[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:20

Ik gebruik ook wel gewoon zonnebloemolie of een arachideolie over datum voor leer. Niets mis mee hoor.

Niet op goed tuig, dan gebruik ik lederolie, maar oud tuig, ja, gewoon goedkope olie en dat gaat dus prima. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen goedkope olie of lederolie. Maar durf het toch niet op mijn zadel te gebruiken.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:46

Oke ik heb er gewoon echt minder goede ervaring mee Haha krijg wel is reparaties die een zonnebloemolie bad hebben gehad. Leer gaat rekken en ja lekker soepel dat zeker, maar stevig helaas niet meer. Stiksels vinden het op ten duur ook niet leuk. Agja ieder zo zijn ding natuurlijk.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:05

Wat een mooi werk weer, iedereen! {:}

@annemarie: Je kan het beste de schoenen nu in goede blanke schoensmeer zetten om het leer weer te voeden en te beschermen. Eventueel daarover de spray.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:12

Schoensmeer heb ik vast nog ergens liggen. Straks even op zoek :D Bedankt!

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:34

In lederolie zit ook heel vaak gewoon goedkope olie hoor. Kijk maar eens op de bijsluiter. Heb nu eerst weer 2.5 liter echte lederolie. Kwam dat tegen op marktplaats. Dus ik kan weer 10 jaar voor uit ofzo.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:16

Met goede lederolie bedoelen leerbewerkers neatsfoot oil. 100%, geen menging. Dit is doorgaans best een beetje prijzig.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:55

hoefijzer schreef:
Met goede lederolie bedoelen leerbewerkers neatsfoot oil. 100%, geen menging. Dit is doorgaans best een beetje prijzig.

Daar staat ook nog een halve liter hier. Maar ik heb dat nog nooit nodig gehad. Ik heb dat ooit eens gekocht en nooit gebruikt. Ik heb gewoon andere goede olie nu. Maar bij oud droog leer werkt gewoon simpele olie ook hoor. En het leer gaat er niet van kapot. Ik spreek uit eigen ervaring.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:20

Heeft iemand hier misschien enig idee waar je miniatuur stijgbeugels kan krijgen?
Zo het formaat voor op die miniatuur geschilderde paardjes?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:29


Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:35

AbleToDream schreef:
Heeft iemand hier misschien enig idee waar je miniatuur stijgbeugels kan krijgen?
Zo het formaat voor op die miniatuur geschilderde paardjes?

Zulke dingen bestel ik meestal bij Rio Rondo
https://www.riorondo.com/hardware/stirrups.html

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:11

Help..
Toen ik gisteren van huis was is mijn vader binnen geweest vanwege een lek in het dak.. en is meneer met zijn vieze voeten bovenop mijn hobbytafel en bóvenop mijn leer gaan staan :x _-:( Met een grote yeti afdruk tot gevolg..
Ik heb er met wat schoon water over geveegd.. wat kan ik nog meer doen om het schoon te krijgen? ;(
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:32

Ik ben ondertussen nog steeds bezig met mijn eerste projectje; slobberstraps.
Weet iemand hoe ik de tooling beter eruit kan laten springen?
Als ik naar andere leerbewerkers kijk dan zie ik altijd dat die diepere delen juist donkerder van kleur zijn. Bij mij blijven ze lichter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:44

Een antique doet dat donker maken van de diepere delen heel goed!

En wat balen van dat leer zeg... Ik denk eigenlijk niet dat je dat er nog uit krijgt :(

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:01

als je de diepere delen donkerder wilt maken moet je idd een antique finish gebruiken. Op bv Tandy staan veelfilmpjes hoe je dat het beste doet.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:23

Het hoort ook wel donkerder te worden gewoon van het toolen zelf, lijkt op de foto's alsof dat ook nauwelijks gebeurd is idd. Raar. Al lijkt jouw leer sowieso veel witter dan het leer dat ik hier heb.

De natte voeten: beetje geluk verdwijnt het met een paar dagen als het echt alleen water was, als het vettigheid is zal het inderdaad niet beter worden. :(

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:39

Als het door het toolen niet vanzich donkerder wordt heb je of niet het juiste vichtgehalte in het leer tijdens het toolen of slechte kwaliteit leer (geperst, dan krijg je mar heel zwaar een afdruk in het leer en geen kleurverschil met toolen)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:45

De voetafdruk was echt vuil, dat heb ik met wat water geprobeerd weg te poetsen maar de watervlekken trekken tot nu toe ook niet meer weg. Echt zonde want dat was ook nog juist het meest egale stuk waar ik eigenlijk graag een tas ofzo van had willen maken.

Ik vind het ook wel apart dat de tooling zo licht blijft ja.
Ik heb ook nog een foto van tijdens het toolen.
Afbeelding
Ik maak het leer met een spons nat en wacht totdat de kleur bijna terug naar normaal is voordat ik begin met toolen, en tussendoor heb ik nog een tweede keer nat gemaakt toen het voor mijn gevoel te droog werd.
Misschien toch nóg natter dan?
Het is een stuk van een plantaardig gelooide hals. Het stempelen ging best soepel voor mijn gevoel, maar misschien moet ik toch wat harder slaan.

De antiek finish is niet echt gelukt :') Ik zal morgen een foto plaatsen. Denk dat ik em maar helemaal donkerbruin verf haha.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:39

Blij dat ik met een simpel, klein projectje ben begonnen, kan ik makkelijk even opnieuw beginnen :')
Afbeelding
Ach, het is bruikbaar, en toch maar voor mezelf haha.

Hoe maken jullie padding/zachte vulling?
Ik zou graag een halsband maken met een zachte onderkant. Maar als ik google op foam dan kom ik óf van die dunne velletjes knutselfoam tegen of juist dikke pads.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:28

Tools van Boomsma/Tandy of tools van alie express?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:08


AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:54

In een van de ledergroepen op facebook had iemand deze week een mooi voorbeeld gepost van de kwaliteit van tools, ik heb de foto even hieronder geplaatst:

Het verschil tussen een 5$ tool en een 50$ tool.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:36

Die zag ik inderdaad ook voorbij komen. Het viel me op dat die linkse een dure stempel was, maar de afdruk juist erg slecht zichtbaar is. De middelste was de goedkope stempel, toch? Die rechtse is wel erg mooi ja.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:21

Ja, als je ze opzoekt, is de linkse een 28$, middelste 5$ en de rechtse 50$.
Zal natuurlijk ook wat afhangen van de gebruiker en hoe je de tools gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:17

Pfoe dat zijn wel flinke prijzen!

Ik ben inmiddels weer iets verder, ik heb verschillende soorten leer getest. Ik was benieuwd of dat het probleem was.
Ik had een paar test-stukjes gekregen van Runa, dus daar ben ik heel blij mee, dat was perfect om te vergelijken!
Afbeelding
Afbeelding

Wel een iets andere techniek gebruikt bij de bovenste. Bij de onderste had ik mijn stempels te schuin gehouden denk ik.
Conclusie; ik denk dat mijn eigen leer toch gewoon wat te stug is, want ik moest er toch iets harder op slaan en kwam er ook minder goed doorheen met het swivel knive.
En conclusie nummer 2; ik moet nog veel oefenen :')
Zodra de winkels open zijn kan ik hopelijk zelf een mooi stuk gaan uitzoeken bij een goede winkel :D
Tot die tijd kan ik rustig oefenen met het stuk dat ik nu heb liggen, en eens bedenken wat ik met de yeti-voetafdruk kan maken :=

En als test heb ik ook nog even mijn twee goedkope vs mijn duurdere basket stempel getest.
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:49

Zooo die onderste stempel op je foto is mooi zeg, welke stempel is dat?

Je slobber straps vind ik ook erg leuk, gaaf met die concho's <3