[INFO]Amigurumi (Haken) #3

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:02

Dankje! Doe je dat dan met een haaknaald groter of gewoon de haaknaald waarmee je verder haakt? :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:23

Yonker schreef:
Dankje! Doe je dat dan met een haaknaald groter of gewoon de haaknaald waarmee je verder haakt? :)


Ik zou t even met een proeflapje proberen. Ik heb vaak gewoon dezelfde maat als de rest :j ook omdat dit bij mij een stuk minder trekt dan een losseketting als begin

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:40

Haken opzetten werkt inderdaad veel fijner. :)

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:55

Thanks, ga er vanavond eens meer spelen! :D Hopelijk werkt dat beter _O-

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:22

Hmm, dat hakend opzetten ziet er wel interessant uit. Ook maar eens mee gaan prutsen :D

Ik heb het ideale garen gevonden voor mijn deken, maar het is echt reteduur -O- Weet iemand nog een leuk, betaalbaar DK katoengaren? Ongeveer 120 m per 50 gram O:)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:24

Foaly schreef:
Hmm, dat hakend opzetten ziet er wel interessant uit. Ook maar eens mee gaan prutsen :D

Ik heb het ideale garen gevonden voor mijn deken, maar het is echt reteduur -O- Weet iemand nog een leuk, betaalbaar DK katoengaren? Ongeveer 120 m per 50 gram O:)


Ik zeg uit mn hoofd Alara van Ice.. Ik zal thuis even op t label kijken straks.

Edit: bedenk me dat dat 50/50 katoen en acryl is... Ik ga straks verder denken voor je

Jolien87

Berichten: 17476
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:05

Marley93, stiekem hoop ik het ook niet. := Sowieso is het dan niet te doen om een dikke deken te gaan zitten haken en tegen die tijd is hij ook al wel zo flink dat hij ongetwijfeld op mijn schoot ligt.
Dankjewel :)
Dat plaatje, heerlijk herkenbaar. :') Ik heb ondertussen alle draadjes van mijn CAL weggewerkt en probeer het nu een beetje bij te houden.

JPitty, bedankt voor de uitleg. Superhandig!
Ik wil ook niet weten hoeveel nagels ik inmiddels gebroken heb op die oogjes.
Wat een mazzel met die wol, ja. Er is niets zo vervelend als wol dat is uitverkocht waardoor je niet verder kunt.
Welk gek dat de haalnaalden zoveel schelen. Ik wist wel dat haaknaalden een heel kleine afwijking kunnen hebben waardoor het beter is om een project altijd met één en dezelfde haaknaald te maken en niet halverwege over te gaan op een andere naald met dezelfde maat want ze kunnen zomaar een beetje verschillen van mekaar.

Dankjewel Yonker!
Wat ontzettend balen zeg. Al je werk voor niets -O- Of je moet er 2 willen haken maar iets zegt me dat je één zo'n project wel voldoende vindt.
Dat moeten opzetten van grote haakprojecten vind ik ook altijd zo'n gedoe, helemaal ook als je constant moet hertellen of je wel het goeie aantal steken hebt opgezet.
Het opzetten doe ik altijd met een halve naald groter zodat de lossenketting niet te strak is.

Nijntje, wat balen. Zo te zien heb je al vele tips gekregen. Ik vind de granietsteek ook altijd weer even zoeken naar wat je aan het begin en eind van de toer doet.

Dankjewel Sani. Ik ben ook heel blij met hoe beide project uitpakken.
Wat slordig van die filmpjes. Staat het er ook niet bij vermeld?
Nu kan je eindelijk beginnen aan je zomertop *\o/* Welk patroon heb je uitgekozen?

Mandarijn, dankjewel :)
Wat een ontzettend lief kuikentje heb je gemaakt.

Ynskek, wat is hij mooi geworden! Heel lenteachtig met die kleuren.
Is dat patroon wat je nu maakt hetzelfde als die roze die je hier eerder deelde?
Ik ga me ook eens verdiepen in dat hakend opzetten, dat lijkt me wel handig.

Foaly, en bedankt he. Nu heb ik hem ook maar besteld. ;) Ik vind het alleen jammer dat het patroon in het Engels is terwijl de maakster volgens mij Nederlands is. Puntje bij paaltje kom ik er altijd wel uit met een Engels patroon maar ik moet dan toch altijd iets harder nadenken.
Ik vind jouw kleurkeuze heel tof. Het lijkt mij ook nog weleens mooi om een kleurenpalet te kiezen op basis van een afbeelding.
Ik moet zeggen dat ik de kleuren uit het voorbeeld ook wel heel mooi vind maar mijzelf kennen kan ik daar morgen weer heel anders over denken.
Ik zou ze ook gewoon lekker tegelijk maken, zelf vind ik het altijd wel lekker om verschillende projecten te hebben om af te wisselen.
Ik weet niet wat je verstaat onder betaalbaar maar Yarn & colors Must-have is relatief goedkoop met €2 per 125 meter / 50 gram.

Kaplaars, die is geweldig geworden! Daar gaat ze ongetwijfeld heel blij mee zijn.
Ik heb het patroon direct opgeslagen.

Jasmijn, mooi zeg! Wat balen dat je zoveel last hebt van migraine. Ik kan me voorstellen dat zo'n streepjespatroon dan helemaal een uitdaging is. :=

Ik heb echt heel dwangmatig zitten haken dit weekend, ik had een boel te verwerken van de afgelopen werkweek en dan merk ik dat ik extra veel behoefte heb om alles van me af te haken.
De Spirit of the volcano is nu t/m deel 7 af, ik moet nu alleen nog deel 8, dit zijn simpele toeren heen en weer en tot slot de rand eromheen.
Ik moet hem alleen nog wel even goed blokken.

Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:17

Ja klopt. Als ik t goed heb heet ie juich wat filet... patroon van fiberspider op YouTube

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:26

Doen jullie blocken op speciale matten of gewoon op die speelgoed dingen die je (een stuk goedkoper) bij de Intertoys kan halen? Merk je verschil?

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:45

Ik block gewoon op een slaapbank, werkt ook prima!
Verwacht niet dat je verschil merkt met die rubber matten :)

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:08

Ik block ook op de bank :') Centimeter ernaast en gaan :D

Ik ben (denk ik) (voor de tiende keer) uit mijn garenkeuze :') Nu kijken of ik er morgen nog net zo over denk _O-

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:24

Jullie steken gewoon die pinnetjes in je bank? Dat gaat me dan weer te ver :')

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:26

Ik heb een stoffen bank, die kopspelden erin zie je niets van. Met een leren bank zou ik het inderdaad niet doen :')

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:31

Nee oké fair enough :))
Maar goed, conclusie die ik hieruit trek is dat het geen bal uitmaakt waar je op blockt. Dat is dan wel weer handig. :)

Jolien87

Berichten: 17476
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:05

Ik blok op de hocker/voetenbank en voor het grotere werk heb ik speelmat tegels.
Omslagdoeken blok ik aan de waslijn met wasknijpers langs de onderrand voor het gewicht.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:24

Monique dacht "ik lees hier nu al zolang mee, het wordt nu echt eens tijd dat ik het haken ga oppakken". Ben nu deze video aan het kijken: https://www.youtube.com/watch?v=aAxGTnVNJiE Mochten jullie nog tips hebben voor andere goede video's, hoor ik het graag. De wanhoop slaat nu al toe :+ (denk dat ik beter probeer met een wat grotere naakhaald te beginnen (nu een 3,5 vast), van de garen weet ik niet wat het is - die heb ik ooit van oma gekregen met een mooie magic loop nog als voorbeeld eraan).

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:29

MoonWencke schreef:
Monique dacht "ik lees hier nu al zolang mee, het wordt nu echt eens tijd dat ik het haken ga oppakken". Ben nu deze video aan het kijken: https://www.youtube.com/watch?v=aAxGTnVNJiE Mochten jullie nog tips hebben voor andere goede video's, hoor ik het graag. De wanhoop slaat nu al toe :+ (denk dat ik beter probeer met een wat grotere naakhaald te beginnen (nu een 3,5 vast), van de garen weet ik niet wat het is - die heb ik ooit van oma gekregen met een mooie magic loop nog als voorbeeld eraan).


Het is wel van belang om te weten welk garen je gebruikt, want daarop stem je de haaknaald af.
Anders krijg je een gaten kaas of moeite met insteken.

MoonWencke

Berichten: 5454
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:57

Uiteraard zou ik bij een grotere naakhaald ook passend garen erbij halen. Voor nu was het vooral het uitproberen, nog niks concreets maken.

Label ontbreekt weliswaar, maar dat garen moet voor haaknaald 2.5-3.5 zijn. Heb hier ook nog een donkerblauwe bol gemerceriseerd katoen voor dezelfde maat en groene bollen acryl voor 4.5-5.5.

Jolien87

Berichten: 17476
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:36

Ik was op zoek naar een kleurenschema voor mijn CAL kleed en kwam op deze. Dit vind ik een heel toffe combinatie, lekker retro.
Afbeelding

Ik vind de kleuren van Perzische tapijten sowieso heel tof.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:52

MoonWencke schreef:
Monique dacht "ik lees hier nu al zolang mee, het wordt nu echt eens tijd dat ik het haken ga oppakken". Ben nu deze video aan het kijken: https://www.youtube.com/watch?v=aAxGTnVNJiE Mochten jullie nog tips hebben voor andere goede video's, hoor ik het graag. De wanhoop slaat nu al toe :+ (denk dat ik beter probeer met een wat grotere naakhaald te beginnen (nu een 3,5 vast), van de garen weet ik niet wat het is - die heb ik ooit van oma gekregen met een mooie magic loop nog als voorbeeld eraan).


Ik zou als ik jou was ook gewoon met wat dikker garen en dikkere haaknaald beginnen. Is toch net wat makkelijker :D
Veel plezier met haken, komt vast goed! Gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:58

Jolien87 schreef:
Ik was op zoek naar een kleurenschema voor mijn CAL kleed en kwam op deze. Dit vind ik een heel toffe combinatie, lekker retro.
[ Afbeelding ]

Ik vind de kleuren van Perzische tapijten sowieso heel tof.


Ook heel mooi :j

Ik heb inmiddels voorzichtig wat proefbolletjes besteld, zodat ik de kleur in het echt kan bekijken. Vind dat toch lastig op een scherm, heb al een paar keer gehad dat 'donkergroen' eerder grasgroen was :=

En welkom Monique! Veel plezier met prutsen :D Met een 3,5 haaknaald kun je het meeste garen wel aan, het zal misschien inderdaad iets strakker of losser worden dan echt de bedoeling is, maar dat maakt voor een eerste lapje niet zoveel uit :)

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:33

Foaly, houd met proefbolletjes en je uiteindelijke project wel rekening met verfbladen en kleurverschillen!
Die kleurencombinatie hierboven vind ik ook heel mooi!

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:40

Had ik aan gedacht inderdaad, ik ga uiteindelijk ook niet 1 bolletje minder bestellen omdat ik de proefbolletjes al heb. Dat extra bolletje gaat vast ook wel weer een keer op :D

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Re: [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:16

Ik had weer een aantal dingen bij Hoooked besteld. Ook nog het patroon voor een superschattig uiltje, maar die heb ik digitaal gekregen. :D
Afbeelding

Ik ben nu bezig om een paardje te haken, ook met een kooppatroon van Hoooked.
Lijfje is af, ben nu met het hoofd bezig.
Afbeelding

Mandarijn
Berichten: 9071
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:17

Yonker schreef:
MoonWencke schreef:
Monique dacht "ik lees hier nu al zolang mee, het wordt nu echt eens tijd dat ik het haken ga oppakken". Ben nu deze video aan het kijken: https://www.youtube.com/watch?v=aAxGTnVNJiE Mochten jullie nog tips hebben voor andere goede video's, hoor ik het graag. De wanhoop slaat nu al toe :+ (denk dat ik beter probeer met een wat grotere naakhaald te beginnen (nu een 3,5 vast), van de garen weet ik niet wat het is - die heb ik ooit van oma gekregen met een mooie magic loop nog als voorbeeld eraan).


Ik zou als ik jou was ook gewoon met wat dikker garen en dikkere haaknaald beginnen. Is toch net wat makkelijker :D
Veel plezier met haken, komt vast goed! Gewoon oefenen, oefenen, oefenen.

Ik zou inderdaad ook aanraden om een dikkere naald en garen te gebruiken in het begin, ik begon met naald 3,5 in eerste instantie en dat was best een gepruts. :')
Daarna met naald 6 gaan haken en daarmee m'n eerste knuffel gehaakt, dat ging een stuk soepeler.