan ook ontzettend blij als de zoomer van mijn laatste les gaat en de leerlingen met een rotgang weer mijn lokaal uit zijn.
Nog voor ik mijn tas goed en wel ingepakt heb, staat Syl in mijn lokaal.

‘Hey, vandaag een beetje overleefd? Ik heb je gemist in de pauze.’ – Ze kan er niks aan doen en het is vast heel erg lief bedoelt, maar ze zit nu zo in mijn irritatie-zone. Ik draai me om en kijk met een veelzeggende blik in haar richting.
‘Syl, je bedoelt het vast goed, maar ik ben kapot en ik moet zo Feline en Tygo gaan halen. Ik heb dus echt even geen tijd voor een “gezellig onderonsje”.’ – Ik zie dat ze schrikt van mijn directe boodschap en meteen heb ik spijt dat ik het zo tegen haar gezegd heb.
‘Sorry, ik moet het ook niet op jou afreageren… Ik ben gewoon echt heel moe en chagrijnig.’
‘Kan gebeuren… Als je liever niet hebt dat ik langskom straks, dan snap ik dat hoor.’ – De smekende ondertoon in haar stem om het niet af te zeggen, is haast niet te vermijden. Ik loop naar haar toe, kijk even of er geen collega’s of leerlingen in de buurt zijn en geef haar een vluchtig kusje op haar voorhoofd.
‘Je bent gewoon welkom, maar ik ga nu wel.’ – zonder haar antwoord af te wachten, loop ik mijn lokaal uit en ren nog net niet naar de docentenkamer om mijn spullen te halen. Eenmaal in de auto heb ik het gevoel pas uit te kunnen ademen.

Anoniem

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:57

Top stuk weer!

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 18:50

Sammiex2000 schreef:
Top stuk weer!


Dankje!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:35

Ik lees ook nog met veel plezier je verhaal. Vind het zo goed geschreven, dat ik steeds weer hoop bij een nieuwe post, dat je weer wat hebt geschreven..
Op de 1 of andere manier is het net of ik aan de zijlijn meekijk bij je geschreven stukken. Zo ga ik erin op...

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:56

Ik hou er van!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:24

Goede stukken weer!!

MissJG

Berichten: 384
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:27

Balen.. te snel alles gelezen en nu moet ik wachten op een nieuw stuk... ;( :=

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:08

Het is in de maak, met een beetje geluk wordt het morgen geplaatst! :j

ijslandfan

Berichten: 599
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:59

Spannend !!!!!

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:10

Ik ben ook weer benieuwd naar een nieuw stuk :D

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 23:40

Morgen worden de puntjes op de "i" gezet en wordt het geplaatst!
Nog een klein beetje geduld gevraagd van jullie O:)

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VER] Ik heb je liever dan lief…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:09

Ik zag jouw reactie dinsdag, zag net dat jij gisteren als laatste had gereageerd. Dus dacht: "Kat in het bakkie".

Ben zo benieuwd naar het volgende stuk

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:35

soeboenoe schreef:
Morgen worden de puntjes op de "i" gezet en wordt het geplaatst!
Nog een klein beetje geduld gevraagd van jullie O:)

We wachten weer in spanning af