Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

[ART][Vraag] Wol spinnen

Profiel   

Goh, dat van die alpaca met een ander materiaal twijgen was wat ik leerde in mijn les. Zij zei dat anders een item/kledingstuk van alpaca heel erg zijn "fut" verliest en lubberig wordt. Interessant te ontdekken dat de wol-wereld net de paardenwereld is, veeeel wegen naar Rome :))
Ik had er verder geen research naar gedaan en simpelweg herhaald :).

Ik heb dit weekend mijn derde klosje, twijfel standaard en een niddy-noddy gekregen van mijn man. Kloske heeft hij nagemaakt op de draaibank (mijn wiel gekocht met maar 1 klosje).

Dus ik kon een draad maken, zelf.
1 draad ruwe schapenvacht. Plukken gekamd en gesponnen
1 draad merino lontwol
En die getwijnd.

Ik heb ook nog een deel getwijnd van twee draden ruw schaap. Daar wil ik een verf-poging mee gaan doen! :D

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-24 23:04 

Profiel   

Leuk Akahay!
Het hangt ook net af hoe je de wol spint. Je kunt hem kort of lang spinnen en afhankelijk daarvan veranderen ook de eigenschappen van het draadje.
Maar iedereen heeft zijn eigen manier en voorkeuren! En daardoor leer je eigenlijk altijd iets nieuws in de wol wereld.
Alles mag, niks moet (behalve een paar basis regels, want anders valt je draad uit elkaar :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-24 07:57 

Profiel   

Ik heb vandaag (mild impulsief :+ ) een prachtig wiel gekocht, heeft een beetje liefde nodig maar lijkt compleet en functioneel. Heb ook wol geregeld, maar het is vers geschoren wol en moet dus nog gekaard worden. Even zien hoe ik dat ga doen zon draaiende lijkt me ideaal maar wat een geld.. Hoe kaarden jullie?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 22:42 

Profiel   

Ik heb met mijn spin-lesje dus geleerd vanuit ruwe schapenvacht plukken te pakken, deze met een grove hondenkam uitkammen en die gekamde plukken direct spinnen.

Ik had mijn man ook al opgejut om een kaardmolen zelf te maken etc, maar dat was niet zomaar gedaan (hij heeft zelf schijnt ook hobbies :') ) en ook nog redelijk aan de prijs als het goed moest.
Op mijn linksboven foto van de post eerder op deze pagina zie je zo'n ''handgekamde''pluk.

Ik heb intussen een ashford sampleit loom gekocht, een weefgetouwtje. Mijn eerste sjaal van restjes gekochte wol is af. Het idee is dat ik van mijn eerste zelfgesponnen draadjes een sjaal ga weven :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-24 08:45 

Profiel   

Inmiddels besloten helemaal niet te kaarden maar te kammen.
De vachten die ik had gehaald waren echt enorm smerig helaas. Maar een deel is nu schoon genoeg om te verwerken.

Is er een regel voor de aandrijfriem van een spinnewiel overigens? Ik heb nu 2 soorten touw geprobeerd maar het eerste dunne touwtje liep van mijn wiel af en het paracord word hij heel stroef van.

Heel tevreden met het gekamde wol tot zo ver. Grappig werkje ook, wel even een handigheidje.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-24 17:15 

Profiel   

Leuk! Ik hou ook meer van gekamde wol, dan van kaardes.

Ik gebruik een pakketkoord op mijn symphony als riem vokr de aandrijving

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-24 17:21 

Profiel   

Was via YouTube op een drop spindle gekomen. Dus met de hand mijn eerste wol gesponnen. Stiekem een best grappig proces :Y)

[ img ]

[ img ]

Uiteraard mag de dikte nog gelijker maar voor mijn eerste half uurtje spinnen vind ik het mooi zo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-24 17:01 

Profiel   

Akshay schreef
Ik heb met mijn spin-lesje dus geleerd vanuit ruwe schapenvacht plukken te pakken, deze met een grove hondenkam uitkammen en die gekamde plukken direct spinnen.

Wat voor grove hondenkam is dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-24 17:16 

Profiel   

Nou, de herfst heeft z'n intrede gedaan dus ik ga het spinnewiel maar eens tevoorschijn toveren. Helaas veel te weinig gedaan met wol deze zomer, dus kijk er wel naar uit!

De kaardmolen gaat de deur uit, dus als iemand hier suggesties heeft voor een fijne winkel/webshop/persoon die lokale maar wel al schone/gekaarde/gekamde wol verkoopt, hoor ik het graag!

Fotootje van mijn laatste batch gewassen wol voor en na het kaarden.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 12:38 

Profiel   

Verkoop je je molen? Ik zoek er eentje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 12:51 

Profiel   

tamary schreef
Akshay schreef

Wat voor grove hondenkam is dat?

Sorry voor de heel late reactie!

https://www.schecker.nl/p/anah-dubbele-hondenkam
Ik heb zo'n type.
Ik gebruik hem om mijn Schnauzer uit te kammen ook :)) Gekocht bij de lokale Boerenbond/Welkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 14:09 

Profiel   

Akshay schreef
Sorry voor de heel late reactie!

https://www.schecker.nl/p/anah-dubbele-hondenkam
Ik heb zo'n type.
Ik gebruik hem om mijn Schnauzer uit te kammen ook :)) Gekocht bij de lokale Boerenbond/Welkoop.

Hey wat grappig, ik gebruik ook vergelijkbare kammetjes om lokken te openen voor het wassen/kaarden! Ik heb alleen wel dat ik in mijn enthousiasme nog wel eens de houten handvatten en het metalen kamdeel van elkaar.... scheid :+ Jij hebt daar met jouw variant geen last van?

Enne, heb je inmiddels al een sjaal geweven van je zelfgesponnen garen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 14:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen