[ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:57

Ik heb hier ook echt gigantische hoeveelheden liggen :=

Maar vanochtend vroeg dochter of ik van een specifieke stof een trui wilde maken, dan knal ik er morgen dus ff een trui doorheen en dan meteen een serie baby broekjes :)

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:32

Wat zijn jullie allemaal snel zeg :oo Ik doe gerust een hele dag erover om iets in elkaar te krijgen. Maar goed, heb 25 jaar geleden ooit leren naaien van mijn oma, toen niks meer mee gedaan en nu gewoon begonnen met het idee, we zien wel hoe het gaat.

Hier komt vandaag een mega pakket binnen als het goed is :o Heb nu wel alles de juiste stoffen enzo, vind het toch wel vervelend dat er hier nergens meer een winkel is. Online is het toch een beetje gokken hoe de print eruit ziet in het echt en hoe de stof precies aanvoelt. Als beginner dan :D

Gister een bloesje in elkaar proberen te krijgen, ging aardig goed. Totdat ik alweer een gat in het voorpand had gemaakt met de locker |o Gelukkig kreeg ik nog precies een nieuw voorpand uit de rest van mijn stof, dus ik ga maar weer helemaal opnieuw beginnen. Al doende leert men of zoiets toch?

Eliana

Berichten: 5458
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:40

Ik ga ook heel langzaam hoor,ook nog een ultieme beginner hier ;).
Ik heb de luxe van een stoffenwinkel hier in de straat echt ideaal, daar is ook mijn naailes.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:44

ontherun schreef:
Wat zijn jullie allemaal snel zeg :oo Ik doe gerust een hele dag erover om iets in elkaar te krijgen. Maar goed, heb 25 jaar geleden ooit leren naaien van mijn oma, toen niks meer mee gedaan en nu gewoon begonnen met het idee, we zien wel hoe het gaat.

Hier komt vandaag een mega pakket binnen als het goed is :o Heb nu wel alles de juiste stoffen enzo, vind het toch wel vervelend dat er hier nergens meer een winkel is. Online is het toch een beetje gokken hoe de print eruit ziet in het echt en hoe de stof precies aanvoelt. Als beginner dan :D

Gister een bloesje in elkaar proberen te krijgen, ging aardig goed. Totdat ik alweer een gat in het voorpand had gemaakt met de locker |o Gelukkig kreeg ik nog precies een nieuw voorpand uit de rest van mijn stof, dus ik ga maar weer helemaal opnieuw beginnen. Al doende leert men of zoiets toch?



Ik kan 3 dagen doen over een klein broekje dat simpel in elkaar zit. Ik ben namelijk chronisch ziek en kan niet lang rechtop zitten. Ik doe dus elke keer een beetje en lig dan weer plat. Afhankelijk van mn lijf kan ik een paar uur of paar minuten per dag er mee bezig zijn.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:32

Ik heb gewoon weinig tijd dus ben ook niet super productief, alleen ik probeer wel slim te werken door bijvoorbeeld een patroon gelijk uit meerdere stoffen te knippen. Nu dus bezig met pyjama’s en dan maak ik gelijk een paar. Dan ben ik 1 of 2 avonden aan het knippen, en naai ik ze, ook echt een beetje als lopende band werk, tegelijk in elkaar.

Ik heb geluk als ik om half 9 ‘s avonds klaar ben en achter de naaimachine zit, maar wil ook rond 10 uur douchen en op bed. In anderhalf uur doe je niet zoveel helaas.. en ik heb ook niet elke avond tijd omdat ik ook ‘s avonds werk, of met andere hobby’s bezig ben. Naaien is ook alleen voor de wintermaanden..

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:21

Ik doe er langer over, patronen tekenen, kragen en manchetten maken.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:51

Ik heb alleen bekende dingen zo in elkaar zitten maar ben zeker geen wonder op de machine hoor, toevallig net iets voor carnaval bedacht... eens even kijken of ik dat in elkaar kan prutsen.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:00

Hier wisselt het sterk, ik heb een (hardnekkige) nekhernia.
Op een goede dag kan ik 2 truien in elkaar zetten en een paar broekjes maken.
Op een slechte dag kom ik niet verder dan alleen denken aan naaien.

En op andere dagen gaan andere dingen voor (zoals het opruimen van speelgoed van de kids).
Iemand anders moet mijn naaimachines op tafel zetten. Dus als ze niet op tafel staan dan kan ik sowieso niet naaien :=
Soms dat ik dan alvast de patroon delen knip.

Maar ik probeer zo positief en optimistisch mogelijk te blijven over hoeveel ik kan naaien :=
Maar dr zijn ook echt weken achter elkaar dat ik mijn stof niet aanraak.

De truien die mijn dochters met oud en nieuw aan wilden heb ik gister avond afgemaakt bijvoorbeeld.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:52

Herkenbaar Mri, het wisselt hier ook veel. Maar wanneer het kan heb ik er veel plezier van dus blijf ik t hardnekkig doen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen trui afgemaakt al moeten er nog drukknopen op maar die zijn nog onderweg met de post. :Y) Ik wil van dezelfde stof nog een tuinbroek maken. En dan 2 truien voor de 2 zusjes (van andere stof wel) anders wordt t ruzie dat ik al heeeeeeeel lang niets voor hun heb gemaakt :') :j

Vavane
Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-09

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:54

Leuk setje VillaNeusjes. Mag ik vragen hoe je een hals boord erop zet als je aan 1 kant drukknoopjes hebt? Ik kom er met de beschrijving niet en kan ook nergens een video vinden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:48

Hi all,

Ik heb geen naaimachine, maar ik wil wel graag leren naaien. Nu ben ik aan het kijken naar een naaimachine, maar ik vind meteen 300 euro voor een Singer neerleggen wat overdreven. Vooral omdat ik dus niet weet of ik het überhaupt leuk ga vinden/ er veel gebruik van zal maken.

Ik zou graag zelf kussenhoezen maken (sierkussens, maar ook nieuwe bekleding voor de kussens van onze boot), kleding repareren (mijn vriend trekt graag winkelhaken in zijn werkbroeken :') ), broeken inkorten en uiteindelijk zelf gordijnen oid naaien. Ik zie mezelf ook nog wel kleding maken, of zo.

Heeft iemand van jullie tips voor een goede machine, die niet meteen een paar honderd euro kost?

Alvast bedankt!

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:52

Ik heb op marktplaats een naaimachine van Silvercrest (Lidl) gekocht. Goedkoop en werkt goed

De prijs kwaliteit verhouding is erg goed. Het enige wat die niet zo fijn vindt is om hele dikke stoffen te naaien maar daar zul je met standaard dingen geen last van hebben

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:55

Thanks! Ga daar eens naar kijken.

Wat valt onder hele dikke stoffen? Skaileer e.d.? Spijkerstof moet iig geen probleem zijn.

Amber_anne

Berichten: 6928
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:01

Oh dat lukt prima

Ik heb laatst een rits vastgenaaid in mijn Canada goose parka en toen moest ik de stof er wel doorheen duwen/trekken want het ging niet vanzelf :+
Maar dat zijn dan ook eigenlijk 4 lagen stof

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 05:40

Vavane schreef:
Leuk setje VillaNeusjes. Mag ik vragen hoe je een hals boord erop zet als je aan 1 kant drukknoopjes hebt? Ik kom er met de beschrijving niet en kan ook nergens een video vinden



Je vouwt de halssboord in de lengte doormidden met goede kanten op elkaar. Beide korte einden naai je dan dicht. Daarna draai je hem om zodat de goede kant buiten zit. Daarna leg je hem aan de goede kant van de halsopening ( je hebt de ene schoudernaad al dicht en de ander al klaar voor de druk knopen. Maar de boord gaat vanaf de schouderopening voor rond naar de schouderopening achter. Ik lock die, dan klap je de boord goed en persoonlijk ga ik dan nog met tweelingnaald over de aanhechting zodat het mooi recht blijft en afgewerkt eruit ziet.
Afbeelding ik kan het niet beter uitleggen anders moet ik een keer een filmpje maken maar voorlopig lig ik ziek gestrand.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:58

_San87_ schreef:
Hi all,

Ik heb geen naaimachine, maar ik wil wel graag leren naaien. Nu ben ik aan het kijken naar een naaimachine, maar ik vind meteen 300 euro voor een Singer neerleggen wat overdreven. Vooral omdat ik dus niet weet of ik het überhaupt leuk ga vinden/ er veel gebruik van zal maken.

Ik zou graag zelf kussenhoezen maken (sierkussens, maar ook nieuwe bekleding voor de kussens van onze boot), kleding repareren (mijn vriend trekt graag winkelhaken in zijn werkbroeken :') ), broeken inkorten en uiteindelijk zelf gordijnen oid naaien. Ik zie mezelf ook nog wel kleding maken, of zo.

Heeft iemand van jullie tips voor een goede machine, die niet meteen een paar honderd euro kost?

Alvast bedankt!

Kijk dan liever naar een tweedehands machine, echt zo’n oude kunnen vaak juist beter door dikke stoffen (bootkussens etc) dan de nieuwere computer gestuurde machines. Ik heb zelf nog een oude husqvarna (volgens mij type 1100) voor dit soort klussen staan.
De nieuwere modellen singer staan niet goed meer bekend. Oude singers schijnen wel heel goed te zijn. Ik zou je een oude janome,
Husqvarna, singer of pfaff aanraden

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:26

Ik zou zeggen, ga naar een zaak waar ze naaimachines verkopen, vertel daar wat je wilt maken en waar je je machine voor wilt gaan (leren) gebruiken. Ben ook heel duidelijk wat je voor budget in gedachte hebt en kijk of ze daar iets hebben staan naar je gading.

Wij kunnen hier wel roepen je moet deze machine hebben maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur. De ene zweert bijvoorbeeld bij Bernina en de ander zweert bijvoorbeeld bij Janome. Laat je goed voorlichten en probeer ook vanalles uit in de winkel en kom er zo achter wat bij jou (en je wensen) past.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:07

Ik heb dus expres in een oudere tweedehands bernina geinvesteerd omdat die goed door moeilijker materiaal gaan. Hij weegt ook een ton omdat de onderdelen veelal gietijzer zijn. Modernere machines hebben meer kunststof en zijn kwetsbaarder. Ik heb een bernina 1130 maar die kostte me alsnog €600 tweedehands ( bij winkel dus met jaar garantie) ze zijn gewild dus zijn ze vaak ook zo weer weg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:31

VillaNeusjes schreef:
Ik heb dus expres in een oudere tweedehands bernina geinvesteerd omdat die goed door moeilijker materiaal gaan. Hij weegt ook een ton omdat de onderdelen veelal gietijzer zijn. Modernere machines hebben meer kunststof en zijn kwetsbaarder. Ik heb een bernina 1130 maar die kostte me alsnog €600 tweedehands ( bij winkel dus met jaar garantie) ze zijn gewild dus zijn ze vaak ook zo weer weg

Als ik naaien daadwerkelijk leuk ga vinden, dan zou ik dat zeker ook een optie vinden. Maar ik heb nog nooit genaaid, dus ik ga geen grote investeringen doen.

Tweedehands en naar een naaiwinkel om te kijken wat ik fijn vind, dat ga ik wel bekijken :D.

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:34

Dat is ook fijn San!
Ik heb mijn eerste machine in een heel klein zaakje gekocht dat er al 100 jaar zat en ze leggen alles heel geduldig uit en ik kon altijd langs om iets te vragen maar helaas zijn ze weg -O-

Vavane
Berichten: 155
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:00

VillaNeusjes schreef:
Vavane schreef:
Leuk setje VillaNeusjes. Mag ik vragen hoe je een hals boord erop zet als je aan 1 kant drukknoopjes hebt? Ik kom er met de beschrijving niet en kan ook nergens een video vinden



Je vouwt de halssboord in de lengte doormidden met goede kanten op elkaar. Beide korte einden naai je dan dicht. Daarna draai je hem om zodat de goede kant buiten zit. Daarna leg je hem aan de goede kant van de halsopening ( je hebt de ene schoudernaad al dicht en de ander al klaar voor de druk knopen. Maar de boord gaat vanaf de schouderopening voor rond naar de schouderopening achter. Ik lock die, dan klap je de boord goed en persoonlijk ga ik dan nog met tweelingnaald over de aanhechting zodat het mooi recht blijft en afgewerkt eruit ziet.
[ [url=m/BZhBkm.jpg]Afbeelding[/url] ] ik kan het niet beter uitleggen anders moet ik een keer een filmpje maken maar voorlopig lig ik ziek gestrand.


Dankje! Ik denk dat ik het snap, ga het meteen uitproberen

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:06

En anders eerst ergens een paar lessen volgen om te zien of het wat voor je is? Zonder dat je enige machine koopt, maar de (soms verschillende) machines van de les kan uitproberen?

Freekieee

Berichten: 1762
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:54

Ik ben maandag bij megastoffen in Enschede geweest en wat stofjes gekocht.

Bovenste en onderste vooral voor mn dochtertje.
Van die blauwe wil ik graag sws een rokje maken. En uiteindelijk een blazer erbij.
En van de 2de van boven daar ben ik nu een shirt van aan t maken.

En shirtje af voor dochtertje. Alleen drukknoopje plaatsen ginf heel rot. Dus die vind ik niet mooi geplaats nu…


Afbeelding

Afbeelding

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:25

Freekieee schreef:
Ik ben maandag bij megastoffen in Enschede geweest en wat stofjes gekocht.

Bovenste en onderste vooral voor mn dochtertje.
Van die blauwe wil ik graag sws een rokje maken. En uiteindelijk een blazer erbij.
En van de 2de van boven daar ben ik nu een shirt van aan t maken.

En shirtje af voor dochtertje. Alleen drukknoopje plaatsen ginf heel rot. Dus die vind ik niet mooi geplaats nu…


[ [url=m/gDdOrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3uBjX9.jpg]Afbeelding[/url] ]


De 3e hebben ze weer eurodag!
Daar ga ik even heen. Mijn schoonouders willen wel oppassen smorgens en met de oudste naar zwemles gaan. Ideaal! Dan kan ik ff wat stofjes shoppen (want stof heb je nooit genoeg :') dat het niet meer in mn kast past denk ik maar gewoon ff niet meer aan := )

Roihi

Berichten: 2894
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [ART]Welke bokkers actief op het (de?) naaimachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:54

Ik ben begonnen met naailessen te volgen en vind het leuk om te doen en ook een gezellig groepje. Iedereen doet zijn ding maar is open naar iedereen en kletsen gezellig tussendoor.

De naaimachine die ik heb is denk ik niet zo heel goed maar ik heb tenminste wel een machine om te oefenen.
Later misschien upgraden naar een betere, eerst wat technieken leren en de moed vinden om gewoon eens iets zelf te proberen.