[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:21

Jammer, ik zal eens kijken wat ze op MP kosten.
Tzt wil ik heel graag een tekenscherm, ook voor mijn DTP en grafische vormgeving. Maargoed, daarvoor moet ik nog even doorsparen :D

Horsenart95

Berichten: 745
Geregistreerd: 13-03-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:24

Wat een leuk topic! Ik ga zeker volgen. Heb in het verleden wel een wat digital art gedaan en ik heb onlangs een Ipad pro met procreate aangeschaft. Ik wil het weer een beetje gaan oppakken:)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:36

Laurora schreef:
Jammer, ik zal eens kijken wat ze op MP kosten.
Tzt wil ik heel graag een tekenscherm, ook voor mijn DTP en grafische vormgeving. Maargoed, daarvoor moet ik nog even doorsparen :D

Nieuw is de Huion H610 pro 75 euro, met precies dezelfde specs en penpressure als de Intuos PRO reeks van Wacom, al kost die van Wacom +300 euro.

Huion heeft onlangs een tekenscherm lijn opgestart ook, die kreeg al veel goeie reviews. Een van mijn klasgenoten heeft net een gekocht van een ander merk die schijnbaar ook heel goed is en stukken goedkoper, wil ik wel eens navragen.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:14

Graag :j
Ik zal eens kijken naar die Huion, klinkt wel heel positief en netjes aan de prijs.
Wacom vind ik ook wel heel erg duur, ze zijn wel erg goed maar een groot deel zul je betalen voor de merknaam.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:22

Kleine kanttekening bij Wacom, ik weet niet hoe het bij de andere aanbieders zit omdat ik daar geen ervaring mee heb. Maar mijn wacom is een oude intuos 3, een voorloper van het model dat ze tegenwoordig intuos pro noemen. Dit oude kreng is +- 17/18 jaar oud nu en werkt nog steeds als nieuw, ik heb ook B merken gehad maar die werden doorgaans niet ouder dan 1 of 2 jaar voordat het oppervlak van het tekengebied of de hardware het begaf. Dan heb ik het wel over jaren geleden, en mogelijk is dat niet meer vergelijkbaar met de kwaliteit die tegenwoordig op de markt is, maar als mijn wacom het NU zou begeven om wat voor reden ook, dan zou ik toch wéér voor wacom gaan. Desnoods 2ehands

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 20:37

Wacom zijn gangsters :+ Hun 27qhq Cintiq's kosten 2000 euro maar als je er deftig mee wil kunnen werken moet je er nog een stand van 300 euro erbij kopen, terwijl een stand wel bij hun andere modellen zitten. Hun Companion model is ronduit slecht, heel veel mensen die hardware en accu problemen hebben waar er amper technische hulp voor krijgen. Had ik mijn Cintiq niet goedkoper kunnen kopen ging ik voor een ander merk. Wacom word al jaren lang afgedaan als het beste merk, maar die periode is gelukkig aan het aflopen. Jammer dat het Windows model stikduur is, anders had ik die wel willen proberen.

Edit: mijn bamboo hield het maar 3 jaar uit, maar er zijn er in alles wel waarvan de een er super content mee is, en de ander niet.

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:54

Laurora schreef:
ja, maar helaas geen resultaat :(

edit: zojuist ook ff snel op mn laptop geprobeerd, daar werkt het ook niet....

Heb je de driver via een CD geïnstalleerd of via de wacom site? Ze hebben heel veel drivers geüpdate, ook voor de bamboo, dus kan zijn dat je een verouderde driver hebt.

Edit: als je via de wacom site hebt geïnstalleerd, raad ik je aan het volgende te doen.
Driver (en alles waar wacom bij staat) verwijderen onder programma's. Dan pc herstarten. Dan herinstalleren via de site, weer herstarten, en dan zou het moeten werken. Had voorheen ook wel eens problemen met de wacom driver die niet herkend werd en dat m'n pc dacht dat het een gewone muis was. Na deze overdreven herstart manier nooit meer problemen gehad.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:16

Bimmerd schreef:
Laurora schreef:
ja, maar helaas geen resultaat :(

edit: zojuist ook ff snel op mn laptop geprobeerd, daar werkt het ook niet....

Heb je de driver via een CD geïnstalleerd of via de wacom site? Ze hebben heel veel drivers geüpdate, ook voor de bamboo, dus kan zijn dat je een verouderde driver hebt.

Edit: als je via de wacom site hebt geïnstalleerd, raad ik je aan het volgende te doen.
Driver (en alles waar wacom bij staat) verwijderen onder programma's. Dan pc herstarten. Dan herinstalleren via de site, weer herstarten, en dan zou het moeten werken. Had voorheen ook wel eens problemen met de wacom driver die niet herkend werd en dat m'n pc dacht dat het een gewone muis was. Na deze overdreven herstart manier nooit meer problemen gehad.


Dat laatste heb ik gedaan, alleen die laatste herstart niet.
Op mijn laptop heb ik de drivers ook via de website geïnstalleerd, daarmee had ik het tablet nog nooit gebruikt dus daar stond ook 0 van wacom op.

Hij vind verder mn tablet wel, kan er ook gewoon mee werken, alleen de pen pressure niet. De knopjes op de pen werken ook niet. Misschien ligt het wel gewoon aan de pen. Een vriendin van me heeft hetzelfe tablet, ik vraag haar pen wel even, als het probleem dan opgelost is weet ik wat ik moet doen.
En anders mag ik mezelf lekker trakteren op een nieuwe <3

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:24

Ik teken ook al jaaaaren: zeker sinds 2006. Ik had voorheen een Wacom Graphire4 Studio A5, maar deze heb ik vorig jaar vervangen voor een simpele kleine Intuos. Niet dat ik er veel mee gedaan heb de afgelopen jaren, maar ik kan niet zonder. Just in case. ;) Die Graphire4 was wel echt té antiek: geen enkele driver werkt meer. := Ik heb denk ik tot 2 jaar terug altijd Photoshop CS2 gehad, gebruik ik CS6.

Vroeger tekende (en manipuleerde) ik erg veel, maar nu nog maar zeer sporadisch. Ik heb er eigenlijk te weinig tijd voor, wat ik stiekem best jammer vind. Dit hier onder is - letterlijk - alles wat ik vorig jaar heb gemaakt... en de helft is nog niet eens af. :') Alles wat ik maak is paard-gerelateerd en vooral semi-realistisch, als je het dat al mag noemen. Het liefste houd ik het ook nog eens bij schetsjes. :o Ik vind het echter nog wel leuk om lekker op DeviantArt rond te neuzen en ik kan mooie digitale tekeningen altijd zeer waarderen. :j Ik spendeerde uren op DeviantArt en heb altijd hele leuke contacten gehad, maar dat is allemaal verwaterd. Al word ik soms nog wel herkend door de oude garde. :P

Het lijkt me in ieder geval leuk om gezellig met jullie mee te kletsen! En wellicht inspireert het me om m'n pen er weer eens bij te pakken. :D

Afbeelding
Een soort van bijna af, haha. :o

Afbeelding
Same... :') Dit is echt een eersteklas priegelwerk. Het origineel is zo'n 4000 pixels groot en stiekem best al heel gedetailleerd. Geen idee of jullie dat oude 'Paard & Pony Mijn Manege' computerspel kennen, maar dát is de inspiratie. Hier gaan nog wel heel veel uurtjes in zitten voordat deze plattegrond af is.

Afbeelding
OMG, kleur! _/-\o_

Afbeelding
En een lief ponypaard met bambi-ogen.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:00

Dankzij dit topic weer lekker aan het krabbelen geslagen!
Ik werk gewoon met muis en simpel Gimp omdat het a. gewoon ontspanning is voor me en b. ik dit zo gewend ben dat het vooralsnog werkt (maar goed, voor fotobewerking ben ik ook begonnen met een simpel programmaatje en was ik maar wat blij toen ik Gimp tevoorschijn had 'getoverd', dus wie weet).
Zo weer eens een werkje, lekker uit de losse pols en zoals gewoonlijk met net te weinig geduld (dáár, daar moet ik aan werken :o ).

Afbeelding

Krabbels van een paar jaar terug:
Afbeelding
Deze is voor vandaag wel erg toepasselijk :D
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:36

Bimmerd schreef:
Xyris schreef:
Wel moet ik er bij zeggen dat ik af en toe gefrustreerd raak dat ik niet zo goed kan freehanden/details en dat ik daardoor echt afhankelijk ben van photoshop en zijn tools, dat is voor mij eigenlijk de enige reden om over te stappen op een tablet met beeld, al weet ik op dit moment nog niet zeker of dit dat probleem gaat oplossen.

Kan je dat een beetje toelichten? Want misschien is overstappen op een ander programma, of een groter beeldscherm, of een groter formaat tablet / ander type tablet, of een combi, wel een betere en goedkopere oplossing. Een tekentablet met scherm heeft veelal dezelfde "beperkingen" als die zonder scherm namelijk.

Waar loop je precies tegenaan? Van welke tools voel je jezelf te afhankelijk?


Ik heb vooral problemen met rechte verticale lijnen die er wel natuurlijk uit zien, ik krijg dan steeds een omgekeerd uitgerekte S-vorm als ik dat met de hand doe, maar alle verticale langere lijnen, ook met een boog erin zijn lastig, ik ben eigenlijk elke keer gedwongen om de vector tool te gebruiken. Laatst was ik met dit project bezig: (hij is nog niet helemaal af).

Afbeelding

Die staart en de tentakels eraan was echt een drama, ik ben er een eeuwigheid mee bezig geweest omdat ik niet de vormen kreeg die ik wilde, dan was de hoek te groot, dan weer te klein, dan was de hele vorm gewoon ruk en sloeg het helemaal nergens op, en juist omdat er beweging is moeten de richtingen van de tentakels wel kloppen (en de staart uiteraard). Dat is eigenlijk mijn allergrootste probleem en enorm tijdrovend. Dit geldt overigens ook als ik een vorm wil sluiten, ik moet soms wel 30x opnieuw een lijntje zetten om die perfect te krijgen, tot een punt dat mijn z-toets helemaal naar de knoppen is gegaan.
Misschien ben ik gewoon te perfectionistisch, ik weet het niet. Misschien komt het omdat ik op een hele kleine tablet werk t.o.v. een groot beeldscherm, ik wil gewoon geen fouten maken met lijnenwerk, mijn werken worden allemaal op A1-formaat gemaakt dus elk frummeltje en dingetje wordt gezien :x. Maar wellicht is het een illusie dat ik verwacht dat een tablet met beeld de oplossing gaat zijn voor mij :=.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:05

Zo leuk al dat werk dat hier voorbij komt!

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:09

Ik meld me ook graag! Ik manipuleer nu al ruim 7 jaar en ondertussen ook betaald :D
Ik werk met photoshop en een bejaarde wacom bamboo tablet :P (die ik al eens vervangen heb, de vermaning was minder goed dus weer terug gegaan naar deze :P)

Ik ben nu met een eigen werk bezig :D
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:13

Ik lees hier ook mee...aantal jaar geleden met digital tekenen begonnen met PS en een wacom bamboo. Was nooit een held in tekenen, dus heb het na een aantal projecten weer laten vallen, maar vind jullie creaties zo gaaf!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:22

Veriye schreef:
Ik lees hier ook mee...aantal jaar geleden met digital tekenen begonnen met PS en een wacom bamboo. Was nooit een held in tekenen, dus heb het na een aantal projecten weer laten vallen, maar vind jullie creaties zo gaaf!


Ik heb ooit eens een plaatje voorbij zien komen, zo'n spijt dat ik hem destijds niet opgeslagen heb, maar dat was een tekening van een 'leerling' van ik gok zo een jaar of 15, met een paar verfrommelde blaadjes met tekeningen erop achter hem. Dit kind presenteert lichtelijk teleurgesteld een tekening aan de leraar, die daar staat met een flair van iemand die precies weet waar hij het over heeft en de tekening beoordeeld, maar achter hem staan stapels en stapels met illustraties en tekeningen, dat bracht zo'n mooie boodschap over: Geef niet op, de artiesten waar men tegenop kijkt laten alleen maar hub beste werk zien, de rest ligt in veelvoud in de prullenbak of ergens weggestouwd in een kast.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:28

Wat lief Xyris.
Misschien dat ik het ooit weer oppak, maar voor nu ben ik even zoet om jullie tekeningen te zien :)

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:30

Xyris schreef:
Ik heb vooral problemen met rechte verticale lijnen die er wel natuurlijk uit zien, ik krijg dan steeds een omgekeerd uitgerekte S-vorm als ik dat met de hand doe, maar alle verticale langere lijnen, ook met een boog erin zijn lastig, ik ben eigenlijk elke keer gedwongen om de vector tool te gebruiken. Laatst was ik met dit project bezig: (hij is nog niet helemaal af).

voor lengte van bericht even de image eruit gehaald

Die staart en de tentakels eraan was echt een drama, ik ben er een eeuwigheid mee bezig geweest omdat ik niet de vormen kreeg die ik wilde, dan was de hoek te groot, dan weer te klein, dan was de hele vorm gewoon ruk en sloeg het helemaal nergens op, en juist omdat er beweging is moeten de richtingen van de tentakels wel kloppen (en de staart uiteraard). Dat is eigenlijk mijn allergrootste probleem en enorm tijdrovend. Dit geldt overigens ook als ik een vorm wil sluiten, ik moet soms wel 30x opnieuw een lijntje zetten om die perfect te krijgen, tot een punt dat mijn z-toets helemaal naar de knoppen is gegaan.
Misschien ben ik gewoon te perfectionistisch, ik weet het niet. Misschien komt het omdat ik op een hele kleine tablet werk t.o.v. een groot beeldscherm, ik wil gewoon geen fouten maken met lijnenwerk, mijn werken worden allemaal op A1-formaat gemaakt dus elk frummeltje en dingetje wordt gezien :x. Maar wellicht is het een illusie dat ik verwacht dat een tablet met beeld de oplossing gaat zijn voor mij :=.


In dat geval zou Paint Tool SAI misschien wel de uitkomst kunnen bieden. SAI heeft een stabilizer die je van 0 tot 10 en dan nog tot S-7 kan zetten. Hoe hoger je hem zet (de S types zijn het meest 'secuur') dan komt er een vertraging op de cursor waardoor je hele mooie vloeiende lijnen kan tekenen. Hele strakke rechte lijnen blijft altijd lastig, en ik kan je bij deze zeggen dat een tablet met scherm daar niet bij gaat helpen, maar zo'n stabilizer kan echt wonderen doen.
Je zou voor de grap eens de SAI trial kunnen downloaden en die stabilizer uit kunnen proberen (als je vragen hebt over dat programma, mag je ook altijd even PBtje sturen btw als je het topic niet wil volspammen, geldt voor iedereen met vragen over SAI!!!) wie weet biedt dat jou wel de uitkomst. En je kan in SAI opslaan als een .PSD bestand (photoshop bestand) waardoor je bijvoorbeeld je line-art of een basis silhouet in SAI kan maken en vervolgens het bestand openen in photoshop om het verder uit te werken.

toevoeging: Ohh en wat een onwijs gave werken komen hier weer voorbij zeg! Laurora vergeleken met je art van vroeger ben je echt kei hard vooruit gegaan zeg (je art staat intussen alweer een pagina terug maar moest het toch even gezegd hebben). En Bunn, hele leuke tekenstijl! Pluizebolpum met de muis, jeetje, erg leuk werk, had niet verwacht dat het met de muis getekend was. En ook Sanne_com wat tof, is dat ook een manip of is dat echt helemaal van eigen hand? (een manip is natuurlijk ook van eigen hand maar dat is toch ook voor een gedeelte knap foto's bewerken).

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:42

Dankjewel bim, leuk om te horen :o
Ook handig natuurlijk dat je enig vergelijkingsmateriaal hebt van vroegah :D

Indi_Vito

Berichten: 2743
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:50

Wauw wat een prachtige tekeningen stuk voor stuk <3
Ik kom me ook melden want ik teken regelmatig digitaal!

Afbeelding
Afbeelding

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:58

Ziet er allemaal weer goed uit dames <3

Ik heb ook ontzettend veel zin om te tekenen. Ik moet deze opdracht nog afronden:
Afbeelding

Maar helaas gaan wat schoolprojecten op het moment voor. :')

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:41

Wat een kunstwerken! Ik heb een Wacom en de nieuwste versie van Photoshop en Illustrator en de standaard Paint 3D van Windows 10.

Ik kan wel simpele figuren etc maken, maar van die realistische tekeningen zoals hierboven ben ik wel erg nieuwsgierig hoe dat nou gemaakt wordt. :+ :D

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 15:48

Xyris, ik denk dat je meer zal moeten oefenen in het trekken van lijnen in grote, vloeiende, bewegingen. Een tekenscherm zal dat niet direct verhelpen, alleen oefenen, oefenen, oefenen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 15:49

@Bimmerd, in photoshop heb je ook een stabilizer, net zoals in CPS. Dan zou ik CPS meer aanraden omdat CPS evenduur is als SAI, maar meer opties bied.

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Re: [CENTRAAL] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:08

@Binnerd Dankje! De basis is van foto’s ja. Maar eerlijk gezegd aan de paarden pas ik ondertussen zo veel aan dat het alleen nog de buiten lijnen het zelfde zijn (en soms zelfs dat niet xD)

Echt digitaal tekenen wil ik ook ooit nog leren, maar daar moet ik eerst tijd voor vinden :P

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:15

Quebelle schreef:
@Bimmerd, in photoshop heb je ook een stabilizer, net zoals in CPS. Dan zou ik CPS meer aanraden omdat CPS evenduur is als SAI, maar meer opties bied.


In photoshop werkt de stabilizer volgens mij niet zoals die in SAI. Ik ken zat mensen die ergens een vaag programmaatje vandaan hebben getoverd die vergelijkbaar was met de SAI-achtige stabilizer die ze dan aan photoshop moesten koppelen. CPS ken ik verder niet dus kan ik geen uitspraak over doen. Wat betreft opties en tools, die gebruik ik toch nauwelijks, om die reden ook overgestapt van photoshop op SAI. De brushes in SAI zijn echt heerlijk om mee te werken en heb nog nooit een brush gevonden voor photoshop die op die manieren fijn werken. Zo'n programma is toch altijd beetje persoonlijke voorkeur dus verschillende programma's uitproberen (de 30 dagen trial) kan nooit kwaad +:)+