[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:24

Ok
Ja ik lees dat ook inderdaad was benieuwd of ze inderdaad zo fijn werken :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:49

De pastel heb ik zelf niet. Ik hoop eind deze maand door mijn verjaardag te kunnen aanschaffen. :')
Ik wil ook nog de volle set kleurpotloden. :o Maar heb al een aardige set kleurpotloden. Dus als ik vanuit mijn verjaardag genoeg bij elkaar krijg wil ik eerst de pastel. :D

Ik vind de kleuren van de caran d'ache luminance op een of andere manier fijner werken dan die van Derwent, niet de textuur, echt de tinten. :) Dat zal heel persoonlijk zijn vermoed ik, maar ik krijg die van caran d'ache beter verwerkt op één of andere manier. :)

Textuur kan ik ook niets verkeerd over zeggen. Dus ik hoop dat de pastels ook zo zijn.

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:53

Seven schreef:
Heeft iemand hier de caran d'ache pastelpotloden ?
Ik vind ze vrij prijzig en ben dus benieuwd of ze het waard zijn. Ik ben heel tevreden met m'n huidige assortiment aan potloden maar wil zeker voor de basislagen wel wat extra potloden die fijn mengen naast de carbothello's


Ik heb geen pastelpotloden van caran d'ache maar wel een paar aquarel potloden van hun, namelijk de supracolour en ben daar erg tevreden over. Gebruik ze ook gewoon in tekeningen maar ik heb wel bewust potloden met 3sterren genomen. Ik heb volgens mij wel eerder een paar van hun pastelpotloden in de winkel geprobeerd gewoon om even te voelen en werd daar meteen hebberig van, dus positief. :j
Caran d'ache staat bekend als een heel goed merk, ook de pastelpotloden. Op onderstaande link hebben ze er vast een uitgebreid review van:

https://www.bestcoloredpencils.com/


Wel zou ik er rekening mee houden of ze even droog/poederig qua textuur zijn als Carbothello aangezien je ze samen wil gebruiken.

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:57

Ik gebruik nu derwent, carbothello, Pittpastel en nog 1 waarvan ik niet op de naam kom gewoon samen dus ga ervanuit dat dat met die potloden dan ook kan :j juist het krijt achtig en de kleur afgifte lijken me zeer interessant.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:13

Ik heb Giaconda, Bruynzeel, Derwent en enkele losse kleuren van Caran d'ache en dat zijn wel mijn lievelingspotloden als ik veel kleur moet hebben: fijn zacht potlood.

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:45

Klinkt goed janouk
Heb je een tekening voorbeeld waarin je de caran's gebruikt hebt?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:18

Ik gebruik alles door elkaar. Zet meestal op met Giaconda / Bruynzeel en zet de dunne harde lijnen met Derwent en met Caran d'ache de zachte lijnen en als ik wil dat de kleuren overvloeien. Kan ook het beste doezelen met Caran d'ache.
Niet echt een tekening als voorbeeld met specifiek alleen Caran D'ache gemaakt. Sorry

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:30

Hoeft ook niet met de caran alleen maar misschien had je iets waar je die potloden hebt gebruikt waarin ik kan zien hoe de kleur zich houd naast andere merken :D

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:38

Ik zal morgen even wat op papier zetten met de verschillende potloden ter vergelijk

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:05

Dank je janouk ben benieuwd

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:24

Ik ook. :j benieuwd of de pastel potloden het waard zijn. Anders koop ik toch de kleurpotloden _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:32

Ayasha schreef:
Ik ook. :j benieuwd of de pastel potloden het waard zijn. Anders koop ik toch de kleurpotloden _O-

Ik zou sowieso de kleurpotloden kopen, want kleurpotloden <3.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:47

Het is gewoon de vraag welke ik eerst koop. :') En ik heb wel al een deel van de Luminance. Alleen nog niet de volledige set. En ik heb nog geen pastelpotloden van Caran D'ache... Dus daarom wilde ik nu eerst de set pastelpotloden nemen. :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:37

Zo, ik ben weer wat actiever en heb zowaar de kleurpotloden er weer bij genomen. :j
Ik ben wel lekker chaotisch aan veel verschillende dingen bezig, allemaal verschillende mediums. Zodat ik gewoon kan overstappen als ééntje even niet lukt. :+

De T-shirt:
Afbeelding
Afbeelding

Joy met kleurpotlood. Ik krijg alleen nooit dat "perzikachtige" van die palomino veulens er in... Nu heb ik op youtube zitten zoeken en ik ben blijkbaar niet de enige die daar niet echt in slaagt. := Ben dan weer wel best tevreden over het donkere stuk aan zijn ogen. :o
Afbeelding
Afbeelding


En dan mijn fysio-boekje (aan deze werk ik dus in de wachtkamer bij mijn fysio :') )

Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 14:56

Je T-shirt wordt heel gaaf! Mooi ook je paarden en Uil Ayasha. Leuk zo die verschillende werken tegelijk, bevalt wel zo werken?

Cool je kevers E4D!

Wat mooi dat Uiltje op die veer janouk, ben haar al eens tegen gekomen op Facebook. Wat een priegelwerk is dat.


Ik vind hem zo gaaf Seven, fijne pose en mooie stijl en kleuren.


Mijn Gaai gaat naar de expositie en ik mag nog een schilderij mee nemen. Dat word de appelvink mannen, alleen is hij nog niet af dus hard werken de komende dagen.

Vorige up en hoever ik nu ben.

Achtergrond vond ik nog wat te intens maar nu moet ik kijken dat ik niet te veel contrast verlies.

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:08

Jis wat zijn jouw portretten altijd heerlijk sfeervol! Wat je ook maakt, ik blijf er naar kijken... Ook deze is weer prachtig! <3 Hoe "kies" jij je kleuren als ik mag vragen?
Vind het ook zo knap hoe je die weerspiegeling gemaakt hebt. Heb je hier een voorbeeld foto voor gebruikt?
Ik wil het eigenlijk eens proberen (zo'n water weerspiegeling) maar heb geen ide hoe ik het zou moeten aapakken. :o

Voor nu bevalt die werkwijze me. Omdat ik altijd iets heb liggen waar ik "zin" in heb en als ik even vast loop maar wel nog zin heb schakel ik over op een ander werk.
Mijn man vroeg gisteren of ik tegen donderdag de hond van zijn trainer kon tekenen. In kleur potlood lukt me dat niet meer maar heb mijn aquarel grafiet boven gehaald. Dat geeft een net iets aparter effect dan gewoon grafiet. :D (en ik kwam er achter dat ik alleen HB heb en dat is voor een portret met zoveel zwart tinten om te onderscheiden echt niet voldoende. := Het is een Mechelse herder en met HB krijg je vooral meer glans ipv donkerder. :') )

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 20:58

Oeh ja HB wordt met veel contrast niet mooi. Krap tijd voor donderdag, gelijk heb je dat je dat niet in kleur gaat doen.

Dankjewel! Zit wat jaren kleuren puzzelen in. :D
Ik gebruik bijvoorbeeld voor bruin tinten meestal gebrande omber. Werk graag met warme kleuren maar wil ik toch wat koeler dan pak ik rauwe omber. Wit maakt flets dus daar pas ik voor op, voor oplichten vaak een licht geel er bij.

Nooit gebruik ik 1 kleur voor iets. Om zwart te krijgen meng ik phtelo blauw met gebrande omber of rauwe omber.

Weerspiegeling is voor mij ook voor het eerst, wel met mijn Roodborstje ook mee bezig nog. Is even zoeken, kleuren in elkaar over laten lopen. En op sommige plekjes juist weer niet. Bij helemaal stil water heb je de vogel/dier
gewoon strak in spiegelbeeld, lijkt me nog lastiger dan dat wazige.

2 van de 3 foto’s die ik gebruik voor dit doek.
(Het is eigenlijk 3 keer dezelfde man die ik schilder. )


Afbeelding

Afbeelding

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:07

Heel mooi jis <3

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:31

Dankjewel Jis. :) Ik ga dat eens proberen als ik me nog eens waag aan onze eigen mechelaar in kleur.
Is er eigenlijk ergens een echt goede site voor het mengen van kleuren te leren? Want ik zoek vaak op google maar ik lees op drie sites altijd drie verschillende dingen... Vraag me af of er nu nergens een soort "basics" te vinden is..

Inmiddels iets verder met de vraag van mijn man, de herder in kwestie is inmiddels 7 dus al grijzend overigens.:
Afbeelding

En omdat ik het niet vindt kunnen dat iemand die zoveel tekent als ik alleen maar een HB vulpotlood heeft heb ik even iets recht gezet. _O-
Afbeelding

Man: "Wat heb je nu weer besteld?" (ik bestel echt te veel. Kan de bezorgers bijna toevoegen op facebook. Als ze je begroeten met je naam weet je dat ze te vaak moeten komen. :)) )
ik: "Jij wilde die tekening."
Man *argwanend*: "ja..."
Ik: "Toen kwam ik er achter dat ik maar één soort hardheid van potlood heb."
Man *verward*: "Er zijn er meerdere?"
Ik: "Ja. En heb die nog nooit echt gemist omdat ik er eigenlijk nooit zo serieus over nagedacht heb als het voor mezelf is, maar voor een ander moet het goed zijn en dan heb je diepte nodig. En voor diepte heb je hardheden nodig. Zeker met een mechelse herder met zoveel zwart heb je die nodig om te zorgen dat er diepte in komt in plaats van meer glans."
Man *heeft inmiddels beslist dat hij dit nooit gaat winnen maar probeert toch nog wat sarcasme*: "Oké schat... Blij dat ik je heb kunnen helpen..."

_O-

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:07

Geweldig en zooooo herkenbaar
Net ook weer pakketje man zo blij als z'n kind omdat hij dacht dat het zijn pakketje was maar helaas het was van gersteaker voor mij := dat teleurgestelde gezicht tis weer voor jou hahahah

Je mechel ziet er goed uit al, ik heb de foto natuurlijk kwg gezien maar de neus lijkt wat plat in plaatst van boller als je begrijpt wat ik bedoel :D

Ik heb m'n werkruimte maar weer eens opgeruimd want m'n laatste opdracht heb ik vandaag afgerond dus nu een canvassen neer gelegd ik wil iets schilderen nu alleen bedenken wat :D

Beginnetje en de twee mega portretten samen
Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 14:18

Dank je Seven! :D

Wat een fijne portretten, prachtig!

Hahaha! Goed excuus om weer wat bij te halen Ayasha.


Geen theoretische kennis over mengen van kleuren, even gekeken en kwam hier op uit. https://schilderenmetolieverf.nl/leren- ... en-mengen/

Staan al goede tips tussen zonder aan de cursus mee te doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:37

Moest iemand zich vandaag dom voelen of onhandig:

Ik heb zo juist mijn herder verpest "beyond repair" omdat ik het oog te donker gemaakt had en ik pas nadat ik al in de weer gegaan was met inkt (gelpen) ineens naar mijn kneedgum keek en dacht "Mongool.... Grafiet kan je uit gummen....." :roll:
Ja, toen niet meer natuurlijk. :x :x :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:40

Ayasha schreef:
Moest iemand zich vandaag dom voelen of onhandig:

Ik heb zo juist mijn herder verpest "beyond repair" omdat ik het oog te donker gemaakt had en ik pas nadat ik al in de weer gegaan was met inkt (gelpen) ineens naar mijn kneedgum keek en dacht "Mongool.... Grafiet kan je uit gummen....." :roll:
Ja, toen niet meer natuurlijk. :x :x :x

Oplichten met een witte gelpen of acrylverf?

Seven

Berichten: 21195
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:35

Ja wat San zegt of een mesje en iets proberen weg te krabben

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 00:35

Als het voor mezelf was zou ik dat doen... Maar dit moet een cadeau worden... Dan moet ie gewoon zo goed zijn als ik kan. :o Dus gewoon geduldig opnieuw. Al doende leert men. :=