[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:21

Ik weet dat het nog ver weg is, maar zijn er bokkers die naar Edinburgh Yarn Fest gaan in maart?

Zou super leuk zijn om te meeten!

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:32

Ik heb er nog nooit van gehoord. Is het leuk?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 17:47

Het wordt voor mij de eerste keer maar het ziet er erg leuk uit! 3 dagen met onwijs veel wol een brei avond, een feest avond en natuurlijk Edinburg. Ik vlieg er een eind voor haha, hoop dat het leuk wordt!

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:23

Zijn er mensen die ervaring hebben met sokken breien, op een rond breinaald?
Ik zou dankbaar zijn als iemand een duidelijk patroon heeft voor sokken.
:')

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:15

Ik brei 2 sokken tegelijkertijd op één rondbreinaald. En dat doe ik toe-up. Dus eerst teen en dan omhoog. Dat is makkelijker met passend maken dan andersom vind ik.
De truc is om een naald met een lange kabel te kiezen en deze steeds ver door te trekken (beetje lastig uitleggen). Patroon heb ik zo niet bij de hand, maar er zijn hele boeken over sokken breien, dus zou niet lastig te vindgen moeten zijn.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:51

Hier ook twee sokken tegelijkertijd op een rondbreinaald (of vier olifantjes, twee apenbenen.. verzin het maar). Wel altijd van boord naar teen, vind ik makkelijker. Inderdaad even googlen, het is echt niet moeilijk. Als het kwartje valt wil je nooit meer anders!
Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:04

Mag ik me hier ook melden, ondanks dat het heel rustig is? :wave:

Ik ben normaal team haaknaald maar heb nu sinds járen weer de breipennen in de handen genomen. Ik ben bezig met mijn eerste fair isle project en vind het wel een beetje spannend.
Het wordt een deken van 130 x 180 die ik eerst rondbrei en daarna moet afstikken en doorknippen. :=
Het kan dus zijn dat ik na maanden breien alsnog de bende kan weggooien. Zijn er bokkers die ervaring hebben met op deze manier een deken breien?

Ik gebruik Drops alpaca mix op pen 3.
Ik heb het patroon uitgetekend op basis van een plaatje op internet. Daarop hadden ze 1 baan gebreid en de rest van de deken grijs gelaten maar dat vond ik was saai. Dus heb ik bedacht om meerdere banen te breien met tussendoor 5 toeren grijs.
Afbeelding

Een close-up van het patroon:
Afbeelding

De eerste baan is na een week breien inmiddels af:
Afbeelding

Het valt me wel op dat hij op sommige plekken wat trekt, ondanks dat ik de meeloopdraden niet strak aantrek en relatief los brei. Kan ik dit nog verhelpen met opspannen zodra hij af is?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:41

Hey Jolien! Wat leuk dat je hier ook bent :) gezellig!
Ik heb ook altijd wat bobbelig kleurwerk, maar meestal verdwijnt dat snel als ik het nat maak en blok!
Gaaf patroontje zeg. Ben benieuwd of je met breien net zo supersnel bent als je met haken bent :)

De labels van je Alpaca mix zijn echt veeeeel te schattig!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:22

Welkom! En :oo wat een project! No way dat ik aan zoiets begin, wat een werk joh! Dapper hoor.
Ik heb zelf nog nooit rondgebreid en daarna doorgeknipt, heb wel mensen om mij heen gehoord dat ze dat gedaan hebben. Het schijnt niet mis te kunnen gaan, maar dus geen ervaring er mee.

Gewoon nieuwsgierigheid hoor, maar wat je op de foto hebt is na een week zeg je, hoe veel uur ben je er dan ongeveer mee bezig geweest?

Ik heb zelf een nieuw project opgezet. Ergens ben ik nog met een trui bezig, maar daar zit een (klein) patroontje in. Dat betekend echter wel blijven tellen en nadenken, en die ruimte heb ik momenteel niet. Dus vandaar dat het breien al heel lang stil ligt. Inmiddels merk ik dat ik stukjes dag over houd, waarin denken niet meer wil, maar ik eigenlijk ook nog te fit ben om naar bed te gaan. Dus vandaar dat ik een eenvoudige, rechttoe rechtaan patroon opgesnord heb. Voor de ravelry-leden onder ons: https://www.ravelry.com/patterns/library/apres (sorry, alleen te zin als je (gratis) lid bent.... wat overigens een aanrader is!!!). Ik moet nog even kijken naar de hals, het kan zijn dat ik de kraag vervang door deze: https://www.ravelry.com/patterns/library/nutmeg-ginger, maar ik weet niet of ik dat omgedacht krijg. Anders gewoon lekker de col, ook fijn!

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:58

Hey Ies, leuk je hier ook te zien! :wave:
Mijn schoonmoeder (zeer ervaren breister) zei ook al dat bobbelige wegtrekt als ik hem in een wol-handwasje doe en daarna blok. Ik heb al een foam puzzelmat besteld. :=

Ik moet zeggen dat het me meevalt hoe snel het breien gaat. Ik moet er in het begin wel weer even in komen, zeker met die kleine pennen en verschillende kleuren maar nu ik de slag te pakken heb, denk ik dat het breien haast sneller gaat dan het haken.

Lalidan, ik pak dingen graag groots aan. O:)
Ik heb al diverse filmpjes bekeken over het afstikken en doorknippen van een knipbies en in theorie zou het goed moeten gaan.

Ik moet er wel bij zetten dat ik momenteel in de ziektewet zit en niet op de klok hoef te kijken als ik aan het breien ben.
Ik heb net even een nieuwe foto gemaakt, de rode pijl geeft de toer aan waar ik gisteravond gebleven ben. De toeren daarboven zijn van vandaag, ik denk dat, daar zo'n 6 uurtjes werk in zit. Één toer is 390 steken rond.
Afbeelding

Wat een leuk patroon!
Truien breien ga ik me nog echt niet aan wagen. Laat mij maar lekker rechte happen breien, dat kan ik wel. :=

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:20

_O- Geen trui breien, maar wel dit, wauw. Het enige wat ik voor die trui doe, is dus recht breien en af en toe een steek meerderen (en dat doe ik voor en na een markering, dus ik hoef ook nog niet te tellen). Als je die twee dingen kan, kan je een trui breien (nou ja, en afhechten aan het einde, maar dat moet je voor elk breiwerk). Echt waar, dat is vele, véle malen makkelijker dan het patroon wat je nu doet. Hoewel je ook een trui natuurlijk zo moeilijk kan maken als je zelf wilt, maar dat terzijde.

Maar het ziet er wel echt ontzettend netjes uit, ook de 'verkeerde' kant van wat ik op de foto zie. Respect, want dat fair isle netjes gelijkmatig krijgen is echt een kunst. Maar als ik dat zo zie moet dat met blokken ongetwijfeld goed komen :j. Maak je wel een foto als hij af is?

Wel nog 1 tip voor als je meer wilt breien op een rondbreinaald (een trui, bijvoorbeeld :)) ): Als je rond breit, heb je geen toeren, enkel pennen. Een toer is namelijk heen én terug, maar bij rond breien ga je immers niet terug.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:54

Ik weet zeker dat jij een trui ook makkelijk kunt Jolien! Je bent hartstikke handig met haken etc, ik zie je dat zo uit je mouw schudden. Als je er ooit een wilt proberen die simpel is, dan raad ik je de Weekender van Andrea Mowry aan. Breit heerlijk weg en is ook nog eens de trui die ik regelmatig pak!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:11

Die is ook leuk! Maar toch net iets meer patroon dan die waar ik mee bezig ben. Ik denk dat ik hem op ga slaan. Enige waar ik zo snel niet achter kom, is hij top-down gebreid of bottom-up? Daar kom ik niet helemaal achter en ik brei truien echt liever top-down ivm passen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:28

Hij is bottom up :j Maar het is bedoeld als een oversized trui, dus een paar cm meer of minder doet er in dit geval niet zo heel veel toe!

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:30

Lalidan, hierbij kan ik gewoon rechtuit breien. := Ik kan wel meerderen en minderen maar ik zou niet weten hoe ik dat dan allemaal aan elkaar moet zetten.
Dankjewel. :) Ik vind het ook zo grappig dat je aan de achterkant ook min of meer het patroon terugziet maar dan in omgekeerde kleur. Ik zal straks wel even een foto maken van de achterkant.
Ah ja, in haakland en breiland zijn toeren niet hetzelfde, die haal ik nog weleens door elkaar.

Iris, bedankt voor de tip! Die ziet er leuk en als ik het zo zie allemaal rechttoe rechtaan of niet?
Daar kun je ook nog wel leuk mee spelen door er kabels in te breien volgens mij.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:45

Ik denk dat jij nog een trui in losse panden voor ogen hebt. Dus je breit een voorpand, een achterpand, twee mouwen, en dan aan het einde puzzel je dat allemaal in elkaar. Maar dat doe ik ook niet. Ik werk aan 1 stuk door van boven naar beneden, gewoon (nadat hij eenmaal rond is, het eerste stuk is even heen en weer) rechtuit in de ronde. Ik kan hem zelfs gaandeweg passen, omdat hij al helemaal in elkaar zit.

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:48

Lalidan schreef:
Ik denk dat jij nog een trui in losse panden voor ogen hebt. Dus je breit een voorpand, een achterpand, twee mouwen, en dan aan het einde puzzel je dat allemaal in elkaar. Maar dat doe ik ook niet. Ik werk aan 1 stuk door van boven naar beneden, gewoon (nadat hij eenmaal rond is, het eerste stuk is even heen en weer) rechtuit in de ronde. Ik kan hem zelfs gaandeweg passen, omdat hij al helemaal in elkaar zit.


Maar hoe doe je dat met de mouwen dan?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:37

Je breit eerst de yoke, zoals hier bijvoorbeeld:
Het gedeelte met het kleurwerk is dus de yoke. Je zet de boord op en dan vermeerder je zoals in het patroon aangegeven wordt. Je breit de yoke tot net over de schouders heen. Dan ga je splitsen voor de armen, je zet aan de linker en rechterkant de steken voor de mouwen op een stukje losse draad en breit verder met enkel de steken voor het lijf. Als je bij het lijf onderaan gekomen bent bindt je af en dan pak je de steken voor de ene mouw op, die je rondbreit tot de mouw klaar is en dan doe je de ander :)

Afbeelding

Je kunt het ook anders doen, wat ik vaak doe is van onder naar boven breien. In het rond opzetten en als ik bij de mouwen ben aangekomen dan splits ik mijn wol in voor en achterkant, die brei ik dan vlak en dan zoom ik ze op de schouders aan elkaar. Dit is de constructie van de Weekender;

Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:38

Wat iriscope zegt (behalve dat ik het yoke model niet mooi vind en meestal voor een raglan ga, maar dat is enkel een kwestie van verschil in 'hoe en waar vermeerder je'). En het hele lichaam, en de hele mouwen, zijn enkel een kwestie van rechtuit breien. De kraag word in dit geval met de boordsteek gedaan (één steek recht, één steek averecht, etc), maar ook die is een kwestie van rond en rond, rond en rond, rond en rond :)ddd
Dus gewoon rechtuit breien. En nog wat langer rechtuit breien. En af en toe dus meerdere of mindere, maar verder brei ik echt alleen rechtuit. Dat is juist de reden dat ik mijn huidige trui begonnen ben, omdat ik gewoon 'dom' rechtuit wou breien, zonder waar dan ook over na te hoeven denken.

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:57

Die beschrijvingen duizelen me echt. Maar dat heeft ook te maken met mijn huidige toestand. Misschien dat ik dat over een tijdje eens ga proberen. Eerst maar zien dat de deken af komt.

Ik heb net de stopwatch er even bij gehouden en ik doe zo'n 15 minuten over één pen.
Een foto van de achterkant, die vind ik er zo tof uit zien.
Afbeelding

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:19

Echt zo netjes regelmatig. Knap hoor! Ik ben haast jaloers, bij mij is het niet half zo regelmatig. Maar goed. Dat is blijkbaar mijn stijl :')

Mijn alpaca-omslagdoek is bijna af. Nog 10 pennen van 520 steken te gaan. Zou toch moeten lukken dit jaar?
En oja. .. wat betreft die alpaca van drops. .. dit is de tweede omslagdoek die ik ervan brei. Bij de eerste heb ik op de harde manier geleerd dat het echt echt echt niet in de wasmachine kan. Maarja... Iets met kattenkots enzo :=
De eerste omslagdoek is dus een mooi vervilt kattendoekje geworden _O-

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:16

Breisters, ik wens jullie een prachtig 2019 met mooie projecten :)

Het is net niet meer gelukt in 2018, maar dat past ook wel mooi bij het voornemen van 2019, dingen afronden ;) .
Mijn omslagdoek. Hij moet nog geblokt worden. Maar omdat ie meer dan 2 meter lang is, moet ik even bedenken hoe ik dat moet doen. Tips?

Afbeelding

Ter vergelijking de doek die ik eerder maakte (met kat en slecht licht). Die was veel compacter. Ik brei nu veel losser.

Afbeelding


Hoe doen jullie dat trouwens met afhechten? Breien jullie de losse draad meteen mee? Knoopjes? Als laatste alle draadjes nog wegwerken? Ik vind het zo'n pokkeklus

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:43

Jolien87 schreef:
Die beschrijvingen duizelen me echt. Maar dat heeft ook te maken met mijn huidige toestand. Misschien dat ik dat over een tijdje eens ga proberen. Eerst maar zien dat de deken af komt.

Ik heb net de stopwatch er even bij gehouden en ik doe zo'n 15 minuten over één pen.
Een foto van de achterkant, die vind ik er zo tof uit zien.

Wauw, netjes hoor!! Ik doe het je niet na.
Die beschrijvingen duizelen mij ook altijd, volgens mij is dat echt een brei/haak ding. Niet te ver vooruit lezen, gewoon stap voor stap doen wat ze zeggen. Als je een goed patroon hebt, komt het dan vanzelf goed.
Ik ben bijna op het punt dat ik de mouwen eraf ga halen, als ik er aan denk zal ik foto's voor je maken, misschien dat het dan ook iets duidelijker wordt.

@Assi: Mooi hoor! Mooi begin van het nieuwe jaar :j Opspannen zou ik niet weten, ik doe het namelijk nooit. Maar heb ook eigenlijk nooit projecten waar het voor nodig is. Misschien in twee delen proberen?

Wat betreft nieuwe draden: Ik brei de nieuwe draad altijd achterlangs een stukje mee met de oude draad, wissel dan en brei de oude draad achterlangs een stukje mee met de nieuwe draad. In principe zijn ze dan afgehecht. Het wegwerken van de losse draadjes achteraf (altijd nodig, want voor de zekerheid laat ik ze wat langer) lever ik mijn breiwerk in bij mijn moeder :o. Die vind dat fijn werk en ik kan het nog steeds niet netjes. Maar in principe zou het bij mij dus ook niet nodig moeten zijn en zou ik de draadjes gewoon af moeten kunnen knippen. Dat durf ik alleen nooit :=

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 12:53

Oooh haha. Dat doe ik dus ook als het er heel veel zijn. Mijn moeder vindt het heerlijk rustgevend :').
Dat meebreien doe ik bij truien ook, maar bij dit soort werken die je aan 2 kanten kunt dragen lukt me het nooit netjes. Dan zie je aan de "achterkant" toch de andere kleur meelopen en dat vind ik niet mooi.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 14:01

Ik zou om te blokken gewoon met een vochtige theedoek/een spuitbus werken en de randen opspannen.