[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:09

Ik heb inmiddels het een en ander besteld. Ook wat spul van Ali om mee te oefenen, en als het bevalt kan ik een voor een wat vervangen door spul van kwaliteit :D

Zijn er hier ook mensen die met de naaimachine leer naaien? Ik begrijp dat je daar een speciaal voetje voor moet gebruiken om afdrukken in het leer te voorkomen. Geldt dat alleen voor het bovenste voetje, of doen jullie dan ook iets speciaals er onder leggen?

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:19

Ik heb het wel eens geprobeerd met de naaimachine, maar het schijnt niet zo goed voor de motor te zijn.
Ik had toen het gewone voetje eraan gelaten, maar had wel een speciale leernaald erin gezet. Maar met de hand vind ik uiteindelijk toch prettiger, ben bang dat de naaimachine anders stuk gaat

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:38

Hangt van de dikte van je naaimaschine af. Ik heb babyslojes genaaid met de machine, maar is inderdaad niet goed voor de motor van een normale huishoudsmachine. Er zijn speciale naaimachines voor dikker leer.
Maar alles wat je met dikker leer/ tuigleer doet zou ik wel met de hand naaien.

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:04


tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:54

Ik naai soepel meubelleer wel met mijn industrie machine. Maar tuigleer doe ik over het algemeen met de hand. Ik heb een Junker & Ruh machine waar schoenzolen mee genaaid werden vroeger. Die gaat wel door tuigleer heen, maar nog steeds wordt dat minder netjes dan het met de hand doen.

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:20

Goed om te weten :j
Dan ga ik dat alleen proberen met wat projectjes die niet helemaal perfect hoeven te zijn.

germie

Berichten: 26019
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:05

Hier wacht ik nog op wat dingen van Ali.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:21

Ik wacht nog steeds op tijd, alles ligt klaar :')

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:18

Wij zijn inmiddels verhuisd, maar mijn toekomstige werkplek (blokhut) is helaas aan het rotten, dus dat moet in het voorjaar eerst gefixed worden :( tot dan heb ik maar erg beperkte mogelijkheden helaas.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:39

Hoi allemaal, wat een leuk topic! Ik ben net begonnen met deze hobby, ik bind ook boeken :) mijn eerste volledige project is net af.


Afbeelding


Nu wou ik graag een simpele neckrope maken met een halfedelsteen in gezet. Iemand een tip hoe je dat het beste doet? Ik had prachtige voorbeelden zien langskomen op Instagram maar kon niet direct zien hoe dit veilig blijft zitten.

germie

Berichten: 26019
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:04

Ik heb inmiddels een paar gutsjes binnen.

Ik ben nu op zoek naar lijm om leer aan elkaar te lijmen. Wie kan hierin advies geven?

De stempels van Ali zijn nog niet binnen.

Die ouderwetse handnaaimachines van vroeger kunnen soms wel leer naaien.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:15

Van fiebings is er de leathercraft cement. Tot nu toe ben ik er tevreden mee. Als je steentjes ofzo wil plakken op leer kun je ook kövulfix gebruiken.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:29

Ik ben tot nu toe ook tevreden van de fiebings cement lijm, alles hangt nog aan elkaar tot nu toe :D

Sinds vorige week heb ik eindelijk een werkbank, de logeerkamer is opgeruimd dus ik heb eindelijk mijn eigen werkkamer met stevig bureau om op te hameren met een werkblad van 4 cm volhout. <3

Hier nog zonder bureau:
Afbeelding

Afbeelding


Deze week nog een riem afwerken voor mijn opa zijn nieuwjaars kado en dan zijn alle lopende projecten weer afgewerkt.Ik ga wel twee keer nadenken met zo dunne letters te tekenen volgende keer, dat is verschrikkelijk klein met die bochtjes en fijne lijnen :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 14:32

lekker werkkamertje zeg! Ik durf geen foto van de mijne te maken, want het lijkt alsof er een bom ontploft is hier O:) :=

Riem is ook mooi zeg! strak werk +:)+

Helaas ook hier weinig tijd (en zin) om echt verder te gaan met sommige projecten. Een maand geleden begonnen met het maken van een menhoofdstel voor mijn kleine topper. Eindelijk iets goed passend maken voor een klein shetlanderhoofd. Natuurlijk mag het lak niet ontbreken *D

Kopstuk is in ieder geval af, net als het kin stukje. Nu bezig met de neusriem stikken en dan moet ik daar nog een snoerriempje voor maken. Helaas moet ik nog wachten op een bestelling uit Engeland met de crown gespen en de ornamenten voor op de kleppen in het blinkend zilver.

Afbeelding

edit: ja mijn tekenkunsten zijn om te janken :')

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:37

Kon niet meer editen, maar neusriem zit nu ook in elkaar *\o/*

Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:39

Man wat een gave spullen komen er weer voorbij, die riem, dat hoofdstel, wow <3

_Hedi

Berichten: 1694
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 00:56

caatje: wat leuk! Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat maken :D

AbleToDream: gaaf! Wat een mooie werkplek. Nu nog al je spullen op het bureau :D

Sasika: prachtig weer <3


Ik heb ook weer 2 kleine projectjes af.


Afbeelding
Afbeelding

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:25

Ja ik begin nu wat uit te zoeken waar ik wat wil zetten en ik ga voor alle metaalwerk die moppe kastjes van de ikea gaan halen ook zodat ik alles kan sorteren.

Hebben jullie trouwens tips om je randen van je werk langer mooi te houden? Ik merkte nu op bij mijn eerste riem die ik gemaakt heb dat die na verloop van tijd aan de randen terug begint af te schaven met het in en uit de gesp te halen. momenteel polijst ik mijn randjes eerst met water, dan verven, dan polijsten met gum en als laatste ga ik er nog eens met bijenwas over.

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:40

Heb je hem dan niet gewoon net te breed voor de gesp?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:41

_Hedi schreef:
caatje: wat leuk! Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat maken :D

AbleToDream: gaaf! Wat een mooie werkplek. Nu nog al je spullen op het bureau :D

Sasika: prachtig weer <3


Ik heb ook weer 2 kleine projectjes af.


[ [url=m/4lXjz1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K2jCVN.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die dobbelsteenbak is echt geweldig!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:27

AbleToDream schreef:
Hebben jullie trouwens tips om je randen van je werk langer mooi te houden? Ik merkte nu op bij mijn eerste riem die ik gemaakt heb dat die na verloop van tijd aan de randen terug begint af te schaven met het in en uit de gesp te halen. momenteel polijst ik mijn randjes eerst met water, dan verven, dan polijsten met gum en als laatste ga ik er nog eens met bijenwas over.



Je manier van polijsten klinkt heel prima, maar het kan ook aan het stuk leer liggen. Sommige huiden zijn vaster dan anderen, en ook in een vaste huid kunnen plekken zijn waar het sneller rafelt.


Mooie projecten weer iedereen! <3

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:36

8nnemiek schreef:
Zijn er hier ook mensen die met de naaimachine leer naaien? Ik begrijp dat je daar een speciaal voetje voor moet gebruiken om afdrukken in het leer te voorkomen. Geldt dat alleen voor het bovenste voetje, of doen jullie dan ook iets speciaals er onder leggen?



Beetje laat misschien, maar leuk dat je ook gaat leerbewerken Annemiek! Of de naaimachine goed werkt is nogal een complex verhaal. Inderdaad met de sterkte van de motor, maar ook de draaddikte. Als je bv echt mooi stikwerk voor tuigage wilt doen heb je de zwaarste machine nodig, die ook de dikste draad pakt. En die zijn dan weer niet geschikt om bijvoorbeeld zeilen/buiskappen enzo te stikken. (Jammer de bammer, hier had ik ook enorme hoop op als zeiler :') )
Met een machine geschikt voor zeilen kan je wel lichter leer stikken, ook dun en zacht tuigleer. Voor tassen bv prima. Zolang de machine er makkelijk door gaat is er zo ver ik weet geen probleem.

8nnemiek

Berichten: 43435
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:52

Jammer! Was ook wel een beetje te mooi om waar te zijn, een machine die álles kan :))
Maar ik wil sowieso eens een zakje tuigleer-restafval meebestellen, dus dan kan ik daarmee kijken hoeveel mijn machine aan kan.
Voor grote tassen lijkt het me ook ideaal ja, van die shopper bags.
Bij de naaimachine zit V-92 polyester draad. Daar heb ik wel wat zeilen mee gerepareerd, maar ik moet nog eens opzoeken of die draad ook geschikt is voor leer. Maar ik wil sowieso ook wat andere kleuren kopen. Wat voor draad gebruiken jullie?

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:58

hoefijzer schreef:
AbleToDream schreef:
Hebben jullie trouwens tips om je randen van je werk langer mooi te houden? Ik merkte nu op bij mijn eerste riem die ik gemaakt heb dat die na verloop van tijd aan de randen terug begint af te schaven met het in en uit de gesp te halen. momenteel polijst ik mijn randjes eerst met water, dan verven, dan polijsten met gum en als laatste ga ik er nog eens met bijenwas over.



Je manier van polijsten klinkt heel prima, maar het kan ook aan het stuk leer liggen. Sommige huiden zijn vaster dan anderen, en ook in een vaste huid kunnen plekken zijn waar het sneller rafelt.



hmm, dat kan ook wel zijn..
Het is momenteel alleen op het stuk al je de riem aantrekt, de riem is zeker smal genoeg om er vlot door te gaan. Heeft iemand hier al ervaring met parafine was over de randen te doen misschien? Dat las ik overlaatst ergens.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:43

8nnemiek schreef:
Jammer! Was ook wel een beetje te mooi om waar te zijn, een machine die álles kan :))
Maar ik wil sowieso eens een zakje tuigleer-restafval meebestellen, dus dan kan ik daarmee kijken hoeveel mijn machine aan kan.
Voor grote tassen lijkt het me ook ideaal ja, van die shopper bags.
Bij de naaimachine zit V-92 polyester draad. Daar heb ik wel wat zeilen mee gerepareerd, maar ik moet nog eens opzoeken of die draad ook geschikt is voor leer. Maar ik wil sowieso ook wat andere kleuren kopen. Wat voor draad gebruiken jullie?



Het meest gangbare draad is wax thread,wat ook wel in elke leerbewerkingszaak te koop is. Dit is doorgaans rond de 1 mm dik. (dus pakweg 3x zo dik als de v92) Smalle garen snijd als het ware door het leer heen, daarom wordt dikkere draad gebruikt. En gewaxeerd zodat het lang mee gaat. Er wordt ook wel ongewaxeerde draad gebruikt die mensen zelf waxen voordat ze gaan stikken.