[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:45

Ik kom hier ook voorzichtig even spieken. Midden januari start ik met een mini cursus naaien. Ik zou dolgraag al eens een handdoek maken voor baby, maar ik waag mij er momenteel nog niet aan. Ik kan zelfs geen knoop aanzetten en heb nog nooit een naaimachine aangeraakt :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:40

poedersuiker..... trui aan het maken. 4 stukken gestikt zonder problemen. Wil ik de boord aan gaat zetten....gaat ie ineens kloten met de onderdraad. Krijg hem met geen mogelijkheid meer normaal.
Zaterdag maar naar de reparatie brengen.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:00

oliebol, in Zaan of Alkmaar?

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:27

Hier leuk nieuws: ik ga maandag beginnen met m'n opleiding bij de modevakschool! :) Lessen in de avond. :j Echt enorm veel zin in, je kan er ook diploma's mee halen enzo. Je krijgt meerdere boeken, waaronder ook Garneren en Afwerken en Tailleuse enzo. Patroontekenen komt er ook bij. Ik verwacht wel dat het echt pittig gaat zijn, maar een uitdaging is goed voor me!



Hier ook eindelijk een machine gekocht. M'n moeders vorige machine was letterlijk in rook opgegaan (ik hoorde haar een paar jaar geleden zwakjes "help" zeggen, waarna ik haar met een rokende machine aantrof die ik snel buiten heb gezet). Afgelopen maand probeerde ze eerst op marktplaats een koopje te vinden, maar de eerste kreeg meteen al kortsluiting, de tweede naait wel prettig maar hebben we mee naar Zweden genomen en de derde had een versleten motor. Daar zijn we toen mee naar Matson gegaan gisteren, en die zeiden dat we 'm konden laten repareren voor 180 euro, maar dat we 'm ook aan hen konden geven en er 100 euro korting op een nieuwe machine voor terug kregen! :D

Nu hebben we dus een Janome Jubilee 60507 gekocht, erg blij mee. Iemand die ervaring heeft met Janome?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

Op mijn naaischool hebben ze 2 machines van Janome. Prima merk.
Kan er beter mee omgaan dan met de husqvarnas die ze heeft. Al heb ik toch liever mijn Bernina

Li: Ik brengen hem morgen naar Amsterdam, naar Wildschut

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:49

Met Janome heb ik nooit gewerkt, kan er dus weinig over zeggen :)

Wat leer je eigenlijk op een naaicursus? Ik heb vaak overwogen om er eentje te doen, maar ben een beetje 'bang' dat het meer samen naaien is dan een cursus waarop je echt dingen leert. Er zijn immers al een hoop tutorials op internet waar je heel handig dingen vandaan kan plukken. Toch merk ik dat veel mensen het wel doen. Waarom? Leer je vaste dingen of mag je gewoon met vragen komen over dingen waar je tegenaan loopt?

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:01

Ik start in januari met 1 en je leert echt de basis. Machine bedienen, rits zetten etc. Na 15 lesuren zou ik een speldenkussen, zakdoekdooshoes, toilettasje en handtas gemaakt hebben. Dan kan ik uitbreidingen doen voor broeken in te nemen etc. Ben benieuwd hoe het bevalt!

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:07

@Keet: goed om te horen! :) En je eigen machine blijft natuurlijk altijd de fijnste. ;)


@Sheran:

Ik kopieer even de tekst die op de site staat:




Een gedegen coupeuse opleiding, patroontekenen en het naaien van kleding.
Tot coupeuse zijn er 4 boeken (modinette, costumiére, tailleuse en coupeuse). Bij het vak tailleuse komt er het boek ''Stoffen en warenkennis'' bij.
Na het volgen van een onderdeel is er de mogelijkheid om d.m.v. een examen in het bezit te komen van een officieel Ensaid-diploma.
Onze lessen worden verzorgd door gediplomeerde leraressen.

Het eerste boek - Modinette


De opleiding begint bij het boek modinette. Basisgrondpatronen van kledingstukken o.a rokken en broeken en lijfje. Deze worden getekend op schaal en iets verder in de cursus in het groot op eigen maten getekend en genaaid. Je leert zelfstandig patronen tekenen van eigen ontwerp maar ook uit verschillende modebladen o.a Marvy.

Dit boek gebruik je samen met het boek ''Garneren en afwerken''. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd, hoe
kledingstukken worden afgewerkt. Het maken van kleine handwerkjes behoort ook tot de opleiding.
Voor het behalen van een diploma, zijn de handwerkjes verplicht.

Het tweede boek - Costumière


Hierin wordt de stof verder uitgewerkt en komen er verschillende basisgrondpatronen bij. Dit wordt ook samen met het boek ''Garneren en afwerken'' gebruikt.

Het derde boek - Tailleuse


Het derde boek is het tailleuse boek. Broeken worden uitgewerkt, er er wordt aandacht besteed aan mouwen en kragen en asymmetrische modellen.
Voor dit examen komt ook het boek ''Stof en warenkennis'' aan bod, waar een gedeelte van wordt uitgewerkt.

Het vierde boek - Gevorderd costuumvak
Het vierde boek gevorderd costuumvak (coupeuse), behandelt het mantelvak. Dit boek wordt ook gebruikt met het boek ''Garneren en afwerken'', waar het binnenwerk staat beschreven. Bij dit onderdeel krijg je modetekenen. We gaan oefenen met de standenpop zodat je handigheid krijgt in het tekenen van aparte modellen.

Voor ieder boek is het mogelijk een examen af te leggen.




Ik begin overigens met gewoon naaitechnieken enzo, want ik ben echt een totale beginner. :')

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:16

Leuk topic!
Ik maak zelf ook kleding sinds een jaar of twee. Vorige week een nieuwe naaimachine gekocht :D Een pfaff. Na oefenen op mn Singer en mn man er nu van overtuigd van was dat ik het toch echt wel leuk vind de knoop doorgehakt.
Ik ga om de week een avond naar les (schoolvakanties vallen daarnaast ook uit). Bij ons is het vrij wat je maakt en als je er niet uit komt kun je hulp vragen. Bovendien is het een gezellig clubje wat maakt dat ik er met plezier heen ga. Ik had het ook wel nodig want toen ik voor de eerste keer heen ging wist ik nog geen eens hoe dat ding überhaupt aan moest. :j

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:19

Ik werk tijdens naailes aan mijn eigen projecten met hulp als dat nodig is. Anderen in mijn groep volgen de modevakschool en werken dus diverse mappen met technieken af.
Eerste 4 mappen en examen dan ben je costumiere.
Volgende 4 mappen plus examen dan ben je coupeuse.
https://www.modeopmaat.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:25

Keet schreef:
Ik werk tijdens naailes aan mijn eigen projecten met hulp als dat nodig is. Anderen in mijn groep volgen de modevakschool en werken dus diverse mappen met technieken af.
Eerste 4 mappen en examen dan ben je costumiere.
Volgende 4 mappen plus examen dan ben je coupeuse.
https://www.modeopmaat.nl/



Oh wat leuk! Een beetje het zelfde idee dus. :j Hoelang duurt het ongeveer voordat ze zo'n map afhebben?

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:44

Resistance schreef:
Nu hebben we dus een Janome Jubilee 60507 gekocht, erg blij mee. Iemand die ervaring heeft met Janome?


Die heb ik ook, ook bij Matson gekocht. Ik vind het een heerlijke machine! Enige dat ik mis is een knop waarmee hij langzamer zou stikken. Ik twijfelde toen tussen twee opties en die andere had dat wel, maar daar zag ik toen het nut niet van in.
De paar keer dat ik dacht "huh waarom doet hij niet wat ik wil", kwam ik er met de handleiding uit. Een heerlijke machine voor mijn doel!
Ik naai nu tegenwoordig zo ontzettend veel en met name tricot, dat ik misschien ooit wel een lock-machine wil kopen. Ik hoop binnenkort die van m'n schoonmoeder eens te proberen om te kijken of ik dat fijn zou vinden...

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:45

Ja zoiets lijkt me handig! Dat is meer een opleiding patroontekenen, toch? Dat zou ik graag wat beter kunnen :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:04

Sheran schreef:
Ja zoiets lijkt me handig! Dat is meer een opleiding patroontekenen, toch? Dat zou ik graag wat beter kunnen :)


Ja deels patroontekenen en deels technieken (paspelzakken, ritsen inzetten enzo)


De voorspelde tijden staan op de website :) ene map gaat sneller dan de andere. Ligt er ook aan hoeveel je thuis doet natuurlijk :)

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:09

Zo'n cursus lijkt me ook nog wel eens gaaf om te volgen!

Heb nu zelf een thuis cursus liggen, maar pas bij les 2 haha. :=

Ben zelf wat meer van het gewoon beginnen en gewoon maken, wat eigenlijk altijd wel goed lukt. Eerste project ooit, jaar of 8/9 geleden, met een naaimachine was een zadeldekje.

Na 7 jaar gebruik.
Afbeelding
Afbeelding

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:11

Nice :) Misschien daar eens naar kijken voor volgend jaar. Want ik ben al vrij handig met de machine en kom zelf wel uit de basisdingen. Maar echt die afwerkingen en het tekenen van goede patronen zijn minder makkelijk te leren. Ik ben inderdaad net als Quir gewoon van 'proberen en doen' en dat gaat gewoon prima, heb al een heleboel mooie dingen gemaakt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:13

Zo ben ik ook begonnen en nog bezig hoor :)
Kies zelf mijn patronen en spullen en zet ze op les in elkaar. Is ook even mijn 2 uur zonder kinderen sociaal contact moment :) erg gezellig op les

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:16

Kan ik me voorstellen! Ik hoef op zich niet per se een gezellig uitje (dan ga ik toch liever dansen ofzo) maar zou graag goede patronen op mezelf willen kunnen tekenen. Ik heb nogal afwijkende maten en moet aan standaard patronen zoveel verbouwen dat het weinig zin heeft om ze te kopen :P. Rokken gaan redelijk goed maar de rest...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:22

Dat kan inderdaad ook prima :)
We zijn nu met 5 vrouwen. Waarvan er in onze groep 1 de modevakschool doet voor de technieken en patronen voor dames.
De rest werkt aan eigen projecten.
Op maandag zijn er 3 met de modevakschool bezig en 2 met eigen projecten :)
Is erg gezellig, iedereen helpt elkaar en leert van elkaar :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:50

Keet schreef:
Zo ben ik ook begonnen en nog bezig hoor :)
Kies zelf mijn patronen en spullen en zet ze op les in elkaar. Is ook even mijn 2 uur zonder kinderen sociaal contact moment :) erg gezellig op les


alleen daarvoor al, ja heb het even gehad deze week 4 dagen werken team overleg vergaderingen en mijn huishouden en dan ook nog alles wat je in zo een week niet wilt {:)-:(

just keep calm and sew....dus eerst de kleine in bed ,grotere voor de tv en naaien maar al is het gewoon repareren, even niets en gewoon alleen dat.... heerlijk <3

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:34

Net even met Wildschut gebeld. Die heeft wat tips gegeven om te proberen nog. Mocht het niet lukken, dan ben ik altijd welkom om hem langs te brengen.
Top service daar :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:49

Afbeelding

Machine doet het weer gelukkig

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:28

Fijn Keet en leuke trui!

Ik ga me binnenkort wagen aan ondergoed voor V met een absorberende laag.
Hij heeft nog wat zindelijkheids problemen en ik ben bang dat andere kinderen hem gaan pesten.
Dus zelf maken zodat hij wel wat nattigheid voelt maar niemand het ziet en ook niemand denkt dat hij een luier draagt.
Het is een heel gevoelig jongetje en als andere gaan lachen worden de problemen enkel groter.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [CENTRAAL]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:33

Leuke trui zeg, erg netjes.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:31

Die lockmachine die deze week bij de lidl is, is dat wat?