[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 16:49

Groot werken is écht niet persé beter hoor, zeker als je geen werk maakt dat niet gedrukt etc moet worden. Zou ik echt mee oppassen, want voor je het weet steek je je pc echt helemaal vol met gigantische "lege" bestanden.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:04

Mkango schreef:
Klopt, maar daar wil ik iig geen concessies op doen. :P

Nog even reagerend op deze opmerking; grootte van canvas + dpi moet je geen concessies op doen maar je moet wel realistisch blijven. Een scherm geeft niet meer dan 72dpi weer en printers printen niet meer dan 300dpi. De enige reden om bijvoorbeeld boven de 300 dpi te gaan zitten is om je afbeelding te kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies wanneer je wil printen maar je zou om die reden juist ook voor een groter canvas kunnen gaan. En overdrijf het dan niet. Verder heb ik ook regelmatig art geprint met 200dpi en zie oprecht geen verschil met 300dpi (en ik heb hele goede ogen) bij 150dpi zie je het een heel klein beetje als je er met je neus op zit en er lang genoeg naar staart. Dus blijf realistisch met het kiezen van canvas size en dpi. Weet je dat je iets laat drukken op A3 formaat, maak het dan niet ineens 3x zo groot. Weet je dat je iets alleen online gaat gebruiken, maak het een formaat waarop je het misschien op portfolio formaat ook kan printen maar ga niet absurd groot werken omdat je het heeeeeeeel misschien in de toekomst op 1 bij 1,5 meter wil laten drukken (de kans dat je dat dan ooit nog doet is zo klein haha). Pas je canvas aan op je “opdracht” en niet op die minuscuul kleine kans dat je je muur wil behangen met een willekeurig kunstwerk. Heeft niks met consessies te maken maar met gezond verstand en realistisch denken +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:17

Bimmerd schreef:
Mkango schreef:
Klopt, maar daar wil ik iig geen concessies op doen. :P

Nog even reagerend op deze opmerking; grootte van canvas + dpi moet je geen concessies op doen maar je moet wel realistisch blijven. Een scherm geeft niet meer dan 72dpi weer en printers printen niet meer dan 300dpi. De enige reden om bijvoorbeeld boven de 300 dpi te gaan zitten is om je afbeelding te kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies wanneer je wil printen maar je zou om die reden juist ook voor een groter canvas kunnen gaan. En overdrijf het dan niet. Verder heb ik ook regelmatig art geprint met 200dpi en zie oprecht geen verschil met 300dpi (en ik heb hele goede ogen) bij 150dpi zie je het een heel klein beetje als je er met je neus op zit en er lang genoeg naar staart. Dus blijf realistisch met het kiezen van canvas size en dpi. Weet je dat je iets laat drukken op A3 formaat, maak het dan niet ineens 3x zo groot. Weet je dat je iets alleen online gaat gebruiken, maak het een formaat waarop je het misschien op portfolio formaat ook kan printen maar ga niet absurd groot werken omdat je het heeeeeeeel misschien in de toekomst op 1 bij 1,5 meter wil laten drukken (de kans dat je dat dan ooit nog doet is zo klein haha). Pas je canvas aan op je “opdracht” en niet op die minuscuul kleine kans dat je je muur wil behangen met een willekeurig kunstwerk. Heeft niks met consessies te maken maar met gezond verstand en realistisch denken +:)+
Ik sprak ook puur voor mezelf hoor, want ik ben het helemaal met je eens. Alleen voor mij werken de formaten waarop ik werk prima (max. is A3 als ik dus ook daadwerkelijk de intentie heb om het te laten drukken, anders kleiner), dus voor mij geen reden om te kijken naar hoe het kleiner kan door te gaan sleutelen aan canvasgrootte en dpi. :D

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:24

Mkango tuurlijk mag dat, wil je wel even een linkje er bij plaatsen naar mijn Deviantart als je achteraf het eindresultaat op sociaal media plaatst? :) En zou je hem dan ook willen doorsturen ben benieuwd wat het eindresultaat is :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:28

@Mkango; In dat geval kies je realistisch inderdaad, maar ik vermoed dat jouw bestanden dan niet snel op de 1GB per stuk zullen belanden. A3 300dpi dan zit ik max op 0,2GB als ik veel lagen gebruik. Meestal onder de 100MB wanneer het “mijn archief” ingaat, zal voor jou dan ongeveer hetzelfde zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:28

d4khorse: Vanzelfsprekend! :D Leuk!

Bimmerd schreef:
@Mkango; In dat geval kies je realistisch inderdaad, maar ik vermoed dat jouw bestanden dan niet snel op de 1GB per stuk zullen belanden. A3 300dpi dan zit ik max op 0,2GB als ik veel lagen gebruik. Meestal onder de 100MB wanneer het “mijn archief” ingaat, zal voor jou dan ongeveer hetzelfde zijn :j
Onder de 100MB red ik niet, maar tussen de 100 en 200 is idd wel een beetje het gemiddeld, ja. :j Als ik bestanden van meer dan 1GB produceer, kapt m'n laptop er ook acuut mee, vrees ik. Beestje is inmiddels bijna 11 jaar oud. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:23

Voor de liefhebber, practice makes perfect progress:
Een jaar of 15 (denk ik) geleden, het gaat om het ding rechtsonder.
Afbeelding

En nu
Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:27

Mkango schreef:
Voor de liefhebber, practice makes perfect progress:
Een jaar of 15 (denk ik) geleden, het gaat om het ding rechtsonder.
[ Afbeelding ]

En nu
[ Afbeelding ]


wow wat een vooruitgang! :D mag je zeker trots op zijn

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:10

Hoi

Ik kom me ook weer? Melden in het topic!
Ik heb een Huion kamvas 22 aangeschaft deze krijg ik vrijdag binnen. Ik ben zo benieuwd!!

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:11

Indi_Vito schreef:
Hoi

Ik kom me ook weer? Melden in het topic!
Ik heb een Huion kamvas 22 aangeschaft deze krijg ik vrijdag binnen. Ik ben zo benieuwd!!



ooh super spannend! :D

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:33

d4rkhorse schreef:
Indi_Vito schreef:
Hoi

Ik kom me ook weer? Melden in het topic!
Ik heb een Huion kamvas 22 aangeschaft deze krijg ik vrijdag binnen. Ik ben zo benieuwd!!



ooh super spannend! :D



Jaa zeg dat wel, ik wil al jaaaaaren een beeldscherm tablet zegmaar. Maar vond Wacom altijd veel te duur. Dus nu de huion. Altijd op een gewone tekentablet getekend van Wacom maar ik kreeg het gevoel en niet meer van dus nu de overstap.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:30

Dat is wel heel herkenbaar, ik heb ook al jaren een wacom (ouder model zonder scherm), vroeger gebruikte ik die echt elke dag maar de lol is er af oid. Een tijdje terug heb ik hem weer opnieuw erbij gepakt (te zien in dit topic haha) maar toch, de lol is er af ofzo. Nu moet ik er bij zeggen dat ik in de tussentijd ook een keer een Samsung Note tablet met S-pen heb gehad, daardoor ben ik denk ik een beetje verziekt maar dat tablet is te oud en langzaam om nog mee te kunnen werken, en mijn Wacom vind ik niet leuk meer. Een nieuw tablet (bjijvoorbeeld weer een Samsung of Ipad) met tekenpen zie ik niet meer zitten, ik vind het prijskaartje en hun levensduur onvoldoende en dat doe ik liever niet nog eens. Ik heb ook naar Huion tekentablets met een scherm zitten kijken maar ik ben nog niet overstag gegaan om er daadwerkelijk eentje te kopen, zou je je ervaringen willen delen hier? Zou ik erg leuk vinden, ik overweeg ook zo eentje :)

De modellen waar ik naar zat te kijken weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar ik had gezien dat er modellen zijn die je niet alleen op computers kunt aansluiten maar ook op bijvoorbeeld telefoons en tablets. Dat leek mij leuk omdat ik dan ook in de woonkamer op de bank (en achter de tv, woehoe) zou kunnen tekenen. Hebben jullie daar misschien ervaring mee of verhalen over gehoord? Ik ben dan vooral nieuwsgierig of dat wel met elk apparaat goed werkt, het (android)tablet waar ik hem op zou willen aansluiten is namelijk een wat simpeler budget model.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:46

@telpeva

Het model wat ik krijg kan ook met Android als het goed is. Dus ik laat het je zeker weten!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:00

Indi_Vito schreef:
@telpeva

Het model wat ik krijg kan ook met Android als het goed is. Dus ik laat het je zeker weten!


Hoe die met Android zou moeten werken nog geen idee :')

Hij is echt hugeee zou mij best 2 maten kleiner hebben gemogen but I'm not complaining.
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:24

Oehh gaaf ding :D

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:08

hey hey! heb recent wat tekeningen gemaakt die ik wil delen ^^

mijn guild wars 2 griffon:
Afbeelding

mijn guild wars 2 karakter:
Afbeelding

en een oc Wyvern:

Afbeelding

de wyvern is de meest recente :D ^^

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 22:56

Wat mooi geworden <3 geen tips of kritiek van mij want jij kan het al 10x beter als ik. Je kleurgebruik vind ik heel leuk, mooi hoe die kleuren eruit springen

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:18

Awhh dankje!<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:58

Ik had ze een paar dagen geleden al gezien - ik vind ze heel mooi! Vooral de kleuren inderdaad!

Ik had even een pauze nodig van een ander werk waar ik aan bezig ben, dus ik heb een (zeker voor mijn doen :+ ) vrij snel werk gemaakt van Egyptian Girl, die d4rkhorse een paar pagina's terug gepost heeft:
Afbeelding

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 07:47

Mocht iemand interesse hebben in mijn huion kamvas 22.
Let me know Ik verkoop hem want hij is me net een slag te groot.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 00:12

Mkango schreef:
Ik had ze een paar dagen geleden al gezien - ik vind ze heel mooi! Vooral de kleuren inderdaad!

Ik had even een pauze nodig van een ander werk waar ik aan bezig ben, dus ik heb een (zeker voor mijn doen :+ ) vrij snel werk gemaakt van Egyptian Girl, die d4rkhorse een paar pagina's terug gepost heeft:
[ Afbeelding ]


Heel mooi

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 01:36

Indi_Vito schreef:
Mocht iemand interesse hebben in mijn huion kamvas 22.
Let me know Ik verkoop hem want hij is me net een slag te groot.

Hij is voor mij te groot maar ook te duur helaas.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:36

Indi_Vito schreef:
Mocht iemand interesse hebben in mijn huion kamvas 22.
Let me know Ik verkoop hem want hij is me net een slag te groot.

Wat zoek je precies in een scherm-tablet? Want je kan natuurlijk je canvas wat verder uitzoomen als je het gevoel hebt dat je je bewegingen te groot moet maken.
Te groot kan een scherm-tablet eigenlijk niet zijn. Mits je iig een groot genoeg bureau hebt.

Edit: je zou kunnen kijken of je de huion terug kan sturen naar waar je hem gekocht hebt voor geld terug. Je hebt hem nog niet zo extreem lang, misschien kan dat nog wel :j

Dubbel edit: ik vergeet helemaal te reageren op de mooie nieuwe werken. DarkCupid erg toffe werken! Ik vind je kleurgebruik super tof.
en Mkango wat een fijne zachte tekenstijl. De brush textures passen daar goed bij.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 11:54

Doet Clip Studio het bij jullie nog? ik krijg meldingen dat mijn lidmaatschap verlopen zou zijn, terwijl ik de one-time-purchase gewoon heb gekocht.
Ik had de oude Activation code nog in mijn inbox gelukkig en daarmee kon ik hem wel opnieuw activeren, maar ik vind het wel raar?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:13

Bimmerd schreef:
Indi_Vito schreef:
Mocht iemand interesse hebben in mijn huion kamvas 22.
Let me know Ik verkoop hem want hij is me net een slag te groot.

Wat zoek je precies in een scherm-tablet? Want je kan natuurlijk je canvas wat verder uitzoomen als je het gevoel hebt dat je je bewegingen te groot moet maken.
Te groot kan een scherm-tablet eigenlijk niet zijn. Mits je iig een groot genoeg bureau hebt.

Edit: je zou kunnen kijken of je de huion terug kan sturen naar waar je hem gekocht hebt voor geld terug. Je hebt hem nog niet zo extreem lang, misschien kan dat nog wel :j

Dubbel edit: ik vergeet helemaal te reageren op de mooie nieuwe werken. DarkCupid erg toffe werken! Ik vind je kleurgebruik super tof.
en Mkango wat een fijne zachte tekenstijl. De brush textures passen daar goed bij.


Ik ga hem inderdaad terug sturen, nee ik vind echt het tablet zelf te groot en te zwaar, wilde lekker op de bank zitten ermee om wat te krassen haha dat wordt 'm niet met 22 inch