[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:56

Vette tutorials! Oh ja, grayscalen. Dat heb ik ook nog een tijdje gedaan, maar dat past qua 'techniek' niet meer in te meten met de manier waarop ik nu meestal kleur ('nu'... lees: toen ik nog veel tekende :') ). Opzich wel een hele interessante manier, omdat je door te werken in zwart-wit wel veel bewuster bent van contrast, schaduwen en highlights.

Ik werk nu meer volgens die tutorial daarboven. Althans, dat gedeelte met dat kleur aanbrengen met een grote zachte kwast op dodge, overlay of soft light.

Ik heb iedereen die hier z'n DeviantART heeft achtergelaten even een watch gegeven. :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 12:32

Er zijn zodanig veel verschillende technieken, ik probeer ze wel zoveel mogelijk eens uit. Ik moet toch iets sneller beginnen werken :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:55

Het is in ieder geval wel heel goed voor je vaardigheden om dit soort dingen te proberen! Maar grayscalen is inderdaad alles behalve snel. Beetje dubbel werk, lijkt me.

Maar ik vind het ongelooflijk hoe snel sommige mensen kunnen werken hoor. Oefenen, oefenen, oefenen en zo min mogelijk denken, gok ik. :j

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:10

Ik werk slecht met kleur, vind greyscale gemakkelijker om values te zien dus daarom vind ik het wel een betere manier :j

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:20

Ik vind in greyscale werken inderdaad wel een mooie techniek om je bewust te zijn van lichtinval en schaduwen. Echter is het niet mijn manier. Bij inkleuren met greyscale krijg ik nooit de juiste kleur en ik mis toch wel het bij kunnen voegen van andere kleuren als paars, blauw etc. Een paard lid bestaat niet alleen uit bruin. Ik vind werken met kleuren veel fijner en levendiger ogen. :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 13:23

Dat kan je met greyscale ook, maar dan moet je eens kijken welke kleurlater je het beste aanstaat. Of met een gradient werken. Maar ik snap wel wat je bedoeld :j

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:25

In dat opzicht is het zeker wat! En het lijkt me fijn dat je in principe vrij last-minute nog kunt beslissen om je onderwerp nog een andere kleur te geven!

Maar ik vraag me toch wel een beetje af in hoeverre het ook echt een snelle techniek is. :)

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:47

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van greyscale, inderdaad zoveel gedoe om de tekening daarna met kleur levendig te krijgen. Ik werk dan ook liever direct met kleur. Gewoon een tekening in zwart-wit maken echter, zeker goed om die values en dergelijken te oefenen. Er zijn ook zat kleuren tutorials die uitleggen hoe dat zit met values en dergelijken zonder dat je direct in zwart-wit hoeft te gaan werken. Tussendoor in je tekenprogramma je tekening op zwart-wit zetten kan ook erg leerzaam zijn (gelukkig hebben we de ctrl+z, kan je ook direct weer terug). Dan kan je gewoon in kleur werken maar tussendoor wel checken of je goed op weg bent met dat contrast.

Kleurtjes aanpassen in je canvas gaat ook vaak makkelijker dan je denkt door wat te spelen met layer modi en kleurfilters. Beetje slim werken met lagen kan ook al een hoop schelen dus daarvoor hoef je niet perse naar de greyscale te grijpen.

Al kunnen sommige mensen prachtige dingen maken met greyscale, dus opzich, het ligt er inderdaad maar aan wat je zelf fijn vindt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:27

Leuk topic! Ik ga ook even volgen, vooral vanwege jullie mooie werk :) erg leuk om al die verschillende stijlen zo bij elkaar te zien.

Ik heb in het verleden ook af en toe wat digitaal getekend maar merk dat ik er tot nu toe (nog) niet helemaal lekker in kom. Heb een Wacom Intuos die heel fijn werkt en gebruik doorgaans Photoshop of SAI (geen ervaring met andere programma's, al klinkt dat Clip Studio Paint ook wel interessant).
Het "probleem" waar ik tegenaan loop is dat ik het met mijn handen werken mis :7 ik heb altijd al veel met pastel, houtskool en verf gewerkt waarbij ik ook mijn handen gebruik om dingen uit te wrijven, te vegen, mee te schilderen etc. en dat mis ik bij het digitaal werken. Het voelt voor mij te clean.
Zou het toch graag weer willen oppakken en er hopelijk ook wat meer plezier in krijgen. Het grote voordeel van digitaal is toch wel dat het veel gemakkelijker te verwerken is in prints, op kleding etc. Daar wil ik wat meer mee gaan doen maar het blijft dus nog even stoeien naar wat fijn werkt en wat niet. Daarnaast ben ik gewend op vrij groot formaat te werken qua schilderijen en dat is een stuk lastiger als je maar beperkte ruimte hebt - een tablet en computer neemt veel minder ruimte in beslag in een werkkamer.
Ik vind veel digitaal werk te "gelikt" en te glad, dus ben ook continu zoekende naar meer natuurlijk ogende brushes.
Ik denk dat ik veel meer plezier zou hebben als ik mijn werk direct op het tablet zou zien (zoals bij de Cintiq bijv.) maar ik vind het een te grote/dure gok om zo'n ding aan te schaffen aangezien ik gewoon niet zeker weet of ik hem wel echt regelmatig zou gaan gebruiken.

Heb trouwens ook een (momenteel wel redelijke inactieve, ivm drukte helaas) instagram

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:54

Ik werk liever op Cintiq dan op tablet, maar het is inderdaad dus een hele dure aankoop. Ken je niemand waar je eens kunt proberen? Je mag gerust bij mij eens passeren, maar Brugge is misschien heel ver :p

En ivm met dat te gelikt en glad, dat is iets waar ik ook veel tegenaan bots. Ik vind dat persoonlijk ook niet altijd mooi, maar er zijn dus ook artiesten die hele gave dingen kunnen weergeven met textuur of een meer illustratieve stijl.

Edit: ik voeg even je insta toe!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 16:06

Digi artiesten die ik heel gaaf vind zijn én op instagram te vinden zijn: philnoto (ex disney en huidig comicartist, hele vette stijl), titomerello, robotpencil, jeffsimpsonkh (werkt ondermeer aan Assassins Creed), naz.nemati, ryanlangdraws, nesskain.hks (Overwatch), shoomlah, sachingteng, dicetsutsumi (van Tonko Studios, hele gave animatiestijl), chenbearpig, charliebowater, algenpfleger, qissus (heel eigen stijl, werk met veel texturen a la Klimt en Mucha).

Ik vind heel veel van die artiesten intimiderend want ze zijn zoooo goed, maar ik probeer ook van hun werk te leren. Al geeft dat nog wel eens complexen :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:06

Ken zo 1 2 3 niemand, bedankt voor het aanbod maar Brugge is idd een beetje uit de richting :P
Ik wil eerst maar eens het digitaal tekenen met mijn oude tablet weer een beetje oppakken, als ik nou merk dat ik daar al meer plezier in krijg dan is het misschien het overwegen waard. Ik weet dat er veel artiesten zijn die een meer "natuurlijk" ogende stijl hebben en niet zo dat gladde, maar vind het zelf nog wel puzzelen qua brushes.
Het is vooral ook het wennen aan het vastzitten aan zo'n schermpje, ik werk het liefst op doeken of papier van minimaal 80-100 cm (dan vind ik 80 cm nog aan de kleine kant) met veel gebruik van mijn handen en dat is toch echt heel anders...
Het grote voordeel van digitaal werk is ook dat het niet zoveel ruimte inneemt. Ik kan al mijn werk niet kwijt in mijn huis :=

Bedankt voor de tips trouwens, ik ga ze even opzoeken! Zal ook eens een lijstje maken van artiesten die ik volg (en die digitaal werken).

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:24

al die tekeningen zo mooi doe het jullie niet na

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:48

Tablet is binnen, zit er nu naar te kijken!!!
Iemand die met een chromebook werkt?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 16:59

Wat is een chromebook? :')

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:27


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 18:02

Niet iets dat ik zou gebruiken om op te tekenen

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:22

Ik weet niet of je nu met een Mac(book) werkt, Fenrir, maar wat ook een optie is, is wellicht Astropad. Daar heb je dan wel een iPad Pro en een Apple Pen bij nodig, maar men is daar is men opvallend lovend over. Maar mocht je al een Mac hebben, dan is de aanschaf van een iPad Pro + pen + app nog altijd beduidend goedkoper dan (de kleinste) Cintiq.

Die app, Astropad, spiegelt Photoshop dus één op één op je tablet. Schijnt toch verrassend prettig te werken en het is mobiel: je iPad hoeft niet ingeplugd te blijven aan een computer, waar dat bij de Cintiq wel moet. Kun je lekker op je luie bank zitten tekenen. ;)

Maar goed, er zitten weer beperkingen aan, want je moet dus wel echt een relatief nieuwe Mac hebben en een iPad Pro, het is niet compatibel met andere merken/typen/uitvoeringen.

Hier een mooie review nog:
http://linesidrew.emmiojala.eu/2017/08/ ... ne-to-buy/

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:03

Nee, ik heb geen Apple spullen. Toch bedankt voor het meedenken!

Nog even op insta gekeken wie ik volg qua kunstenaars die digitaal werken (vaak doen ze beide), hier zijn er een paar die misschien ook voor anderen leuk zijn ter inspiratie: dappermouth (één van mijn favorieten), alicexz (ook een favoriet, hele gave textuur en kleuren!), teaganwh (tekent tegenwoordig weinig digitaal meer geloof ik, maar staat wel af en toe wat digitaals tussen), tehchan_, faunwood (leuke illustratieve stijl), giulialibard, intoii, harteus, evanlovejoy (beetje een schetsende stijl), akreon, pascalblanche, victormosquera (hele "cleane" stijl), cbedfortart.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 19:48

Als je artheus vet vind moet je jodiemuir eens opzoeken :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:57

Ik kom dan niet uit op een tekenaccount? :P

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:11

Ohh, goeie tips! Ik ga even een rondje doen! :D Zal ook gelijk even jullie insta's terugzoeken! :j

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 20:13

Fenrir schreef:
Ik kom dan niet uit op een tekenaccount? :P

Jodiemuirart, sorry :+

Frost

Berichten: 808
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:17

Mag ik mij hier ook melden? Ik teken ook graag digitaal en doe een studie gamedesign. Werk dus ook met 3D programma's. Er staat wel een linkje in m'n onderschrift. :)

Mochten jullie graag inspiratie opdoen is Artstation misschien ook leuk om te bekijken, zitten ook hele goede artiesten tussen!

brittien
Berichten: 267
Geregistreerd: 29-08-17

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:26

Hoii, Werkt iemand ook met paint.net heb vandaag voor het eerst een digitale tekening gemaakt! :)