[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:13

Ik ben me heel voorzichtig wat aan het verdiepen in het digitaal tekenen en daarbij uitgekomen op een wacom. Is dit echt een musthave? En zo ja waarom?
Ik vind het allemaal nog erg ingewikkeld. Ik zag tablets waar je op kan tekenen en ook beeld hebt(dit heeft denk ik mijn voorkeur), maar ook in samenwerking met de pc.
Ik hoor graag jullie ideeen en ervaringen.
Hoe zijn jullie begonnen en hebben jullie les gehad?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 22:24

Wacom is HET merk zogezegd, maar ze zijn duur, en duurder is niet altijd beter. Er zijn prima goedkopere merken zoals Huion bvb. Ik heb beide gehad en de Huion was de helft goedkoper maar had betere sensitivity. Om te beginnen zou ik een gewoon graphic tabletje nemen en geen tablet monitor (zo'n schermpje). Deze zijn namelijk duurder en als digitaal tekenen je niet bevalt zit je daar mee. Daarbij dat je die bij Wacom niet onder de 1500 euro vind wat IMO een grote investment is als je niet professioneel bezig bent.

Ik heb een Wacom Bamboo en Intuos gehad, en daarna de Huion H610 PRO, enik zou zeggen kijk zeker eens naar de laatste al hebben ze ondertussen waarschijnlijk al meer toestellen uit.:j Momenteel heb ik een Cintiq 27qhq maar die raad ik niet aan.

Qua programma's kun je heel wat kanten op. Ik raad persoonlijk Clip Studio Paint aan, omdat het een Photoshop kwaliteit geeft zonder de gigantische RAM opvulling en het is ook véél goedkoper. Photoshop moet namelijk ieder jaar/iedere maand vernieuwd worden terwijl het basis versie van CPS zo'n 40 euro is, eenmalig. Verder zijn de brushes heel er goed en is er een online bibliotheek waar je gratis brushes, textures en meer dingen kan downloaden.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:37

Ik gebruik zelf een wacom bamboo, één van de simpelere tablets dus. Je went er vrij snel aan je op je scherm kijkt en ergens anders tekent naar mijn mening.

Hiervoor had ik een tablet van de lidl. Niet eens een slecht ding, maar het vinden van reservepennen en software was een hel. Wacom heeft dat echt top voor elkaar.

Mijn bamboo is zelfs een tweedehandsje van Marktplaats en was denk ik 30 of 40 euro? Je hoeft het dus niet te duur te maken!

Ik heb het mezelf geleerd maar ik had al wel een achtergrond in tekenen. Daarnaast kende ik Photoshop CS4 al langere tijd van fotobewerken en was ik dus bekend met hoe het programma in elkaar zit. Ik gebruik nog steeds dezelfde versie die nu dus echt al best outdated is omdat ik zo gewend ben aan deze versie. :')

Ik zou eerst eigenlijk gewoon verschillende brushes downloaden en vooral veel experimenteren. Ik ben zelf onwijs vooruit gegaan toen ik andere brushes begon te gebruiken en vandaar dat ik het dus alleen maar kan aanraden om dat in een vroeg stadium al mee te pakken. :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 22:41

Reservepennen? Ik heb nog nooit een nib vervangen _O- Maar een model van de Lidl zou ik nu ook niet direct kopen, ivm met support en mogelijke garantie. Huion is een 'nieuwe' bedrijf maar ze bieden dus heel erg goeie dingen aan zonder dat je er de 'wacom' prijs voor betaald.

Misschien dat je ook een crack van SAI kunt vinden, is ook een prima tekenprogramma om mee te beginnen. Verder heel veel tutorials kijken en gewoon proberen :j

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:52

Ik heb een wacom intuos, persoonlijk vind ik die niet eens zo heel duur hoor. Vind m nog elke cent waard!

Een scherm om op te kijken heb ik nooit gemist. Je hersenen zijn daar heel handig in. Die verbinden heel snel je hand beweging met de beweging die je op je computer scherm ziet.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:58

Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is. Zo'n tablet zonder scherm, die je voor je op de tafel / bureau legt en waarbij je gewoon op je computerscherm kijkt terwijl je op dat ding tekent, is echt kei makkelijk te gebruiken. Het klikt gek maar je bent er echt zo aan gewend. Zolang die goed geïnstalleerd is tenminste, maar dat is een kwestie van de installatie stappen volgen, kan eigenlijk niet mis gaan.

Ik heb zowel eentje met scherm als zonder scherm en kan niet direct zeggen dat ik de één fijner vind werken dan de ander. Het voelt wat anders aan maar niet per definitie beter. Als je net begint met digitaal tekenen, zeker gewoon voor een goedkope wacom / huion gaan. Ik ken mensen die de prachtigste dingen maken met een klein oud wacom bamboo tabletje. Ik heb alleen verstand van wacom dus kan je geen advies geven over Huion. Als je graag voor een wacom wil gaan, je hebt tegenwoordig de Wacom Intous Draw en Wacom Intuos Pen, dat zijn de goedkopere types. Vergelijkbaar met de oude bamboo modellen. Qua formaat (small, medium of large) kan je ook prima beginnen met een small (is een stuk goedkoper ook dan M of L). Hoe groter het formaat hoe groter de bewegingen die je moet maken. Dus als je echt zo iemand bent die graag groot schildert, dan is een medium of zelfs large misschien wel fijn qua 'gevoel', maar voor het detailwerk hoef je het niet te doen. Programma's hebben altijd een inzoom optie.

Enige merk waar ik wel veel gemopper over hoor is het merk Trust. Ik weet niet hoe het nu is maar een paar jaar geleden waren het bagger dingen die voor geen meter werkten.

Les heb ik nooit gehad. Gewoon lekker zelf aangemodderd. Je hebt op youtube enorm veel tutorials en mensen die hun digitale tekenproces opnemen en erop zetten, daar kan je veel van leren wat betreft de tools en functies van je programma. Zelf experimenteren met tools, brushes en dergelijken raad ik ook heel erg aan. Gewoon veel uitproberen, en als je ergens niet uitkomt lijkt me dit ook een goed topic om de vragen in te stellen O:) Je kan altijd op zoek gaan naar digitale tekenlessen als je dat zelf heel graag wil en je hebt behoefte aan die sturing maar zonder kan je vast ook een heel eind komen.

SAI is overigens ook geen duur programma voor wat je krijgt. 41 euro, éénmalig en je kan, als het eenmaal zo ver is, gratis updaten naar SAI 2.0 (SAI werkt niet fijn met de muis dus een tekentablet is wel een must in combinatie met SAI)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:19

Ik wist niet dat SAI zo goedkoop was, nuja, dan zou ik van de eerste keer voor CPS gaan omdat die praktisch evenveel geld kost maar meer opties heeft :j
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 15-03-18 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:34

Quebelle schreef:
Reservepennen? Ik heb nog nooit een nib vervangen _O-

Ik ook niet, maar ik ben dus wel een keer een pen kwijt geraakt nadat de kat er mee heeft lopen voetballen. :')

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:46

Damn :')

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:58

Sai kost geld? := Dan heb ik een illegale versie :+
Maar ik gebruik m niet, heb het even geprobeerd, maar ben toen toch snel weer terug gegaan naar PS want dat ken ik :') Het zal vast een fijn programma zijn als je weet hoe het werkt maar ik hou niet van aan nieuwe dingen wennen :+

sanneb
Berichten: 681
Geregistreerd: 18-08-05

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:18

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst maar eens kijken voor een tweedehands om te oefenen. Mocht het me nou echt liggen dan kan ik altijd nog investeren.
Ik zal hier vast nog veel vragen hebben. Maar ga eerst eens wat uitproberen mbv tutorials.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:23

Ik val even bij: Ik heb een Wacom Intuos Draw gekocht voor 70 euro, ik vermaak me er prima mee, ik gebruik photoshop en photoshop biedt in principe voldoende tools om de nadelen van een tablet zonder beeld te ondermijnen. Ik heb nog nooit een tablet gebruikt met beeld, dus ik kan met volle overtuiging zeggen dat alles kan hiermee en zeker om te beginnen écht een topapparaat is voor een goede prijs!

Wel moet ik er bij zeggen dat ik af en toe gefrustreerd raak dat ik niet zo goed kan freehanden/details en dat ik daardoor echt afhankelijk ben van photoshop en zijn tools, dat is voor mij eigenlijk de enige reden om over te stappen op een tablet met beeld, al weet ik op dit moment nog niet zeker of dit dat probleem gaat oplossen.

PS ik zal later wel wat foto's toevoegen. Heb het 1 en ander net niet af zegmaar :p. Wel staat er het 1 en ander op mijn deviantart: https://xaleah.deviantart.com/

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 00:43

Tablet met beeld voegt eigenlijk niet veel toe tenzij je echt groot gaat, maar dan ga je ook heel erg duur. Dan moet je even kijken of het voor jou wel de moeite is om.zo'n investering te doen als je bvb alleen maar hobbymatig bezig bent. Er zijn zat pro artist die op een tabletje bezig zijn, maar dan wel ezn groot extra beeldscherm ofzo hebben aangesloten.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 01:21

Ik volg ook even. Ben gek op digitaal werk maar heb het zelf al een jaar of 2 niet meer gedaan :=

Misschien is dit een goede motivatie om weer wat te doen als ik tijd over heb :)

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 02:19

Xyris schreef:
Wel moet ik er bij zeggen dat ik af en toe gefrustreerd raak dat ik niet zo goed kan freehanden/details en dat ik daardoor echt afhankelijk ben van photoshop en zijn tools, dat is voor mij eigenlijk de enige reden om over te stappen op een tablet met beeld, al weet ik op dit moment nog niet zeker of dit dat probleem gaat oplossen.

Kan je dat een beetje toelichten? Want misschien is overstappen op een ander programma, of een groter beeldscherm, of een groter formaat tablet / ander type tablet, of een combi, wel een betere en goedkopere oplossing. Een tekentablet met scherm heeft veelal dezelfde "beperkingen" als die zonder scherm namelijk.

Waar loop je precies tegenaan? Van welke tools voel je jezelf te afhankelijk?

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:41

hallo! ik meld me hier ook even!
ik heb vooral in het verleden heel erg veel digitaal getekend. nu al een hele tijd niet meer, maar ik ben wel van plan het weer op te pakken.
dit is de laatste tekening die ik digitaal heb gemaakt, ongeveer 1,5 jaar geleden. dit was een opdracht voor een vriendin, ze wou een sticker voor op haar trailer die op haar paard leek. persoonlijk vind ik m best goed gelukt :D
Afbeelding

hier nog wat andere voorbeeldjes van veel oudere tekeningen:
de kat van mn vriend, getekend omdat hij was overleden. gemaakt met PS op mijn telefoon. nooit afgemaakt, word hoog tijd :o
Afbeelding

mijn paardje, toen was ik nog niet zo goed in schaduwen en highlights. gemaakt met GIMP
Afbeelding

een draak, gewoon een lollig projectje tussendoor :) ook gemaakt met GIMP
Afbeelding

zoals je ziet heb ik nooit echt achtergronden gemaakt, ik ben daar zó slecht in,
maar die wil ik bij het opnieuw oppakken van mijn tekenen wel gaan toevoegen.
vanmiddag ben ik begonnen met een tekening in photoshop. nog nooit mee getekend, dus dat word nog wat :+

om te beginnen loop ik meteen vast met mijn tablet. ik heb een wacom bamboo met als het goed is pen pressure. maar die krijg ik dus niet aan de praat. de pen pressure dan. daarnaast krijg ik dus ook geen mooie "flowende" lijnen. ik kan ook prima met mn muis tekenen dus dat is niet zo'n probleem, maar hoe stel ik de brush zo in dat ie in het midden wat dikker word en aan het eind dunner uitloopt? dus dat het lijkt alsof ik pen pressure heb? ik weet niet of ik het goed uitleg zo, hoop dat jullie me snappen :o

edit:
dit bedoel ik:
Afbeelding
krijg het niet voor elkaar, ook niet als ik de instellingen excact zo verwerk....

(je zou denken dat je dat leert op een opleiding DTP maar nee ;( )

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 17:54

Welk tablet heb je en welke versie van Photoshop gebruik je? En is het een crack van Photoshop of heb je die aangekocht?

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:58

ik heb een wacom bamboo uit 2013 (?)
deze:
Afbeelding

en ik heb een creative cloud abonnement, de officiele veel te dure versie dus :j

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:04

Ik werk niet met Photoshop maar ik denk dat er zeker oplossingen zijn, misschien dat iemand in dit topic iets heeft? Ik weet dat CPS een optie heeft bij preferences > tablet > wintab aanklikken ipv tablet pc, ik denk dat Photoshop dit ook heeft?


Bekijk dit eens?
https://forums.adobe.com/thread/2398372

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:07

Eventueel kun je de gratis demo van Clip Paint Studio downloaden, en kijken hoe je penpressure daar is. Je hebt een ouder model tablet dus het kan zijn dat die misschien wat kapot is of je je drivers opnieuw moet installeren, maar als alles werkt in CPS dan ligt het dus aan je Photoshop.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:17

Heb je de drivers voor je wacom geinstalleerd?
En heb je dit ergens aan staan (bijv zoals bij mij bij Size Jitter, je kan hem ook elders op pen pressure zetten, wat je wilt. Size Jitter geeft dat je met je pen pressure het formaat van je strook bepaalt):
Afbeelding

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:24

quebelle: die thread gaat over de intuos, is helaas niet van toepassing op die van mij. (wacom bamboo splash, net ff snel de doos opgezocht)
de drivers zijn opnieuw geïnstalleerd. de pen pressure werkt ook niet met andere programma's dus ik denk dat ie misschien niet helemaal meer lekker werkt.

Telpeva: ik kan hem wel aanzetten, maar dan komt er een uitroeptekentje bij te staan. ik denk dat ie kapot is en ik mn rekening moet aanspreken voor een nieuwe -O-

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:31

Heb je de drivers al eens helemaal gedeinstalleerd, echt álles van je computer af, en dan nog eens geinstalleerd? soms helpt dat!

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:38

ja, maar helaas geen resultaat :(

edit: zojuist ook ff snel op mn laptop geprobeerd, daar werkt het ook niet....

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:03

Het is dat ik de mijne net verkocht heb, Huion had mij 2 tabletten ipv 1 gestuurd, anders kon je die overkopen voor een prikje ;)