[MOV] Filmproject: van begin tot eind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

[MOV] Filmproject: van begin tot eind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 00:48

Hoihoii,
Graag neem ik jullie mee in het hele traject van het maken van een homemade filmpje.

Zoals jullie misschien al een klein beetje weten, ben ik fan van het karakter Zorro. Dit is voornamelijk ontstaan toen ik in 2014 een idee in mijn hoofd kreeg, waarbij ik uitkwam op dit karakter.
Dat idee begon met een gedachte dat ik een achtervolging te paard wilde laten filmen.. Maarja, zomaar een paar ruiters met paarden achter elkaar aan laten gaan, zou een beetje saai zijn.. Zo ben ik op zoek gegaan naar een relatief bekend karakter om daarvoor te gebruiken. O.a. Lucky Luck en Spirit zijn de revue gepasseerd, maar uiteindelijk dus uitgekomen op Zorro.

Toen begon het, met informatie uitzoeken over het karakter. Wie is hij, in welke tijd speelt het zich af, wat zijn vaste kenmerken van het karakter, wat is er al over hem gemaakt/geschreven, wat voor kostuums werden er gedragen, enz.

Ik wilde zo ie zo een achtervolging hebben met "soldaten". Op Marktplaats kwam ik een advertentie tegen met complete uniformen in verschillende maten. Deze heb ik hier en daar wat aan laten passen.

1 van de 6 kostuums, nog voor de aanpassingen:

Afbeelding

Ook het kostuum van Zorro heeft een hele transformatie ondergaan.. Wat begon met een zwarte oude skinnybroek met gaten, een simpele zwarte blouse, een zwart Ikea gordijn als cape, een lapje stof met 2 ongelijke gaten als masker, een veel te grote gekreukelde hoed en een paar veel te grote zwarte motorhandschoenen:

Afbeelding

Naar een nette zwarte broek, een blouse met wijde mouwen, een symmetrisch masker, passende handschoenen en hoed, zelf ontworpen, geborduurde en gemaakte cape, een zelf gevlochten bullwhip en een zelfgemaakte lederen schede voor de degen:

Afbeelding

Daarna ben ik een kort verhaal gaan schrijven. Waarom treedt Zorro op, wat speelt zich daarvoor af, wat gebeurd er daarna. Zo is er een script uit komen rollen, met een totaal van 8 personages.

In 2015 ben ik mensen uit mijn omgeving gaan vragen of zij mogelijk interesse hadden om mee te doen, waarna ik een club van 9 mensen bij elkaar wist te vinden, die het wel leuk leken om mee te doen. Helaas is het toen nooit van de grond gekomen en is het idee in de kast beland. Maar dat hield mij niet tegen om rond te blijven kijken.

Ondertussen ben ik enkele schermlessen gaan volgen, om de basis van het hanteren van een degen onder de knie te krijgen en wederom via marktplaats aan enkele schermwapens gekomen:

Afbeelding


Om de kostuums van de soldaten verder aan te kleden, ben ik begonnen met epauletten maken voor "de Commandant" te maken. Deze heb ik gevlochten met scheerlijnen.. die touwtjes waar je je tent mee vast zet <<) Het werkt perfect en na 4 jaar doen ze het nog steeds:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas kwam er voor mij een zware periode aan in 2017/2018. Toen ik een beetje begon op te krabbelen en eens ging nadenken wat ik nog heel graag zou willen, kwam dit hele idee weer boven water. Ik ben delen van het script gaan herschrijven, opnieuw een clubje mensen bij elkaar gevraagd in april/mei en zo is er een begin gekomen aan het project. Met zijn allen een datum afgesproken om te gaan filmen. Er stond voor mij nog een hoop te doen, voordat het zover was.

Het speelt zich af in 1800-1850. Elektriciteit, thermostaten en andere luxe dingen bestonden toen nog niet. Ik wilde mijn huiskamer (een kleine 13m2) gebruiken voor 2 verschillende scenes. 1 keer als huis van "Zorro" en 1 keer als kantoor van "De commandant". Helaas zitten er hier en daar wat stopcontacten en "luxe" deuren, welke opgeborgen moesten worden, dus besloten om maar 2 wanden van platen hout te maken en daar tegenaan een hout geprint behangetje op te plakken. In 1 wand moest er een "geheime" deur gemaakt worden, op de achterkant van de andere wand een steen geprint behangetje. Ook kandelaars en ander oud uitziende spullen bij kringloopcentra en rommelmarkten vandaan gesprokkeld, voor de aankleding. Ondertussen ook met "de Commandant" onze schermchoreografie een keer of 8 geoefend, zowel bij mij in de achtertuin, als op locatie, waar we dit gingen uitvoeren. De manege toestemming gevraagd voor het gebruik van enkele paarden voor de achtervolging en nog even snel de dag van te voren een galg in elkaar gezet:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen kwam de filmdag in zicht. 1 zaterdagmiddag hebben we met zijn allen het script door besproken, uitgelegd wat de bedoeling was, kostuums passen, wat we wanneer en waar gingen opnemen, camerapunten besproken en tot slot hoe we de achtervolging te paard gingen aanpakken.
De week erop, op zaterdag morgen 9:00 zijn we met allen bij mij thuis gaan verzamelen. Besloten om te beginnen met de laatste scene op te nemen, daarna opvolgend scene 1 en 2. Teksten gingen prima en ik was wel tevreden, dacht ik.
Daarna door naar de manege. Daar met zijn allen even wat gegeten en gedronken. Ondertussen de paarden gereed gemaakt en klaar voor het laatste deel. Ook dit is allemaal goed verlopen en uiteindelijk waren we met zijn allen om 18:30 klaar..

Direct thuis de beelden bekeken... Het middag gedeelte was helemaal goed opgenomen, alle scenes bij mij thuis waren meer dan prut. Niet het acteren, maar de achtergronden klopten voor geen ene meter -O-
Uiteindelijk met iedereen overlegd en besloten om de scenes bij mij thuis volledig over te doen. Wel een goed leermoment: Camerapunten opnieuw bekijken en een volledig nieuwe inrichting maken van de sets. Hiervoor moesten er nog wat dingen geregeld worden en zo is er een openhaard (van hout en behang) toegevoegd en een enkele 'nieuwe' meubels. Aan het einde van de zomervakantie opnieuw alles opgenomen en doordat we alles al een keer gedaan hadden, was het zo gefikst.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het monteren kon beginnen. Goede vriend, tevens de cameraman en die de regie overnam, had al veel ervaring met dat soort dingen, dus heb ik mooi met hem mee kunnen kijken. Met de nieuwe beelden was het zo in elkaar gezet. Maarja een goede film gaat niet zonder passende muziek. Mijn oom "componeert" nog wel eens muziek dus heb hem gevraagd om een stukje te maken. Een songtekst daarop geschreven en laten inzingen, voor de intro.

Afbeelding

19 oktober hielden wij een premiere avond. Een beamer geregeld, groot scherm, de "zilveren knijn awards" bedacht, het blooperfilmpje in elkaar gezet (welke het dubbele aan tijd was, dan de hoofdfilm), een hapje en drankje geregeld en er met zijn alleen een gezellige avond van gemaakt.

Het eind resultaat van 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=rrT3Mxdmyew


Tijdens de uitreiking van de zilveren knijn awards (iedereen kreeg een houten konijnen beeldje in zilverfolie gewikkeld, als bedankje voor het mee doen en daarbij hun sterkste (of juist zwakste punt :)) )waarvoor ze die award kregen), kreeg ik de vraag of ik nog eens zoiets wilde organiseren :=
Stiekem had ik gehoopt op deze vraag ~~}> en het schrijven van het nieuwe script kon beginnen.
De bedoeling is, om een soort van mini serie te maken. Daar zou het eerste filmpje eigenlijk deel 3 oid moeten worden. Het nieuwe script zou het begin moeten zijn... Ik werk graag van achter naar voren: Ik koop eerst een auto, dan pas begin ik aan rijlessen, bijvoorbeeld :P

Besloten om het dit keer zonder paarden te doen. Er moesten 2 andere locaties geregeld worden en dit was gelukkig geen probleem. Een nieuwe scherm choreografie gemaakt, deze een enkele keer geoefend met zijn allen, een paar andere kostuums moeten ombouwen/regelen, 3 extra rollen die opgevuld moesten worden en besloten om niet alles op 1 dag te gaan filmen. Zo begonnen we met de 2 kleinste scenes, die bij mij thuis moesten afspelen en in het weekend van 6 en 7 juli hebben wij de andere 4 scenes opgenomen. Veel geleerd van afgelopen jaar, waardoor het allemaal wat makkelijker en soepeler verliep. Goede vriend had vorig jaar aangegeven dat hij het monteren niet meer helemaal alleen wilde doen.. Begrijpelijk, want wat een puzzel is dat om te doen := Er zitten hier en daar wat stukjes bij die niet geheel kloppen, maar je moet het doen met het materiaal wat je hebt. Ik had voor dit jaar ook een deadline: 9 augustus moest het klaar zijn en online komen.. precies op de dag dat het karakter Zorro zijn 100 jarig jubileum zou vieren :)) Het is gelukt en dit is het resultaat:

https://www.youtube.com/watch?v=Y7NTUepl_H8

En volgend jaar gaan we weer verder, als we het met zijn allen weer voor elkaar kunnen krijgen *\%/*

Afbeelding


Er zou best nog wel het één en ander vergeten zijn.. het is zoveel wat er geregeld en gedaan moet worden, maar dubbel zo leuk om dit te doen :D :D

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: [MOV] Filmproject: van begin tot eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:55

Ooh gaaf zeg! Ik ben zelf cameraman en regisseur. Zal dalijk eens de eerdere versie kijken. En ben erg benieuwd naar wat jullie er van gaan maken!

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [MOV] Filmproject: van begin tot eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:44

Beide filmpjes gekeken, vond het met de paarden wel een stukje leuker maar het tweede filmpje is beter in elkaar gezet. Wel even wennen om hele lichte/zachte stemmen te horen in een mannenrol. En voor de volgende keer is het handig om de stemmen duidelijker te maken want een hoop tekst was hier niet duidelijk hoorbaar.

Al met al volgens mij een heel geslacht project :)

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: [MOV] Filmproject: van begin tot eind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:53

Bedankt voor jullie reacties :)

Dat van het geluid klopt inderdaad, was mij pas opgevallen na het exporteren.. Ik ga daar nog eens naar kijken voor de volgende keer.. Ik ben zo ie zo van plan om er nog een Engelse ondertiteling onder te zetten ivm een aantal kijkers uit het buitenland.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [MOV] Filmproject: van begin tot eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:52

Hartstikke superleuk dat je je droom achterna gegaan bent. Ik heb genoten van je topics en filmpjes! Ga zo door.