[ART] Borduren/borduurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:10

@Grainey
Het patroon is er een van Google wat ik meermalen terug zag komen en eigenlijk wel een mooie uitdaging vond.

Omdat ik een aantal vrienden heb die aan re-enacten doet en ik zelf eigenlijk ook wel in de verkeerde tijd geboren ben, ga ik graag met ze mee. 'Maar dan moet je wel zelf je kleding maken, want dat gaat niemand voor je doen!' was de reactie. Prima. Doen we dat haha! Dat begon met 1 onderjurk en een schort en is inmiddels uitgebreid naar 3 sets geborduurde kleding waarvan dit het kersje op de taart word. Dit word een paneel wat werd gedragen bij speciale gelegenheden, Thing of andere rituelen/samenkomsten. De kleuren probeer ik wel zo natuurlijk mogelijk te houden van de kleding zelf, maar dit paneel is een speciaal iets waarvan zowel de stof als het garen waarschijnlijk werd geimporteerd. Nou heb ik een simpele grijze linnen stof gebruikt maar het garen is zijdegaren wat toen waarschijnlijk ook wel in deze kleuren geproduceerd werd. De verdere kleuren die ik nog ga gebruiken zijn geel (voor de kleine sliertjes) en bruin om de randen te vullen langs het groen af. Zoals de kop van de draak enzo. Ik teken zo'n groot stuk eerst uit op vlieseline, dat plak ik op de stof en borduur ik de lijnen over :D

Morganlefay

Berichten: 8705
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:15

Minimus schreef:
We schoppen het weer even omhoog.
[ [url=m/V9einP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klaar met de groene kleur! Nu even kijken of ik bruin of geel eerst pak..
[ [url=m/dDtVVH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mij is geleerd altijd eerste de donkere kleuren en daarna pas de lichte ivm smoezelig worden van je borduurwerk.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:36

Oke! Dan pak ik bruin eerst, dankjewel :D

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:20

Minimus schreef:
@Grainey
Het patroon is er een van Google wat ik meermalen terug zag komen en eigenlijk wel een mooie uitdaging vond.

Omdat ik een aantal vrienden heb die aan re-enacten doet en ik zelf eigenlijk ook wel in de verkeerde tijd geboren ben, ga ik graag met ze mee. 'Maar dan moet je wel zelf je kleding maken, want dat gaat niemand voor je doen!' was de reactie. Prima. Doen we dat haha! Dat begon met 1 onderjurk en een schort en is inmiddels uitgebreid naar 3 sets geborduurde kleding waarvan dit het kersje op de taart word. Dit word een paneel wat werd gedragen bij speciale gelegenheden, Thing of andere rituelen/samenkomsten. De kleuren probeer ik wel zo natuurlijk mogelijk te houden van de kleding zelf, maar dit paneel is een speciaal iets waarvan zowel de stof als het garen waarschijnlijk werd geimporteerd. Nou heb ik een simpele grijze linnen stof gebruikt maar het garen is zijdegaren wat toen waarschijnlijk ook wel in deze kleuren geproduceerd werd. De verdere kleuren die ik nog ga gebruiken zijn geel (voor de kleine sliertjes) en bruin om de randen te vullen langs het groen af. Zoals de kop van de draak enzo. Ik teken zo'n groot stuk eerst uit op vlieseline, dat plak ik op de stof en borduur ik de lijnen over :D


Wauw, wat een creatief project! En slim om de vlieseline op de stof te plakken voor de strakke lijnen. :j Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het af is :)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 01:02

Grainey schreef:
Wauw, wat een creatief project! En slim om de vlieseline op de stof te plakken voor de strakke lijnen. :j Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als het af is :)


You 'n me both :')

lientje04
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: oosten vh land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:30

Hier ben ik momenteel mee bezig, QS april fairy, een heaven and earth designs patroon. Ik borduur op 16 count aida. Gebruik verder een qsnap en een borduurstandaard of los in hand.

Afbeelding

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:16

Ik kom even jullie topic binnenvallen, wellicht kunnen jullie me op weg helpen.

Mijn zusje wil graag beginnen met borduren (ik hou er zelf niet van, ben meer van het breien). Ze is een totale leek op het gebied van handwerken. Nu had ze een kit gezien op etsy (geloof ik) waar alles in zat; een borduurring, voorbedrukte stof en de garens. Het ging om plaatjes van vetplantjes, die je dan in de ring liet zitten om op te hangen, als ik het goed begrepen heb. Ze vond de kit alleen vrij duur, namelijk 30 euro.

Is dat inderdaad aan de dure kant? En is zoiets uberhaupt geschikt voor een beginner of kan ze beter iets anders pakken? En waar koop je zoiets? Ik heb haar uitgelegd dat je ook patronen hebt die je zelf moet tellen maar dat vond ze als begin-project echt te moeilijk. Ze wil dus graag een voorbedrukt pakket dat er ook nog enigzins op tijd is en geen 30 dagen verzendtijd vanaf ali.

Alvast bedankt :D.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:38

30 euro is wel goedkoop!
Hebben ze geen handwerk winkeltje in de buurt?
Die verkopen vaak ook wel borduur werk
Voorgedrukt vind ik lang niet zo leuk als zelf tellen.
Okee......ik haat tellen......maar het voelt als meer eer van mijn werk :+

Veriye

Berichten: 2394
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:04

voorgedrukt vind ik ook niet zo leuk en misschien was dat de reden hoezo ik de werkjes niet af heb gemaakt.
Nu alleen met tellen gaat een stuk beter en vind ik een stuk leuker om te maken.
30 euro is niet duur, gezien ook de raam erbij zit.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:01

Ik vind voorbedrukt zo saai :z Als ik moet tellen moet ik tenminste nog mijn aandacht erbij houden en het voelt iets meer als een prestatie ofzo :+ en ik vind het leuk dat je borduurwerk langzaam aan verschijnt op het witte doek :)

30 euro klinkt inderdaad niet duur als het raam er ook bij zit.

Paardennamen
Berichten: 2130
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 01:16

Als alles erbij zit, is 30 euro niet duur.

Ik ben hiermee bezig:

Afbeelding

En dat is onderdeel van Little Dreamers Tree van Heaven and Earth Design

Afbeelding

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:15

Hee ik meld me ook hier; door de corona crisis opzoek naar wat tijd verdrijf, en vroeger veel geborduurd dus ik dacht ik doe dat weer eens.

Ik heb dit pakket besteld; Afbeelding

https://www.spinnerij.nl/index.php?rout ... t_id=85695

Hij is wel wat groter dan ik door had haha, het zijn in totaal 2700 steekjes, heb er nu zo'n 100 gehad haha. Maar, ik voel me een beetje dom, ik heb wat vragen.

Maakt het uit welke kleuren ik eerst doe? Licht of donker? Ik dacht eerst er aan om alles van 1 kleur te doen steeds, maar dan zitten er best grote stukken tussen, en die wil je niet overbruggen met garen? Dus ik ben nu gewoon in het midden begonnen, en werk naar buiten toe, probeer zoveel mogelijk van 1 kleur te doen (dat dichtbij zit dus) en vervolgens ga ik door naar de volgende kleur. Is dit de goede manier?

Ik heb gelezen dat als een rij met dezelfde kleur moet doen, je het beste eerst allemaal halve kruissteken kunt doen, en dan terug gaan. Geld dit ook voor diagonale rijen?

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:41

Ik begin in het midden en doe dan random waar ik zin in heb :')

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:33

Ik hoorde hier dat het beter is dat je de lichte kleuren als laatste pakt ivm het onbewust versmoezelen (is dat een woord?) van de lichte kleurtjes. Wel een mooie set!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:51

Ik doe ook gewoon waar ik zin in heb, begin in het midden en dan werk ik naar buiten toe. Al maak ik wel meestal onbewust eerst alles naar links af en dan werk ik terug naar rechts... Ik doe geen halve kruisjes heen en terug maar ik maak elk kruisje gewoon af. Als ik een groot vlak heb van 1 kleur dan ga ik wel consequent horizontaal of verticaal heen en weer, want dat kun je wel zien vind ik, maar dat is persoonlijk.

Verder zijn er veel manieren om te borduren, je moet een beetje je eigen voorkeur zien te vinden denk ik. Sommigen werken ook elk vakje van 100 kruisjes systematisch af dus dat is ook een manier :) Als je het zelf maar leuk vind :D

Dat lichte kleuren smoezelig worden heb ik zelf niet zoveel last van, ik heb geleerd dat je gewoon van te voren je handen moet wassen, maar dat doe ik meestal niet eens.... Ik rol mijn stramien wel steeds op zodat ik er met mijn handen niet veel aan kom op de voorkant. Een raam om m in te zetten kan hierbij ook heel behulpzaam zijn, die heb ik ook, maar vind ik zelf niet zo fijn om mee te werken. Maar ook dat is weer persoonlijk :j

En ik ben weer wat verder

Afbeelding

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:52

Haha, het maakt dus niet zoveel uit. Thanks! Ik ben er enorm blij mee, maar word wel een project van de lange duur haha.

Grainy, hoe lang bij jij hier al mee bezig? Ziet er wel onwijs gaaf uit!

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:34

Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik een vraag heb. Ik ben net begonnen met borduren, maar heb na drie dagen al kramp in mijn handen en vingers. Met name de hand waarmee ik de naald vasthoud. Mijn muis en vooral wijsvinger voelen onwijs stijf. Doe ik iets verkeerd?

Het is wel een super leuke hobby zeg <3 lekker rustgevend. Alleen nog even zorgen dat ik niet compleet verkrampte handen ervan krijg.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:40

Ik heb dat zelf niet, je hoeft natuurlijk totaal geen kracht oid te zetten dus proberen meer te ontspannen?

Ik ben nu bezig met een borduurpakket van Mandela. Echt mooie patronen. Wordt er helemaal blij van.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:01

Ceffyl schreef:
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik een vraag heb. Ik ben net begonnen met borduren, maar heb na drie dagen al kramp in mijn handen en vingers. Met name de hand waarmee ik de naald vasthoud. Mijn muis en vooral wijsvinger voelen onwijs stijf. Doe ik iets verkeerd?

Het is wel een super leuke hobby zeg <3 lekker rustgevend. Alleen nog even zorgen dat ik niet compleet verkrampte handen ervan krijg.

Knijp je niet te hard in de naald?

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:33

Ja vast, maar ik heb dat zelf niet door. Maar merk dat ik vandaag echt mijn wijsvinger haast niet meer kan buigen. Heb wel net zo’n borduurden besteld, want dat ziet er wel fijn uit. En ik zal eens opletten of ik erg knijp.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:51

Een wat heb je besteld? :+

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:01

Oh hahaha autocorrect :+ Een borduurring

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:09

Aaaaaah ik zat echt al te denken :')
Maar een ring werkt wel echt fijn hoor!
Ik heb een roze <3

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART] Borduren/borduurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:18

Ik merk vooral dat ik een bescherming van mijn middelvinger nodig heb :')

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:21

Jilletje schreef:
Aaaaaah ik zat echt al te denken :')
Maar een ring werkt wel echt fijn hoor!
Ik heb een roze <3

Ja ik ben heel benieuwd!