[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:30

Ben nu met dit nieuwe aquarelle projectje bezig! Het is mijn hond <3

Afbeelding
Iemand die alvast tips heeft? De oren en ogen zijn denk ik zo'n beetje wel klaar, het hoofd en de neus moet nog wel veel aan gedaan worden.. Tips zijn altijd welkom!

Edit : nu ik het zo op een foto zie, denk ik dat ik nog wel wat aan het linker oor moet doen..

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:18

Goed op weg Lisette! :) De oren vind ik er al mooi uitzien, de vouwen lijken echt op vouwen ipv wat willekeurige strepen (dat gebeurt mij nogal eens :') ).
De ogen kunnen naar mijn idee nog iets meer contrast gebruiken, nog wat donkerder aan de onderkant/zijkant (weet niet precies waar, dierenogen is niet iets dat ik vaak teken :P ). Misschien dat het ook mooi is om hier en daar met een fineliner aan de slag te gaan, dan kan je wat fijnere lijntjes zetten die niet uitlopen. Maar misschien dat de "bleed" rondom de ogen ook wel beter past bij het geheel als de rest van het hoofd ook af is.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:09

_roodvos_ schreef:
Goed op weg Lisette! :) De oren vind ik er al mooi uitzien, de vouwen lijken echt op vouwen ipv wat willekeurige strepen (dat gebeurt mij nogal eens :') ).
De ogen kunnen naar mijn idee nog iets meer contrast gebruiken, nog wat donkerder aan de onderkant/zijkant (weet niet precies waar, dierenogen is niet iets dat ik vaak teken :P ). Misschien dat het ook mooi is om hier en daar met een fineliner aan de slag te gaan, dan kan je wat fijnere lijntjes zetten die niet uitlopen. Maar misschien dat de "bleed" rondom de ogen ook wel beter past bij het geheel als de rest van het hoofd ook af is.


Dankjee! Inmiddels zoet het er zo uit:

Afbeelding

Vind het hoofd zelf erg moeilijk! Heb trouwens jammer genoeg geen fineliner, wil die nog wel aanschaffen eigenlijk.. (ben ook niet echt professioneel bezig, ben nog maar 15 :):))

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:28

Nog maar 15 en dan zo tekenen :wow: ik heb geen tips want ik heb 0 ervaring met het materiaal, maar ik vind het er erg mooi uit zien en dan met je leeftijd erbij vind ik het helemaal wow!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 17:55

Ik denk dat ik liever geen inkt of fineliner in die aquarel zou toevoegen. Ik vind de kleuren mooi zoals ze zijn, en zou bang zijn het vloeiende effect van de waterverf te bederven.
Dat gezegd hebbende, ik heb heb mooie combinaties waterverf/inkt gezien, en er is ook wat voor experimenteren te zeggen, de angst voor het bederven van je werk kan je ook terughouden.
Enfin, tot zover mijn "behulpzame" commentaar.... :')

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:05

Ik denk dat het hierbij wel mooi zou zijn om een paar lijnen toe te voegen. Dat hoeft ook niet overal, maar bijvoorbeeld bij de mond, neus en waar de oren tegen de wangen aan liggen. En wat meer contrast tussen de schaduwen, ik denk dat dat het al veel meer zou onderscheiden
En als je een pen koopt, wel opletten dat het waterbestendig is en lichtvast!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:37

Ik vind dat je echt super goed op weg bent hoor. Zeker voor je 15 jaar!
Mijn tip is: Kijk goed naar de contrasten. Soms helpt het om je voorbeeldfoto in zwartwit af te drukken en dat erbij te nemen. Door de contrasten toe te voegen zal je zien dat het steeds beter gaat lijken.
Zet ook eens je voorbeeld en je tekening op zn kop en kijk er dan opnieuw naar en kijk waar je nog contrasten mist.

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:44

Awh wat lief allemaal! En super bedankt voor de handige tips!

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:37

Wat een verschil tussen de twee stappen Lisette. Al veel contrast erbij.

Hier door alle hectiek van m’n bruiloft niet meer aan deze tekening gewerkt sinds april en nu eindelijk de rust gevonden om hem af te ronden.
Dit is mijn bijrijdpaard en een tekening van een bekend paard is altijd pittig maar hij heeft wel de blik die Odin ook altijd heeft dus ik ben tevreden. Denk dat ik hem aan de eigenaresse geef.

A4 met Faber castell pastelpotloden op pastelmat
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:41

Ook al een beetje verder
Foto 1 eerste laag
Afbeelding

Wat meer schaduw toegevoegd. (Er komen nog heel wat laagjes overheen)
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 19:39

Ziet er al goed uit, lukt het een beetje naar je zin met de olieverf?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:09

Ik vind olieverf echt GE-WEL-DIG :D :D :D

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:34

Beetje aan de haren gefrummeld :D :D

Afbeelding

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:03

Hoi hoi
Mag ik ook halverwege het jaar nog mee doen? Zo ja, dan bedenk ik voor mezelf even een mooie challenge en stel ik me even voor :)

_roodvos_
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:41

Ja tuurlijk! :D

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:48

Ik ben dus Eva, heb voor mijn opleiding leren perspectief tekenen, waar ik vooral in het beging heel veel moeite mee had.
Zelf vind ik mijn tekeningen nog niet erg goed, heb er dan ook niet veel foto's van. Vooral mensen vind ik erg lastig. Ik heb ook bijna alleen maar half afgemaakte tekeningen :')

Mijn doel is om beter te worden in het realisme en de proporties/verhoudingen goed te kunnen krijgen, vooral als het gaat om mensen. Minimaal 1tekenening/schets per week maar liefst iedere dag. *\%/*
Daarnaast zou ik het fijn vinden als ik een beetje een eigen stijl zou kunnen vinden maar dat is meer bijzaak.

Op dit moment probeer ik iedere dag minimaal een onderdeel los te oefenen aan de hand van een youtube tutorial. Gaat tot nu best prima al zeg ik het zelf. Tot nu toe heb ik lippen, verhoudingen in het gehele gezicht en rozen geoefend.
Afbeelding

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:49

Afbeelding
En dit is een andere die ik afgelopen weekend gemaakt had.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:40

Mooi Myrsky! Voor de volgende tekening nog wat meer contrast proberen toe te voegen? Krijg je nog wat meer diepte in je tekeningen.

Gaaf dat paars bij het Dolfijntje Selina.

Ziet er al goed uit Babootje.

Heel gaaf _roodvos_!

Prachtig geworden eva1969!

Mooi Kuggur, veel toegevoegde waarde die lichte sprietjes voor het lammetje.

Malenka, mooi begin.

Prachtig al die kleuren Skyla.

Wat zou die zilverstift op zwart doen Kuggur?
Breek me de bek niet open over een, in mijn geval, schilderij goed op de foto te krijgen, vaak verliest het bij mij warme tinten, (vooral als de zon niet schijnt) ik bewerk dat dan bij het eindresultaat wel soms een beetje om de juiste kleuren van het schidlerij op foto weer te geven.

Lisette1205, wordt mooi. :j

Prachtig Selina! <3 Heel mooi geheel en kleurgebruik. Paard spat van mijn scherm.

Heel gaaf Babootje!

Welkom E4D, leuk dat je er bij komt. Lekker blijven oefenen en dan komt die eigen stijl vanzelf. Mooie roos. :j

Ik ben weer verder gegaan met de replica met een twist voor mijn oudste zoon, die moet nu eindelijk maar eens af komen, wat een klus. Wordt wel steeds mooier vind ik.

Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:25

Bedankt Jis. Prachtig schilderij voor je zoon ( ook humoristisch).

Wat betreft silverpoint op zwart, ik heb mooie toepassing gezien op licht getinte ondergronden, ben van plan daar zelf mee te gaan experimenteren.
Ik denk dat silverpoint op zwart niet gaat werken; de lijnen die je neerzet zijn lichtgrijs (denk aan een h3 grafiet potlood), en subtiel, vermoed dat dat nauwelijks zichtbaar is. Daarbij komt dat zilver verkleurt mettertijd, het wordt donkerder en gaat richting sepia, nóg minder contrast met een zwarte ondergrond dus.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:57

Het begon ook als grapje Kugger en toen dacht ik ga dat gewoon doen. :D Dankjewel!

Ah oké, Ben benieuwd hoe het er uit ziet op een licht getinte ondergrond.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:47

Ik had je schilderij al eens eerder gezien in dit topic toch? Vind hem erg leuk. Heel theatraal.
Leuk dat het om je zoon gaat.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 14:51

E4D wat een lekker begin heb je al! Perspectief tekenen heb ik altijd leuk gevonden, ik ben er alleen nooit een ster in geworden :') ik ben wel benieuwd naar hoe de jouwe er uit zien.

Het is ook jullie paard toch Jis? Als ik mij dat goed herinner. Dat vind ik er ook zo leuk aan, gewoon die combi, en dat het alsnog lijkt alsof het het origineel zou kunnen zijn.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:11

Klopt Babootje, ben er ook al héél lang, met pauzes, mee bezig. :o

Eigen paard. :j FriesxTinker. <3 :D

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:25

Nog leuker, je eigen paard erbij :D :D :D

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:03

Weer een laagje erover heen. Heb de neus en mond nog wat opgeschoven. Linkeroog zint me nog niet helemaal. Daar moet ik ook nog even aan frummelen. (Heerlijk spul hoor olieverf. Dan kan dat allemaal).
#nog-lang-niet-klaar :D

Afbeelding