Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[WIP] Herrinnerings quilt

 
Profiel   

Een vriendin had me al een paar keer gevraagd of ik niet iets voor haar kon maken als aandenken van haar paard.
Dat vond ik een hele eer maar ik wist nog niet precies hoe ik dat handen en voeten moest geven.
Omdat ik zelf dementie-kussens maak dacht ik eerst aan een kussen, maar daar kon ik het idee toch niet helemaal op kwijt.
Uiteindelijk kwam ik uit op een quilt om aan de muur te hangen.
Ik wil dat eerst even uitproberen, dus ben ik begonnen met een quilt voor mijn eigen paard.
(Die nog gewoon in de wei loopt hoor.)
Dan kan ik kijken hoe het wordt en verbeterpunten meteen mee nemen.
Als uigangspunt heb ik een foto genomen die ik pas van hem gemaakt heb.
Die heb ik afgedrukt op stof.

[ img ]

Vervolgens stofjes er bij gezocht.
Ik wil de quilt vrolijk en speels maken, dat past bij zijn karakter.
De stof geknipt en nu ben ik begonnen. :)
Ik heb ook een stuk stof van een oude vliegendeken gebruikt.
Ben zo benieuwd hoe het wordt!

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 22:30 



 
Profiel   

Wat een gaaf idee <3
Ik ben heel erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-18 07:13 



 
Profiel   

Wat gaaf! Ik ga dit even volgen. Het ziet er al ontzettend mooi uit :j
Ik heb zelf een herinneringsdeken van mijn moeder, uit haar kleding gemaakt nadat ze was overleden. Heb hem nu bijna een jaar denk ik, ben er erg blij mee :) kan me voorstellen dat zoiets met je paard erop ook erg mooi is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 10:08 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat!
Je werkt as-you-go zo te zien? En wat gebruik je als tussenvulling?

Ik ben bezig met een herinneringsquilt voor mijn nichtje van kleding van mijn broer, maar zit momenteel een beetje vast. Zijn kleding had nogal uitgesproken afbeeldingen die ik niet kon verknippen, maar nou weet ik niet hoe ik er een geheel van kan maken. Ik denk dat ik m’n blokken zo maar meeneem naar Den Bosch om te kijken of ik daar iets kan vinden.

Het gaat trouwens een dubbele top worden waarbij de andere kant een gewone quilt word zodat mijn nichtje kan kiezen wat ze bovenop legt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 10:38 



 
Profiel   

Ik heb al heel wat naaiwerk gedaan, maar quilts maken is een nieuwe ervaring. :D
Ik kwam op internet de as-you-go techniek tegen, die leek me mooi om mee te beginnen.
Ook al weer een paar verbeterpuntjes tegengekomen voor de volgende, haha.
Als tussenstof heb ik Fiberfill gekozen, dat gebruik ik ook veel voor het maken van tassen.
Ik krijg ook steeds meer inspriratie als ik op Pinterest snuffel.
Maar eerst deze afmaken.

De top zit nu in elkaar.

[ img ]

Nu dit weekend lekker de tijd om hem door te stikken.
Hij wordt ongeveer een meter bij 70 cm, mooi posterformaatje voor aan de muur.

XJolijn, ik kan me voorstellen dat je met zo'n deken van je moeders kleding heel blij bent.
Ik heb de kleding van mijn moeder allemaal naar de kringloop gedaan, daar heb ik nu wel spijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 12:54 



 
Profiel   

Schiet goed op!
Voordeel van as-you-go is dat je heel snel klaar bent, nadeel is dat het lastiger is accuraat te werken.
Ik doe heel veel op de hand. Ik heb een paar baby quilts op de machine gemaakt en die memory quilt voor m’n nichtje maak ik machinaal. Ik gebruik meestal Hobs 80/20 als tussenvulling. Die vind ik heel fijn werken. Zeker als je met de hand werkt geeft dat mijn voorkeur boven fiberfill.

Ik ben trouwens geslaagd in Den Bosch! Een stofje moet nog opgestuurd worden, want die had ze alleen in FQ bij, maar volgende week kan ik eindelijk weer verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 14:34 



 
Profiel   

Oh wauw wat is dit een prachtig ide! :+:
Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 14:40 



 
Profiel   

Ik ga volgen, heel benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 14:41 



 
Profiel   

Ja, dat je minder accuraat kunt werken is inderdaad een dingetje.
Ik moet of het ontwerp/patroon daar op aanpassen zodat het niet stoort, of niet meer as-you-go doen.
Van de Hobs als tussenvulling hoor ik veel goede verhalen, hier in de buurt zit een grote handwerkwinkel, zal eens kijken of ze het daar ook verkopen.

Fijn dat je weer verder kan Dorus! Lastig als je vast zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 16:08 



 
Profiel   

Leuk idee ...

Ben benieuwd wat dementie kussens precies zijn ....

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 16:14 



 
Profiel   

Een dementie kussen is een kussen met heel veel dingetjes om aan te frunniken.
Ook heeft het meestal verschillende soorten stoffen om lekker aan te kunnen voelen.
Mensen met dementie hebben vaak onrustige handen, en als die handen iets kunnen doen geeft dat wat rust.
Voorbeeldje: https://www.etsy.com/nl/listing/6236809 ... e_active_2

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 16:29 



 
Profiel   

Bedankt voor de toelichting, had er nog nooit van gehoord en werk wel met mensen (met een verstandelijke beperking) die dementeren.

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 17:52 



 
Profiel   

Herrinering quilts zijn tof!
Vind deze al mooi worden!

Mijn moeder is er ook met 1 bezig van alle T-shirt van mijn overleden. vader.
Voor alle kinderen had ze kussens gemaakt van zijn blousen!

Vind dit soort dingen super als herinnering en ben heel benieuwd hoe deze quilt gaat worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 18:27 



 
Profiel   

In welke regio zit je Kanzi? Misschien weet ik wel een quiltwinkel in de buurt. Die kunnen je ook helpen met tips en tricks voor het patchen en doorquilten.
Overigens is een afmeting van 70x100 nog best goed op een htk naaimachine door te quilten. Dus als het je teveel stoort dat je het patroon niet accuraat genoeg krijgt dan is dat nog best wel een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 20:08 



 
Profiel   

Heb je even een pb gestuurd.
Ik heb hem helemaal op een gewone naaimachine gemaakt, dat ging inderdaad prima qua formaat.
Hij is nu helemaal door gequilt.

[ img ]

[ img ]

Van de foto heb ik het paard zelf niet doorgestikt, alleen de achtergrond, daardoor komt het paard een beetje naar voren.
Nu nog op maat maken en een achterkantje en een afwerkrand er om heen.

Stiekem al een opzetje gemaakt voor een volgend projectje, kijken of dat ook leuk wordt.

[ img ]

Zou leuk zijn om een foto van een paard om te kunnen zetten in een quilt.
Even gaan puzzelelen hoe dat moet in photoshop.
En dan op stofjesjacht, om een heleboel tinten bruin en grijs te verzamelen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 23:13 



 
Profiel   

Heel gaaf! Ik heb zelf een quilt sprei, gemaakt door mijn oma. Heb het altijd al mooi gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 23:25 



 
Profiel   

Ik heb voor dit soort creativiteit absoluut geen talent, maar vind het wel mooi om te volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-18 23:33 



 
Profiel   

Dat dacht ik ook van mezelf, maar het lijkt moeilijker dan het is.
En ik vind het superleuk om te doen.
Heb al weer zo veel ideëen opgedaan, ik ben voorlopig nog even bezig! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 00:04 



 
Profiel   

Mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 08:11 



 
Profiel   

Oh jee, als je nu al zoveel ideeen hebt opgedaan dan houd je maar vast! Schuif alle andere hobbies maar aan de kant _O-

Het doorquilten met dat golfje vind ik echt prachtig! Ik houd altijd wel van dat moderne doorquilten, maar dat past nooit zo bij het meer traditionele werk dat ik maak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 08:36 



 
Profiel   

Ik word nu wel erg benieuwd naar jouw dingen Dorus. :D

De eerste quilt is af, alleen nog ophanglusjes er aan.

[ img ]

Door naar de volgende!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 23:11 



 
Profiel   

Hij is leuk geworden! En die binding zit er heel netjes omheen!
Je hebt het jezelf wel lastig gemaakt hoor, voor een eerste keer!

Het enige quiltje wat ik bij dehand heb is deze. Helemaal met de hand gemaakt.
[ img ]

En twee onderhanden projectjes liggen hier op tafel.
[ img ]

Verder ben ik groot fan van de stoffen en ontwerpen van Jo Morton (Jo’s little favourites) en vind ik de combinatie van technieken die Anni Downs (Hatched & Patched) in haar quilts combineert ook echt geweldig.
Oh, en ik mag natuurlijk jullie Ellie van Ellie’s Quilt Place niet vergeten. Die heeft ook een paar prachtige stoffenseries op de markt gebracht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 23:42 



 
Profiel   

Oh die klassieke patronen vind ik echt gaaf, maar ik vind het nog erg moeilijk om alle blokjes mooi op lijn te krijgen, zodat het er strak uit ziet.
Ik vind vooral van die aplique collages er erg leuk uit zien, beetje schilderen met stof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 00:21 



 
Profiel   

Daar zijn methodes voor ;)
Die bovenste heb ik met englisch paper piecing gemaakt. Die bovenste op de onderste foto heb ik de naailijn met een sjabloon getekend en bij de onderste werk ik met H250. Allemaal met de hand.

Wanneer je met de naaimachine werkt is het van belang dat je de stof heel accuraat op de juiste maat snijd en heel secuur een 1/4 inch of 0,7 cm naadtoeslag aanhoud. En begin gewoon met een simpel four patch of nine patch. En ik ga even een filmpje voor je zoeken over het nesten van seams.
Sorry, veel Engelse termen, komt omdat ik veel Engels spreek en veel tutorials in het Engels zijn.

Je komt eigenlijk net te laat met dit topic. Vorige week was er een beurs in Den Bosch en het weekend daarvoor zaten ze in België ergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 08:03 



 
Profiel   

Volgens mij laat deze het wel aardig zien:
https://youtu.be/4761UEK6cG4

Ik vind de tutorials van Missouri Star Quilt Company trouwens ook altijd heel leuk en leerzaam om te kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 08:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen