[ART] Leerbewerken, algemeen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:07

Wauw oké super bedankt! Veel meer om rekening mee te houden dan ik dacht dus
Ik ga maar even wat belletjes plegen

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:39

Kan ik ook een (beginnende) leerbewerker blij maken met restjes tuigleer? Ik heb een aantal stukjes over, wel allemaal kleine stukjes (je haalt er misschien net een armband uit), maar wel onbewerkt, goed tuigleer. Om te oefenen met stempelen, stikken of verven bijvoorbeeld.

Ik heb denk ik genoeg voor twee pakketjes zoals op de foto hieronder met nog wat stukjes dunner leer, die ik bijvoorbeeld tegen verzendkosten op kan sturen als er behoefte aan is?


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:47

Ohh heel graag! Ik heb wat kleine stukjes nodig om de verschillende kleuren verf op te testen en om wat te oefenen met stempelen.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 19:27

Cool, wil je me een pb sturen met je adres?
Ik denk dat ik het zondag of maandag dan wel op de post kan doen!

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:58

Voor beide pakketjes heb ik een adresje gevonden! Leuk dat deze stukjes een bestemming krijgen nu :)

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:08

Na een aantal maand weer even tijd gemaakt voor een begin aan mn halster!
Alles is uitgesneden en omdat het erg stug was heb ik het een warm water badje gegeven, nu hoop ik dat het een beetje snel droogt :D
Afbeelding

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:44

Wat een geniaal idee van die pakketjes Runa! Super leuk voor de beginners die eens willen proberen experimenteren.

Ik ben nog steeds mijn cursus aan het volgen dus zodra die af is hoop ik mijn kat zijn armour te beginnen finetunen, nu heb ik alleen nog een kleine sleutelhanger kado gemaakt voor mijn pa aangezien de riem wat te kort was en ik hem een nieuwe ga maken.

Afbeelding

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:07

Granoek schreef:
Wauw oké super bedankt! Veel meer om rekening mee te houden dan ik dacht dus
Ik ga maar even wat belletjes plegen



Heb je een beetje een zware machine? En een leernaald gebruiken scheelt enorm! Die heeft een punt die tot een mesje is geslepen en snijd als het ware een gaatje in het leer in plaats van gewoon te drukken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:25

julius_juut schreef:
Granoek schreef:
Wauw oké super bedankt! Veel meer om rekening mee te houden dan ik dacht dus
Ik ga maar even wat belletjes plegen



Heb je een beetje een zware machine? En een leernaald gebruiken scheelt enorm! Die heeft een punt die tot een mesje is geslepen en snijd als het ware een gaatje in het leer in plaats van gewoon te drukken.

Nee helemaal geen zware machine helaas, simpele singer. Maar de skai die ik geleverd heb gekregen is ook wel echt heel dun! En de naaldjes heb ik ooo ontvangen dus ik ga vanavond proberen :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:38

Ik weet niet wat de oplossing exact was maar de combinatie leernaald met nieuwe skai en langere steek werkt als een tierelier! Dank dank dank!

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:22

Net dit topic gevonden en wat gelezen en mooie foto's gezien.
Af en toe ben ik wel bezig met kleinere werkjes. Ik heb echter geen spullen speciaal ervoor.
Op het moment ben ik bezig met het maken van een simpele tas. Gemaakt van een stukje koeienhuid.
Ik gebruik wel een gaatjes tang. En wil hem met leren veters gaan vast knopen/dicht maken.

Nu zie ik hier aardig wat tassen voorbij komen. En vind het erg mooi. Zelf houd ik het liever gewoon simpel. Maar zal hier blijven mee kijken. En als mijn tasje af is zal ik foto's delen.
Ik wil alleen nog waxdraad ergens vandaan halen voor het fijnere werk. Maar weet niet waar ik dit moet gaan vinden. (kocht ik op festivals altijd.)

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:24

Gothico schreef:
Net dit topic gevonden en wat gelezen en mooie foto's gezien.
Af en toe ben ik wel bezig met kleinere werkjes. Ik heb echter geen spullen speciaal ervoor.
Op het moment ben ik bezig met het maken van een simpele tas. Gemaakt van een stukje koeienhuid.
Ik gebruik wel een gaatjes tang. En wil hem met leren veters gaan vast knopen/dicht maken.

Nu zie ik hier aardig wat tassen voorbij komen. En vind het erg mooi. Zelf houd ik het liever gewoon simpel. Maar zal hier blijven mee kijken. En als mijn tasje af is zal ik foto's delen.
Ik wil alleen nog waxdraad ergens vandaan halen voor het fijnere werk. Maar weet niet waar ik dit moet gaan vinden. (kocht ik op festivals altijd.)


Waxdraad kan je op Boomsma.nl of op alixpress bestellen in elke denkbare kleur.

Gothico

Berichten: 1354
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:00

Sas_Mon schreef:
Waxdraad kan je op Boomsma.nl of op alixpress bestellen in elke denkbare kleur.


Bedankt voor de tip. Dan kan ik het tasje af maken. :o

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:17

Ik heb ook eindelijk weer eens iets gemaakt. Noodgedwongen, want het vorige hoofdstel die jaren dienst heeft gedaan met de oudere bok was niet bestand tegen de eigenzinnigheid van de jongere versie. :+


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Nu nog een bit maken (of vinden, maar die kans acht ik klein, kleinste maatje wat ik online kan vinden is 9cm) maar dat is voor als het minder koud is.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:39

Al aardig op weg met mn halster *\o/*
Zat te twijfelen om de neusriem en het kopstuk te onderleggen, maar denk dat ik deze hetzelfde doe als de rest van het halster, vind hem erg stoer!
Wel wat last van mn vingers :')

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 07:00

Waaw wat gaaf!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:26

Granoek schreef:
Ik kom ook even binnenvallen met een vraagje :)
Ben aan een projectje bezig dat ik nu heb afgewerkt met nepleer (een oude handtas in stukjes geknipt) maar de doorvoer van mijn naaimachine maakt het 'leer' kapot.. Ik heb skai besteld om te proberen maar wilde hier even polsen hoe haalbaar het was om met echt leer te gaan werken, mede zodat ik dan de zijkantjes mooier kan afwerken.

hier is het probleem met het nepleer (linksboven):
[ [url=m/dR68OA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op wat voor soort en dikte leer moet ik hiervoor rekenen? En kan dat met een gewone naaimachine genaaid worden? Of beter met de hand?
Dit is gedaan met een andere handtas, volgens mij betere kwaliteit (nep?)leer want dit bleef wel mooi. Alleen heb ik nog steeds die zijkantjes open staan en ik zou dat graag mooier afwerken.

[ [url=m/ve9iXj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat deze twee leertjes dun genoeg waren ging dit wel met mijn gewone naaimachine dus dat zou wel fijn zijn


Over het leer weet ik niet veel.

Maar ik weet wel dat je dikkere naalden (leer of jeansnaalden) kan halen voor een gewone naaimachine.

Dat zou ik dus alvast wel aanraden, maar mss wist je dat al :Y)

_Hedi

Berichten: 1694
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 11:24

ricojoreen schreef:
Al aardig op weg met mn halster *\o/*
Zat te twijfelen om de neusriem en het kopstuk te onderleggen, maar denk dat ik deze hetzelfde doe als de rest van het halster, vind hem erg stoer!
Wel wat last van mn vingers :')

[ [url=m/qWTljm.jpg]Afbeelding[/url] ]



Prachtig!! :wow:
Ik ben een halster aan het uitstellen omdat ik niet durf te beginnen haha. Hoe heb jij de gaatjes uitgelijnd? Ik zat eraan te denken om gewoon het leer op elkaar te leggen, en dan zo'n diamant punch door beide lagen heen. Maar ik ben er al achter gekomen dat je m heel snel scheef krijgt aan de onderkant als je hem boven niet haaks houdt...


Ik ben met een nieuwe tas bezig :D
Met een patroon van dieselpunk.ro
Afbeelding

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:51

Mooie dingen komen hier langs. Ik wil ook weer bezig :(

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:26

Ik deel even mijn 'proces', al mijn tools komen van aliexpress, behalve mijn stanleymes, mijn leer komt bij van Oosterum vandaan en dit is mijn eerste halster *\o/*

Nou, hier komt het:
1. Ik heb tuigleerstroken gekocht, zodat ik het niet zelf uit hoef te snijden over de lengte. Dat leer was heel stug, dus heeft het een zonnebloemolie badje gehad, alleen werd het leer er wel een stuk donkerder van, dus ben nog op zoek naar iets wat het soepeler maakt zonder heel veel donkerder te worden.
2. Ik heb een oud halster opgemeten en daarmee stukjes op maat uitgesneden.
3. Omdat mijn leer 3cm breed was en de openingen van de fournituren 2,5cm was heb ik enkel daar kleine stukjes uitgesneden.
4. Kanten netjes gemaakt, denk niet dat ik ze verf. Met dit: Afbeelding
5. Toen lijntjes gezet met deze: Afbeelding
6. Nu het lastige gedeelte, de gaatjes zetten. Gewoon enkel laagje gedaan en gaatjes tellen, de eerste door 2 of 3 lagen heen slaan, zodat ik een begin had. Alleen bij de neusriem had ik aan 1 kant een gaatje meer, maar dan kun je hem een keer extra terug steken in het midden, zie je uiteindelijk niks van.
Deze gebruikt: Afbeelding
7. En alles met de hand gestikt (auw)

So far, so good
Afbeelding
Het zijn trouwens 2 kleuren leer, ik hoop dat hij straks past :+


Moet nu alleen het kopstuk nog, is natuurlijk heerlijk om zo binnen te werken met deze kou!

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:42

Wat een gaaf project, Hedi!
Welke leerdikte gebruik je voor zo'n tas?

Rocojoreen, wat interessant om je werkwijze te zien!

Ik heb gisteren een flinke snijmat binnen gekregen, dus ik kan ook eindelijk van slag *pun intended* :))
Ik heb al een beetje geoefend met leer verven, op een paar oude laarzen.. Een spons bleek heel wat beter te werken dan een kwast of wolbolletje.
Hoe zouden jullie zo'n leer afwerken? Zou ik daar gewoon met waterdicht spray voor schoenen overheen kunnen gaan, of raden jullie een bepaalde finisher laag aan?
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eerste tooling op een reststukje :')
Afbeelding
Ik ben enorm blij met de reststukjes die ik van Runa heb gekregen <3 Heerlijk om op te oefenen!

En nu ben ik bezig met mijn eerste projectje; de slobberbars (ze lijken verschillend van maat, komt door het perspectief van de foto)
Ik moet wel nog flink oefenen met ronde vormen snijden :=
Afbeelding

En ondertussen komt de 3D printer ook goed van pas. Daar heb ik wat bakjes mee geprint:
Afbeelding
En ik ben van plan om zelf een paar custom stempels of rollers te tekenen/printen.

Zo'n tas of halster lijkt me geweldig om ooit te maken! Ik vind het zo knap hoe jullie dat voor elkaar krijgen!

_Hedi

Berichten: 1694
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 13:03

8nnemiek schreef:
Wat een gaaf project, Hedi!
Welke leerdikte gebruik je voor zo'n tas?


Zo'n tas of halster lijkt me geweldig om ooit te maken! Ik vind het zo knap hoe jullie dat voor elkaar krijgen!


Voor deze tas gebruik ik natuurlijk gelooituigleer van 2,5 mm dik :D

Zo'n tas is heel goed te doen! Ik gebruik er patronen voor. Deze zijn inclusief instructie video *\o/*

Ik vind je laarzen trouwens super leuk geworden!
Laatst bijgewerkt door _Hedi op 06-02-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:06

Leuk dat blauwe! Van verven heb ik verder geen verstand haha...
Zo heerlijk georganiseerd met die bakjes <3
Ik heb als ondergrond een stuk deur en heb de keukentafel als 'werkplaats', vindt niet iedereen even fijn :+

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: [ART] Leerbewerken, algemeen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:11

Zonnebloem olie := zonde van je leer! Lauwwarm water maakt je leersoepel. Evt zou je met een lederdressing of dun soort lederolie het iets soepeler kunnen maken, maar dat doe ik altijd pas als ik klaar ben met mijn project (vettig handel stikken is niet zo mijn ding)

Door lauwwarm water kan je leer ook vormen zeker in gespen etc heen zodat het leer niet gaat barsten.

Wat betreft gaatjes aan beide kanten gelijk krijgen is leer vouwen en dan aan de zijkanten aanstippen met gelpen dan lijnen op het leer zetten met een lederpassen zodat als je gaten slaat rechten lijnen maakt en dezelfde afstand van de kant hebt. Dan is het easy peasy stikken en kom je uit met gaatjes :D


Voor een eerste halster zeker netjes!! Zo veel eer van je werk als je paard er dalijk mee rondloopt :)

8nnemiek Coole laarzen! En die kleur is zo gaaf!!

Ik heb onwijs veel ideeen, maar Te weinig tijd. Ook wacht ik al 2 maanden op een bestelling uit Engeland voor gespen voor het Menhoofdstel. Dusss dat ligt ook al stil :(

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:30

Ja, dat lauwwarme water was het idd makkelijk te vormen, maar toen het weer droog was was het echt mega droog en totaal niet te buigen.... Zal ook wel aan het leer liggen, maar eerst een stukje geprobeerd met de zonnebloemolie, wat eigelijk wel goed z'n werk deed, dus de rest er ook maar in gedaan :+
Was ook de enige vorm van olie die in huis was haha, het viel me mee hoe vettig het was met stikken eigenlijk.