[TEK] Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:08

Ik doe een soort inkwash dus het is bij mij de bedoeling dat ze uitlopen. _O-

De steadlers zijn iig niet watervast.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:18

Ik heb gewone fineliners van de Hema gebruikt. Maar het mooiste vind ik m’n Pentel pocket brush, hetvulbaar met watervaste inkt en flexibele punt.

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:22

Dat maakt het niet makkelijker dat de meningen verdeeld zijn over de watervastheid haha.

Gut ja die pentel brush daar werkte ik vroeger ook wel wat mee. Ik heb die toevallig laatst weggegooid omdat die ingedroogd was. Die ga ik sowieso weer bestellen, was een fijn ding. Wist alleen niet of die watervast is, maar wel dus, top.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:29

Vind het echt gek dat anderen ze niet als watervast ervaren :') Ik gebruik werkelijk alleen maar deze, ook icm aquarel dus en nooit problemen gehad. Ook niet met alchoholmarkers.
Afbeelding
Afbeelding

Snap ik wel AlwaysH! Ik wil juist wat comfort omdat ik anders moeilijk rond kom. :') Wat enthousiasme over het onderwerp helpt mijn creative juices wel.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:30

Dit is ook Staedtler met aquarel

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:53

Deze inkwash is allemaal met steadler en gewoon met een waterpenseel er overheen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus ik zou ze niet watervast noemen. :=

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:55

Misschien is de volgorde van belang?
Eerst de waterverf en als die droog is de fineliner eroverheen zou geen probleem moeten geven.
Fineliner helemaal laten drogen en daarna met waterverf er overheen mogelijk ook niet.
Fineliner onmiddelijk 'uitwassen' kan dan prima alsnog wel werken :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:58

Ibbel schreef:
Misschien is de volgorde van belang?
Eerst de waterverf en als die droog is de fineliner eroverheen zou geen probleem moeten geven.
Fineliner helemaal laten drogen en daarna met waterverf er overheen mogelijk ook niet.
Fineliner onmiddelijk 'uitwassen' kan dan prima alsnog wel werken :D

Ik kon dagen later nog steeds uitsmeren. Type papier zal ook een verschil maken maar hoe dan ook zijn ze niet echt watervast. :) als je dat wil zal je toch naar iets zoals Sakura micron moeten gaan. Die krijg ik op geen enkel papier ‘gewassen’

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 17:00

Gave werken hoor! <3

@Kaatastrof, snap ik. Ik wil zoveel mogelijk dingen ontdekken, dus ik ga gewoon mee met de flow. Kleine of grote werken; maakt mij niet uit. Heb al bij een paar prompts aan mijn vriend en zusje gevraagd welke media ik van hun moet gebruiken. :D
Ik doe eigenlijk alles in een schetsboek, dus hoef geen pagina per sé vol te maken en kan ook zeker een spread gebruiken.

Ik doe zelf trouwens aquarel over de schets (die ik met kneedgum wat lichter maak) en daarna lijnwerk. Ik maak ook veel details met de fineliner.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:06

Het idee lijkt me best leuk en kan best wel een zetje zijn om het tekenen weer op te pakken.

Maar ik moet zeggen dat ik bij het lezen van de prompts eigenlijk direct alweer afhaak...

Zie daar dus echt helemaal geen inspiratie in, vooralsnog...
Misschien dat ik zaterdag wel ineens goede ideeën krijg?

Of misschien wel door wat jullie maken?

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:07

Ik doe eerst fineliner en dan de aquarel. Maargoed, zo te zien heeft iedereen weer andere ervaringen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 17:10

Marije_jiplover schreef:
Het idee lijkt me best leuk en kan best wel een zetje zijn om het tekenen weer op te pakken.

Maar ik moet zeggen dat ik bij het lezen van de prompts eigenlijk direct alweer afhaak...

Zie daar dus echt helemaal geen inspiratie in, vooralsnog...
Misschien dat ik zaterdag wel ineens goede ideeën krijg?

Of misschien wel door wat jullie maken?


Is er geen andere lijst die je inspiratie geeft? Wat vind je leuk om te tekenen? Je kan ook zelf een lijst bedenken, maar dat zou ik wel doen voordat je begint om een stok achter de deur te zetten.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:16

Ik ben meer van de natuur tekeningen en ik teken graag dieren.

Maar wil op zich wel eens iets anders verzinnen, maar bij sommige prompts uit de lijsten uit de OP moet ik eerst gaan googlen om te weten wat het überhaupt is O:)

En dan is het dus best lastig om bij het lezen van een prompt al inspiratie op te doen.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:19

Ik heb in 2019 bij elke prompt ook een dierenthema bedacht want ik teken het liefste ook dieren.
Maar vind deze prompts ook wel lastig :+
Maar je kan ook gewoon 31 dieren doen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 17:23

Ik teken ook het liefste dieren, dus bij een waterspuwer en boeket krab ik ook even achter mijn oren. Maar wel een manier om te ontdekken of je het wellicht wél leuk vindt!

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:25

Een hond die een bosje bloemen in z’n bek houdt :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 17:29

Ja, dat kan natuurlijk. Maar ik wil juist een boeket maken op een manier dat ik normaal niet zou doen. O:)

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:12

AlwaysH schreef:
Ik teken ook het liefste dieren, dus bij een waterspuwer en boeket krab ik ook even achter mijn oren. Maar wel een manier om te ontdekken of je het wellicht wél leuk vindt!

Mijn eerste gedachten met dieren zijn bijvoorbeeld een walvis, schuttersvis, een random dier in een epische pose op het dak van een kathedraal (bonuspunten als het een koe of paard is of iets anders wat je niet op een dak wilt) een kotsende kat, + en voor boeket bijvoorbeeld bijen, kolibries, een bambi die bloempjes eet

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:45

"Kotsende kat" _O-

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:32

Telpeva schreef:
AlwaysH schreef:
Ik teken ook het liefste dieren, dus bij een waterspuwer en boeket krab ik ook even achter mijn oren. Maar wel een manier om te ontdekken of je het wellicht wél leuk vindt!

Mijn eerste gedachten met dieren zijn bijvoorbeeld een walvis, schuttersvis, een random dier in een epische pose op het dak van een kathedraal (bonuspunten als het een koe of paard is of iets anders wat je niet op een dak wilt) een kotsende kat, + en voor boeket bijvoorbeeld bijen, kolibries, een bambi die bloempjes eet

Doe alsjeblieft die kotsende kat :')


Is die pentel pocket significant anders dan de gewone pentel brushes? Die lopen bij mij dan namelijk altijd weer gigantisch uit als ik daarna met water ga smeren. (maar het kan wel dat ze beter blijven zitten als je even geduld hebt tussen het moment dat je met die pen tekent en het moment dat je met water aan de gang gaat, alleen dat heb ik meestal niet...)


Ik heb helaas geen tijd dit jaar (met al twee dingen die elke dag/avond "even een uurtje" moeten gebeuren is nog inktober erbij wat veel vrees ik) maar ik kijk wel weer mee hier :D (oke, misschien doe ik mee. Heeeel misschien.)
Niet meteen een idee hebben bij de prompt vond/vind ik nooit zo'n probleem, het is ook wel leuk om ter plekke wat te moeten bedenken. Vaak deed ik ook eerst wat rondgooglen, of op instagram zoeken wat anderen al gemaakt hebben. En het hoeft ook niet letterlijk die prompt te zijn natuurlijk, als je bij een prompt een bepaalde associatie hebt en dat tekent is dat ook best (vind ik dan :P ). Daar zijn die prompts juist wel leuk voor, het is een soort opzetje waar je vervolgens iets mee kan, maar wat, dat is geheel aan jou.
Een overkoepelend thema voor de hele maand maakt het wel makkelijker overigens heb ik de laatste keer gemerkt; toen ik die eekhoorns tekende heb ik echt amper na hoeven denken over wat ik nu ging maken.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:59

Mkango schreef:
Nevony: bij Drawtober duren de prompts 5 dagen. :)


Ik klinkt al een heel stuk beter voor mij :)) heb de lijst even bekeken en die sluit volgens mij mooi aan bij een online minicursus die ik momenteel volg voor digitaal tekenen, dus wellicht kan ik iets combineren. Dat zou leuk zijn, want ik vind het wel leuk om eens ‘gedwongen’ iets anders te doen dan de eeuwige realistische portretten :)

Leuk dat er al zoveel mensen meedoen en dat er verschillende promptlists bestaan, zo is er voor ieder wat wils.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:12

De gargoyle.
Klein tekeningetje, a6, preppy vulpen met watervaste inkt. Lichte was met waterverf.Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:27

Yeah! Heel fraai!

Ik heb me vandaag rot gezocht naar een foto die ik gemaakt heb van de waterspuwers van de Dom van Utrecht - kan 'm nergens vinden natuurlijk. Had die als voorbeeld willen gebruiken :))

Ik ga er morgen mee aan de slag, beloofd!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Inktober 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 18:31

Ik heb die van mij af maar heb geen foto. Zal die met dag 2 te gelijk posten!
Heb er voor gekozen een paard met hoorns en vleugels op een pilaar als ruïne te maken met fineliner en grijs kleurpotlood.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:35

Ik heb ‘m voor 75% af. Dag 1 en loop al achter. _O- morgen ook nog wedstrijd dus geen ide of ik dan kan inhalen! _O-

Kuggur: ik vind m leuk!