[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 18:12

Dat is geen spammen, het is happiness in een jpg! Je hebt echt een super leuke stijl de laatste tijd!

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:38

Dank je :D Vind het zelf ook een fijne stijl om te tekenen.

Hawksbill turtle voor vandaag. Probeer steeds de achtergrondkleur te matchen met een kleur uit hun natuurlijke omgeving.

Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:44

Mooie serie Selina. Volgens mij slaag je volledig in je opzet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:45

Ik vind t ook echt een geweldige serie! Supertof.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:57

Selina schreef:
Dank je :D Vind het zelf ook een fijne stijl om te tekenen.

Hawksbill turtle voor vandaag. Probeer steeds de achtergrondkleur te matchen met een kleur uit hun natuurlijke omgeving.

Erg cool idee. Ik overweeg hem te stelen.... :D

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:15

Gaaf die tijger Sanneb, heel leuk die 'printjes' er bij, was bij de vorige up date nog niet dacht ik?

Flink schilderij eva, ziet er al gaaf uit. Paard wordt ook mooi.

Leuke doodle Kugger!

Cool Selina! Mooi dat blauw bij de schildpad. Kat is ook mooi geworden.

Mooie zachte tekening E4D.

Ik heb een paar jaar geleden een daglamp onder de boom gekregen, :D Sinterklaas doen we al een poosje niet meer aan.

Laatste paar weken heel druk geweest met het grote schilderij 50x100 van Horus, overgegaan naar olieverf, dus weer heel wat lagen, en wordt er even helemaal tureluurs van dus het was vandaag even helemaal niets schilderen of even wat nieuws. Werd wat nieuws natuurlijk. :o :D
Volgende week zal Horus wel af zijn, ben er bijna. Veulen is ook bijna af.

Referentiefoto is van Fotografe Amanda Diaz, pb gestuurd (vind haar foto's waanzinnig <3 ) of ik de foto die mij zo aansprak mocht gebruiken voor een schilderijtje, ging er van uit van niet maar kreeg toch een reactie met goedkeuring, niet voor de verkoop wat ik al verwachte.

Linnen 30x30 met olieverf, nog niet af en nu 2 uur werk ongeveer.


Afbeelding

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:24

Achtergrond is klaar, haar, huid en oorbel krijgen nog wel wat verf.
Afbeelding

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 22:56

Dat je zoiets neer zet in maar twee uur daar kan ik alleen maar van dromen, heel gaaf. Mooi ook zo beeldvullend!
Ben ook benieuwd naar je andere net nog niet af projecten als ze straks af zijn

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:33

Wow Jis, die is echt gaaf! Idd in 2 uur...hoe dan????

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:55

Foto is ook beeldvullend :j dus compositie niks aan gedaan.

:D Ik denk verschillende dingen oji, altijd groot werk gemaakt wat de juiste verhoudingen zien lastiger maakt. Nu kleiner en daardoor makkelijker. En het is alleen een hoofd en profiel, 1 oog minder om goed te moeten zetten. En een beetje zitten prutsen met verdunnen van de olieverf en dit is maar 1 laag achtergrond, haar en huid.
Wat, denk ik, ook mee speelt is dat ik nooit met raster (of andere hulpmiddelen) gewerkt heb in mijn begin tijd, waardoor je niet stukje voor stukje kleine lijntjes ziet en zet. (op 2 grove rasters bij 2 replica's na) Daar is niks mis mee, je hebt daardoor zeker in je begin tijd sneller je werk af, maar denk wel dat je minder snel verhoudingen leert zien.

Sommige mensen, ik denk met een heel goed fotografisch geheugen, zetten iets gelijk perfect in verhouding neer, dat heb ik helaas niet. Heb wat geploeterd er op maar zie wel dat ik steeds sneller wordt in de opzet. :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:01

Ik vermijd het werken met dergelijke rasters ook, en om dezelfde reden.
Het is best een verleidelijk werktuig, en zie mensen er indrukwekkende resultaten mee bereiken, maar ik vermoed dat het een hulpmiddel is dat gemakkelijk kan veranderen in een hindernis voor ontwikkeling, als je er uitsluitend op steunt.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:11

Ha ha ik heb dat raster nog wel nodig hoor. Ben met wat acryl dingen bezig op
50x50 en als dat dan van een detail van een fotootje op mijn telefoon is dan schets ik dat nog niet uit de losse pols.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:24

Afbeelding
Semi fantasie schaap met koper tin en parelmoer. Op de neus na best tevreden voor eerst acryl werk na mijn bob ross :D. De neus ga ik nog wel een keer aanpakken als ik uitgevonden heb hoe.

Nu hegonnen met een tweeluik 2 keer 50x50 acryl portret van mijn neefje van 3.... nog geheim want als het niets wordt krijgt de familie het nooit te zien :+

Als ik wat verder ben zal ik wel delen en hoogst waarschijnlijk tips vragen... portret is waarschijnlijk nog wel 10 stappen te ambitieus maar de fotoos waren te leuk om niets mee te doen (en detail van tel kwaliteit dus ook niet afdrukwaardig op dat formaat) en nog een jaar oefenen en de fotoos pas gebruiken als ie weer een jaar ouder is is ook niet leuk. Dus ik gooi mezelf gewoon in het diepe en een leuk projectje voor mijn kerstvakantie <|- Veel videoos voor portret schilderen opgesnord en goed oefenen met glaceren.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:41

Doen wat je zelf prettig vindt. Maar juist met acryl is het leuk om eens zonder te proberen, zit het niet goed is het zo droog om er weer overheen te gaan. (Wel eerst dunne lagen gebruiken om later geen oude strepen/lijnen tegen te komen die op de verkeerde plek opvallen.)

Gaaf! Mooi gedaan de richtingen van de penseelstreken. Vind de kleur van het lijf heel tof. Neus mag nog wel wat verf hebben inderdaad.

:D Niet geschoten is altijd mis, je maakt me wel heel nieuwsgierig.

Kuggur schreef:
Ik vermijd het werken met dergelijke rasters ook, en om dezelfde reden.
Het is best een verleidelijk werktuig, en zie mensen er indrukwekkende resultaten mee bereiken, maar ik vermoed dat het een hulpmiddel is dat gemakkelijk kan veranderen in een hindernis voor ontwikkeling, als je er uitsluitend op steunt.


Mee eens. Dat is zo fijn aan met grafiet te beginnen met tekenen, licht schetsen en de lijnen die kloppen zwaarder gaan aanzetten. Denk dat met materiaal wat wat minder vergevingsgezind is zoals pastel/kleurpotlood/aquarel je sneller wel graag een hulpmiddel gebruikt. Zelf geen ervaring mee. Op een paar pasteltekeningen na.

1 van de 7 pastellen die ik gemaakt heb zonder raster, op blauw papier, uit 2010. Daarna alleen verder gegaan met verf.


Afbeelding

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 13:50

Bedankt voor de leuke reacties op mijn tekeningen :D

Qua schets opzetten moet ik zeggen dat ik met dierportretten wel altijd het voorbeeld overtrek, wil dan gewoon echt geen fouten maken. Maar met tekeningen zoals vandaag teken ik vanaf een foto.

Vandaag een olifant
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:25

oji schreef:
[ [url=m/X3VB2v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Semi fantasie schaap met koper tin en parelmoer. Op de neus na best tevreden voor eerst acryl werk na mijn bob ross :D. De neus ga ik nog wel een keer aanpakken als ik uitgevonden heb hoe.

.

Jay! Schapen! Leuk schaapje, en mooi effect koper/paarlemoer.
Ik heb hier al eens een lammetje in houtskool laten zien.
Ik ben van plan een projectje te maken van onze eigen schapen. Het idee is portretten, ben er nog niet helemaal uit in wat voor medium. Silverpoint is verleidelijk, maar onvergefelijk....
Eerst een stel goed referentiefoto's verzamelen (moeilijk genoeg...).

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:42

Ja ik heb nog een hele serie schapen en koeien fotoos van een tripje schotland paar jaar geleden... daar wil ik een selectie van maken maar eerst mijn neefje. Ook nog hele coole fotoos uit tanzania, moet ik ook maar eens kijken of daar een leuk onderwerp tussen zit. Merk dat je anders naar fotoos gaat kijken en dat is ook weer leuk voor mijn fotografie.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:11

Toch niks meer gedaan aan het haar en dit is het eindresultaat geworden. 6 uur werk.

Afbeelding

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:56

Oji: Gaaf schaap en dat als 2e poging!
Jis: Mooi geworden, achtergrondkleur past er mooi bij

Hier een orang-oetan.

Afbeelding

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:28

Oef die is echt heel gaaf geworden Jis! Ik vind de kleuren ook heel mooi. Maar ook die huid is heel mooi gelukt en die oorbellen springen er echt uit!

Ik vind tekeningen met 1 enkele kleur erachter ook heel leuk. Is vooral ook heel leuk om in een serie bij elkaar te hebben. Tekent dat aquarel papier alleen niet lastig met die fineliners?

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:47

oji schreef:
Oef die is echt heel gaaf geworden Jis! Ik vind de kleuren ook heel mooi. Maar ook die huid is heel mooi gelukt en die oorbellen springen er echt uit!

Ik vind tekeningen met 1 enkele kleur erachter ook heel leuk. Is vooral ook heel leuk om in een serie bij elkaar te hebben. Tekent dat aquarel papier alleen niet lastig met die fineliners?


Dank je! Papier dat ik gebruik heeft veel textuur dus fineliner dekt niet volledig maar geeft de tekening wel een wat ‘rauwer’ tintje. Rechte lijnen zijn dan wel een uitdaging :+

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:52

Mooi die Oerang Oetan :(:)

Dank jullie wel.

Ben ook erg blij met dit werkje oji, komt in de gang te hangen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 23:52

Ook maar weer eens wat laten zien. Ik heb heb een nieuwe ondergrond voor silverpoint uitgeprobeerd. Verdunde zinkwit gouache met wat arabische gom. Meteen uitgeprobeerd, en blijkt prettig te werken, hier is het resultaat van mijn vingeroefening, een veldmuisje. Weet eigenlijk nog niet of hij helemaal af is...
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:56

Jis_ schreef:
Mooi die Oerang Oetan :(:)


Huh? Sorry voor die smiley Selina, dat was niet de bedoeling, raar.


Wat een mooi zachte tekening Kugger, ziet er af uit, oog springt er mooi uit zo, tenzij je zelf nog iets meer contrast er in zou willen brengen. Misschien alleen heel licht nog wat meer onder de buik, wat meer schaduw?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:19

Bedankt Jis. Ook weer een prachtig schilderij van jou. Zou interessant zijn je ref. foto te zien, maar neem aan dat je daar ook gebonden bent aan de copyright van de fotograaf.

Wat betreft je suggestie wat meer contrast in de tekening te brengen, ik heb hem net nog eens bekeken, en ik ben in het oog en de schaduwen al zo goed als aan de grens van het medium.
Misschien kan ik het nog iets donkerder krijgen, maar niet veel. Silverpoint is vergelijkbaar met een vrij hard grafietpotlood (2 of 3 h) wat dat betreft.

Maar zilver heeft een truuk achter de hand; net zoals je zilveren bestek verkleurt, verkleuren tekeningen in dit medium, met name als er veel zwavel in de atmosfeer is. Het wordt donkerder, en meer sepia. ( de Bárðarbunga, de dichtstbijzijnde vulkaan rommelt momenteel, dus wie weet, misschien versnelt dat proces zich binnenkort :oo ).

Een andere mogelijkheid is mixed media, en met een andere methode, bv inkt de schaduwen te verdiepen. Maar daar ben ik wat aarzelend, dan heb je kleur in het werk dat misschien niet harmonieert, en sowieso niet meeverkleurd met de rest.

Het beperkte spectrum van licht en donker is een basis eigenschap van dit medium. Ik ben er sinds een paar maanden wat mee aan het spelen, en onderzoeken. Als je het googled kun je werken vinden van échte kunstenaars ( ;) ), en je ziet dat het hierdoor meestal een vrij ijle, etherische atmosfeer heeft.