Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Vraag] Vernis voor papier

 
Profiel   

Hey :D
Tegenwoordig ben ik een beetje van de mixed media, maar nu heb ik plannen voor een paar projecten waar ik vernis bij nodig ga hebben. Maar daar heb ik dus 0 ervaring mee!

Het materiaal wat ik gebruik is vooral pigment poeder wat reageert op water + inkt op waterbasis, de ondergrond is (dik) papier. Echter, ik wil er daarna ook op kunnen schrijven, tekenen en doen, het verder kunnen bewerken enzovoorts. Maar wanneer je met je handen eroverheen gaat dan is er nog kans dat het afgeeft of opnieuw activeert. Heeft iemand tips voor een vernis? en kan je er daarna nog overheen met andere media?

Voor nieuwsgierigen hier is een frutsel wat ik vandaag heb gemaakt.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:34 



 
Profiel   

Voor pastelkrijt gebruikte ik altijd haarlak, daarna kon je er nog wel bij tekenen maar veegde je het niet meer zo makkelijk weg. Je hebt ook speciale spray hiervoor, je zou daar eens mee kunnen testen. Via bol.com zag ik voor 15 euro al een spuitbus geadverteerd staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:46 



 
Profiel   

Wat jij zoekt is fixatief :j Die kun je in spuitbussen kopen, maar ook als vloeistof om in een vernevelaar te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:51 



 
Profiel   

Mjaaah had de fout gemaakt om op deze site naar vernis te zoeken, ik kreeg 4 pagina's aan keuze :') vandaar dat ik dacht: even hulp inschakelen want ik zie door de bomen het bos niet.
https://www.gerstaecker.nl/index.php?la ... ram=vernis

Fixatief daar heb ik wel eens van gehoord maar ook nog nooit gebruikt, wat is het verschil tussen die 2?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 18:57 



 
Profiel   

Is het nog poederig? Zo niet, dan kan je er wel een normale vernis over mikken. Zo'n spuitbus, lukas, lascaux, schmincke heb ik allemaal goede ervaring mee. Ik zou dan een matte nemen.
Je kan daar gewoon daarna overheen stiften.
Is het echt poederig, dan heb je een pastel fixatief nodig. Talents of schmincke is ook hier prima.

Maar, het best is natuurlijk gewoon beide kopen en testen op een proef stukje. Helemaal het zelfde als op bloot papier tekenen is het natuurlijk niet meer. Maar uit experiment kunnen juist ook weer verassende ideeën voortkomen, dus lekker gaan proberen. Je basis ziet er al veel belovend uit!

(edit: let op, dit loopt snel uit de hand. Want die matte is wat mat, en dan wil je toch die semi gloss proberen, en dan toch dat andere merk, en dan zijn er een aantal al weer een paar jaar oud, dus voor dat ene belangrijke project koop je dan weer een extra nieuwe, en, en voor je het weet heb je een krat vol met van die spuitbussen en flesjes. ;))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 19:58 



 
Profiel   

Top, dankjewel voor de uitleg!

Het kan soms nog poederig zijn, dan kan ik denk ik beter kijken naar een fixatief inderdaad. Nou ben ik ook dol op mediums als metallics, pearl, shimmer, enzovoorts, na even rondkijken denk ik dat ik dan uit kom bij de Aerospray B72 omdat die als het goed is onzichtbaar is op poreus oppervlak. Denken jullie ook dat met deze fixatief de glimmetjes en effectverf het mooist laat of hebben jullie hier nog ideeën over?
https://www.schmincke.de/en/products/me ... y-b72.html

Schmincke ben ik sowieso fan van, ik heb al meer spullen van dat merk :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen