[TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

[TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 21:07

Als ik zo terugkijk was dit een mooi tekenjaar voor mij. Ik heb tussen het gewone leven (lees: werk) door toch aardig wat gave portretten gemaakt waar ik eigenlijk best trots op ben. Een drietal wil ik graag laten zien op Bokt.

Al deze portretten zijn gemaakt met pastelpotloden. De achtergronden maak ik met pastelkrijtjes.


Afbeelding
Bruno
30 x 30cm

Dit is de overleden merrie van mijn schoonzusje. Ik heb het paardje niet gekend, maar het lijkt me een prachtig dier. Dit was een cadeautje voor haar verjaardag.


Afbeelding
Vos
30 x 40cm

Deze zit hier al in een lijstje, dat maakt het maken van een foto altijd redelijk ingewikkeld :9

Afbeelding
Spike
30 x 40cm

Op mijn Facebookpagina heb ik een klein filmpje geplaatst waarop je de details van deze tekening goed kunt bekijken: https://www.facebook.com/vera.vanwinkel ... 714879518/

En mijn huidige project 'broertje' van Bruno hierboven:


Afbeelding
Boris
30 x 30cm

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden :)
En ik sta altijd open voor tips en commentaar! en complimenten :o :D

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:17

Heel mooi, vooral die eerste hond.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:54

Ik vind ook Bruno het mooist, de kleuren daar zijn ook super!

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:32

Heel gaaf! Die tong van Bruno <3 zo mooi kleurgebruik, prachtig gedaan. Achtergrond van de 2e vind ik erg tof. Ook bij bruno, onderwerpen komen echt los van de achtergrond.

Mooi beetje klassiek (hou ik van <3 ) ogend geheel bij spike.

De link doet het niet bij mij.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:35

Idd super gaaf met die achtergronden!!
Dieren komen zo echt uit het doek/papier springen!!
Lijkt me zo geweldig als je zoiets kado kan doen aan iemand <3

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:36

Ben totale leek, maar weet wel wat ik niet of wel mooi vind. Deze vind ik práchtig. Wat een talent heb jij zeg. In de eerste vluchtige oogopslag dacht ik echt dat het foto’s waren. Vosje is echt geweldig, maar Bruno ook. Ben heel nieuwsgierig hoe je de lichtweerkaatsing in de ogen maakt.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:36

olijf schreef:
Idd super gaaf met die achtergronden!!
Dieren komen zo echt uit het doek/papier springen!!
Lijkt me zo geweldig als je zoiets kado kan doen aan iemand <3

Lijkt me geweldig om zoiets cadeau te krijgen

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:55

Schitterend, wat werk jij prachtig gedetailleerd :D

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:31

TS, op welk papier/karton werk jij met pastel. Zoals waar bijv. Bruno op gemaakt is?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:44

Stuk voor stuk prachtige tekeningen! De link werkt bij mij ook niet.
Maak je dit soort tekeningen op aanvraag?

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:22

Prachtig, geweldig licht gebruik in zowel eerste hond als het paard.

Ik vind het paard juist geweldig de compositie de kleine neus details echt prachtig gemaakt

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:00

Stuk voor stuk echt 'stralende' portretten, wat een prachtig licht verwerk je erin. Heerlijk om naar te kijken, terecht dat je er trots op bent!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:12

Prachtig <3. Bruno springt er echt uit, heel erg mooi.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:41

Bedankt voor alle leuke reacties! Heel leuk om te lezen <3

Selina en Eva1969: leuk om te horen. Ik ga daar ook een hele grote, duidelijke foto om na te tekenen. Ik durf wel te zeggen dat het de beste referentiefoto van het jaar was. En dat zie je dan dus ook wel een beetje terug in het portret. Je hoeft minder zelf in te vullen dus kun je goed focussen op andere dingen (:

Jis_: dankjewel! En de achtergronden zijn eigenlijk heel makkelijk (en leuk) om te maken :)) . Ik kijk even of ik het filmpje op een andere manier kan uploaden.

Olijf: Jaaa, het was echt geweldig om dit te geven! Ze was er ook super blij mee en nu hangt ie in huis in een mooie lijst. Altijd fijn als een tekening zo goed wordt ontvangen, want als je zoiets cadeau doet weet je nooit zeker of het in de smaak zal vallen.

Truus1957: Ik word een beetje verlegen van je reactie. Mooie complimenten, dankjewel! Ik heb toevallig van Bruno een aantal stappen gefotografeerd van het tekenen van de ogen:

Afbeelding
Dit is de schets. Je ziet dat ik hier al grof aangeef waar de lichtvlek moet komen en de pupil etc.

Afbeelding
Dan de eerste laag. Ik doe eerst het wit van de lichtvlek en het zwart van de pupil. Een deel van de lichtvlek maak ik blauw. Dat lijkt in eerste instantie een gekke keuze, maar omgevingskleuren worden ook weerkaatst in de ogen, in dit geval het blauw van de lucht. In de volgende stap ga ik met een wit potlood weer lichtjes over de rand van het blauw heen om te zorgen dates kleuren mooi in elkaar overlopen. De Iris begin ik met een lichte kleur die ik zie Inger oog, in dit geval geel/oker en lichtgroen. In de volgende lagen bouw ik de kleur steeds verder op met donkerdere kleuren, in dit geval bruin en groen.


Afbeelding
Als laatste ga ik dan nog een keer met zwart over de pupil en met wit over de lichtvlek en dan is dit het eindresultaat.


Henny_w: Deze tekeningen zijn gemaakt op Pastelmat. Een soort karton met aan één kant een ruwere laag waar het pastel mooi aan hecht.

Prima2Donna: Dankjewel voor je reactie! En jazeker, ik ben sinds deze zomer weer aan de slag om tekeningen in opdracht te maken. Als je het leuk vindt, kun je op mijn Facebookpagina kijken, maar je mag me ook altijd pb’en voor meer informatie of voorbeelden:
https://m.facebook.com/?_rdr#!/VeravanW ... =bookmarks

Seven: Paarden blijven denk ik favoriet om te tekenen! Zoveel mooie verschillende vormen en structuren...

Elanor: <3

_San87_: Dankjewel voor je compliment!

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:54

Dat heb ik ook nevony
Vooral de ogen en neuzen zoveel verschillende bulten, groeves en details om er in te verwerken.

Heel mooi ook om je opbouw van ogen te zien, zit veel licht in heel mooi

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:23

Je hebt pastel goed onder de knie zo te zien! Erg mooie, zachte portretten.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:40

Ik blijf het toch een beetje ‘toveren’ vinden hoor. Wat ik al eerder schreef: ben een absolute leek, maar weet wel wat ik mooi vind. En dit vind ik verschrikkelijk mooi. Heb je nog meer foto’s van je werk?

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 19:24

Seven schreef:
Dat heb ik ook nevony
Vooral de ogen en neuzen zoveel verschillende bulten, groeves en details om er in te verwerken.

Heel mooi ook om je opbouw van ogen te zien, zit veel licht in heel mooi


Jaaa! Paardenogen zijn geweldig, zo groot en met een mooie betrouwbare uitstraling.

Dankjewel Steefz. Dat ‘zachte’ is wat me een aantal jaar geleden zo trok in pastel.

Nou dankjewel truus1957! Ik ben niet zo’n snelle werker dus heb de laatste tijd niet heel veel nieuwe dingen gemaakt, maar ik heb wel een aantal werken.

Deze twee zijn met hetzelfde materiaal en dezelfde techniek gemaakt als de tekeningen hierboven:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was een experimentje, pastelkrijt op velourspapier, dat is papier met een soort ‘vachtje’:

Afbeelding

En ik vind het ook leuk om een beetje te oefenen met andere materialen. Ik ben nu aan het uitvogelen hoe te tekenen met kleurpotlood. Dit zijn de resultaten tot nu toe:

Van een tutorial:
Afbeelding

En dit is een oefening uit een boek over mensenportretten tekenen waar ik nog druk mee bezig ben:
Afbeelding

En momenteel werk ik ook nog aan een opdracht in pastel, voor dezelfde eigenaren als de hond bovenaan deze pagina :)


Afbeelding

Leuk dat je geïnteresseerd bent in mijn werk!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:29

Oef, wat ben jij goed.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:25

Dat zijn gewoon foto's joh O:) :wow:

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:27

Amado7 schreef:
Dat zijn gewoon foto's joh O:) :wow:

Dat vind ik nou ook. Die ogen van het paard en de vacht in de oren van het hertje. GEWELDIG

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 15:40


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:48

Wat gebruik jij als werkveld? Ik heb vooral moeite met wit. Sowieso vind ik het werken met kleurpotloden nog iets wat ik niet aan durf maar welzijn willen. Hoeveel uur zit er in jouw tekeningen ongeveer?
Ik vind ze werkelijk prachtig. Wat een mooie gave om te hebben.

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [TEK] Harige honden en een vosmerrie in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 12:12

Wat lief, dankjewel Napie!
Ik werk op Pastelmat van Clairefontaine, dat vind ik heel fijn werken, omdat je makkelijker met een lichte over een donkere kleur kan op deze ondergrond.

Ik kan maar één ding zeggen en dat is: gewoon doen! Alleen door heel veel te doen, kijken en proberen leer je het. Bij mij gaat het ook iedere tekening weer een stukje beter. Een tip is ook om op YouTube wat ‘tutorialvideos’ te kijken als je niet weet waar je moet beginnen. Dan heb je vast een duwtje in de goede richting.

Hoeveel uur er precies inzit, weet ik niet, maar ik gok wel zo’n 20 a 30 uur werk.