[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:51

Ik heb heel vaak dat ik middenin stop omdat het 'op niks trekt' en wanneer ik dan de volgende dag naar mijn werk kijk denk ik... als ik gewoon wat meer geduld zou hebben en er rustig aan verder gewerkt had dan had het er prima uitgezien. :+ (Maar mijn geduld is nog in opleiding... Vooral met waterverf is het vaak moeilijk om vooruit te kijken en af te wachten aangezien het er droog heel anders uitziet.)

Om die reden scheur ik dus ook nooit iets in stukken. (Al zou ik soms net beter wat meer weggooien, ik hou de meest nutteloze dingen bij.) Wat ik bij waterverf dus wel soms doe ik het opzettelijk om zeep helpen van mijn 'werk'... Dan ga ik er ruw over met verschillende kleuren, te veel of te weinig water,... even alle frustratie eruit laten. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 00:05

Dit is waar ik hoofdzakelijk mee bezig ben nadat poging 700 om meer fantasy te tekenen en met kleur werken mislukt. :x
Ik zou zo graag weer met kleur en creatiever willen werken maar het lukt gewoon niet. :x

Op A4 overigens dus inimini veulen. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DezeNaam: één raaf ligt nu aan de kant omdat ik nog twijfel of die weg gaat of niet. Maar als ik echt zo iets heb van ‘nope!’ Dan verscheur ik het dus wel. :o

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 00:09

Dat ziet er al netjes uit. :j Wat lukt er precies niet met kleur en fantasy? Misschien kan het helpen om terug even om te schakelen naar 'kortere' projecten en wat meer te experimenteren?

Ik hou op het moment voornamelijk alles bij om zo 'progress' te kunnen zien. Maar ik zit dan ook echt nog in de beginnende fase. :') Ik kan me voorstellen als je al wat verder bent en serieuzer te werk gaat je niet meer alles bij wil en kan houden. Bij mij is dan ook niks echt 'af', het zijn meestal schetsen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:39

Ik krijg op een of andere manier het beeld in mijn hoofd niet op papier. Ik heb ook weer één of andere bizarre houding in mijn hoofd die niemand anders ooit getekend heeft (met goede reden waarschijnlijk) gezien ik er geen enkel voorbeeld van kan vinden. _O-
Ik ga hem gewoon eens uitwerken zoals ik hem nu heb in mijn aquarel grafiet.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:41

Ik vind hem al mooi ayasha :j

Hier is pippie bijna klaar
Afbeelding

Even laten bezinken en dan nog wat puntjes op de i

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:51

Ayasha schreef:
Ik krijg op een of andere manier het beeld in mijn hoofd niet op papier. Ik heb ook weer één of andere bizarre houding in mijn hoofd die niemand anders ooit getekend heeft (met goede reden waarschijnlijk) gezien ik er geen enkel voorbeeld van kan vinden. _O-
Ik ga hem gewoon eens uitwerken zoals ik hem nu heb in mijn aquarel grafiet.

Filmpjes opzoeken, misschien dat je daar de juiste houding wel kan vinden. :j

Netjes, Seven!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41688
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:53

Ayasha schreef:
Ik krijg op een of andere manier het beeld in mijn hoofd niet op papier. Ik heb ook weer één of andere bizarre houding in mijn hoofd die niemand anders ooit getekend heeft (met goede reden waarschijnlijk) gezien ik er geen enkel voorbeeld van kan vinden. _O-
Ik ga hem gewoon eens uitwerken zoals ik hem nu heb in mijn aquarel grafiet.

En een voorbeeld van een andere soort vogel als referentie gebruiken voor veerrichting/houding?

Mooi, Seven :j.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 00:39

Seven: hij is prachtig! Die glans, die lichtinval... Gewoon alles... :+:

Hier gewoon even terug naar simpel... mijn A5 boekje en mijn vulpen er bij genomen, favoriete onderwerp en gaan. :+
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 00:41

Mooie raaf Ayasha. Eén van mijn lievelingsvogels (mijn avatar is een houtskooltekening van een raaf die in onze voortuin zat)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 01:09

Kuggur schreef:
Mooie raaf Ayasha. Eén van mijn lievelingsvogels (mijn avatar is een houtskooltekening van een raaf die in onze voortuin zat)

Hier ook, raven, vossen en wolven. (Buiten paarden natuurlijk.)
Als het goed is, is mijn tattoo-meneer bezig aan een sleeve waarin vossen en raven de hoofdrol hebben. :D
Wolven en paard staan al op éën arm.

Morgen eens kijken. Kan je ava op mijn mobiel niet goed zien. :D
Ik mis jouw houtskool tekeningen wel.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:47

Mooi ayasha
Ik hou van dat diepe contrast

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 10:07

Heel mooi je merrie met veulen Ayasha, Jammer dat dat fantasy en kleur niet zo lukt nu maar ik zou zeggen tussendoor blijven oefenen?

Je Raaf vind ik vet, mooi zo met zoveel ruimte innemend. Gave rauwe achtergrond er bij.

Heel mooi geworden Seven, hele gave pose ook.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:21

Ayasha schreef:
Ik mis jouw houtskool tekeningen wel.

Hm, ik eigenlijk ook. Laatste tijd heb ik me wat meer met waterverf bezig gehouden. Maar alweer maanden geleden eenbus fixatief gekocht dus geen excuus weer eens vies te worden en met houtskool te gaan smeren...
(afgezien van de paarden trektocht die voor de deur staat...).
Wanneer wordt die sleeve gezet?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:09

Jis_ schreef:
Heel mooi je merrie met veulen Ayasha, Jammer dat dat fantasy en kleur niet zo lukt nu maar ik zou zeggen tussendoor blijven oefenen?

Je Raaf vind ik vet, mooi zo met zoveel ruimte innemend. Gave rauwe achtergrond er bij.

Heel mooi geworden Seven, hele gave pose ook.

Dat is mijn "mijn hoofd zit vol" achtergrond. _O-
Ooit ga ik die vleugels nog eens onder de knie krijgen. >;)
Voor nu val ik gewoon even terug op pen en inkt. Meestal wordt het dan vanzelf geleidelijk aan wel wat abstracter en meer fantasy. :j En als ik weer "zin" krijg in kleur dan neem ik er weer kleur bij. Het wordt gelukkig niet slecht van liggen. :D

Seven, die roos, is dat nou een echte of niet? :o Presenteert wel mooi zo!



Kuggur: ik zal je misschien even PB'en betreffende de tattoo. :D

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:31

Die bloem is nep das een magnolia :D

Ik had weer eens een "wat ik in de nieuwe keuken wil hangen" idee :=
Drie tekenen met drie x de zelfde lijst dus nr 1 had ik al klaar nu met nr 2 begonnen

Afbeelding

Afbeelding


Onze keuken word ooit als hij klaar is (naar verwachting) zwart, hout, groen en wit dus dan heb ik met deze tekeningen alle kleuren aangesproken :D

Mijn inspiratie voor onze nieuwe keuken
Afbeelding

Rose_Sonny
Berichten: 444
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:40

Wat een leuk topic!
Ik meld me ook graag aan.

Ik maak wat verschillende dingen, ik ben over het algemeen wel vrij creatief. Alleen heb ik er vaak het geduld niet voor en is het beeld in mijn hoofd eigenlijk altijd mooier dan het beeld wat ik uiteindelijk produceer :=

Dit jaar heb ik aquarelpotloden aangeschaft, met aquarelpapier, zwart en wit. Ik moet zeggen dat ik het zwarte papier toch wel een bijzonder effect vind geven.

Dit was mijn eerste poging
Afbeelding

Detail opname van het oog omdat ik die zo tof vond
Afbeelding

Mijn eerste appaloosa, vind deze zelf niet zo mooi maar dat komt omdat een Appaloosa ook echt moeilijk te tekenen is :=
Afbeelding

En mijn nieuwste inspiratie bron, mijn veulentje die in juni is geboren
Afbeelding

Daarnaast vind ik het momenteel ook erg leuk om happy stones te maken. Ik maak allerlei verschillende, hier een klein overzicht van wat ik zoal heb gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd naar al jullie creaties! Heb al een beetje terug gelezen en er waren echt mooie kunstwerken te bewonderen! Daar ben ik echt jaloers op

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:49

Welkom rosé sonny
Gebruik je geen water bij je Aquarel portretten?

Rose_Sonny
Berichten: 444
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:53

Dankjewel Seven.

Ja ik gebruik wel water bij de aquarel, dat is wel een beetje het principe ook daarvan denk ik..
Maar ik moet nog wel echt oefenen ook in het gebruik ervan. Want op de een of andere manier blijven de tekeningen streperig.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:09

Ja het oogt inderdaad wat krasserig
Ik denk dat je al een heleboel verbetering zal zien als je het zachter opzet en dan met water werkt

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:22

Is je papier ook niet gewoon wat grof voor potloden? Veel van wat je ziet is ook gewoon de structuur van het papier en niet zozeer de potloodstrepen naar mijn idee.

En hoe gebruik je het water? Het kan op meerdere manieren geloof ik, je potlood nat maken of eerst met je potlood op papier en dan met je kwast er overheen. Volgens mij krijg je bij dat eerste eerder dikke strepen en bij het tweede eerder een vlak zoals met aquarelverf.
Ik gebruik vaak/graag aquarelpotloden en mijn ervaring is dat het ook heel erg van het papier afhangt of je strepen over houdt of niet. (ik heb even tussen mijn tekeningen gegraven, bij deze wilde het papier echt niet en bleven alle lijnen staan. deze is op dezelfde manier gemaakt maar met ander papier en die liep mooi uit)
Een wat minder scherpe punt gebruiken zou ook wel eens kunnen helpen, je hoeft toch geen puntige dunne lijntjes als je er daarna met water overheen gaat. Of wat minder hard drukken en dan echt vlakken kleuren.

Ik doe meestal eerst een basislaag opzetten van potlood, daar ga ik dan met water overheen en dan (als dat droog is, anders krijg je inderdaad strepen) nog een keer met potlood, voor wat fellere kleuren en meer details/scherpe lijnen. (en dan gebruik ik vaak ook pen en witte stift, maargoed, dat terzijde)

Wat ik me nu ook bedenk: het is een tijd geleden maar volgens mij heb ik wit aquarelpotlood op zwart papier ook wel eens uitgeprobeerd en dat ging niet zo goed, dat werd erg slecht zichtbaar zodra je het nat maakte, het pigment verdween gewoon weer. Andersom (zwart op wit) werkt beter. Misschien dat daar wel iets op te vinden is, bijvoorbeeld eerst het hele paard wit kleuren en dan alleen nat maken op de plekken waar je schaduw wil waardoor het daar weer donkerder wordt. Zou wel eens een gaaf effect kunnen worden.

Naja, in ieder geval: waarschijnlijk loont het om wat stukjes uit te proberen, voor en achterkant van het papier, verschillende soorten papier, hard drukken met de potloden, zacht drukken, veel of weinig water, om te zien wat werkt.

Je leeuw op de steen vind ik echt geweldig overigens, heel mooi :)


Edit: je ziet wel al progressie bij die drie tekeningen, je veulen vind ik erg mooi geworden en die is ook al een stuk minder streperig dan de eerdere twee.

Ik bedenk me nu dat een docent op de kunstacademie me ooit aanraadde (ik heb nogal een handje van krassen, eventueel in willekeurige richtingen), dat ik als ik allemaal strepen ging zetten ik beter de vachtstructuur of de "bolling" van het voorwerp kon volgen in plaats van gewoon in het wilde weg te strepen. Dan is het ook niet zo erg dat er potloodstrepen zichtbaar zijn maar dragen ze juist bij aan het 3d maken van je tekening.

Rose_Sonny
Berichten: 444
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:44

Thanx _roodvos_ voor de tips!
Het witte veeg ik inderdaad met water bijna uit, dat zie je bijvoorbeeld bij het oor best terug.

Ik teken eerst met potlood, daarna met water er overheen. Maar ik heb ook wel schilderijen gemaakt en dan vind ik olieverf ook gewoon fijner dan aquarel, dus ik denk dat ik er vooral heel erg aan moet wennen.

Het klopt ook wel dat de structuur van het papier ook voor veel van de strepen zorgt. Het potlood vult de groeven ook niet helemaal lekker.

Ik zal zeker kijken met jouw tips of ik het nog mooier kan maken. Wellicht moet ik dan ook nog ander papier proberen, maar ik kijk eerst even wat ik hiermee bereik.

Nogmaals, bedankt voor de feedback en de tips! Ik vind het altijd een beetje eng om mijn 'kunst' te delen, omdat ik zelf dus nooit echt tevreden ben :=.

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 10:32

Prachtig je paard Seven en mooie keuken.

Welkom Rose, leuk! Vind vooral je veulen mooi en de steentjes geweldig. :j

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:36

Ja ik vond al die kleuren en dat hout zo mooi bij elkaar hopelijk kunnen we volgend jaar beginnen met de inrichting. Doen bijna alles zelf dus daar gaat wel wat tijd in zitten naast werk etc.

Jis_

Berichten: 11651
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 10:46

Wat leuk, succes!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57985
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:56

Seven; ben wel benieuwd naar het resultaat, je krijgt ze toch nooit helemaal gelijk?

Hier mijn huidige projectje met dank aan een vriendin:
Afbeelding
Met een vulpen, waterbrush en een witte gelpen op A5 formaat en dat is groot zat. Jézus er kruipt tijd in. _O-