[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:04

Vandaag eindelijk 2 kussensloopjes gemaakt van mijn nieuwe retro stofje. Ben heel erg trots op mezelf en blij met het resultaat :o
Beide hebben een rits, ene een gele, de andere een rode.

Afbeelding

Vavane
Berichten: 154
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 00:27

Voor het eerst een shirtje gemaakt voor mijn zoontje. Ik hoop dat die het nog past van de zomer, vond de maat een beetje moeilijk in te schatten. Mijn vriend denkt alleen dat het gat te klein gaat zijn voor zijn hoofd. Daar moet ik dus nog wat voor bedenken. Ben bang inknippen en drukknoopjes in zetten.

Afbeelding

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:03

Vavane schreef:
Voor het eerst een shirtje gemaakt voor mijn zoontje. Ik hoop dat die het nog past van de zomer, vond de maat een beetje moeilijk in te schatten. Mijn vriend denkt alleen dat het gat te klein gaat zijn voor zijn hoofd. Daar moet ik dus nog wat voor bedenken. Ben bang inknippen en drukknoopjes in zetten.

[ [url=m/vMtbFT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Werk met kleine maten altijd met stretchstof en boordstof heb vanaf maat 74 tm 104 nooit drukknoopjes gebruikt..

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:11

Hier loopt het vast met de broek. Sommige delen zijn groter dan de ander dus klopt er niet helemaal alles van, ik heb maar gemaild en wacht nog op antwoord van takoy

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:00

Afbeelding

Ik heb m'n eerste kussenhoes genaaid *\o/* /noob.

Rechte lijnen vind ik wel lastig, mocht iemand een tip hebben dat goed te begeleiden?

Ik wil ook hoezen voor onze boot maken, en die zijn 2 meter lang. Een mm scheef valt niet op, 10 cm daarentegen :=... Op deze stof heb ik een lijn uitgetekend en heb die geprobeerd te volgen, dat ging okay.

En de stof eerst strijken is ook wel slim, denk ik.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:21

Er zijn van die magnetische geleiders. Maar die moeten welk metaal hebben om op vast te gaan.

En recht knippen en netjes spelden is al de helft van het werk!

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:34

Netjes San!

Goed recht knippen en als het goed is staan er op het gedeelte waar je naald inkomt, weet niet hoe het heet :o? , centimeters, daar kan je ook aan zien of je recht gaat.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:47

Ik heb vroeger over lijntjespapier (met naald, zonder garen) moeten stikken om gevoel te krijgen voor het recht naaien. Ik vond het zelf toen wel heel stom maar achteraf was het best zinvol.
Daarna is alleen wel je naald bot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:55

MarloesHJ schreef:
Ik heb vroeger over lijntjespapier (met naald, zonder garen) moeten stikken om gevoel te krijgen voor het recht naaien. Ik vond het zelf toen wel heel stom maar achteraf was het best zinvol.
Daarna is alleen wel je naald bot.

Oh dit is ook wel een goeie. Met een stuk gestreepte stof, of zo.


chanicha schreef:
Netjes San!

Goed recht knippen en als het goed is staan er op het gedeelte waar je naald inkomt, weet niet hoe het heet :o? , centimeters, daar kan je ook aan zien of je recht gaat.

Thanks!

Ik moet dat deel dat je noemt eens goed bekijken, dan. Ik zag geen cm's :=. En ik denk dat t ook helpt om het verlengstuk (oid) erop te zetten.


Mri schreef:
Er zijn van die magnetische geleiders. Maar die moeten welk metaal hebben om op vast te gaan.

En recht knippen en netjes spelden is al de helft van het werk!

Knippen en spelden helpt inderdaad ook heb ik gemerkt :D.

Die geleider ga ik eens naar kijken. Al wil ik t ook zonder kunnen.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:39

Recht en netjes knippen is bij mij de truc! Vroeger was ik daar te snel en laks in (patronen uitknippen is nog geen hobby trouwens) en dan was het ook moeilijk recht naaien. Nu ik mijn patronen echt netjes overneem is het veel gemakkelijker om dezelfde afstand van de kant te houden.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 23:03

Altijd eerst stof wassen en strijken als t kreukelige stof is. Er bestaat kleermakerskrijt voor een reden, teken je naad erop. Je hebt hulpmiddelen voor de naadwaarde te knippen, bijv magneetjes op je schaar of een evenwijdig lopend radarwieltje.

Bij geweven stoffen is er voor rechte stukken een simpele manier, je trekt er een draad uit dan heb je de stof gelijk recht van draad na t wassen.

Er zijn ook geleiders voor aan je naaimachine. Ik heb een magnetisch blokje, als je netjes je naadwaarde knipt scheelt dat al een heel stuk.

Behalve krijt heb je ook fruxion pennen (bij de action zelfs te krijgen, hangen bij kantoorspul) die kun je met strijken weg halen. Maar test die wel eerst op stukje van je stof, de ene is de andere niet. En er bestaan stiften die met water weg gaan maar wederom: test dat met je stof elke keer.

Ik heb een bouw liniaal van de action voor grote rechte strepen

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:00

Ik heb ook zo'n magnetisch blokje als hulpmiddel voor het naaien dat werkt wel prettig moet ik zeggen.

Hier net een legging voor mijn dochter afgemaakt. Simpel patroon maar het stofje maakt dat wel weer goed ;).
Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:14

Wat voor magnetisch blokje is dat?
Ik heb ook vaak ruzie met de uitlijning.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:54


Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:33

Vandaag een nieuwe hoes voor mijn naaimachine gemaakt.
Ben er ontzettend trots op.
Patroon gemaakt volgens de oude hoes, dan het hele proces op patroonpapier, uitknippen en dan stof uitknippen.
Supertof geworden


Afbeelding

De stof had ik heel lang geleden, in 2012 geloof ik, gekocht. Die is tot onlangs bij mijn mam in de kast blijven liggen. Was het ook compleet vergeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:44

Wat leuk <3.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:14

Dat vind ik nou een super leuk idee! Ga ik ook is maken, dankjewel voor de tip

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:11

Roihi schreef:
Vandaag een nieuwe hoes voor mijn naaimachine gemaakt.
Ben er ontzettend trots op.
Patroon gemaakt volgens de oude hoes, dan het hele proces op patroonpapier, uitknippen en dan stof uitknippen.
Supertof geworden


[ [url=m/YLSxGW.jpg]Afbeelding[/url] ]

De stof had ik heel lang geleden, in 2012 geloof ik, gekocht. Die is tot onlangs bij mijn mam in de kast blijven liggen. Was het ook compleet vergeten.


Mooi geworden! Knap hoor!


Ben met truien bezig, breek ik mn laatste 2 tweelingnaalden , ik weet nog steeds niet waarom maar wel zuur. Moet ze voor vrijdag af hebben en natuurlijk brak t na 17.00 als de fournituren kraam al weg is .. heb ik weer


Afbeelding

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 12:35

Heeft er iemand tips of aanbeveling welke naaimachine erg goed maar ook betaalbaar is?
Ik heb nu een Singer Symphonie 5, ooit eens bij een Aldi gekocht.
Op zich niets mis mee, werkt goed, geen problemen tot nu toe, maar ik wil al een beetje voorbereid zijn voor als ik het naaien meer ga uitbreiden en meer ga doen en er dus mogelijk een vervanger, betere machine nodig gaat zijn.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 17:43

Persoonlijk zou ik voor een goede 2e hands gaan maar vooral eerst bedenken welke functies jij eist die erop moeten zitten. Dan kan je al een deel wegschrappen waarschijnlijk. Een budget is ook een eis want de prijzen variëren enorm. De reden dat ik 2e hands ook zou kijken is omdat er merken zijn die in het verleden prima machines maakten maar zijn overgenomen door bijv oa chinese bedrijven die er kwalitatief wat minder goed materiaal in steken.
Voor mij hoeft een machine niet veel te kunnen qua siersteken, die gebruik ik eigenlijk niet. Maar wel een vrije arm omdat dat met sommige werken een makkelijkheid is. Ik heb ook een kniehevil die ik op mn machine kan zetten waardoor ik met mijn knie de voet omhoog en omlaag kan doen. Dat is voor mij fijn met mn beperkte handfunctie. Het sowieso een aanrader om naar een naaimachine winkel te gaan en daar wat machines uit te proberen. Op die manier kan je soms merken uitsluiten die om bepaalde redenen niet passen of je vervelend vind qua eigenschappen

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:45

VillaNeusjes schreef:
Persoonlijk zou ik voor een goede 2e hands gaan maar vooral eerst bedenken welke functies jij eist die erop moeten zitten. Dan kan je al een deel wegschrappen waarschijnlijk. Een budget is ook een eis want de prijzen variëren enorm. De reden dat ik 2e hands ook zou kijken is omdat er merken zijn die in het verleden prima machines maakten maar zijn overgenomen door bijv oa chinese bedrijven die er kwalitatief wat minder goed materiaal in steken.
Voor mij hoeft een machine niet veel te kunnen qua siersteken, die gebruik ik eigenlijk niet. Maar wel een vrije arm omdat dat met sommige werken een makkelijkheid is. Ik heb ook een kniehevil die ik op mn machine kan zetten waardoor ik met mijn knie de voet omhoog en omlaag kan doen. Dat is voor mij fijn met mn beperkte handfunctie. Het sowieso een aanrader om naar een naaimachine winkel te gaan en daar wat machines uit te proberen. Op die manier kan je soms merken uitsluiten die om bepaalde redenen niet passen of je vervelend vind qua eigenschappen



En als aanvulling: die goede 2e handse, haal hem alsjeblieft bij een naaimachine winkel! Daar kan je hem ook uitproberen enzo

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:06

Heel erg bedankt, ik neem de tips zeker mee als ik op zoek ga.
Momenteel is deze zeker goed genoeg, ben tenslotte nog beginner.

Heb mijn rokje af.
Heel tevreden want al bij al is het zeker geslaagd. Zoom is netjes,tailleband zit goed. De stretchsteek voor deze jersey stof is leuk, kende ik helemaal niet :D .
Rokje is qua lengte goed,zeker voor op kantoor. Alleen had ik gedacht dat het korter zou zijn :')
Aan de taille en heupen zit hij voor mij ook een tikje te ruim.
Al bij al geslaagd op een paar kleinigheidjes na. Comments neem ik ook weer mee naar het volgende :D


Afbeelding

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:11

Netjes hoor Roihi!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:36

Mooi gemaakt, en wat een geweldige stof <3.

Ik ben bezig nieuwe hoezen te maken voor de kussens van onze boot. De eerste (en de makkelijkste) is ondertussen klaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ritsgedeelte aan de bruine kant is lekker schots en scheef, het is gerecyclede stof (van de oude hoezen) en best lastig te naaien, gelukkig is 't de achterkant :)).

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 22:12

Goed gedaan hoor, netjes, helemaal voor zo’n eind :j