[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:40

Samen met Julia, van de Dandelion Dreams Podcast, organiseer ik een KAL (knit along) voor de mensen die dit jaar ook willen beginnen met het breien van een vest.
De KAL is gisteren officieel begonnen en duurt tot half maart.

Als er bokkers zijn die mee willen doen zou dat heel tof zijn!
Hier vind je meer informatie:

https://www.clogsinafrica.com/home/new- ... knit-along

Jolien87

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:05

Dankjewel assie. :)
Nu moet ik wel zeggen dat dit niet de eerste keer is dat ik de breipennen in handen heb genomen maar voorheen hield ik het bij effen sjaals. Lekker rechtuit in één kleur.
Je omslagdoek is mooi geworden. Ik houd wel van die vorm!

Dankjewel Lalidan.
Ik kan ook vaak al vooraf in een stuip schieten als ik het complete patroon lees, met name omdat ik me er dan geen beeld van kan vormen. Maar tot nu toe ben ik er altijd gaandeweg wel uit gekomen.

Leuk Ies!
Ik ben heel benieuwd.
Ik moest trouwens wel even lachen. Ik zag dat je een blog hebt dus besloot één van je filmpjes te kijken. Dus ik zat lekker te kijken en hoorde je zeggen "With my husband". Say wo now?! Ik wist dus helemaal niet dat je getrouwd was. _O-

Mocht ik ooit door mijn huidige breiwerk heen komen dan heb ik alweer een nieuw patroon op het oog. Ik vind de schaapjes geweldig. <3
Afbeelding
Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:15

Wat leuk dat je even mn podcast hebt gekeken Jolien :) Jazeker, ik ben inmiddels alweer bijna een jaar getrouwd, wie had dat gedacht!
Dat schaapjes patroon staat ook al een tijd op mijn to do lijst!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:48

Zoals beloofd, foto's van hoe dat werkt, topdown in de rondte een trui breien.

Je begint hiermee, van bovenkant foto met de klok mee zie je het voorpand (bovenkant foto), rechter schouder, achterpand (onderkant foto) en linker schouder (er zit op het moment van de foto een extra lange kabel in, zodat ik hem uit kon leggen):

Afbeelding
Je kijkt dus als het ware van bovenaf op jezelf neer.


Tijdens het breien ziet dat er meer zo uit :)) (foto is kwartslag gedraaid, bovenkant zit nu rechts) :

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je 4 paarse markeerringen zitten, die mij zeggen waar ik moet meerderen, en 1 groene markeerring, die het begin van mijn pen aangeeft (of het einde, wat je maar wilt ;)).


Als dat groot genoeg is, dan zet je elke schouder over op een aparte kabel. Dus je breit de steken van het voorpand, de steken van de schouder zet je op een extra kabel, je breit door met de steken van het achterpand (voorpand en achterpand sluiten daardoor op elkaar aan, dus geen zijnaad), zet de steken van de andere schouder op een andere extra kabel en breit de laatste steken van het voorpand. Dan kan je dus weer lekker in de rondte verder breien voor voor- en achterpand!
Na zo'n 8 pennen ben je dan zover dat je dan kan gaan passen en dat ziet er dus ongeveer zo uit:


Afbeelding



Afbeelding

Het breien van de mouwen is later, als ik de 'body' klaar heb, een kwestie van naalden aan de kabel zetten en rond breien. Afhechten, naalden op de kabel van de andere mouw, mouw breien (wederom lekker rechtuit in het rond) en klaar is klara. Oh nee, niet helemaal. Je pakt als laatste nog de steken bij de halslijn op en breit dan (naar boven toe dus) de kraag.

Maar ik brei dus alles recht toe, recht aan in de rondte :j. Enige wat ik doe is meerderen en minderen.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:02

Wat een fijne uitleg.
En is dit dan raglan? Of juist Yoke? Wat is het verschil :o?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:08


assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:15

Ah helder ja. Bedankt.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:07


Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:29

Ik denk dat het in dit geval zou kunnen, omdat hij wel rond loopt. Maar heel eerlijk, ik ben niet erg dol op de patronen van Drops. Ik heb een paar keer iets er van geprobeerd en mezelf beloofd dat nooit weer te doen. Nou kan dat persoonlijk zijn, maar ik zou deze dus al niet willen breien zoals hij loopt, laat staan hem zelf om willen keren. Ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat betalen voor een goed patroon echt de moeite waard is.

Maar als jouw steken te breed en te laag zijn, heb je dan wel de juiste dikte draad en naald voor dit model?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 10:35

Bedankt voor het meedenken. Ik vind drops juist heel fijn, zeker vergeleken met bijvoorbeeld betaalde patronen van phildar of scheepjes. Maar misschien zoek ik net de verkeerde patronen ;)

Wat betreft laag en breed: dat is niet alleen dit model hoor. Eigenlijk alles wat ik tot dusver heb gebreid. En ik heb al flink geëxperimenteerd met verschillende naalden. Als ik iets op 3 moet breien dan heb ik pas de juiste hoogte te pakken bij naald 6. De breedte wordt dan bijna 3x zo breed en het breiwerk wordt te luchtig. En ik brei echt niet strak (meer). Dat maakt kleding breien volgens patroon best lastig

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:10

Heb je dat ook met kleurwerk? Want mijn ervaring is dat als ik kleuren brei het werk juist wat strakker wordt dan normaal. Dat is misschien iets om ook in je plannen mee te nemen.
Verder hoor ik wel vaker van mensen dat hoe strak ze breien van hun stemming afhangt, wellicht even op letten als je het breiwerk oppakt. En je proeflapje ook in het rond breien in dezelfde snelheid als je normaal ook zou breien helpt misschien ook om het toch nog iets dichterbij de realiteit te krijgen.

Verder kun je als je steken te laag en breed zijn je breiwerk in de hoogte opspannen met blokken om de steekverhouding weer richting "normaal" te krijgen. Of als je van jezelf weet dat je altijd ernaast zit, het patroon in een maat kleiner breien.
Dat laatste doe ik vaak andersom, ik brei graag met dunnere wol dan in het patroon gebruikt wordt, vanwege het weer hier. Dan pak ik het patroon in een M in plaats van een S en dat compenseert dan voor de dunnere wol die ik gebruik.

Als laatste kun je het patroon op zoeken op Ravelry en kijken of er mensen zijn die het patroon al eerder van boven naar beneden hebben gebreit en of zij wellicht tips hebben vermeld erbij.

Hier mijn begin aan de Alecia Beth cardigan van Justyna Lorkoskwa die ik brei voor de knit along

Afbeelding

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:21

Nog steeds geen bokkers die naar Edinburgh Yarn Fest gaan?
Zou het zo tof vinden om te meeten!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:01

Wil wil mij even helpen? Ik ben met een breipatroon bezig maar loop even ergens tegenaan. Dit patroon is zo'n teltekening, elk ruitje een steek, jullie kennen het vast wel.

In de uitleg staat dat ik het van links naar rechts moet lezen. Dus ik lees dan eerste rij ruitjes van links naar rechts. Maar hoe dan verder met rij 2? Ook weer van links naar rechts lezen? Maar dan loop ik er tegenaan dat ik aan 1 kant meerder ipv beide kanten en de lap dus niet rond lijkt te worden, maar eerder aan een kant ovaal en 1 kant recht zeg maar.

Kan iemand mij even helpen en leren hoe ik die dingen dan moet lezen? Of is daar een youtube-tutorial of zo voor? Kortom: wie helpt mij even uit de knoop?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:07

Meestal zijn de ruiten alleen de oneven pennen en brei je de even pennen gewoon averecht terug. Maar als je het zeker wilt weten moet je het patroon even mailen, dan kijk ik er voor je naar :j

maatje987

Berichten: 2956
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:59

Wat is het hier stil! Zijn er nog mensen aan het breien hier?

Gisteravond begonnen aan mijn eerste paar sokken nog best lastig met zo veel stokjes :') maar ben goed op weg :o

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:50

maatje987 schreef:
Wat is het hier stil! Zijn er nog mensen aan het breien hier?

Gisteravond begonnen aan mijn eerste paar sokken nog best lastig met zo veel stokjes :') maar ben goed op weg :o


Succes! Ik ben gister begonnen aan mijn 239e paar sokken haha. Tot 3 weken terug ook met een trui bezig geweest, maar nu zit ik met een burn out thuis en is me dat teveel denkwerk. Sokken hoef ik niet over na te denken, alleen af en toe wat te tellen. En dat is al een uitdaging :)

maatje987

Berichten: 2956
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 02:51

Paloedie schreef:
maatje987 schreef:
Wat is het hier stil! Zijn er nog mensen aan het breien hier?

Gisteravond begonnen aan mijn eerste paar sokken nog best lastig met zo veel stokjes :') maar ben goed op weg :o


Succes! Ik ben gister begonnen aan mijn 239e paar sokken haha. Tot 3 weken terug ook met een trui bezig geweest, maar nu zit ik met een burn out thuis en is me dat teveel denkwerk. Sokken hoef ik niet over na te denken, alleen af en toe wat te tellen. En dat is al een uitdaging :)


Sterkte! Hopelijk knap je snel op


Wel erg gaaf hoor! Ben zelf al een aardig stukje verder en het is echt leuk aan het worden

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:48

Zitten hier ook breiers die knuffels breien? Ik heb nu een aantal keer als kraamcadeau deze beer gemaakt. Ben op zoek naar een nieuwe omdat ik deze nu wel even ken.. zijn een suggesties?

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:58


Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:23

Die ziet er leuk uit!

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:30

Blue_flower schreef:
Zitten hier ook breiers die knuffels breien? Ik heb nu een aantal keer als kraamcadeau deze beer gemaakt. Ben op zoek naar een nieuwe omdat ik deze nu wel even ken.. zijn een suggesties?

[ [url=m/wlzXnR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik brei verschillende knuffels van zijmaakthet. Patronen zijn en een stuk, dus geen aan elkaar naaien etc achteraf (daar heb ik een gigantische stinkhekel aan)

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:59

Die zien er leuk uit! Weet alleen niet of ik daarmee over weg kan, ben nu enkel recht toe aan het breien met soms 1 of 2 minderingen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:02

Die beer is leuk zeg, misschien moet ik die maar een keer proberen! Er staan op ravelry heel veel leuk knuffels om te breien.
Deze giraffe heb ik in mn rij staan:

https://www.ravelry.com/patterns/library/giraffe-11

Ik ben net thuis van een paar weken in Nederland en Schotland en heb mezelf nogal te buiten gedaan op het wol-festival. Heb geloof ik voor 7 truien aan wol gekocht en nu kan ik lekker aan de slag met alles.

Ben bezig met een test patroon, voor Eli van de Skeindeer knits podcast, dus moet even aanpoten om m op tijd af te krijgen!

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:41

Blue_flower schreef:
Die zien er leuk uit! Weet alleen niet of ik daarmee over weg kan, ben nu enkel recht toe aan het breien met soms 1 of 2 minderingen.



De beschrijvingen zijn erg duidelijk!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:49

Even een vraag, wellicht dat iemand hier iets weet:

Bestaat er zoiets als dopjes dit je op de punt van de breinaald kan doen als je deze even niet gebruikt? OM je breinaald te beschermen en/ of om te voorkomen dat er steken afvallen? En zo ja, hoe heten die dingen, welke zoekterm voer ik dan in op Google om ze te vinden?

Of bestaat dit niet en moet ik zelf met klei/ brooddeeg od aan de slag om ze te maken?