[Info] Het digitaal tekenen topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:48

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met je eerste versie maar dat kan aan mij liggen :=

Ik blijf erbij dat iig de aanhechting van de manen wat meer ingedraaid kan worden voor de hoek waarin je het paard hebt getekend, dat dat net wat meer een flow in de pose geeft, maar als jij je goed voelt bij deze schets, lekker zo laten :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:51

Bimmerd schreef:
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil met je eerste versie maar dat kan aan mij liggen :=

Ik blijf erbij dat iig de aanhechting van de manen wat meer ingedraaid kan worden voor de hoek waarin je het paard hebt getekend, dat dat net wat meer een flow in de pose geeft, maar als jij je goed voelt bij deze schets, lekker zo laten :j


Zou je toch even een redline willen maken? als het te veel tijd kost hoeft het niet natuurlijk :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:57

Schrik niet van het rood, meeste is overgetrokken van jouw schets, maar dat maakt het voor mij makkelijker om de flow te vinden haha,
Spoiler:
Afbeelding

Wellicht iets teveel ingedraaide manenkam maar hopelijk heb je er toch wat aan!

(Edit: De lijn die over de nek loopt zou dan de aanhechting van de manen zijn mocht dat onduidelijk zijn, ik heb geen manen geschetst verder)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 19:27

Waarom geen referentie gebruiken? Zeker op zo'n moeilijke foto's is dat zeker handig...

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:58

Bimmerd schreef:
Schrik niet van het rood, meeste is overgetrokken van jouw schets, maar dat maakt het voor mij makkelijker om de flow te vinden haha,
Spoiler:
[ [url=m/pUMNOk.png]Afbeelding[/url] ]

Wellicht iets teveel ingedraaide manenkam maar hopelijk heb je er toch wat aan!

(Edit: De lijn die over de nek loopt zou dan de aanhechting van de manen zijn mocht dat onduidelijk zijn, ik heb geen manen geschetst verder)

dankjewel! <3
Ik ga zo weer verder schetsen :D
Quebelle schreef:
Waarom geen referentie gebruiken? Zeker op zo'n moeilijke foto's is dat zeker handig...


omdat ik niet echt een foto had dat recht vrij was, ik wil niet in de problemen komen om zomaar een foto van het internet te gebruiken :o

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:04

Je mag gewoon foto's van internet gebruiken, zolang ze maar niet herkenbaar zijn als je klaar bent. En zelfs dan is het nog wat vaag hoor, als je het gebruikt als een studie en niet voor je portfolio of verkoop, dan zal je er geen gedoe mee krijgen. Zeker niet als de foto geen logo erop heeft staan.

Daarnaast kan je ook altijd bij creative common lisence kijken op google en websites zoals unsplash en morguefiles.

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:09

Je kan ook nog, in plaats van één referentiefoto te gebruiken, gewoon wat rondgooglen om te kijken hoe zo'n houding in elkaar zit. Dan hoef je niet een foto te gebruiken als in één op één namaken, maar kan je toch zien hoe en wat. Vind ik altijd wel aangenaam om te doen als ik iets wil tekenen waarvan ik niet helemaal precies weet hoe het in elkaar zit. Gewoon eerst wat plaatjes kijken, eventueel een paar erbij houden tijdens het tekenen.

Verder ga ik mee met Bimmerd inderdaad :) Mij viel op dat de nek wat breed was (op de oorspronkelijke tekening), ik denk dat dat komt doordat je daar de nek vanaf de zijkant zag, terwijl je eigenlijk vanuit deze hoek de nek van boven zou zien: alsof je op het paard zit en dan naar de nek kijkt. Een stuk smaller dan de rest van het paard dus. Het hoofd leek me ook wat groot (ik vermoedde dat dat kleiner zou moeten zijn, gezien het hoofd verder weg is dan de romp, het leek me allemaal wat veel op elkaar gepropt te zitten daardoor. Alsof het hoofd op de kont vast zat in plaats van ervoor) maar dat lijkt met Bimmerds tekening ook opgelost zonder dat het hoofd verkleind is.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:49

iik weet niet echt hoe het ineen zit qua foto's en rechten :) ik hoorde indd al dat het niet echt op de foto mag lijken, ik ga deze tekening wel proberen verkopen of voor mijn portfolio gebruiken :D

klopt de tekening van Bimmerd was een pak beter :D

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:04

Schets tot nu toe :D heb snel even een raster moeten gebruiken :o
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:21

Xyris schreef:
Je mag gewoon foto's van internet gebruiken, zolang ze maar niet herkenbaar zijn als je klaar bent. En zelfs dan is het nog wat vaag hoor, als je het gebruikt als een studie en niet voor je portfolio of verkoop, dan zal je er geen gedoe mee krijgen. Zeker niet als de foto geen logo erop heeft staan.

Daarnaast kan je ook altijd bij creative common lisence kijken op google en websites zoals unsplash en morguefiles.
Je kunt ook altijd nog een oproepje plaatsen in het aanvraagtopic.

Ik wil eventueel ook wel even in mijn archief kijken of ik iets voor je heb dat je kunt gebruiken als referentie. Als het een YHH is, vind ik het niet erg als je een foto van mij gebruikt voor de pose. :) Voordeel is dan gewoon dat je goed kunt zien wat het lichaam doet, en daar zelf je eigen draai aan geven als je liever een wat zwaarder paard tekent.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 00:17

Helemaal geen zorgen maken rond de rechten als je referenties gebruikt om te tekenen - zeker als het geen werken zijn die je voor hoge verdragen verkoopt :j

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:34

Bedankt Mkango ik heb er eentje gevonden op devianart (een stockphoto) namelijk een paard die ook achteruit kijkt het is niet helemaal het zelfde als mijn schets maar dan heb ik toch ook wel een beter zicht voor schaduwen etc :)

ik ga ze zeker niet voor hoge bedragen verkopen zo goed is mijn werk nu ook niet :') :D

Tijdens mijn pauzes tussen het studeren door ga ik weer verder met de tekening :)

Zijn er hier nog mensen aan het tekenen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:07

Quebelle schreef:
Helemaal geen zorgen maken rond de rechten als je referenties gebruikt om te tekenen - zeker als het geen werken zijn die je voor hoge verdragen verkoopt :j

Ik trek ze inderdaad ook gewoon van Google als ik zelf niets heb liggen. :+ Zolang ze inderdaad niet lijken op het origineel of je gebruikt ze voor jezelf als studiemateriaal, is dat ook gewoon legaal.

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:14

Ik heb een aantal boeken besteld om mijn tekenvaardigheid en technieken verder te ontwikkelen op papier. Ik wil in mei van mijn vakantiegeld een iPad kopen met Procreate en zo kan ik voor die tijd lekker verder met 'gewoon' oefenen.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:58

Hey :D
Oke, wat ik met deze post wil, weet ik ook niet precies. Maar jeetje, ik heb al jaren niet fanatiek digitaal getekend en ik heb tegenwoordig Clip Studio, voorheen gebruikte ik altijd Photoshop. Met Clip Studio heb ik tot nu toe geloof ik 1x een tekening gemaakt, ik denk 1 of 2 jaar geleden... Maar ik begrijp het programma nog niet zo goed, en het belandde weer in een stoffig vergeethoekje. De afgelopen dagen dacht ik dus, hey, laat ik het weer eens proberen.
Maar ik sla op een of andere manier steeds dus gewoon dicht, er zitten zo veel opties in dat programma dat ik door de bomen het bos niet zie. De Nederlandse benaming kom ik even niet op, in het Engels voel ik mij steeds overwhelmed als ik het programma open. Ik ben nu voor de lol even alle brushes aan het uitproberen, maar om nou te zeggen gut nu ben ik productief... nee, ik snap het nog steeds niet, op een of andere manier.

Kunnen jullie mij misschien een klein beetje op weg helpen in dit bos aan vele opties? Wat voor brushes zijn leuk, wat zijn leuke opties om te gebruiken? Zijn er aanraders, zijn er afraders om rekening mee te houden? Gewoon voor een basic tekening om te oefenen, ik heb niet echt een bepaalde stijl voor ogen. Ik zou graag gewoon eens met dit programma iets willen maken, gewoon om het oefenen. Mijn idee: iets uit mijn hoofd schetsen, daarvan een line art opzetten, inkleuren, en als dat lukt dan ben ik eigenlijk al tevreden. En ik sta geloof ik open voor elke manier van werken, behalve voor cell shading, dat heb ik jaren voor mijn werk gedaan en ik wil graag juist nieuwe technieken leren om te kijken of ik digitaal tekenen weer net zo leuk ga vinden als vroeger. Want ik zag allerlei opties om het bijvoorbeeld als een schilderij uit te laten zien, maar dat snap ik niet helemaal.


Oke lang verhaal, in het kort, wat voor brushes zouden jullie aanraden voor iemand die net met het programma start? Alvast bedankt :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 16:08

Niet te hard bij nadenken! Bekijk op youtube eens naar clip paint tutorials, kijk eens hoe je favoriete digitale artiesten aan het werk gaan en probeer zelf wat dingen.

Gewoon oefenen, mislukken en opnieuw proberen is de boodschap :j Leer het programma kennen door gewoon wat dingen te proberen; probeer eens een illustratie of schilderij/foto na te maken, en probeer gewoon verschillende brushes en combinaties uit. Op die manier hoef je al niet na te denken wat je precies tekent en kun je gewoon puur oefenen op techniek.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:29

Wat een leuk idee, ik ben nog wat verder gaan zoeken en kwam zo ook op filmpjes uit met: 'hoe creeer je je eigen stijl' (de link daarheen werd gelegd door het gebruiken van je favoriete artiesten als referentie, je favoriete onderdelen daaruit te oefenen en zo een eigen stijl te maken die je zelf ultiem leuk vindt zeg mar). Heel leuk, ik ben helemaal gemotiveerd! Eigenlijk zou ik eens een lijstje moeten samenstellen van mijn favoriete tekenaars, het lijkt mij best geinig om hun manier van tekenen eens te proberen. Wie weet tackle ik op die manier ook eens een keer het issue van 'geen eigen stijl hebben', haha.

Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan, bedankt!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 17:59

Maak je geen zorgen over ‘stijl’. Dat is iets wat je niet kan pushen en zelf ontwikkeld; hou je meer bezig met techniek en het vinden van een workflow die je ligt :j

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:13

Ja klopt helemaal, voorlopig kan ik dat sowieso toch nog niet, ik lig al veel te lang eruit. Gebrek aan eigen stijl is echter wel wat mij toen jaren heeft doen besluiten om te stoppen met digitaal tekenen, vandaar dat mijn hart even een sprongetje deed bij dat idee. Ik wou meer kunnen als cell shading, en dat lukte niet echt, ik kon mijn ei niet kwijt. Maar inderdaad hoor, eerst maar weer een oefenen, mijn ruwe schets tot nu toe lijkt nog nergens op, zelfs het tekenen van rondjes tekenen is al een ding. Jep, het is duidelijk dat ik dit jaren niet heb gedaan haha.

Maak jij nog digitale tekeningen Quebelle, je kan dat zo mooi :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:16

Gewoon stukje bij beetje de individuele elementen leren die je graag wilt leren. Zie het niet als groot ding. Als je straks alles onder de knie hebt komt je stijl vanzelf.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: [Info] Het digitaal tekenen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 18:46

Ik teken nog altijd digitaal, ik werk namelijk in de animatiefilm industrie :j

Maar écht niet kijken naar die stijlen. En iedereen werkt anders, in een manier die voor hen het beste werkt. Ik werk bevoorbveeld nooit met meer dan 3 lagen, en gebruik geen lineart omdat ik meer 'schilder'. :j

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:18

Ik werk in de meeste gevallen wel met een line art, niet altijd met een duidelijke zwarte zoals je zou verwachten bij een cartoon, maar ik vind het prettig om wel minimaal een schets te hebben zodat ik weet welke kant ik ongeveer op moet.

Het resultaat na een uurtje of 2 of 3 klungelen. Om het makkelijker te maken ben ik maar gaan natekenen, scheelt een hoop gepieker en dan kan ik focussen op het tekenen zelf (moet echt weer even wennen aan die wacom) en de brushes en kleuren. Het origineel is van Samwise Didier, het is een soort fantasy tovenaar type stripfiguur.

Dit is meteen wat ik bedoelde met ik heb een line art nodig, mijn schetsen zijn nogal ehm chaotisch :+
Afbeelding

Maar nu kan het feest van inkleuren beginnen!
Bedankt in ieder geval voor jullie moral support, ik heb er helemaal zin in :D

Bimmerd

Berichten: 778
Geregistreerd: 06-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:22

Uit ervaring kan ik ook zeggen dat als je je draai hebt gevonden met fijne brushes dat de stijl vanzelf komt. Mits je niet bang bent om te experimenteren. Geen ervaring met CPS hier, dus advies of tips heb ik niet. YouTube filmpjes kijken is wel een goede om te zien hoe anderen hun art opbouwen en je hebt ook genoeg tutorials die uitleg geven over brushes en opties in bepaalde programma's.

Wel fijn dat je toch wel al een basis hebt in het (digitaal) tekenen. Bij celshading moet je ook wel kennis hebben van lichtval dus daar heb je al een voorsprong! Je schets/line-art zien er tof uit, ben erg benieuwd hoe het gaat worden *\o/*

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:46

Huidig :+ , Mijn gedachten verspringen echt steeds van: yay ik heb het naar mijn zin! naar oke ik weet echt niet wat ik doe, help.

Basislaag kleuren + wip van het uitwerken van die basislaag.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:02

Lineart, wat is dat? :') Ik heb daar echt het geduld niet voor - een oliebol schets is waar ik het mee moet doen. :))

Toffe tekening, Telpeva! Je gedachten zijn ook heel normaal, dus gewoon lekker doorgaan! :D

Dit is mijn huidige project, waar ik drie jaar geleden aan begonnen was, maar nooit heb afgemaakt (NB: hij is dus nog steeds niet af :)) ):
Afbeelding