[INFO] Breitopic, deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:44

Een aantal redelijk standaard dingen als sjaals en mutsen, vooral rechttoe-rechtaan. Alhoewel ik ook een aantal mutsen met dubbel garen/tweekleurig heb gemaakt. Een enkele trui of vest.

Momenteel heb ik het breien in Noorse patronen uitgevonden en ben ik bezig met een adventkalender. Ik heb nu 7 mini-Noorse truien af, die aan de onder kant dicht zijn en die je dus via de boord kunt vullen met iets. Iedere trui is in een ander patroon en andere kleurencombinatie en iedere trui is aan de voor en achterzijde voorzien van een nummer. Hiervoor volg ik een patroon van Arne & Carlos. B-)

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:02

Ohh dus de truitjes zijn dan de verpakking voor een cadeautje ipv cadeau papier? Wat cool :D Ik ga het eens opzoeken!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:06

Arne & Carlos ben ik op mijn YT zoektocht ook wel eens tegen gekomen... grappig stel :)
Die aardbeimutsjes zijn leuk <3

@Jelske: welkom. Noorse truien breien als 'verpakking' is weer eens iets anders :)

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:17

_Floortje schreef:
Succes! Moet het snel af om op tijd te komen als kraamcadeautje? Ik heb het mutsje in 2 weekjes in elkaar geknutseld omdat ik het heel graag voor de kerst nog wilde geven, en dat was voor mij wel even doorwerken (normaal brei ik wel snel, maar niet zo vaak).


Ik heb als het goed is nog iets meer dan 2 weken. Ik brei dan weer niet zo snel (hoewel, alles lijkt snel nu na de dubbelzijdige sjaal :') ) maar toch wel regelmatig, dus ik denk dat het gaat lukken!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:44

Ik ben ondertussen begonnen aan een kraag die moet komen op een bestaande zilvergrijze chenille trui, waarvan de hals me net iets te bloot/kaal is. Mooie okerkleurige wol, moet alleen wel op dunnere pennen gebreid worden, dat is wel even wennen :)

Het is ook wel weer om te gaan breien :D Het is dat er af en toe paarden eten willen anders kwam ik helemaal de deur niet uit.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:02

Ondertussen is de kraag ook af, het breien werd niet wat, dus ik heb hem uiteindelijk maar gehaakt. De trui draag ik nu met meer plezier :)

Ondertussen ook al een muts gehaakt met 2 geheel verschil gekleurde bolletjes wol.
Het resultaat is een wat drukke mix geworden, maar mede dankzij het ribbeltje best leuk, lekker warm en hij zit ook lekker strak om de oren :)

Afbeelding

Afbeelding

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:24

Hij past niet helemaal op de teddybeer maar mijn aardbeimutsje is op tijd af {:)

Afbeelding

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:50

Heel leuk!! Ga het idee zeker opslaan! :))

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:13

Ik was uiteindelijk niet heel blij met het patroon, het minderen gaat ineens erg snel waardoor het bovenin niet mooi "rond afloopt" maar er vouwen inzitten. Misschien is dat de bedoeling maar had het mooier gevonden als het iets geleidelijker gegaan was.

Maargoed hij is evengoed wel heel schattig :D

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:14

Oooh die is echt heel erg cute <3 .
Ik ben nog steeds met mijn knit-a-long deken bezig. Duurt vooral heel long.

Ondanks dat ben ik wel al bezig met mijn volgende projectje.
Ik wil graag van dit plaatje een tweekleurig iets maken en daar een patroon voor een dubbelzijdig (tweekleurig) gebreide deken van maken. Hebben jullie tips? Hoe begin ik?
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:17

Printen op ruitjespapier. Hou er alleen rekening mee dat steken niet vierkant zijn, dus je moet het plaatje een beetje uittrekken (verhouding van het breiwerk was toen 2 pennen (1 toer) op 1 steek, maar dat hangt ook van je garen en pennen af.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:30

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn sjaal, een pagina terug! Ik gebruikte foto's van kevers/vlinder (met ongeveer een 2-kleurig patroon). Daarvan heb ik eerst zelf in paint/photoshop de foto tweekleurig gemaakt en daarna deze site gebruikt: https://www.stitchfiddle.com/en . Het was af en toe even uitproberen wat goed werkte, maar ik vond het uiteindelijk erg fijn. De gratis versie werkte wat mij betreft ook prima! Je kan daar ook de verhoudingen van de steken invoeren.

Maar pfoeh, wat een project, een dubbelzijdige deken :wow: . Maar wel heel gaaf!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:28

@Firebug: hij is leuk geworden. Die plooitjes bovenin zorgen er juist voor dat je een beetje die aardbeienlook krijgt.

@assie: dubbelzijdig en met zoveel kleuren... ik vind het knap :)

Ik hou het bij simpele dingen :)
Hier een vest wat dankzij de dikke haaknaald (10) heel snel af was :) lekker warm over een t-shirt met lange mouwen. De hals aan de achterkant heb ik later nog wat hoger opgehaakt.. ik kreeg een koude nek :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nog wat wol over had van mijn vest en ik eens tunisch wilde haken heb ik zelf een haaknaald gemaakt. Dit was een proefje, ik heb velourswol gekocht op Temu. Kijken of dat wat is....
Afbeelding

Afbeelding

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:34

assie schreef:
Oooh die is echt heel erg cute <3 .
Ik ben nog steeds met mijn knit-a-long deken bezig. Duurt vooral heel long.

Ondanks dat ben ik wel al bezig met mijn volgende projectje.
Ik wil graag van dit plaatje een tweekleurig iets maken en daar een patroon voor een dubbelzijdig (tweekleurig) gebreide deken van maken. Hebben jullie tips? Hoe begin ik?
[ [url=m/alQjzx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Er is een programma waarin je afbeeldingen en foto's om kunt zetten in mozaik. Daarmee heb je een patroon wat je kunt haken of breien....
Het heet: PixelHobby Designer

Krijg je zoiets:

Afbeelding

Succes ermee, heel leuk om te doen !

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:08

jibberjabber schreef:
assie schreef:
Oooh die is echt heel erg cute <3 .
Ik ben nog steeds met mijn knit-a-long deken bezig. Duurt vooral heel long.

Ondanks dat ben ik wel al bezig met mijn volgende projectje.
Ik wil graag van dit plaatje een tweekleurig iets maken en daar een patroon voor een dubbelzijdig (tweekleurig) gebreide deken van maken. Hebben jullie tips? Hoe begin ik?
[ [url=m/alQjzx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Er is een programma waarin je afbeeldingen en foto's om kunt zetten in mozaik. Daarmee heb je een patroon wat je kunt haken of breien....
Het heet: PixelHobby Designer

Krijg je zoiets:

[ [url=m/WQCLSJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Succes ermee, heel leuk om te doen !

Oh dat is ideaal. Nu moet ik het alleen nog vertalen naar 2 kleuren, want ik denk dat het me niet gaat lukken om met meerdere kleuren dubbelzijdig te breien. Of zou dat wel kunnen?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:18

Dat is een handig programma !

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:45

Het kan maar dat is wel een hele klus en veel draadjes. Ik zou er niet aan willen beginnen omdat je een groot ontwerp hebt. Je kunt er voor kiezen de beide kleuren die het meest voorkomen te gebruiken en de rest te mazen…

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:32

Pfff... hij is echt enorm geworden (ligt hier dubbelgevouwen).
Ik hoef alleen de randjes nog en dan is ie ein-de-lijk klaar.

Afbeelding

Moet zeggen dat ik het wel leuk vond dat er verschillende technieken in zaten. Sommige technieken waren leuker dan andere trouwens.
Het mozaïek breien was wel echt leuk.
Het gedoe met breivisjes was een gepiel tot en met :=

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:26

Hij is wel heel mooi geworden en oogt idd ook heel groot :)

Ik ben momenteel bezig om een trui te haken via de top-down methode. Weer eens iets anders :)

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:04

Top-down vind ik altijd het makkelijkst om regelmatig te kunnen passen tussendoor. Succes!


Zo, ik parkeer hem nu eventjes, eerst aan de slag met een klein dekentje als kraamcadeau.
Deze grote deken is nu iig al heerlijk om onder te liggen. Ik moet alleen nog een rand maken aan de zijkanten. En dan nog een hoeslaken oid aan de lelijke kant er tegenaan naaien.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:26

@assie: mooi zeg. Hoelang ben je daar wel niet mee bezig geweest ??

De wol die ik van Temu gekocht had bleek niet geschikt om kleding van te haken/breien (veel te dik), dus heb ik er ook maar een bankdeken/kussenhoezen van gemaakt. En een mof... voor wie nog weet wat dát is :D
De lichtblauwe kleur werd 'grijs' genoemd, maar neigt duidelijk naar de blauwe kant.

Afbeelding

Afbeelding

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:50

Zo, dat breit wel lekker snel zo'n dikke draad haha. Dat is wel het nadeel van online bestellen he, je ziet de kleuren niet en die kunnen nog flink afwijken tussen beeldscherm en echt.

Ik ben geloof ik in maart 2023 begonnen met dit ding, dus dik 10 maanden. Moet zeggen dat ik er de hele zomer niets aan heb gedaan. Als ik op een stom stukje zat, bijvoorbeeld die wiebertjes en die zigzag, dan ging het ook niet heel snel en legde ik hem ook rustig aan de kant.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 14:18

Dat is ook het beste. Als je jezelf gaat pushen om door te gaan dan gaat het hele project misschien tegen staan en komt het nooit af.

Ik ben nu met een trui bezig 'top down' te haken en die moet eigenlijk wel af voor het zomer wordt :)

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:00

Mooie dekens!

Ik ben ondertussen bezig met een trui voor de hond van een vriendin, en er moeten binnenkort ook nog twee paar wanten af voor een ander cadeau. Druk zat dus maar heb de afgelopen weken eigenlijk geen tijd gehad om te breien, hopelijk snel weer. Hierna ga ik maar weer eens wat voor mezelf maken :')

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [INFO] Breitopic, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:33

Afbeelding
Ooh, ben helemaal verliefd op de nieuwe kleurtjes <3