[TEK/SCH] Challenge 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

[TEK/SCH] Challenge 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 14:53

Tekst heeft Signe geschreven. De foto’s heb ik gedaan :)


Het jaarlijkse topic voor iedereen die schildert en tekent. De plek om:

WIP (work in progress) te laten zien of juist werk dat af is.

Gezellig te kletsen over technieken, creativiteit materialen en alles tekenen en schilderen.

Om de titel weer eer aan te doen lijkt het mij leuk dan er elke maand (op de eerste) een ‘challenge’ is. Als we één voor één een woord, een inspiratiebron een kleur of kleurencombinatie of een DTIYS (draw this in your style) plaatsen.

Er zijn geen regels voor de challenge, geen verplichting, puur een drijfveer om te gaan tekenen en schilderen.

Januari @Signe
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December


En hier wat foto’s van wat anderen gemaakt hebben*

Seven

Afbeelding


_San87_

Afbeelding


eva1969

Afbeelding


Kaatastrof

Afbeelding


Jis_

Afbeelding


Solleke_Noah

Afbeelding


Signe

Afbeelding


vikawiek

Afbeelding


SaskiaB

Afbeelding


Kwal

Afbeelding


Sall

Afbeelding


Daisyree

Afbeelding


henny_w

Afbeelding


Mkango

Inmiddels anoniem

Afbeelding


Coco4life

Afbeelding



Vorige topics:





Of je net een Rembrandt bent of je net begint, werkt met een afgekloven stompje, digitaal tekent, zelf je materialen maakt; iedereen is welkom! En vooral:

Deel je kunst! *\o/*


*Ik heb het laatste of willekeurig werk gepakt van enkele mensen die over de afgelopen pagina’s veel vinden zijn. Excuses als je er niet bij staat, maar wel regelmatig hebt gepost; er mogen maar 15 afbeeldingen in de OP staan.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 02-03-24 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Juiste tag toegevoegd.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:03

Hoera een nieuw topic! Hier wat foto’s van de kunst van vandaag:
Afbeelding
Kan beter, maar de eerste keer met houtskool. Voor de eerste keer niet slecht toch?
En wie weet ben ik aan het eind van volgend jaar wel houtskool master =:)
Op naar een jaar vol met kunst!

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:15

Haha een niet in 2023 gemaakt experiment in de OP van mij :+ _O-

Maar bedankt Elfbeau en Signe om het nieuwe topic te maken. Een beetje vroeg misschien - tenzij we Australische bokkers hebben ;) Maar ik kijk alvast uit wat het nieuwe jaar op kunstvlak in petto zal hebben.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:20

Kaatastrof schreef:
Haha een niet in 2023 gemaakt experiment in de OP van mij :+ _O-

Maar bedankt Elfbeau en Signe om het nieuwe topic te maken. Een beetje vroeg misschien - tenzij we Australische bokkers hebben ;) Maar ik kijk alvast uit wat het nieuwe jaar op kunstvlak in petto zal hebben.


Misschien een inspiratie om in 2024 met pyrografie aan de slag te gaan :D


bedankt voor het openen van het nieuwe topic!

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:27

Oehh dit is interessant, ik ga dit topic zeker in de gaten houden! Ben bezig met nieuwe technieken ontdekken en experimenteren, dus ga hier vast vaker te vinden zijn

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 15:28

Kaatastrof schreef:
Haha een niet in 2023 gemaakt experiment in de OP van mij :+ _O-

Maar bedankt Elfbeau en Signe om het nieuwe topic te maken. Een beetje vroeg misschien - tenzij we Australische bokkers hebben ;) Maar ik kijk alvast uit wat het nieuwe jaar op kunstvlak in petto zal hebben.


_O- ik wist niet goed wat ik er van jou bij moest zetten haha. Je had zoveel mooie dingen! Dus pakte ik de allerlaatste :))

Voor mijn gevoel is het al 2024 hoor, ik leef in Australië! :P

Polarize schreef:
Oehh dit is interessant, ik ga dit topic zeker in de gaten houden! Ben bezig met nieuwe technieken ontdekken en experimenteren, dus ga hier vast vaker te vinden zijn


Dat is leuk! Welkom *\o/*

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:37

Ook alvast wat dingen waar ik verder mee wil oefenen dt jaar :j

Ik tekenen nu vooral digitaal, en dan mensen. Ik wil meer met fysieke kunst media werken en leren om meer verschillende dingen te maken. Goeie uitdaging voor dit jaar!Afbeelding
Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 15:39

Ik struggle vaak met digitaal tekenen, heb jij tips?

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:48

ElfBeau_067 schreef:
Ik struggle vaak met digitaal tekenen, heb jij tips?

Wat voor mij heel belangrijk was is om los te blijven werken! Met digitaal is het makkelijk om in te zoomen en alles "perfect" te maken, maar als je niet inzoomt hou je het grote beeld en ga je niet vast lopen op de kleine details.
Verder is het ook een beetje ontdekken, wat is het wat je aantrekt in digital art? Wil je alles heel smooth hebben, of toch wat textuur erin houden?

Oh, en met welk programma werk je? Ik heb zelf csp en procreate, dus kan daar de meeste tips mee geven. Vind zelf csp heel fijn werken, maar gebruik procreate sneller om te schetsen en thumbnails te maken, ik werk die dan verder uit in csp

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 15:52

Polarize schreef:
Wat voor mij heel belangrijk was is om los te blijven werken! Met digitaal is het makkelijk om in te zoomen en alles "perfect" te maken, maar als je niet inzoomt hou je het grote beeld en ga je niet vast lopen op de kleine details.
Verder is het ook een beetje ontdekken, wat is het wat je aantrekt in digital art? Wil je alles heel smooth hebben, of toch wat textuur erin houden?

Oh, en met welk programma werk je? Ik heb zelf csp en procreate, dus kan daar de meeste tips mee geven. Vind zelf csp heel fijn werken, maar gebruik procreate sneller om te schetsen en thumbnails te maken, ik werk die dan verder uit in csp


Ik werk met procreate! Ik vind het vooral fijn om niet met teveel details te werken, dus smooth. Maar met een klein beetje textuur erin natuurlijk :)
Vooral het inkleuren heb ik moeite mee omdat ik niet echt goede brushes kan vinden. Welke gebruik jij voor het inkleuren en waar staat ‘ie?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:55

Ah, alvast een meeleespost :).

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:56

ElfBeau_067 schreef:
Polarize schreef:
Wat voor mij heel belangrijk was is om los te blijven werken! Met digitaal is het makkelijk om in te zoomen en alles "perfect" te maken, maar als je niet inzoomt hou je het grote beeld en ga je niet vast lopen op de kleine details.
Verder is het ook een beetje ontdekken, wat is het wat je aantrekt in digital art? Wil je alles heel smooth hebben, of toch wat textuur erin houden?

Oh, en met welk programma werk je? Ik heb zelf csp en procreate, dus kan daar de meeste tips mee geven. Vind zelf csp heel fijn werken, maar gebruik procreate sneller om te schetsen en thumbnails te maken, ik werk die dan verder uit in csp


Ik werk met procreate! Ik vind het vooral fijn om niet met teveel details te werken, dus smooth. Maar met een klein beetje textuur erin natuurlijk :)
Vooral het inkleuren heb ik moeite mee omdat ik niet echt goede brushes kan vinden. Welke gebruik jij voor het inkleuren en waar staat ‘ie?

Voor inkleuren zonder textuur pak ik de hard airbrush en heb ik die aangepast om meteen 100% dekkend te zijn en met pressure sensitivity voor brush size. Je kan ook de monoline uit calligraphy pakken en die aanpassen om groter te worden en pressure sensitivity toevoegen. Het is een beetje spelen met de instellingen om te ontdekken wat fijn is.
Ik wil ook nog wel eens gewoon rommelig inkleuren en dan met shading en rendering het steeds netter maken, maar dat moet maar net bij de style passen.
Ik ben tbh geen enorme fan van hoe de brushes in procreate werken, de brush size pressure sensitivity werkt gewoon niet hoe ik het wil en voelt voor mij vrij onnatuurlijk aan, vandaar dat ik meer afgewerkte dingen graag in csp maak :')

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:04

Ik ben er ook weer bij, hopelijk in 2024 wat mee om bij te dragen.

Fijne jaarwisseling allemaal!

nick_en_ik

Berichten: 200
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:23

Leuk topic! Ik ben komend jaar ook van de partij *\o/*
Heb zojuist ook een topic aangemaakt met een terugblik op m’n tekeningen van dit afgelopen jaar voor de geïnteresseerden, dan hebben jullie alvast een beetje idee wat ik zoal maak :j

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 00:00

CHALLENGE JANUARI


Laat je deze maand inspireren door de pantone kleur van 2024: Peach

Afbeelding

En voor wie er graag tekstuele inspiratie bij wil kan zich laten inspireren door ‘een nieuw begin’. We openen 31 januari een topic waar iedereen de resultaten kan delen, maar deel gerust ook je WIP en ideeën hier. Maak het zo groot of klein als je wilt, niets is verplicht.

Hierbij ook de vraag wie voor februari een challenge wil bedenken en posten.

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 00:22

Leuk, ik heb afgelopen jaar vrijwel niet getekend. Maar ben nu begonnen met lijntekeningen en wil beginnen met schilderen op hout.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 00:24

Wat leuk
Even stipje later kom ik weer kijken :D

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:15

*\o/* Leuke openingspost!

Leuk idee Signe! Ik ga een poging wagen of dat in mijn ideeën past voor dit jaar en anders vind ik het ook leuk om er apart wat voor te maken :):)

Zeker niet slecht voor de eerste keer houtskool Coco

Heel mooi Polarize, leuk dat je er ook bij komt!

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:29

Ik begrijp niet helemaal hoe de challenge werkt, wil iemand mij dat uitleggen?

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:03

Goed dat je vraagt Elfbeau er zijn er vast meer. Een challenge is een uitdaging voor jezelf, denk aan Inktober of eeen school opdracht. Soms is een challenge tot in de puntjes ingekaderd en soms heel open. Deze is heb ik heel open gelaten. Je mag tekenen of schilderen wat je wilt, er is geen vast formaat of onderwerp, of je nu een paard tekent of een kip of een groep naakte mensen. Je inspiratiebron is de kleur. Die kan je bv als accent kleur gebruiken in een zwart wit tekening, of als achtergrond kleur. Het kan ook voor iemand een challenge zijn om de kleur te mengen vanuit primaire kleuren in verschillende media. Of misschien wil je onderzoeken welke kleuren bij deze kleur passen en juist contrasteren om een goed palet te maken voor een werkje dat draait om ‘ een nieuw begin’ Ik noem lukraak wat dingen. Het is echt een oefening voor jezelf om verder te groeien als kunstenaar.
Ga ook lekker op onderzoek uit, kijk wat anderen doen met deze kleur (Pinterest, YouTube ) pak je favoriete kunstenaar erbij of anime films of poëzie/ muziek, wat je maar inspireert. Er is geen goed of fout, alleen ontdekking.

Een leuk begin is de website van pantone https://www.pantone.com/eu/en/color-of-the-year/2024/creators
Laatst bijgewerkt door Signe op 01-01-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:06

Gelukkig en creatief nieuwjaar gewenst allemaal! Ik heb helaas geen tijd om een maandelijkse challenge in te passen (ben een nogal trage produceerder) maar kijk uit naar wat jullie er van maken. Ik probeer hier mee te blijven lezen en reageren. De ervaring leert dat het de eerste weken in een nieuw topic altijd heel snel gaat, zag al wat nieuwe namen aanhaken LEUK, dus ik doe mn best om bij te blijven.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:09

De challenge is extra in dit topic, dus gezellig blijven rondhangen. Ook hoef je niet iets te produceren.. het kan juist voor jou heel leerzaam zijn om het te combineren met een uur uitdaging. Wat kan je maken als je maar een uur hebt? Laat je verrassen.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 13:32

Dankjewel voor de uitleg Signe! Kan je ook een stijl opgeven ipv een kleur of juist een specifiek ding of dier?
Ik zou het in februari willen doen als dat mag/kan maar als iemand anders wilt mag dat ook, dan doe ik het wel in een andere maand :)
Laatst bijgewerkt door ElfBeau_067 op 01-01-24 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:33

Volgens mij mag je zelf kiezen, mocht je een challenge willen bedenken :j.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:37

Zo even terug gelezen
Leuk die kleur ik heb al wat ideeën

Ben benieuwd wat anderen er mee gaan doen