[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:59

Wauw gaaf zeg!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 19:11

Hoe gaaf dit! Ik ga sowieso volgen, misschien dat ik er wat inspiratie van krijg om het zelf nou eens door te pakken en anders om gewoon die mooie werken langs te zien komen. Zit bizar knap spul tussen :wow: . Dat realistische vind ik zo knap, maar zoals dat van Hiraeth bijvoorbeeld, die kop met de tekst er achter, dat lossere werk, och, daar mag ik toch ook wel erg graag naar kijken.

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:26

Tof! :) Ik meld me ook, ik teken digitaal sinds 2009. Voornamelijk paarden portretten en wat vrije tijd tekeningen. Ook heb ik al eens een kinderboek geïllustreerd. :D

Afbeelding

Meer werk op mijn deviantart: https://xsapience.deviantart.com
En insta: rianneh_art


Ik zal iedereen in dit topic ook even volgen! :D

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:40

Ohja ik doe het pas sinds februari vorig jaar :+ voor die tijd altijd alleen maar traditioneel getekend

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:17

Ik heb ook altijd traditioneel getekend voor ik digitaal begon, en daarna echt opgepakt toen ik mijn opleiding animatie begon. Ik vind een basis in traditioneel hebben wel een voordeel :j

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:28

Ik teken ook veel traditioneel en daar ben ik ook mee begonnen. Echter toendertijd vooral gefocust op digitaal. Maar ik probeer nu ook weer wat traditioneel mee te pakken. :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:38

Oh wow, dit werkt :+ Een kleine stp by step van een van mijn laatste tekeningen.

Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:42

Ik meld me ook in de hoop dat ik hier nog eens iets nuttigs oppik :)

Ik studeer illustratie en hoewel ik vroeger heel veel digitaal tekende doe ik dat nu eigenlijk nooit meer, alleen nog traditioneel. Ik sluit echter niet uit dat ik binnenkort eens een project digitaal ga maken en los daarvan is het iets waarvan ik vind dat ik het gewoon moet beheersen tot op een zekere hoogte, dus ik kom hier mooi even meelezen voor advies en dergelijke :)

Wat tekeningen uit de oude doos:
2015:
https://img00.deviantart.net/47fe/i/201 ... 93lpsg.png

https://orig00.deviantart.net/eda7/f/20 ... 8knyw0.png

2017, banners voor een rpg forum (dat nooit van de grond is gekomen):

Afbeelding

http://i68.tinypic.com/2envqlt.png
http://i67.tinypic.com/2jcft3l.png

Recent (lees: deze week):

Een logo voor een facebookpagina/kleine uitgeverij waarmee ik met een kennis wat boekjes uit wil geven in eigen beheer (we hebben een kinderboekje gemaakt er er staan er nog wat op de planning)
Afbeelding

En n animatie met een traditionele tekening als basis (de muisjes):
View My Video


Dan tevens een eerste vraag.. Hoe doe je gifjes uploaden.. Dat wil niet zo lukken hier... :Y)
Laatst bijgewerkt door _roodvos_ op 11-03-18 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:44

Quebelle schreef:
Oh wow, dit werkt :+ Een kleine stp by step van een van mijn laatste tekeningen.

[ Afbeelding ]


Heb je hier referentie voor gebruikt of zo uit je hoofd getekend?
Dat is iets wat ik na al die jaren nog steeds niet kan, zonder referentie tekenen -O-

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:44

Ik heb het via Giphy gedaan! Kun je zo de foto's uploaden en de snelheid aanpassen. Uploaden, de social link hier pasten in en tada! Welkom trouwens!

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:44

Waar studeer je illustratie?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:46

@Chasingmood: Een paar referenties - voor mij is het doel ook niet om zonder referentie te tekenen. Alle grote meesters gebruikten referenties en levende modellen. Dat hoeft niet te betekenen dat je die precies na moet tekenen - de referentie die ik heb gebruikt lijkt er ook helemaal niet meer op - maar het is wel een houvast, een guideline waarvan je kleine deeltjes kan oppikken.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:47

Giphy ga ik eens naar kijken :D

Fair, aan de WDKA :) (Rotterdam) Ze zijn daar erg fan van digitaal werk maar eigenlijk mijn gehele jaarlaag illustratie (op een paar mensen na) eigenlijk niet zo. :P

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:51

Ah oke. :j. Wat een verschil dan inderdaad. In Utrecht merkte ik weer dat ze veel meer gericht zijn op traditioneel. Ik zie echt hele duidelijke verschillen tussen wat WDKA wil en wat HKU wil. :P

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 22:01

In mijn animatie opleiding mag je doen en laten wat je wil. Maar we werken ook in 3D, 2D en Stop Motion, dus zowiezo dat er meer onderscheidingen worden gemaakt dan juist traditioneel en digitaal. Ik zou persoonlijk gewoon doen wat het je beste valt, en als dat niet hetgene is wat je klasgenoten of leerkrachten bevallen, jammer voor hun dan :+

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 22:06

Tis sowieso wel grappig, ze roepen heel hard dat digitaal heel belangrijk en goed is enzo, maar daar zijn ook lang niet alle docenten het mee eens inderdaad. Dus uiteindelijk komt het er wel zo'n beetje op neer dat iedereen doet waar diegene goed in is/plezier in heeft.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:02

Ohh een centraal digitaal tekentopic, leuk. Ik kom hier dan ook maar eens even binnen gewandeld.
Wat een prachtige werken komen hier voorbij zeg! Hele verschillende digitale tekenstijlen ook weer. Zo zie je maar dat ook digitaal tekenen heel divers kan zijn.

Ik teken zelf al meer dan 10 jaar digitaal. Aan het begin vooral veel aangemodderd, weinig gewerkt met referencies waardoor ik in het begin niet zo vlotjes ging in het beter worden (het was vooral beetje hobby-en, gezellig met vrienden krabbels maken) maar zo door de jaren heen begon ik dat digitaal tekenen steeds leuker te vinden, ging ik meer experimenteren, af en toe een referencie foto erbij om wat te werken aan anatomie en kleurgebruik en hier zijn we dan.
Ik heb een animatie / audiovisueel opleiding gedaan na de middelbare, kwam veel algemeen vormgeving bij kijken. Niet extreem veel geleerd wat betreft tekentechnieken maar wel veel kennis opgedaan van programma's zoals photoshop, illustrator en dergelijken.
Ik teken met een wacom intuos 5 (M) of met een cintiq companion (afhankelijk van de plek waar ik kan werken) en de programma's Paint Tool SAI en photoshop CC (photoshop gebruik ik eigenlijk alleen voor afwerking en meer technische tekeningen, SAI is m'n beste vriend).

Een paar van mijn werkjes;
(6 jaar geleden ogv voor het eerst paarden getekend, als je de "hoe teken je spirit" tutorial van de dvd niet meetelt, een redelijk lange tijd veel paardjes getekend maar momenteel ben ik een beetje afgekickt van het paarden tekenen)
Beetje semi-realisme.
Deze is ook alweer bijna 2 jaar oud, de tijd vliegt.

Af en toe teken ik ook mensen. Meestal cartoony mensen maar soms probeer ik ook wat meer richting het realisme te gaan.
Voor de NCIS liefhebbers

En momenteel veel bezig met cartoony dierenportretjes en prints maken om te verkopen op beurzen
Afbeelding
Afbeelding

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:07

oooh ik vind je cartoon portretten (mens en dier) heel leuk! Dat kan ik dan weer niet, cartoon. Mijn hand doet alleen realistisch :')

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:36

Haha dankje, ik ben stiekem wel jaloers op die hand van jou hoor. Af en toe een keer iets realistisch kunnen tekenen zou ik best leuk vinden. Op papier, zwart-wit (op een mooi bruin papiertje) lukt het me soms nog wel, maar digitaal merk ik toch dat het toch altijd duidelijk niet echt realistisch is (ook al probeer ik echt voor dat realisme te gaan) _O-

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:08

Die kat. <3

Ik zat al gelijk te denken: "Heb ik geld over om er één te laten maken van mijn eigen kat", maar toen realiseerde ik dat ik 3 maanden ga reizen en dus niet heel veel geld over heb. :') Maar zo lief vind ik dit juist! <3 Ik heb altijd respect voor mensen die juist niet realistisch kunnen werken, juist omdat daar dus echt mijn grootste zwakte ligt! Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik kan bijvoorbeeld zelfs met een stabiliseer gewoon geen rechte lijnen vloeiende lijnen trekken met een tablet.

Trouwens, ik heb nog een week voor mijn zelf ingevoerde deadline. Ik ben namelijk nu bezig met een boek met mijn traditionele/digitale tekeningen en die wil ik aan Noel geven bij zijn tour. Altijd als ik iets nieuws probeer of gewoon iets wil tekenen eindig ik bij hem omdat ik zijn gezicht intussen zo uit mijn hoofd ken dat het echt even lekker ontspannen is. Klinkt misschien een beetje vaag, maar we hebben allemaal wel een beetje een muze toch? :D Alleen het probleem is dus... De afgelopen week zit ik echt in een tekendip en nu ben ik heel gespannen want ik wil gewoon het beste uit mezelf halen omdat dit een eenmalige actie is, en nu heb ik dus het gevoel dat ik dat niet bereikt heb. -O-

Oh, en ik vind het eigenlijk ook nu wel een beetje eng om dus een tekenproject te geven met alleen maar tekeningen van hem (en een paar van zijn bandleden/vrouw) maar ik ben al te ver heen, dus tja. :') Aan de ene kant denk ik, "het is best gaaf als iemand zoveel tijd heeft besteed in kunst dat te maken heeft met jou", maar aan de andere kant wil ik wel serieus overkomen en niet als een groupie. Nu kent hij me intussen wel en zowel zijn vrouw als hij zelf mogen me wel, maar ik wil dat dus niet verpesten.

Achja, waarschijnlijk zit ik nu gewoon veel te veel te stressen over kleine dingen omdat ik dus volgende week het boek af wil hebben. Maar goed, ik wilde dit dus even delen omdat dit dus het gene is wat mij onwijs bezig houdt.

Oh, en als iemand even wat inspiratie kan opsturen... Graag! Ik voel me zo onwijs nutteloos nu ik alleen wat studies heb getekend en geen serieuzer werk. -O-

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:50

Wat leuk om te horen dankjewel :o Haha, eerst maar even die reis dan ja, als je zoiets van plan bent moet je er wel optimaal van kunnen genieten natuurlijk en niet al teveel op de centjes hoeven letten +:)+
Wat een gaaf project. Je hebt een hele toffe stijl, nog lekker beetje ruw, niet helemaal gladgestreken (al is er niks mis met gladgestreken, kan ook net zo goed kei mooi zijn). Ik weet zeker dat die persoon er kei blij mee gaat zijn en het helemaal niet als een obsessed groupie actie zal gaan zien. Maar kan me voorstellen dat het wel heel spannend is. Ik zweette hem al peentjes toen ik mijn Stitch postcard aan de voice acteur van de nederlandse Stitch overhandigde :=

Voor de tekendip kan het soms helpen om even uit de comfort zone te stappen. Even gooien met gekke kleuren, iets tekenen wat je normaal niet tekent (bijvoorbeeld gewoon "een appel"). Of als je toch wel echt iets serieus wil tekenen, probeer dat serieuze te tekenen met een gek kleurschema.
Hier zijn 100 verschillende kleurschema's, elk met 5 kleuren en de truc is om alleen die 5 kleuren te gebruiken. Wie weet wordt het nog een succes ook en heb je straks weer een nieuw stukje art om toe te voegen aan dat boek bijvoorbeeld O:)

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:56

Oh!! Een palette challenge is een goed idee! Dat heb ik al een paar jaar niet meer gedaan ook. :D

Heb je trouwens nog een foto oid van de Stitch? Ik ben wel nieuwsgierig nu, Blimmerd. :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:06

Zekers :j klik hier voor de leukste disney hond. De man leek het erg leuk te vinden om deze te ontvangen. Heb nog even met hem gebabbeld en hij heeft nog wat stitch quotes gemaakt in de stitch stem. Erg leuke ervaring.
Hopelijk wordt jouw ervaring straks met dat artbook net zo tof, of zelfs nog toffer. Maar dat komt vast wel goed +:)+

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:01

Wat onwijs schattig! En ook leuk dat hij zo tof reageerde! :D

Ik ga z'n reactie zeker delen! Ben benieuwd. :D Ik heb meerdere kansen om 'm te ontmoeten dus ik wacht op het perfecte moment. *\o/*

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:25

Ik heb tot nu toe 2 keer mijn tekeningen aan mijn idolen mogen geven!
De eerste was in snel voorbij komen, en hij begreep geloof ik niet helemaal dat het een tekening was ipv een foto :')
En de ander was bij een meet & greet, dus gelukkig iets meer tijd, en zij vond ze heel leuk!