[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:38

Sorry voor de waardeloze kwaliteit, ik heb even issues met mijn scanner

Ik had blauw met witte schubben in gedachten maar dat werd enorm saai, dus ik bedacht dat knalblauw en witte highlights leuk zouden zijn en nu lijken de schubben net jellybeans op zijn rug. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooi vind :') maar ik wou hem alvast even delen. Hij is echt raar :')

Afbeelding

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:40

Ben je hem digitaal aan het inkleuren? anders zet je hel eerst in greyscale om je values juist te hebben, en smijt je er dan een kleurlaag over?

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:41

Nee met de hand, kan hem misschien wel nabewerken op de pc

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:43

Telpeva schreef:
Sorry voor de waardeloze kwaliteit, ik heb even issues met mijn scanner

Ik had blauw met witte schubben in gedachten maar dat werd enorm saai, dus ik bedacht dat knalblauw en witte highlights leuk zouden zijn en nu lijken de schubben net jellybeans op zijn rug. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooi vind :') maar ik wou hem alvast even delen. Hij is echt raar :')

[ Afbeelding ]


Nee hoor, lijken net topazen! Afmaken. (De tekening, niet het beestje)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:44

Telpeva schreef:
Sorry voor de waardeloze kwaliteit, ik heb even issues met mijn scanner

Ik had blauw met witte schubben in gedachten maar dat werd enorm saai, dus ik bedacht dat knalblauw en witte highlights leuk zouden zijn en nu lijken de schubben net jellybeans op zijn rug. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het mooi vind :') maar ik wou hem alvast even delen. Hij is echt raar :')

[ Afbeelding ]


Ik denk dat ie helemaal niet raar is als ie af is, nu is hij gewoon nog niet af, denk dat ie juist door dat blauw heel fris en mooi en levendig wordt.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:19

Hierbij nog eentje van week 14 en dan nog twee van week 15. Ik ben gestaag bezig met alles inhalen :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:37

Mee eens met de rest Telpeva, zou zo verder gaan. :j

Mooi eclair, mooie kleuren bij de vogel.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:19

Hee daar ben ik weer :j Na een fijne vakantie met niet heel veel schilderkunsten ben ik weer lekker aan het aanklooien :')

Eerst even een reactierondje:
@eclair98 Ze zijn super leuk, je wordt steeds beter heel leuk om te zien!
@telpeva Ik vind ze juist best mooi!Als je gewoon de rest verder invult ziet het er zeker heel gaaf uit :j
Het lijkt een beetje gemaakt van edelstenen :)
@xtitanic ik vind hem nu al mooi :j De lucht is ook heel gaaf !
@sjolvir klopt wel idd haha. Je fjordjes zijn heel erg gaaf geworden hoor!
@monikasweety Mooi hoor!Stom he die grafiek op foto zetten echt verschrikkelijk :')
@jis Mooi hoor, leuk kleurgebruik!
@selina heel knap gedaan, doe het je niet na :j

Hier ben ik nu! Het gezicht wil ik nog iets meer highlighten en het allemaal nog iets netter maken
(vooral de neus en lippen kan echt nog wel wat aan gedaan worden) maar ik vind de opzet tot nu toe wel oké gaan! Voor de basiskleuren dan :')

Afbeelding

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:53

Hierbij mijn week 16! Twee vogels die ik bij een collega aan mijn muur heb gebruikt, vandaar geen weeknummers!

Afbeelding

Afbeelding

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:09

Mooi kleurgebruik Pleun.

Leuke vlotte tekeningen weer eclair, mooi die bruine tinten bij de eerste.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:23

@Pleun, man wat een moeilijke heb je uitgezocht, maar ziet er goed uit tot nu toe.

@eclair, knap da tje met eigenlijk zo'n simpele vogeltekening qua lijnen het vogeltje weet te treffen en de keluren ook.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:58

Week 17!


Afbeelding

Afbeelding

Konijntje is van Pinterest gepikt, vind hem stiekem zo schattig :)

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 15:03

Ik heb ook weer eens getekend :)
Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11583
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:27

ahhh dat nijntje, te schattig.

Handen, zo moeilijk vind ik. Heb je mooi gedaan Fenny. Vleermuisje is ook schattig.

Ik ben vandaag verder gegaan met de dame, hoop hem morgen af te krijgen.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:59

Eclair je overgangen met de markers worden steeds subtieler, ziet er goed uit! Heb je wel eens geprobeerd om met de donkerste kleur marker te beginnen, en dan steeds lichter te gaan? Dat geeft soms ook best goede blends, zeker als je laag over laag werkt.

Pleun ik vind hem al heel leuk, lijkt mij heel moeilijk ook

Fennypower dat draakje vind ik zo cute <3


Ik ben nog steeds bezig met tekenen maar heb zo weinig tijd dat ik maar weinig gedaan krijg, en om updates te posten waarin ik 10 mins verder ben met een tekening (soms lukt meer niet op een dag) vind ik ook wat onnodig. Ik post mijn blauwe jellybean reptiel later zodra hij af is

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:50

Bij de goudvoorhoofdbladvogel (die groene) ben ik met veel over groen gegaan, was ik namelijk vergeten := Maar had wel goed uitgepakt!

Handen tekenen vind ik zo lastig, die hierboven zijn goed gelukt!

Volgende 2!
Afbeelding
Afbeelding

Mistdancer

Berichten: 132
Geregistreerd: 14-09-17

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:36

@eclair, Dat konijntje is echt schattig en toch zo simpel. Ik vind hem/haar echt iets leuks hebben.
@FennyPower , Zie ik daar een Toothless/Tandloos?!? Zo schattig!
@Telpeva, Ik vind het echt lijken op een soort draakje met mooie edelstenen. Die blauwe schubben lijken echt net echt!
@Pleun , Van de Hunger Games denk ik? Heb de boeken/films nooit gezien, maar ik vind het echt knap dat je de uitdaging aan gaat. Je ziet de concentratie van de foto goed terug op het doek. Leuk!

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:17

Mistdancer schreef:
@eclair, Dat konijntje is echt schattig en toch zo simpel. Ik vind hem/haar echt iets leuks hebben.
@FennyPower , Zie ik daar een Toothless/Tandloos?!? Zo schattig!
@Telpeva, Ik vind het echt lijken op een soort draakje met mooie edelstenen. Die blauwe schubben lijken echt net echt!
@Pleun , Van de Hunger Games denk ik? Heb de boeken/films nooit gezien, maar ik vind het echt knap dat je de uitdaging aan gaat. Je ziet de concentratie van de foto goed terug op het doek. Leuk!

Klopt !

monikasweety

Berichten: 350
Geregistreerd: 29-07-07
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:28

Dit portret is ontvangen en mag ik nu online zetten.
Op A2 formaat, met grafietpotloden.

Afbeelding

Helaas nog geen tijd voor een reactierondje, hoop deze echt morgen of overmorgen te kunnen doen (wordt een lang rondje :P )

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:43

@monikasweety die is echt heel mooi zeg! :j
@mistdancer Bedankt! Klopt inderdaad haha :')
@eclair98 ze zijn super leuk weer!
@fennypower awww, toothless!Ik heb een kat die er echt precies op lijkt haha *D
Eerste laag haar zit erop, oor ben ik vergeten dus die komt er nog bij :') Morgen ga ik het wat meer verfijnen en de lokken beter uitwerken.
Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 01:47

Ik kijk hier altijd heerlijk mee, omdat ik het leuk en vooral ook inspirerend vind om te zien wat voor mooie dingen iedereen maakt. Hoewel ik vroeger veel heb getekend heb ik het een heeele tijd (bijna) niet gedaan. Maar nu heb ik al een maand de smaak weer te pakken en het lijkt me dan ook leuk om eindelijk zelf eens te reageren op dit topic.

Iedere dag tekenen of zelfs een tekening maken, lukt me bij lange na niet, maar ik probeer wel in ieder geval twee keer in de week kort aan een tekening te werken. Dus bij mij bestaat de challenge niet uit iedere dag een tekening maken, maar wekelijks weer lekker met mijn oude hobby bezig zijn.

Echt een doel heb ik op dit moment niet voor ogen, behalve misschien om alle materialen die ik heb nou eindelijk eens echt te gebruiken :)
Ik ben zelf vooral gek op kleurpotlood en specifiek van het merk Derwent. Ondertussen staat er hier een hele verzameling in de kast. De verslaving begon, ik denk een jaar of veertien geleden, met een doos Derwent Drawing potloden. Kort daarna werden de Derwent Coloursoft (ook wel bekend onder de naam toverstokjes) populair op Bokt en ook bij mij :)) , ik heb een doos met Derwent Inktense (daar kun je met water overheen en de kleuren zijn permanent als ze eenmaal gedroogd zijn, dus kun je laag over laag werken), een doosje Tinted Charcoal, de Procolour (maar die zijn nog ongebruikt, omdat ik nog zoek naar een onderwerp om ermee te tekenen) en na vorig jaar een workshop van Annebaukje te hebben gevolgd met pastel werk ik ook wel eens met pastel potloden.

Super leuk om al die spulletjes te hebben (en jullie zullen die verzamelwoede vast herkennen), maar het nadeel is dat de keuze van wat ik nou eens waarmee moet maken mij er weleens van weerhoudt om te beginnen.
Om gemotiveerd te blijven en nieuwe dingen te leren kijk ik nu veel demo's op Youtube. Leuk om te zien wat voor materialen mensen gebruiken bij hun kleurpotlood (bijvoorbeeld verfverdunner om kleuren in elkaar te laten overlopen) en met wat voor technieken zij werken en die dingen ook zelf uit te proberen.

Volgen jullie weleens online lessen en zo ja waar?
Ik ben op zoek tekenlessen in de buurt die me aanspreken en een beetje betaalbaar zijn, maar ik heb helaas nog niets gevonden dat voldoet aan mijn wensen. Daarom lijkt het me extra leuk hier mee te praten, het is dan wel op afstand, maar dan kun je elkaar toch motiveren..

Eerst maar eens wat reacties op werk van jullie:

Pagina 42

eclair98: Zo, jij bent lekker op dreef met de challenge zeg. Heel leuk om te zien hoe je experimenteert met kleuren en verschillende materialen, lekker gedurfd! Heb je een favo tekenmateriaal of ligt alles je wel?
Jis_: Ik kan zelf totaal niet overweg met kwasten, dus ik vind het sowieso heel knap als iemand goed kan schilderen. Ziet er heel goed uit!
pleun02: Een witte is altijd moeilijk. Je hebt de diepte op het hoofd al mooi te pakken en knap dat je dat priegelige hoofdstelletje zo goed voor elkaar krijgt met een kwast.
Malenka: Wat een mooi kleurgebruik in je ottertje. Mooi hoe je met 'ongewone' kleuren toch een herkenbaar beeld neerzet dat daardoor ook nog eens interessant wordt en veel diepte krijgt. Is ie nog af gekomen?
Quebelle: Wat een mooie portretten. Niet te uitgewerkt, maar toch erg goed gelukt. Het paard wordt ook echt prachtig. Dat is een digitale tekening denk ik he?

Pagina 43
xTitanic: Bijzonder mooie en intrigerende tekening. Ik blijf kijken naar de speelse lijnen en hoe die samenhangen met de donkere voorgrond, mooi.
Telpeva: Oe wat een gaaf beest is dat. Je zegt dat je de blauwe schubben er gek vindt uitzien, maar ik denk dat als je het hele beestje ermee inkleurt dat het heel leuk uitpakt!
jis_: Mooie hond en leuk om twee verschillende stappen te zien. Hoe bouw je zo'n schilderij nou op? Kleur je eerst de donkere en lichte vlakken in? Of alles in een soort onderkleur? Ik neem aan dat er ook veel laagjes in gaan zitten?

Pagina 44
Selina: Ik vind 'm prachtig en echt levensecht. Mooi contrast zit erin.
Jis_: Die katten zijn ook al zo mooi. De Sphnx is mijn favoriet, omdat zijn ogen echt spreken en hij met een nieuwsgierig blikje uit de tekening lijkt te kijken.
monikasweety: herkenbare stijl heb je moet alle kleine 'streepjes', mooie realistische portretten zijn dit met een fijn gebruik van contrast!
Sjolvir: Leuk weer heel wat anders dan wat ik tot nu toe becommentarieerde. Leuk dat je verschillende arceringen hebt gebruikt om je tekeningen diepte te geven.
xTitanic: Kleurpotlood .. now you have my attention :P waar teken je mee? Het oogje alleen al maakt me nieuwsgierig naar meer. Begin je altijd met het oog en heb je daar een bijzondere reden voor? Ik probeer vaak van links naar rechts te werken, zodat mijn hand niet over de gekleurde delen zit op het moment dat ik bezig ben.

Pagina 45
eclair98: Vooral de kleurige vogeltjes trekken mijn aandacht. Lekker zomers. Maak jij echt iedere dag een tekening? Respect!
Fennypower: Ik ben jaloers op hoe je die handen hebt getekend, die zijn altijd zo lastig. Ze kloppen volgens mij helemaal.
monikasweety: Ook hier zie ik direct dat het een werk van jouw hand betreft, leuk om te zien, goed gelukt.
pleun02: Je bent al lekker op weg met je schilderij. De lichtinval boven op het haar vind ik goed gelukt, dat geeft het geheel diepte.

Dat was het alweer voor de laatste paar pagina's. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en ben benieuwd naar meer.

Dan mijn eerste inzending voor de challenge 2018

Afbeelding

Vosje
A4
Derwent Drawing op Canson MiTeintes

Een tussenstap:
http://i42.photobucket.com/albums/e312/ ... 4ro1wz.jpg
Ik ben er heel erg van om iedere vierkante cm tot in de detail uit te werken voor ik aan het volgende stuk begin, maar dat heb ik hier proberen los te laten en eerst de grote vlakken proberen in te vullen. Lastig om het anders te doen dan gewoonlijk, maar ook weer leuk.

En mijn volgende project is met vulpotlood, grafietpotlood en houtskoolpotlood. Een portret van mijn eigen paardenvriend op A2 formaat.
Afbeelding

En als deze af is, ga ik weer een ander materiaal uitproberen :)

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:41

Wauw @nevony, wat leuk dat je zo'n lange reactie hebt geschreven! *\o/* Ik volg eigenlijk geen lessen en dat heb ik ook nog nooit gedaan dus kan je er niet mee helpen haha :') Je tekeningen zijn heel gaaf!

Hier ben ik gister gebleven:
Afbeelding

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 11:48

Welkom Nevony. Wat leuk dat je je oude hobby weer hebt opgepakt. Knap na zo'n lange poos dit resultaat neer te zetten.
Ik kijk uit naar je vervolg werken.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:17

Leuk, een nieuwe deelnemer :D Ik vind je Vosje heel erg leuk, ben benieuwd naar meer werk :D

Of een materiaal me meer ligt? Nee :') Het ligt me allemaal net zo goed of net zo slecht. Mijn streven is om elke week twee tekeningen te maken en ik loop er nu 5 achter en de volgende week is er ook morgen, dus eigenlijk 7 :=

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:08

Vanmiddag een beetje zitten kliederen! Ben niet helemaal te vrede over het hertje, maar goed.
Afbeelding

Afbeelding