[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:24

Maar daarom zijn we hier, om van elkaar te leren.. :j :)

Of althans, dat maak ik er gewoon van :D

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:28

Cer schreef:
Maar daarom zijn we hier, om van elkaar te leren.. :j :)

Of althans, dat maak ik er gewoon van :D

Alleen maar leuk toch!

Ik ga ook tweelingnaald googlen…

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:03

Ik heb een coverlock machine voor die stiksels, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die machine niet helemaal benut.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:06

Hoe kom ik er bijvoorbeeld achter of mijn naaimachine kan locken, of is een zoom met tweelingnaald genoeg?

Ik heb een tweelingnaald liggen maar nog nooit gebruikt

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:16

Amber_anne schreef:
Hoe kom ik er bijvoorbeeld achter of mijn naaimachine kan locken, of is een zoom met tweelingnaald genoeg?

Ik heb een tweelingnaald liggen maar nog nooit gebruikt



Ik heb geen idee of mijn viking platinum 770 kan locken :')
Daar heb ik mijn locker voor.

Locken op een naaimachine gebruik je dan alleen tegen het eventuele rafelen. Op de overlock machine snij je "het restant" meteen af. Dus aan elkaar maken (met behoud van rek) en afsnijden tegelijk, zoals de zijnaad van je T-shirt.

Met een 2ling naald heb je zeg maar aan de goede kant van je stof een naadje zoals hoe een T-shirt in de winkel is afgewerkt. Van boven 2 draden, vanonder 1 (die dus zigzagt, en voor rek zorgt).
Best ideaal!

Ik gebruik absoluut niet het volle potentieel van mijn naaimachine, bij lange na niet. Mijn locker gebruik ik wel echt heel veel. Maar omdat ik vooral kinder kleding maak werk ik vrijwel alleen met rekbare stoffen. En dan is die locker wel zo fijn.

Mocht er iemand achterin de achterhoek/Oost achterhoek (gemeente berkelland) wonen en een keer met een locker willen naaien om te kijken of je het wat vind, geef ff een gil!
Laatst bijgewerkt door Mri op 05-01-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:21

Het is ook een locksteek op een naaimachine, maar dat is niet hetzelfde als wat een lockmachine doet.

Een lockmachine werkt met 4 draden en gaat om de stof heen, dat kan een naaimachine niet.

Een lockmachine kan functies van de naaimachine overnemen. Ik vind het aflocken van rafelstoffen echt veel fijner dan zigzaggen bijvoorbeeld. Maar vervangen lukt niet.

Ik heb een antieke lockmachine staan, kan alleen locken en niks anders. Geen rolzoomen oid. Ooit komt er een nieuwe :D
Laatst bijgewerkt door secricible op 05-01-24 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:22

En dat geldt in de drie noordelijke provincies ook bij mij hoor, van harte welkom om de lockmachine of coverlock te proberen!

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:53

Ik heb drie machines staan, een naaimachine, lockmachine en een coverlock. Maar ze hebben allemaal hun eigen functie. De coverlock zou ik alleen aanschaffen als je veel met tricot werk want anders is het zonde. T-shirts en andere kledingstukken van tricot zet ik in elkaar met de lock. Alle andere kledingstukken met de naaimachine en lockmachine. De locksteek op een naaimachine ben ik geen fan van, steek kost veel garen, is niet hetzelfde als een locksteek van een lockmachine en gaat traag. Dan liever een gewone zigzag als afwerking.
BH’s maak ik bijv volledig met een naaimachine ondanks stukken stretchstof.

Amber_anne

Berichten: 6952
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:24

Aha dankjullie wel voor de uitleg

Ik woon in kampen, als er iemand in de buurt woont kom ik graag een keer langs om te kijken

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:43

Ik heb een tijdje terug de lockmachine van mijn oma gekregen. Dacht eerst dat ik het niet nodig vond.
Nou ben er heeeel blij mee haah. Werkt toch een stuk mooier af hihi.


Ik moet weer gaan beginnen. Maar met een kleine dame van 7 maanden weinig tijd om echt ff door te gaan ipv van elke x een stukje.

Kwam er wel achter dat er in Epse 1 van de grootste stoffenwinkel zit (30 min rijden) dus dat is leuk!

Via Etsy heb ik 5 patronen voor mezelf gekocht. Waren nu heel goedkoop. Wil ik binnenkort gaan maken

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:16

Wat locken vooral doet is het afwerken vande rand stof zodat het niet rafelt en daardoor kapot gaat. Daar hebben de meeste naaimachines gewoon een steek voor maar gebruikt je machine 2 draden voor. De meeste lockmachines gebruiken 4 draden maar je kan ook vaak een 3 of 2 draads locksteek gebruiken. Het hangt af van je project en je machine.

Een tweelingnaald heeft als voordeel dat het een stretch steek is wat met stoffen zoals tricot of bij bijvoorbeeld mouwboorden wel een must is. (Stretch steek bedoel ik dan) je kan ook een zigzag gebruiken of een andere stretch steek op je naai machine.
Zou je met een rechte steek je boord aanzetten dan past je hand er wellicht niet meer door want het geeft niet mee.
Ook naai ik de halsboord een keer extra met tweeling steek zodat de boord mooi rechtop blijft zitten en het er netjes uit ziet. Onderstaand is truitje waar ik mee bezig ben maar als je inzoomd zie je dat ik de boord met tweelingnaald heb afgewerkt en de naad waar drukknoppen komen is er ook mee afgewerkt.

Dit patroon gebruikt een tweeling naald voor alle naden maar omdat ik een lockmachine heb gebruik ik het enkel voor boorden en de plek van drukknopen.

Een tweeling naald maakt aan de bovenkant 2 rechte stiksels maar aan de onderkant kruist deze waardoor de steek stretched. Je hebt 2 breedtes vaak en keuze tussen universeel of stretch naalden.

Afbeelding

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:27

Zet jij de hals boord er dan direct aan met de tweeling naald? Of lock je vast en gebruik je dan de tweeling? Ik heb mijn coverlock nog niet genoeg uitgeprobeerd hiervoor, maar erger me wel aan hangende boorden..

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:25

Deze halsboord met lockmachine omdat hij open is tijdens het erin zetten van de boord en dan met tweelingnaald dus aan de goede kant erover om t vast te zetten.

Ik heb een vrije arm op deze lockmachine voor boorden maar daar zijn mouw en been boordjes voor kindermaatje 86 niet mee te doen. Ik naai dan dus de boorden vast met een tweelingnaald en ik zou ze kunnen afwerken net als de hals door aan de goede kant ook de tweelingnaald precies over de scheiding te laten lopen, dan heb je hetzelfde effect als bij de hals en dat die rand netjes vast zit.

Een coverlock heeft daar volgens mij zelfs een speciale steek voor en is juist bedoeld voor decoratieve steken aan de goede kant. ( maar ik heb geen coverlock dus pin me er niet op vast)

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:05

Ik moet die coverlock gewoon op tafel zetten en er een middag mee aan de slag gaan om te oefenen, ik heb echt geen idee wat ik er allemaal mee kan. Ik heb hem een keer gebruikt om een broek mee korter te maken en dat zag er super uit!

Laatst gemaakte projectje:
Afbeelding

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:24

Dan kom ik ook even binnenvallen met een vraag, ik heb die lock (cover lock) singer van de Lidl gekregen, daar kan ik alleen mee locken, stof afwerken du, toch? Die kan volgens mij geen rol zoom enzo. Of ik snap hem echt nog niet _O- Ben sowieso nog vriendjes ermee aan het worden, het is soms echt nog even experimenteren hoe ik het mooiste resultaat krijg.
Mijn tweeling naald is wel echt mijn beste aankoop geweest hoor. Kan ik super fijn mee afwerken

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:28

ontherun schreef:
Dan kom ik ook even binnenvallen met een vraag, ik heb die lock (cover lock) singer van de Lidl gekregen, daar kan ik alleen mee locken, stof afwerken du, toch? Die kan volgens mij geen rol zoom enzo. Of ik snap hem echt nog niet _O- Ben sowieso nog vriendjes ermee aan het worden, het is soms echt nog even experimenteren hoe ik het mooiste resultaat krijg.
Mijn tweeling naald is wel echt mijn beste aankoop geweest hoor. Kan ik super fijn mee afwerken


Dat is een overlock, geen coverlock.

Rolzoom weet je uit mn hoofd niet, maar als je de singer S14-78 hebt dan kan je sowieso een rolzolm maken.

Daar moet je ff je handleiding voor naslaan

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:40

zorro schreef:
Ik moet die coverlock gewoon op tafel zetten en er een middag mee aan de slag gaan om te oefenen, ik heb echt geen idee wat ik er allemaal mee kan. Ik heb hem een keer gebruikt om een broek mee korter te maken en dat zag er super uit!

Laatst gemaakte projectje:
[ [url=m/WMFx0u.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik had dit paneel bijna gekocht….

Maar toen kwam ik een vossen broek en jad tegen van softshell en nu heb ik die besteld (apart want broek was er in zn maat niet meer maar gaan ze nu drukken voor mij en krijg ik binnenkort geleverd) din is namelijk helemaal in de vossenthema bij dr zoontje

Gelijk goede tip:
Bij Takoy hebben ze verschillende panelen waarop een maat patroon al is gedrukt. Die maken ze zelf. Je knipt dus de patronen uit het paneel en zet het in elkaar. Als je nog niet handig bent met patronen kan het leuk zijn. Ze hebben bijvoorbeeld ook panelen voor cirkelrokken

Afbeelding

Afbeelding

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:02

Mri schreef:
ontherun schreef:
Dan kom ik ook even binnenvallen met een vraag, ik heb die lock (cover lock) singer van de Lidl gekregen, daar kan ik alleen mee locken, stof afwerken du, toch? Die kan volgens mij geen rol zoom enzo. Of ik snap hem echt nog niet _O- Ben sowieso nog vriendjes ermee aan het worden, het is soms echt nog even experimenteren hoe ik het mooiste resultaat krijg.
Mijn tweeling naald is wel echt mijn beste aankoop geweest hoor. Kan ik super fijn mee afwerken


Dat is een overlock, geen coverlock.

Rolzoom weet je uit mn hoofd niet, maar als je de singer S14-78 hebt dan kan je sowieso een rolzolm maken.

Daar moet je ff je handleiding voor naslaan


Ik wist al niet zeker welke van de twee het was. Volgens de handleiding die ik toch weer gevonden heb is het idd een overlock, de 14SH754.
Heb net een nieuw patroon voor een bloesje uitgeknipt, morgen maar weer eens stoeien om hem in elkaar te krijgen

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:17

Wat een goede tip. Die broeken zijn wel ideaal. Zit er dan ook een beschrijving bij?

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:37

secricible schreef:
Wat een goede tip. Die broeken zijn wel ideaal. Zit er dan ook een beschrijving bij?


Ja, die zit erbij!

Ik heb zelf de takoy nog nooit gekocht en ook niet in mn handen gehad. Weer dus niet hoe ze vallen.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:07

Volgens mij zowel beschrijving als filmpjes die op de site staan ter ondersteuning. Het duurt nog zeker week voor mn bestelling binnen is, dan zal ik er wat foto’s van maken.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:11

Ik heb alleen gewone stoffen besteld daar, maar ik ben wel enthousiast over de kwaliteit!

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:13

Oeh bedankt voor de tip ik kende het ook nog niet naar zie er al meerdere leuke dingen:).
Eerst maar eens een voorraad opmaken, volgende week toevallig 2 naailessen dus dan kan ik hopelijk weer verder.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:18

Ik moet ook eerst voorraad opmaken, het is belachelijk hoeveel stoffen ik verzameld heb afgelopen jaar.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:24

Ja dat is mijn voornemen ook :+ en doordat ik op het moment alleen maat kleding maak voor de poppen vlot het ook niet echt haha.