[TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:28

Potate schreef:
Zitten er plakbandjes aan de kant waar je op tekent? Want dan heb ik nog een tip voor je!
Plakbandjes aan de achterkant, dan zijn ze niet zichtbaar en ziet het er net wat mooier uit!

Ja aan de voorzijde en achterzijde :)

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 15:16

Afbeelding
Moeilijk die gradiënt van de buikriem maar ik heb het toch geflikt! :) Rotgedeelte... Oja zal toch wat doen aan die Plakbandjes...

Telpeva

Berichten: 14763
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 11:36

Als je het leuk vind doe ik zo een uitleg voor je maken hoe je met raster zou kunnen werken om je verhoudingen makkelijker in 1x goed te krijgen, daar ga je voor deze tekening niet zoveel meer aan hebben maar misschien is het wel prettig voor een volgende!

Telpeva

Berichten: 14763
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:53

Komtie :D ik ga er in mijn uitleg volledig van uit dat je A papier gebruikt, en deze uitleg is een manier hoe je afbeeldingen kan vergroten met behoud van de verhoudingen.

Uitleg papierformaat 'A' (A5, A4, A3, A2, A1, A0)
''A'' papier heeft altijd dezelfde verhouding, maakt niet uit welk cijfertje erbij staat of hoe groot of klein het papier is. Hoe lager het cijfer hoe groter het papier, maar dat weet je denk ik al :). Het punt waar ik heen wil is dat het papier steeds 2x zo groot wordt. Het papier uit de printer is meestal A4, wanneer je 2 van die vellen naast elkaar legt of aan elkaar vast plakt dan heb je een A3 formaat. Als je 4 A4tjes aan elkaar vast maakt, dan krijg je A2 formaat, en zo door.

Ik ga je een manier (1 van vele manieren) laten zien hoe je dit formaat in verhouding kan gaan vergroten naar een groter A formaat.

Ik heb de foto zelf niet dus als voorbeeld gebruik ik een schets die ik gemaakt heb op een stuk papier van A4 formaat. Dit is mijn voorbeeldschets:
Afbeelding

Om deze te vergroten doe ik hem vouwen, netjes met de randjes op elkaar (probeer zo netjes mogelijk te vouwen!)
Afbeelding

Afbeelding
Als je een tekening wilt vergroten van A4 naar A3, dan is dit voldoende. Dan kan je nu meteen 2 velletjes A4 pakken, en natekenen. Als je hem nog groter wilt hebben kan je nog wat vaker gaan vouwen, zoals dit:
Afbeelding
En voila! wij hebben nu een raster met 8 kaders gemaakt op het voorbeeldplaatje, zo simpel is het :j
Maar hoe nu verder vanaf hier? eigenlijk best simpel, je pakt de papieren waarop je wilt tekenen, en élk papiertje het precies dezelfde verhouding als de kaders van je voorbeeldplaatje. Dit heb ik (om als voorbeeld te dienen) ook gedaan, ik hoop dat dit plaatje voldoende uitlegt wat ik bedoel:
Afbeelding
(Je had verteld dat je tekening uit 6 grote vellen bestond, daarom heb ik dezelfde hoeveelheid papieren gepakt voor dit voorbeeld)

Dit is in feite niet zo heel anders als 'gewoon' natekenen, het voordeel hiervan is dat je nu wat extra hulplijnen hebt. Je hoeft op deze manier niet meteen te focussen dat HEEL de tekening juist is, want dat is op dit formaat bijna geen doen natuurlijk, in plaats daarvan kan je je werkgebied verkleinen door simpelweg 'per kader' de tekening na te tekenen ipv alles in 1x. 6 kleinere tekeningen, die samen 1 worden.
Zoals iedereen waarschijnlijk al lang gezien heeft, kloppen de verhoudingen van mijn tekening(en) niet ten opzichte van de voorbeeldfoto/voorbeeldtekening. Deze stap is daarom ook met POTLOOD uitgevoerd, en alle lijnen zijn super simpele schetslijnen. Vanaf hier kan je makkelijk gummen, en je lijnen bijwerken tot je tevreden bent, en pas als de potloodlijnen voor je gevoel goed genoeg zijn zou ik over gaan op fineliners :)

Hopelijk vond je hem leuk TS en ik hoop dat je er wat mee kan en dat hij duidelijk genoeg is, anders kan je altijd pb'en of vragen of wat ook want dan wil ik wel verduidelijken.

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 17:52

Telpeva schreef:
Komtie :D ik ga er in mijn uitleg volledig van uit dat je A papier gebruikt, en deze uitleg is een manier hoe je afbeeldingen kan vergroten met behoud van de verhoudingen.

Uitleg papierformaat 'A' (A5, A4, A3, A2, A1, A0)
''A'' papier heeft altijd dezelfde verhouding, maakt niet uit welk cijfertje erbij staat of hoe groot of klein het papier is. Hoe lager het cijfer hoe groter het papier, maar dat weet je denk ik al :). Het punt waar ik heen wil is dat het papier steeds 2x zo groot wordt. Het papier uit de printer is meestal A4, wanneer je 2 van die vellen naast elkaar legt of aan elkaar vast plakt dan heb je een A3 formaat. Als je 4 A4tjes aan elkaar vast maakt, dan krijg je A2 formaat, en zo door.

Ik ga je een manier (1 van vele manieren) laten zien hoe je dit formaat in verhouding kan gaan vergroten naar een groter A formaat.

Ik heb de foto zelf niet dus als voorbeeld gebruik ik een schets die ik gemaakt heb op een stuk papier van A4 formaat. Dit is mijn voorbeeldschets:
[ Afbeelding ]

Om deze te vergroten doe ik hem vouwen, netjes met de randjes op elkaar (probeer zo netjes mogelijk te vouwen!)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Als je een tekening wilt vergroten van A4 naar A3, dan is dit voldoende. Dan kan je nu meteen 2 velletjes A4 pakken, en natekenen. Als je hem nog groter wilt hebben kan je nog wat vaker gaan vouwen, zoals dit:
[ Afbeelding ]
En voila! wij hebben nu een raster met 8 kaders gemaakt op het voorbeeldplaatje, zo simpel is het :j
Maar hoe nu verder vanaf hier? eigenlijk best simpel, je pakt de papieren waarop je wilt tekenen, en élk papiertje het precies dezelfde verhouding als de kaders van je voorbeeldplaatje. Dit heb ik (om als voorbeeld te dienen) ook gedaan, ik hoop dat dit plaatje voldoende uitlegt wat ik bedoel:
[ Afbeelding ]
(Je had verteld dat je tekening uit 6 grote vellen bestond, daarom heb ik dezelfde hoeveelheid papieren gepakt voor dit voorbeeld)

Dit is in feite niet zo heel anders als 'gewoon' natekenen, het voordeel hiervan is dat je nu wat extra hulplijnen hebt. Je hoeft op deze manier niet meteen te focussen dat HEEL de tekening juist is, want dat is op dit formaat bijna geen doen natuurlijk, in plaats daarvan kan je je werkgebied verkleinen door simpelweg 'per kader' de tekening na te tekenen ipv alles in 1x. 6 kleinere tekeningen, die samen 1 worden.
Zoals iedereen waarschijnlijk al lang gezien heeft, kloppen de verhoudingen van mijn tekening(en) niet ten opzichte van de voorbeeldfoto/voorbeeldtekening. Deze stap is daarom ook met POTLOOD uitgevoerd, en alle lijnen zijn super simpele schetslijnen. Vanaf hier kan je makkelijk gummen, en je lijnen bijwerken tot je tevreden bent, en pas als de potloodlijnen voor je gevoel goed genoeg zijn zou ik over gaan op fineliners :)

Hopelijk vond je hem leuk TS en ik hoop dat je er wat mee kan en dat hij duidelijk genoeg is, anders kan je altijd pb'en of vragen of wat ook want dan wil ik wel verduidelijken.
WAUW! Goeie service! Bedankt!

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 13:06

Afbeelding
Het zadel mag er zeker zijn...

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:40

Al die extra details... Maddening!!!Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14763
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:28

Ziet er gaaf uit die details!

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:26

Buik en been wat bijgewerkt...Afbeelding
Afbeelding

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:47

Top dat je doorzet ondanks dat de anotomie niet 100% correct is, desondanks vind ik hem als nog prachtig.
Wat ben jij kundig in het tekenen van details, echt heel mooi.
Gaaf om te zien hoe je vooruit gaat in je tekenen, hopelijk lukt het met de tips van Telpeva om bij een volgende tekening de verhoudingen mooier te krijgen.
Ik blijf nog even volgen.

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 08:30

Nant schreef:
Top dat je doorzet ondanks dat de anotomie niet 100% correct is, desondanks vind ik hem als nog prachtig.
Wat ben jij kundig in het tekenen van details, echt heel mooi.
Gaaf om te zien hoe je vooruit gaat in je tekenen, hopelijk lukt het met de tips van Telpeva om bij een volgende tekening de verhoudingen mooier te krijgen.
Ik blijf nog even volgen.

Het is nu meer details details details details... :) Bedankt, trouwe volger! *\o/*

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:54

Oh my......Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:33

Stukkie verder. Lijf is wat lang...??? Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14763
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:39

Die lijkt inderdaad wat lang, de rug is ook wat meer bol als op de foto, op de foto is hij wat meer een rechte lijn.

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:00

Van de amazone kunnen we tenminste zeggen dat ze klaar is. Nu peerdlief... OK beetje gesquished maar goed...

Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:40

Bodywork... Letterlijk!!!Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:37

leuk man.

heb je ook nog een update van het hele plaatje?

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 16:16

Joltsje schreef:
leuk man.

heb je ook nog een update van het hele plaatje?

Na het Paasweekend! Promised! :D

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:30

Oh je gaat met kleur werken, tof! Ik ging er van uit dat je hem Z/W hield.

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 16:57

Nant schreef:
Oh je gaat met kleur werken, tof! Ik ging er van uit dat je hem Z/W hield.

Ja, een béétje kleur maar niet alles! :)

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 12:05

Ach, U wilde een update?!Afbeelding
Afbeelding

Joltsje

Berichten: 9042
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:38

mooi hoor!!!

en in het grote geheel vallen de kleine details ook veel minder op

CoonArt

Berichten: 23297
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:02

Joltsje schreef:
mooi hoor!!!

en in het grote geheel vallen de kleine details ook veel minder op

Bedankt!!! Uiteindelijk valt alles best wel mee met de verhoudingen, toch? Alleen nog de nek wat bijscherenwerken en dan nog wat laatste loodjes... :)

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [TEK] [WIP] Get over it! (Groot project!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:51

Je hebt het uiteindelijk nog best mooi gemaakt! Wel gaaf hoor, zo'n groot project :)

Laurora

Berichten: 2650
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:03

De verhoudingen kloppen misschien niet helemaal, maar dat maakt het echt niet minder knap! Zelf lukt me dat nooit, zo uit de losse pols natekenen, ik moet echt een opzet maken van het geheel anders word het een paard met het hoofd ter grootte van een geit ofzo :Y)

Ik vind m echt heel mooi! De details zijn onwijs goed!