[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26680
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:32

Graag gedaan! Normaal zit ik er soms wel een 20 minuten tot een half uur mee te prutsen. Met de juiste hulpstukjes in de tang was het dit keer in een paar tellen gepiept!

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:02

Ik denk dat ik na de huidige beanie weer even een amigurumi wil haken... Wie heeft ideetjes? Liefst een niet te groot project.

Kaplaars

Berichten: 1560
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 15:28

Marley: het poppetje dat ik aan het maken ben, gaat heel erg snel! Dat is een patroon van the friendly red fox, en dan de Zoëy doll.

Ik heb mijn witte stugge garen (zie een paar pagina’s terug) nu in een azijn-mengsel-badje liggen. Ik ben benieuwd!

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:33

Schijnbaar ben ik vandaag 8 jaar geleden begonnen met haken. Denk dat het niet zo soepel ging. _O-
Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17518
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:41

Kim, gelukkig hebben jullie je vermaakt en ben je nu weer herenigd met je haaknaald ;)
Je haakwerk ziet er nu al prachtig uit maar wat een werk zeg. Ik snap wel dat je het pittig vindt maar wat wordt hij mooi!
Je temperatuurdeken wordt ook mooi zeg. Zo leuk om te zien hoe anders die van jou is maar minstens zo mooi.

Kaplaars, ja het is de Scheepjes Spirits of life wrap CAL uit 2017 dus inmiddels zijn alle delen wel beschikbaar.
Je poppetje wordt echt superleuk. Lekker kortpittig kapsel zo :')

Bedankt voor de leuke reacties op beide haakprojecten.
Inmiddels heb ik alle draadjes weggewerkt en de eindjes van de temperatuurdeken maak ik toch maar franjes die ik per 5 samenknoop.

Marley, superleuk zeg! En leuke kleurencombinatie.
Grappig berichtje. := Gelukkig heb je doorgezet hahaha.

JPitty, wat een handige tang. Ik heb wel eentje van Prym om knopen te bevestigen en vraag me nu af of je die met verschillende accessoires ook kan omtoveren tot eenzelfde soort iets als wat jij hebt.
Hoewel, nu ik je tweede berichtje zie met de link denk ik dat ik dezelfde heb maar dan de roze alleen dan met drukknoopjes erbij.

Sani, ik vond het mozaïek haken ook wel even een uitdaging maar gelukkig heeft de ontwerpster van de CAL alles uitgebreid gefilmd, dat maakte het allemaal een stuk makkelijker om te begrijpen en uiteindelijk had ik voldoende aan het blokjesschema. Ik wist niet dat je er ook veiligheidsoogjes mee kan bevestigen maar goed om te weten hahaha.
Je ziet inderdaad wel duidelijk vanaf waar de lente is begonnen want daar zit geen wit meer in. Maar nu heb ik er toch weer een temperatuur van 2.4 tussen zitten dus het verloop richting de lentekleuren gaat geleidelijk aan. :=
Wat een leuke wol heb je besteld. Is het met een wit draadje erdoorheen?

Mijn temperatuurdeken is ook bijgewerkt t/m maart en de eerste lentekleuren zitten erin <3

Afbeelding

Ik heb de kleurenkaart wel weer een beetje bijgewerkt want ik vond bij nader inzien dat ik erg veel blauwtinten had en relatief laat groen zou krijgen dus ik heb de donkerblauw op nr. 10 eruit gehaald en alles een plekje naar voren geschoven. Op nr. 20 wil ik denk ik donkerbruin doen maar tegen de tijd dat ik die kleur nodig heb, zijn we weer een paar maanden verder dus ik heb nog even de tijd om daar over na te denken.

Afbeelding

En de Spirit of the volcano is echt enorm verslavend. Ik heb ooit op een blauwe maandag C2C gehaakt maar ik moest er weer even voor zitten. De verschillende delen zijn niet allemaal precies even breed maar dat kan ik hopelijk met tussentijds blokken en uiteindelijk de rand eromheen een beetje opvangen.

Afbeelding

marley93

Berichten: 6049
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:55

No offense, Jolien, maar ik hoop dat je nummer 20 niet hoeft te gebruiken. :') Ik haat het als het zo warm is.
Hij wordt wel echt mega leuk, zowel de temperatuurdeken als de Volcano deken!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26680
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:20

Jolien87, Heb het holle pinnetje aan de ene kant in de tang gestopt, heb oogjes 4 mm, dus met de 3mm kant naar de bruikbare kant. Aan de andere kant het gewone pinnetje met dat blank kunststof ringetje eroverheen. Oogje met pin op dat kunststof ringetje, achterkantje op dat holle pinnetje, 1x knijpen, klaar!

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:29

Wow wat gaaf worden je 2 projecten Jolien!!

Mehh ik ben beetje verdrietig... was droomdeken 5.0 aan het haken... 14 bollen, 4 losse bollen en 10 in plastic. Blijkt dat de losse bollen verkeerd zijn...... Verkeerd geleverd, en waar ben ik mee begonnen... -O- Heb wolplein maar gemaild voor een oplossing....

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:35

Ohh dames, ik was zo mooi bezig om een dekentje te haken voor onze baby...
Echter wordt hij steeds kleiner |(
Ik zal aan het einde van een toer wel iets niet goed doen, maar wat....Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1943
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:40

Gebruik je een patroon?
Zo ja; kun je die delen.
Zo nee; kun je zeggen wat je doet bij je laatste toeren en eerste van de nieuwe toer. Of foto's maken?

Vaak gaat het fout bij de eerste steek van een nieuwe toer door manier van keren.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:41

Werk je met steekmarkeerders? Die zijn wel zo handig om in de laatste steek van de toer te doen zodat je weet wanneer je klaar bent met de toer. Als ik dit niet doe krijg ik ook scheve dekens want ik kan het zelf niet zo goed zien :))

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:48

https://youtu.be/3BWcV8Cd9Y8
Dit patroon gebruik ik. Echter loop ik steeds te klooien met het einde. Ze is in mijn ogen niet helemaal duidelijk wat ze aan het einde van een toer doet..
Steken markeren ga ik doen!

Blue_flower
Berichten: 1943
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:23

nijnthju schreef:
https://youtu.be/3BWcV8Cd9Y8
Dit patroon gebruik ik. Echter loop ik steeds te klooien met het einde. Ze is in mijn ogen niet helemaal duidelijk wat ze aan het einde van een toer doet..
Steken markeren ga ik doen!


Ik vermoed dat je verkeerd insteekt dan. Maar moeilijk om te zeggen hoe of wat precies.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:25

Ik heb eigenlijk geen idee of het een wit draadje is of niet. :')
Als het binnen is laat ik het weten!
Wat worden ze beide gaaf zeg! Die kleuren zijn echt te perfect bijna haha!

Mijn ervaring is tot nu toe dat ze netjes het juiste na sturen en dat je de verkeerde bollen mag houden Nel!

Kan je eens een foto maken van het begin en einde van je toer, van dichtbij? Kunnen we kijken of we misschien zien wat er gebeurd in je werk. :)

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 23:00

Jup krijg idd nieuwe bollen..... alleen jammer van t werk wat er al in zit en dat ik nu opnieuw kan beginnen, daar baal ik miss nog wel meer van 8)7

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:54

Yonker schreef:
Jup krijg idd nieuwe bollen..... alleen jammer van t werk wat er al in zit en dat ik nu opnieuw kan beginnen, daar baal ik miss nog wel meer van 8)7

O dat is zeker poedersuiker. Moet je echt helemaal opnieuw beginnen?

Ik volg de filmpjes die bij de scheepjes cal gemaakt zijn voor bepaalde delen. Daar hebben ze in het filmpje gewoon de errors laten zitten. Dus je haakt (fout) mee en vervolgens moet je het als de filmer uithalen. Knip dat deel gewoon uit je video. :')

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:50

Ik heb helaas alles afgehaald en ben opnieuw begonnen. Dit is nu het einde van een toer. Moet ik nu na de vaste nogmaals insteken, een vaste haken en dan twee lossen en mijn werk omdraaien?
Afbeelding
Ik hoop dat het zo wat duidelijk is. :+

Blue_flower
Berichten: 1943
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:52

Haak je bewust om de steek ipv in de steek?

En als je nu met steek markeerders werkt is het echt veel beter te zien!

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:57

Blue_flower schreef:
Haak je bewust om de steek ipv in de steek?

En als je nu met steek markeerders werkt is het echt veel beter te zien!

Het patroon is vaste, losse, vaste, losse enz en dan de volgende toer haak je de vaste om de losse.
Welke steek moet ik dan markeren?

Blue_flower
Berichten: 1943
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:00

nijnthju schreef:
Blue_flower schreef:
Haak je bewust om de steek ipv in de steek?

En als je nu met steek markeerders werkt is het echt veel beter te zien!

Het patroon is vaste, losse, vaste, losse enz en dan de volgende toer haak je de vaste om de losse.
Welke steek moet ik dan markeren?


Ah helder.
Je hebt nu je opzet losse gemaakt en daarna?

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:36

Zoals ik het lees is het de granietsteek. Die begin en eindig je altijd met een vaste, wat maakt dat je een toer soms eindigt of begint met 2 vaste achter elkaar.
Bij deze steek zou ik 1 keerlosse doen

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:21

Kiimm_ schreef:
Zoals ik het lees is het de granietsteek. Die begin en eindig je altijd met een vaste, wat maakt dat je een toer soms eindigt of begint met 2 vaste achter elkaar.
Bij deze steek zou ik 1 keerlosse doen


Granietsteek idd!
Twee vasten achter elkaar?
Ik heb nu dit filmpje https://youtu.be/Ry1nAlbGN8k bekeken en het wordt een stuk duidelijker. Ik steek nu een draadje als markering door de eerste losse zodat ik die later terug kan vinden. Volgens mij was dat het probleem want zonder markering is die losse amper terug te vinden :+ nu hopen dat hij mooi recht wordt..

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:29

nijnthju schreef:
Kiimm_ schreef:
Zoals ik het lees is het de granietsteek. Die begin en eindig je altijd met een vaste, wat maakt dat je een toer soms eindigt of begint met 2 vaste achter elkaar.
Bij deze steek zou ik 1 keerlosse doen


Granietsteek idd!
Twee vasten achter elkaar?
Ik heb nu dit filmpje https://youtu.be/Ry1nAlbGN8k bekeken en het wordt een stuk duidelijker. Ik steek nu een draadje als markering door de eerste losse zodat ik die later terug kan vinden. Volgens mij was dat het probleem want zonder markering is die losse amper terug te vinden :+ nu hopen dat hij mooi recht wordt..


Poeh, hoe ga ik dat uitleggen.. Ik ga mijn best doen :+

2 vasten alleen aan het begin of het einde van de toer (afhankelijk van hoe ze lopen). Doordat je alle toeren zowel met een vaste start en eindigt moet je aan het begin of einde 2 vasten maken.

Voorbeeld: Je eindigt de toer met losse, vaste. Dan maak je een keerlosse, doe je een vaste in de laatste vaste vorige toer en een vaste in de losse, dan wissel je losse en vaste weer af.

Voorbeeld:
Je eindigt de toer met een vaste in losse en de laatste vaste. Je maakt een keerlosse, maakt een vaste in laatste vaste vorige toer en gaat direct verder met losse, vaste

Hopelijk een beetje te begrijpen

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:47

Advies geven ga ik nog niet aan beginnen. :o

Wat een gave projecten Jolien! :oo

En wat balen van de wol Yonker, zonde van het werk dat je er al in had zitten.

Ik wilde even mijn kuikentje/eendje laten zien, m'n eerste echt gelukte knuffeltje. Hij is net af. <3 :D
Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10481
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:50

Wat een schatje zo Mandarijn <3