[TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

[TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:41

We hadden laatst een heerlijke 'masterclass' in het collectief van Paard Verzameld, gegeven door een mede-lid van het collectief, op bokt ook wel bekend als Fnanne. We mochten gebruik maken van een prachtige foto van (de bij jullie vast ook bekende) Nikki de Kerf <3 .

En wat was het een fijne en leerzame avond! We begonnen met wat verschillende schetsen, waarna we de belangrijkste elementen uit de schetsen meenamen naar een snel werk. Nu... dat werk had dus eigenlijk in eerste instantie met zwart/donker opgezet moeten worden, maar dat was mij een beetje ontgaan. Dus toen de rest met kleur begon heb ik er eindelijk zwart bijgepakt :+. Alhoewel ik veel schets met grafiet en houtskool komt (niet zelf gemengd) zwart bij mij praktisch nooit terug in mijn werk, behalve dan in de vorm van inkt en dan voeg ik het pas als laatste toe. Dus daar ga ik zeker mee aan de slag; beginnen met zwart en dan met kleur. Dat wordt nog een hele uitdaging :j

Eerste schets. Ik wilde hieruit de halslijnen meenemen, maar de oogopslag beviel me nog niet. Ook wilde ik het paard niet in het midden hebben, maar open ruimte creƫren.
Afbeelding


Tweede schets. Paard ietsjes compacter gemaakt en veel donkerder, zodat de lichte stukken meer opvallen. Ook heb ik het iets meer rechtsonder geplaatst en dat beviel me goed, dus dat heb ik meegenomen naar het uiteindelijke werk.
Afbeelding

Het uiteindelijke snelle (nu ja, 30 minuten was voor mij goed te doen) werk in oliepastel en een achtergrond van zelfgemaakte walnoteninkt op A4. Ik wilde de focus leggen op de 'lichtbaan' die van rechtsboven naar schuin linksonder loopt, over de hals, het hoofd en het (voor ons) rechter achterbeen. Ook wilde ik in de achtergrond naar voren laten komen welke kleuren er onder het zwart zitten, aangezien die het zwart verdiepen. De witte achtergrond vond ik maar zo-zo, dus die heb ik met walnoteninkt 'verouderd'.
Afbeelding

Detail:
Afbeelding


Overigens: voor zij die ook schilderen/tekenen is het het denk ik zeker waard om de Bit en Paard Verzameld cover wedstrijd eens te bekijken. Voor zij die niet schilderen maar wel graag naar kunst kijken is dat over een paar weken leuk, als alle ingezonden werken op de site worden gepubliceerd ;)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:44

Wat mooi, niet gewoon een foto namaken maar echt in stappen zoeken naar een beeld wat je aanspreekt. Dan wordt het echt kunst, vind ik. :j Leuk om te lezen en te zien welke keuzes je hebt gemaakt. Ik ben wel benieuwd: is de workshop ergens terug te kijken? :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 11:55

Dankjewel! Meestal maak ik de meeste stappen in mijn hoofd, het duurt vaak dagen voordat ik echt iets op papier zet en dan verander ik het terwijl ik werk. Het hangt wel heel erg van het onderwerp af of ik wel of niet schets.
De workshop is niet terug te kijken, het is echt iets van binnen het collectief en het blijft ook live, dus opnames zijn er sowieso niet. :)

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:32

Wat is dat PaardVerzameld toch een supertof collectief!

Elke keer als ik die naam tegen kom op Bokt, zie ik de meest fantastische kunstwerken :D

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: [TEK] [WIP] uit het donker - clair obscur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 08:20

Wat leuk om te horen!