Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[ART] [WIP] DeNiro Ottaviano Recolour

 
Profiel   

Hey allemaal!

Aangezien mijn nieuwe bijrijdpaard (Eternity van bokker _Dreamer) nieuw tuig heeft in cognac kleur, moest ik als perfectionist toch wat doen aan mijn soort-van-cognac kleurige DeNiro Ottaviano rijlaarzen. Deze rijlaarzen heb ik inmiddels al ruim 8 jaar, ze zitten goddelijk maar zien er inmiddels niet zo mooi meer uit. De binnenzijde heeft donkere vlekken van het zadel, er zitten wat beschadigingen hier en daar. Daarnaast vloekte de kleur (of wat er van over is) extreem bij het mooie nieuwe tuig. Dat wordt verven dus!

Het voordeel is dat de nieuwe kleur cognac redelijk dicht bij de oude kleur ligt, dus ik hoop met drie lagen lederverf klaar te zijn.

Ik vind het leuk om jullie mee te nemen in dit proces. Nu maar duimen dat de kleur goed overeen komt!

Dit zijn mijn laarzen:
[ img ]

[ img ]

Dit is het tuig:
[ img ]

Eerst heb ik de laarzen gereinigd met een speciale leer reiniger op basis van aceton.

Daarna kon ik echt beginnen met verven.

Waar ben ik aan begonnen?:
[ img ]

Ik vind het mega spannend en ik hoop dat het allemaal gaat lukken! Duimen jullie mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 11:21 



 
Profiel   

Whoa dat is wel heel oranje, ik duim met je mee dat het straks mooi wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 11:24 



 
Profiel   

De eerste laag zit erop! Mooi om het verschil de kunnen zien. De verf hecht heel fijn en droogt redelijk snel gelukkig!

[ img ]

[ img ]

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 11:43 



 
Profiel   

Ziet er al heel gaaf uit, kleur is ook mooi opgedroogd

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 11:44 



 
Profiel   

Ik was heel bang toen ik die eerste streep zag maar opgedroogd is hij heel erg opgeknapt!

Ben je niet bang dat het met meer lagen niet zo goed meer intrekt en de kleur te fel wordt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 12:10 



 
Profiel   

Haha wat leuk om te volgen!
Ik zou me ook dood geschrokken zijn bij die eerste laag :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 12:19 



 
Profiel   

Ja ik schrok me kapot. Ik was al bang dat ik nieuwe laarzen moest kopen. Maar het trekt prachtig in. Ik gebruik hele dunne laagjes, dus ik ben niet bang dat het uiteindelijk niet meer intrekt.

Ik breng de verf op de grote oppervlakken aan met een sponspenseel. De details doe ik met een heel dun penseeltje. Ik baal wel ontzettend dat ik geen laarzenspanners heb, die zouden nu echt van pas komen. Moet nu telkens de laarzen vasthouden, ze zakken best wel in en blijven niet makkelijk staan.

Laag 2 zit er ook op, en ik heb geen zin meer... ben om half 10 vanmorgen begonnen. Nog 1 laag en dan is het denk ik wel goed. Daarna ga ik met een wattenstaafje met aceton de stukjes waar ik ben uitgeschoten bijwerken. Morgen de finishing erop en dan zijn ze klaar.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 12:54 



 
Profiel   

Wauw, ze worden gaaf!

Als alternatief voor laarzenspanners kun je ook een literfles/1,5 literfles in je laars steken. Geeft toch wat meer stevigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 13:03 



 
Profiel   

Maik79 schreef
Wauw, ze worden gaaf!

Als alternatief voor laarzenspanners kun je ook een literfles/1,5 literfles in je laars steken. Geeft toch wat meer stevigheid.


Wow thanks! Die heb ik nog liggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 13:04 



 
Profiel   

Ziet er heel gaaf uit :D Brengt me toch op een idee om uiteindelijk dus toch aan mijn blauwe rijlaarzen te komen zonder een schokkend bedrag kwijt te zijn :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 13:09 



 
Profiel   

Goed bezig! :D
Zou je een stukje kunnen filmen bij de laatste laag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 13:43 



 
Profiel   

droversrun schreef
Goed bezig! :D
Zou je een stukje kunnen filmen bij de laatste laag?


Oeps, ben net klaar :+

[ img ]

[ img ]

Ik krijg de uitgeschoten stukjes er toch wel moeilijk af.. daar moet ik nog even wat op verzinnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 14:27 



 
Profiel   

Wow, lijkt weer als nieuw. Heb zelf cognac laarzen dus als ze over 8 jaar meer zwart dan cognac zijn onthoud ik dit even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 14:42 



 
Profiel   

Ik had dit echt veel eerder moeten doen :)

Het is wel even werk en gepriegel maar ben super blij met het resultaat. Nu nog even kijken wat de finisher gaat doen, die heeft een satijn glans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 14:44 



 

Zo die zijn opgeknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 15:44 



 
Profiel   

Netjes! Ik ben benieuwd hoe het met het tuig gaat staan.
Wel zeker 24u wachten voor je de finisher aanbrengt. Anders gaan er blaasjes komen.
De uitgeschoten stukjes kan je met whitespirit of een sterke nagellakremover wegdoen. Maar wees heel voorzichtig, het leder terug bijwerken geeft geen mooi egaal resultaat meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 15:54 



 
Profiel   

Wauw! Stoer dat je het aan druft! Bem benieuwd met de afgewerkte laklaag en hoe het bij het tuig staat.

Waar heb je dit gekocht trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-18 12:44 



 
Profiel   

Ziet er netjes uit joh :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-18 17:24 



 
Profiel   

Wauw ben benieuwd naar het eind plaatje met de "topcoat" en samen met het tuig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-18 17:36 



 
Profiel   

Wauw super mooi gedaan! Ik ben heel benieuwd hoe het zich houdt na een paar keer rijden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 07:46 



 
Profiel   

ziet er gaaf uit!! ben ook heel benieuwd waar je de verf vandaan hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 09:56 



 
Profiel   

Heel mooi ! Ben wel erg benieuwd naar hoe lang het zo mooi blijft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 10:01 



 
Profiel   

Dank jullie wel allemaal! De verf komt van http://www.leerverfshop.nl, je krijgt er een sponspenseel bij en een detail penseel. Eerst gebruik je een speciale reiniger op basis van aceton. Dit haalt het vet van het leer af en reinigt. Daarna kun je gaan verven. Ik heb 3 lagen gebruikt, dat was voldoende omdat de kleur natuurlijk dicht bij het origineel lag. Als je zwarte laarzen cognac wil verven heb je natuurlijk meer lagen nodig. Nadat je tevreden bent met het verf resultaat moet je het minstens 24 uur laten drogen. Daarna kun je een finisher aanbrengen. Hiervoor heb je de keuze uit mat, satijn (heb ik gebruikt, glans en hoogglans.

Volgende keer ga ik zeker voor mat, ik vind ze wat te shiny, haha! Maar verder ben ik heel tevreden.

Dit is het eindresultaat:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 13:16 



 
Profiel   

Dat ziet er goed uit zeg!
Ik ben wel ben wel benieuwd of dit ook zou werken voor een zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:10 



 
Profiel   

Faline schreef
Dat ziet er goed uit zeg!
Ik ben wel ben wel benieuwd of dit ook zou werken voor een zadel.

[HAR] [Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Hier staan heel wat voorbeelden.
Conclusie is dat het bij zaken met weinig wrijving (hoofdstel halster,..) super werkt. Zadel en laarzen bladert bij sommige af. Petri laarzen kunnen bijvoorbeeld niet gedaan worden omdat daar nog een coating op zit. Vooral waar leder op leder wrijft (zoals bij de stijfbeugelriemen) kan het snel weg gaan.
Je hebt ook indringverf, enkel te gebruiken als je donkerdergaat of dezelfde kleur. Deze gaat niet af maar kan in het begin wel wat kleur nalaten (op witte broek bijvoorbeeld).
In de OP staat alles goed uitgelegd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-18 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen