Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[DIGI] Ndlovu innie fynbos

 

*Olifant in het fynbos

Een paar jaar terug was er tijdens Inktober ook een prompt list waarbij dieren en planten gecombineerd werden. Ik heb toen niet meegedaan, maar vond het wel een leuk concept. Zodoende kwam ik bij deze olifant met fynbos, vegetatie die typerend is voor de Kaap in Zuid Afrika.

Geen topic is uiteraard compleet zonder stappenplan, dus bij dezen:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het eindresultaat:
[ img ]

En een close-up op 100%:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:22 



 
Profiel   

Ohh wauw die is echt schitterend <3 Zou ik zo aan de muur willen hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 17:28 



 

Nientsje schreef
Ohh wauw die is echt schitterend <3 Zou ik zo aan de muur willen hebben!
Dank je! :) Ik ben momenteel hard aan het brainstormen voor het opzetten van een print shop, dus hopelijk kun je hem over niet al te lange tijd bestellen! O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:48 



 
Profiel   

Heel gaaf <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:52 



 
Profiel   

Ik vind de olifant fantastisch, de achtergrond zou ik zelf anders, lichter willen hebben. Vooropgesteld dat ik het überhaupt zou kunnen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:53 



 
Profiel   

Gaaf zeg!! Welk tool/programma gebruik jij om digitaal te tekenen? Ik ben me een beetje aan het oriënteren en zo te zien kan jij er hele gave dingen mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:57 



 
Profiel   

Ik vind m echt geweldig <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 22:01 



 
Profiel   

Waaaanzinnig mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 22:08 



 
Profiel   

Prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:01 



 

8nnemiek schreef
Heel gaaf <3
Dank je! :D

mysa schreef
Ik vind de olifant fantastisch, de achtergrond zou ik zelf anders, lichter willen hebben. Vooropgesteld dat ik het überhaupt zou kunnen. :)
Grappig, ik zou zelf namelijk donkerder gegaan zijn, maar vond dat te donker worden. :D

Snadrem schreef
Gaaf zeg!! Welk tool/programma gebruik jij om digitaal te tekenen? Ik ben me een beetje aan het oriënteren en zo te zien kan jij er hele gave dingen mee!
Dank je! Ik gebruik 'gewoon' Photoshop (icm een Wacom tekentablet), maar ik heb wel wat extra brushes gekocht. Voor inkleuren gebruik ik eigenlijk altijd een brush van Aaron Blaise, en voor de achtergrond heb ik wat olieverfbrushes van Grut Brushes.

Er is ook een digitaal tekenen topic (niet heel actief, maar geef het vooral een schop!): [UK] [Info] Het digitaal tekenen topic!

_San87_ schreef
Ik vind m echt geweldig <3.
Thankyouuuu! <3

luxx schreef
Waaaanzinnig mooi!
Dank je! :D

loulou schreef
Prachtig!
Thanks! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:09 



 
Profiel   

Heel erg mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:17 



 
Profiel   

Is dat digitaal gedaan? Wow, ik loop echt een eeuw achter. Je ziet dat echt niet, of althans, ik niet.

Heb je dan wel gekozen waar het op moet lijken? Of het op potlood of verf moet lijken bijv? En hoe stuur je de kwast?

Ik weet echt dat dit vreselijk domme vragen zijn hoor, maar snap niet dat je dit voor elkaar krijgt. Je moet toch heel precies en fijntjes kunnen werken? En laagjes op elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:25 



 

Hannanas schreef
Heel erg mooi.

Dank je! :D

superpony schreef
Is dat digitaal gedaan? Wow, ik loop echt een eeuw achter. Je ziet dat echt niet, of althans, ik niet.

Heb je dan wel gekozen waar het op moet lijken? Of het op potlood of verf moet lijken bijv? En hoe stuur je de kwast?

Ik weet echt dat dit vreselijk domme vragen zijn hoor, maar snap niet dat je dit voor elkaar krijgt. Je moet toch heel precies en fijntjes kunnen werken? En laagjes op elkaar.
Helemaal geen domme vragen hoor, vraag maar raak! :D Voor het aansturen van m'n cursor gebruik ik een tekentablet, in mijn geval een Wacom IntuosPro. Tegenwoordig heb je tekentablets die zelf een display hebben en je dus meteen bij je hand kunt zien wat je doet, maar de mijne is gewoon een zwart 'bord' met sensors. Sommige mensen gebruiken ook hun iPad icm de app Procreate en een losse pen.

Ik heb niet per se het medium gekozen waar het op moet lijken. De brush heet 'charcoal 2,' maar mijn benadering lijkt nog het meeste op hoe je zou schilderen. :) Ik ben ook vooral met deze manier van werken begonnen ter voorbereiding op het werken met olieverf; dus wel in laagjes, maar ik werk maar op één laag in Photoshop. Dat is deels dus gegroeid uit mijn plannen om ook fysiek te schilderen, deels omdat ik vroeger heel erg de neiging had om te 'noodlen' zoals Aaron Blaise dat noemt: dusdanig op de details gaan zitten en daaraan blijven sleutelen, terwijl je eigenlijk weinig verandert en alleen maar loze streken zet. En dan ook ieder detail op een nieuwe laag met de dekking van de brush het liefst op 30%, want stel dat ik toch eens een fout zou maken... Daarnaast zoomde ik bijvoorbeeld altijd heel erg in (zelfs tot 200%) om de kleinste details te renderen, maar zoals je in de close-up ziet, werk ik tegenwoordig veel losser. :D Alleen het oog heb ik hier op ware grootte erin getekend, de plantjes op zo'n 66% en de rest op 50% of zelfs minder.

Doordat je zo kunt inzoomen, hoef je niet per se heel fijntjes te kunnen werken. Voor het originele formaat van dit bestand was 50% te klein om het fynbos te kunnen schilderen, maar ik hoefde dus ook niet naar 100% of meer.

Dit is een wat ouder filmpje, maar dit is een beetje hoe ik werk (afgezien van het feit dat ik nu niet meer 'meng' vanuit een bepaald aantal swatches, maar gewoon het hele kleurenwiel gebruik):

Uiteraard wel behoorlijk versneld, want zo snel werk ik nou ook weer niet. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 00:42 



 
Profiel   

Jeetje dat dit digitaal kan. Je ziet het bijna niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 07:24 



 
Profiel   

Prachtig <3
Ik houd echt van je kleur gebruik

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 08:36 



 
Profiel   

Gaaf die close up, dan nog zoveel beter te zien hoe mooi de kleuren zijn, héél mooi geworden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 09:02 



 
Profiel   

Mkango schreef
Nientsje schreef
Ohh wauw die is echt schitterend <3 Zou ik zo aan de muur willen hebben!
Dank je! :) Ik ben momenteel hard aan het brainstormen voor het opzetten van een print shop, dus hopelijk kun je hem over niet al te lange tijd bestellen! O:)


Nou wie weet! Mijn vriend vond hem ook erg mooi :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:58 



 
Profiel   

Hoe spreek je Ndlovu eigenlijk uit :o? ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:28 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitleg.

Ik wist wel dat je zo kon tekenen en wat bewerken, maar niet dat het er ook als ene schilderij kon uitzien. Heb ook nooit gezien hoe het werkt, dus dacht meer dat er een opdracht werd gegeven, zoals invullen met kleur x ofzo.

Op het filmpje zie je wel dat je toch echt ook moet kunnen tekenen en schilderen om de juiste kleuren en effecten te krijgen.

Maar hoe zit dat qua werktijd tegenover met kwasten en verf? Een olieverf schilderij bijv kan echt heel duur zijn vanwege het aantal uren en het materiaal.

Ik hou wel heel erg van tekenen met pen en soms potlood, maar ben heel slecht met kwasten/penselen.
Herken wel wat je zegt over blijven hangen in details.
Vroeger veel naar Bob Ross gekeken en zag hoe hij zonder details toch veel effect kon krijgen. Zeker met bomen bijvoorbeeld. Bij hem zag het eruit als een boom, als ik dat doe is het een vlek.

En hoe zit het met printen? Ik heb weleens een niet scherpe foto op doek laten printen en dat was echt niet mooi. Hoe wordt dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:20 



 

superpony schreef
Bedankt voor je uitleg.

Ik wist wel dat je zo kon tekenen en wat bewerken, maar niet dat het er ook als ene schilderij kon uitzien. Heb ook nooit gezien hoe het werkt, dus dacht meer dat er een opdracht werd gegeven, zoals invullen met kleur x ofzo.
Dat kan ook wel, maar dan heb je het over cel shading. Daarvoor heb je alleen wel echt een line-art nodig en niet zo'n krasserige schets als die van mij, anders ziet het er niet uit. :))

superpony schreef
Op het filmpje zie je wel dat je toch echt ook moet kunnen tekenen en schilderen om de juiste kleuren en effecten te krijgen.
Klopt, het enige verschil is dus dat ik het in Photoshop doe en niet op papier. :j Maar als je op papier nooit verder bent gekomen dan een stokpoppetje, heb je digitaal waarschijnlijk een heel scheef stokpoppetje, want het is best even wennen in het begin, haha, zeker als je geen display tablet of iPad gebruikt.

superpony schreef
Maar hoe zit dat qua werktijd tegenover met kwasten en verf? Een olieverf schilderij bijv kan echt heel duur zijn vanwege het aantal uren en het materiaal.
Je bent inderdaad veel minder lang bezig dan met een olieverfschilderij. Wat dat aangaat is de manier waarop ik het doe (maar er zijn heel veel manieren!) een beetje een kruising tussen tekenen en schilderen: doordat ik de brushes groter kan maken, kan ik sneller grotere vlakken invullen zoals bij schilderen, maar ik hoef dus niet te wachten op droogtijden, m'n "verf" loopt niet in elkaar over, dat moet ik ook echt met de hand blenden net als met potlood.

superpony schreef
Ik hou wel heel erg van tekenen met pen en soms potlood, maar ben heel slecht met kwasten/penselen.
Herken wel wat je zegt over blijven hangen in details.
Vroeger veel naar Bob Ross gekeken en zag hoe hij zonder details toch veel effect kon krijgen. Zeker met bomen bijvoorbeeld. Bij hem zag het eruit als een boom, als ik dat doe is het een vlek.
De sleutel daartoe is om van een afstandje te werken. Als je bijvoorbeeld met je neus bovenop De Nachtwacht gaat staan, zie je ook vooral vlekken en strepen, maar die komen samen tot een geheel naarmate je verder naar achteren loopt. Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig bijvoorbeeld op slechts 50% of zelfs 33% werk in Photoshop en pas inzoom als ik echt de details doe (zoals de ogen), want zo zie je het grotere geheel en laat je je brein zelf de details invullen. Je merkt dan ook al snel dat je brein daar heel goed in is, zelf dingen aanvullen als jij met je potlood of je penseel alleen nog maar de suggestie wekt. :j

superpony schreef
En hoe zit het met printen? Ik heb weleens een niet scherpe foto op doek laten printen en dat was echt niet mooi. Hoe wordt dit?
Dit ziet er met printen gewoon prima uit. :j Ik werk op 300 PPI, dus een hoge resolutie waardoor ik het ook nog vrij veel kan laten uitvergroten zonder dat het lelijk wordt (afhankelijk van je doel, kun je nog wel wegkomen met 150 of 200 DPI in de daadwerkelijke print - dit werk is dan al ruim bijna een meter aan de korte zijde, dus daar ga je sowieso niet met je neus bovenop staan).

Maar iets wat niet scherp is digitaal, wordt er inderdaad niet mooier op als je het laat drukken. Mensen onderschatten vaak ook echt het belang van de resolutie (dus die PPI/DPI), want iets wat er met 75 PPI op je telefoonscherm best oké uitziet, wordt heel lelijk als je het laat drukken en al helemaal als je het zou laten uitvergroten. :)

_San87_ schreef
Hoe spreek je Ndlovu eigenlijk uit :o? ...
Eigenlijk grotendeels zoals het er staat 'n-DLO-voe,' waarbij de middelste lettergreep een beetje klinkt zoals de 'll' in het Welsh, maar dan voiced. ('Ndlovu' is de naamvorm van 'indlovu,' dat olifant betekent.)

Nientsje schreef
Mkango schreef
Dank je! :) Ik ben momenteel hard aan het brainstormen voor het opzetten van een print shop, dus hopelijk kun je hem over niet al te lange tijd bestellen! O:)


Nou wie weet! Mijn vriend vond hem ook erg mooi :)
Ik laat het je weten als dat allemaal opgezet is, dan kun je rustig even kijken! :)

Jis_ schreef
Gaaf die close up, dan nog zoveel beter te zien hoe mooi de kleuren zijn, héél mooi geworden!
Dank je! :D

Seven schreef
Prachtig <3
Ik houd echt van je kleur gebruik
Thanks!

Suzanne F. schreef
Jeetje dat dit digitaal kan. Je ziet het bijna niet.
:D :D Tegenwoordig kan er zoveel digitaal... er zit een dame op Instagram die 3D renders maakt en als je niet zou weten dat het 3D renders zijn, zouden het net echte mensen kunnen zijn, zo levensecht. := Vergeleken daarbij is dit echt peanuts, haha.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-23 15:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen