[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:16

Nee voor op de bank is inderdaad niet handig. Ik heb een kleinere cintiq van wacom, maar ook die is echt te zwaar voor op de bank. Heb ik zelfs nog liever m'n laptop met schermloze tekentablet op schoot.

Als je iets voor op de bank wil is een ipad of zoiets geschikter. Wel een prijzig grapje maar je hebt dan wel ook echt meer dan alleen een ding om mee te tekenen. En ProCreate is zo chill _/-\o_

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:42

Bimmerd schreef:
Nee voor op de bank is inderdaad niet handig. Ik heb een kleinere cintiq van wacom, maar ook die is echt te zwaar voor op de bank. Heb ik zelfs nog liever m'n laptop met schermloze tekentablet op schoot.

Als je iets voor op de bank wil is een ipad of zoiets geschikter. Wel een prijzig grapje maar je hebt dan wel ook echt meer dan alleen een ding om mee te tekenen. En ProCreate is zo chill _/-\o_


Jah denk dat ik hem omruil voor de 13 pro

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:38

Bimmerd schreef:
Nee voor op de bank is inderdaad niet handig. Ik heb een kleinere cintiq van wacom, maar ook die is echt te zwaar voor op de bank. Heb ik zelfs nog liever m'n laptop met schermloze tekentablet op schoot.

Als je iets voor op de bank wil is een ipad of zoiets geschikter. Wel een prijzig grapje maar je hebt dan wel ook echt meer dan alleen een ding om mee te tekenen. En ProCreate is zo chill _/-\o_


Ah, nog meer Procreate-fans hier. Ik ben er zo blij mee! Heb zelf nu een iPad Pro 12,9. Duur grapje, maar ik doe er van alles mee.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:30

Mkango schreef:
Ik had ze een paar dagen geleden al gezien - ik vind ze heel mooi! Vooral de kleuren inderdaad!

Ik had even een pauze nodig van een ander werk waar ik aan bezig ben, dus ik heb een (zeker voor mijn doen :+ ) vrij snel werk gemaakt van Egyptian Girl, die d4rkhorse een paar pagina's terug gepost heeft:
[ Afbeelding ]


De tekening is heel leuk geworden <3
Ik heb een nieuw character ontworpen
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:42

Whaha die is leuk!

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:09

Goedeavond,

Ik weet niet of dit is toegestaan maar ik waag het erop :o
Ik ben op zoek naar iemand die iets wil tekenen voor mij? Mocht je dit willen doen stuur me even een PB.
Het gaat om van die ibiza wegwijzers.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:17

Even wat delen :D ik heb gisteren een Huion Kamvas 13 gekocht, kan niet wachten tot hij binnen is :D zin in!
Meteen een vraag want ik snap de beschrijvingen niet helemaal. Ik wil hem graag met zijn scherm kunnen gebruiken, ik begrijp dat ik hem daarvoor moet aansluiten op een apparaat (in mijn geval, ik wil hem gebruiken met een desktop pc en een android tablet) èn ook aansluiten op een bron voor stroom. Echter, op de voorbeeldplaatjes zie ik 2 kabels naar een laptop gaan, dan denk ik dat ik ook 2 kabels zou moeten aansluiten op mijn computer. Maar wat voor kabels zijn dat, op wat voor port moet ik die aansluiten? Ik probeer ik te schatten of ik nog iets van een tussenstuk moet kopen om hem aan te kunnen sluiten, mijn desktop heeft bijvoorbeeld geen usb-c poorten

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:35

Telpeva schreef:
Even wat delen :D ik heb gisteren een Huion Kamvas 13 gekocht, kan niet wachten tot hij binnen is :D zin in!
Meteen een vraag want ik snap de beschrijvingen niet helemaal. Ik wil hem graag met zijn scherm kunnen gebruiken, ik begrijp dat ik hem daarvoor moet aansluiten op een apparaat (in mijn geval, ik wil hem gebruiken met een desktop pc en een android tablet) èn ook aansluiten op een bron voor stroom. Echter, op de voorbeeldplaatjes zie ik 2 kabels naar een laptop gaan, dan denk ik dat ik ook 2 kabels zou moeten aansluiten op mijn computer. Maar wat voor kabels zijn dat, op wat voor port moet ik die aansluiten? Ik probeer ik te schatten of ik nog iets van een tussenstuk moet kopen om hem aan te kunnen sluiten, mijn desktop heeft bijvoorbeeld geen usb-c poorten


Die van mij heeft 3 kabels, maar dit is wel een Wacom. 1 HMDI, 1 die naar het tablet zelf loopt en 1 stopcontact. Je zult zoiezo een HMDI connectie moeten hebben je computer in denk ik, of misschien heeft Huion dat met USB maar ik denk het niet?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:44

Ik heb de kamvas 13, 1 kabel gaat naar de computer, de ander gaat naar een stroompunt. Het werkt precies hetzelfde als een normaal beeldscherm wat dat betreft, zo moet je hem zien.

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 12:57

Oh als die als een beeldscherm moet worden aangesloten dan heb ik daar nog een poort voor vrij, fijn! thanks :D

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:17

Daar ben ik weer, met meer vragen :+
Vanmiddag is mijn Kamvas 13 binnen gekomen <3

Nu ben ik bezig om hem in te stellen op mijn computer, want ik zou hem graag als extra monitor willen. Dus indien mogelijk, het tekenprogramma op de Kamvas, en al het andere (referentiemateriaal, muziekspeler, bokt, email enz) op de monitor van de pc. Echter, ik krijg dit niet voor elkaar.

Tot nu toe ben ik erachter dat er 2 interessante instellingen zijn voor extra beeldschermen, dupliceren en uitbreiden. Met uitbreiden behouden beide schermen hun 'eigen' scherm, dit leek de optie die ik wil. Wanneer ik met de muis (gewoon, computermuis) van links naar rechts ga kan ik navigeren door die 2 schermen en ze allebei individueel bedienen, precies hoe ik het voor ogen had. Maar zodra ik de tekenpen op het scherm van de tekentablet gebruik, dan reageert niet alleen het tekentablet maar dan reageert het andere scherm ook!

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, of een manier om dit te omzijlen? ik weet ook niet hoe ik dit probleem kort kan omschrijven of waar ik zelf op zou kunnen googlen voor het antwoord, iemand een idee?
Ik wil graag die pen kunnen gebruiken op het scherm van mijn tekentablet, zonder dat ik daarmee onbedoeld andere dingen aanklik en activeer op het andere beeldscherm.

Edit: ik heb net weer zitten rommelen, en als ik nu op mijn tekentablet scherm het tekenprogramma open, dan opent het programma op de monitor en niet op het tekentablet _O- Oh wat ben ik hier slecht in

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:45

heb je de driver van de Kanvas geïnstalleerd?

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:52

Ja heb ik, eerst alle oude wacom drivers eraf, herstart, daarna de nieuwe drivers erop

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:59

Telpeva schreef:
Ja heb ik, eerst alle oude wacom drivers eraf, herstart, daarna de nieuwe drivers erop


oh dat is raar, heb je een apple of windows?

edit: sure dat je de laatste update hebt? (ik had op een gegeven moment niet de laaste en letterlijk alles liep cast xD )
Laatst bijgewerkt door Sanne_com op 25-06-21 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 19:59

Windows

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:00

Oh helaas, daar heb ik echt geen verstand van. Alleen dat je echt zeker weten de laaste driver moet hebben, al opnieuw opgestart? Dat werkt soms ook nog

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 20:10

Helaas, ik heb de nieuwste versies, opnieuw starten heb ik net voor de zekerheid ook gedaan maar hielp helaas ook niet. Dankjewel voor het meedenken!

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:15


Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 23:47

Bimmerd schreef:
Hier iemand met hetzelfde probleem en iemand die stap voor stap uitlegt hoe het te fixen: https://amp.reddit.com/r/huion/comments ... d_monitor/

_/-\o_
Dankje dit is hem, perfect!


Hier zijn mijn probeersels tot nu toe, ik zit nog altijd in de 'nope, ik heb nog steeds geen idee wat ik doe en wat ik nu weer aan klik' fase van het tekenprogramma. De pen zelf werkt goed!
De brush voor de line-art ben ik wel blij mee, gewoon een harde met pen pressure. Maar dat inkleuren joh, meh :')
Afbeelding

Afbeelding

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:44

Ik vind ze al zeer geslaagd. Ook de kleuren. Enige wat me opvalt is dat je erge fan bent van blurren. Ook bij het kleuren lekker harde lijnen en vlakken toevoegen (in combi met hoe het nu is) en dan heb je een hele sterke illustratie staan +:)+

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:29

Ik ben het eens met Bimmerd, maar wauw, die lijnen! Welk programma gebruik je? En welke brushes?

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 22:43

Dankjulliewel!

Ik heb gebruikt:
Programma Clip Studio Paint
Brushes: de line art is een G-pen (pen menu), en hij is ingekleurd met highlight & shadow (airbrush menu)

Normaal met 'gewoon' tekenen ben ik al fan van G-pennen, toen ik die optie als digitale brush tegen kwam voelde ik al meteen een klik ontstaan haha. Normaal gebruik ik dan ook alcohol markers om cartoons in te kleuren maar ik ben nog geen waardige digitale brush tegen gekomen die dat kan nabootsen. Straks maar weer eens wat andere brushes proberen, er is zo veel te krijgen, er moet vast ergens iets leuks tussen zitten :D

AnnoNiemand

Berichten: 882
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:58

Hey! Ik had een topic geopend maar zie nu pas dit topic over digitaal tekenen.

Ik teken nu met de muis en gebruik Affinity designer. Daar ben ik heel tevreden over, ik zou dat programma graag blijven gebruiken. Echter wil ik nu graag een tablet kopen om mee te tekenen. En dan wel een tablet waar je echt óp kan tekenen. Net als een ipad dus, meteen resultaat op je scherm.

Welke tablet is dan aan te raden?
En dan kan ik zeker niet meer Affinity designer gebruiken of wel?
Ik lees ook dingen over pro create op een ipad, is dat fijn? En wat is dat beter, zo'n wacom of pro create?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 11:21

Ipad is een hele goeie, maar wel prijzig. Tenzij je een 2dehandsje kan kopen die Procreate ondersteund (niet alle ipad modellen doen dat) leg je al snel 1000 euro neer. Procreate is wel een top programma, heel gemakkelijk te gebruiken. Voordeel is dat je overal kan tekenen met de Ipad, maar het scherm is natuurlijk een stuk kleiner.

Als je wil kijken naar een pen display (dus een scherm waar je op kan tekenen) is het bekenste merk Wacom. Wacom is goed, maar wel prijzig. Voor dezelfde kwaliteit kun je kijken naar het merk Huion, zelf heb ik heel lang een tekentablet (zonder scherm) van Huion gehad en de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid moet zeker niet onderdoen aan Wacom. Het kleinste Huion pendisplay is beschikbaar vanaf 250 euro denk ik.

Qua programma's maakt het niet uit wat je gebruikt; je pendisplay is eigenlijk gewoon een extra beeldscherm; zolang je pc/laptop het aankan, kun je gebruiken wat je wil :)

AnnoNiemand

Berichten: 882
Geregistreerd: 16-05-18

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:14

Dankjewel!!

Ik denk dat ik toch voor een ipad ga. De wacom heeft nogal veel snoeren nodig zie ik. Dat maakt hem met vaak kleine kinderen in huis niet zo gebruiksvriendelijk (om even mee op de bank te zitten).