[ART] Van sidepull naar halsterhoofdstel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4423
Geregistreerd: 13-12-11

[ART] Van sidepull naar halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 13:25

Ik weet niet of UK hier het beste subforum voor is, maar ik wist niet waar ik hem anders kon plaatsen.

Een tijdje geleden heeft mijn moeder een ontzettend leuk paard gekocht: Rifa! Rifa komt uit Spanje en is nog niet zo heel lang in Nederland. Het is echt al een ontzettend lief, open en dapper paard.

Afbeelding

Nou wil mijn moeder graag bitloos (western) gaan rijden, en had ik besloten om een mooi bitloos hoofdstel voor haar te kopen. Ze had ooit een heel mooi bitloos hoofdstel met kralen gezien toen ze bij 2lazy7 ranch op cursus was, en ik heb besloten om net zoiets te kopen!

Ik heb een afspraak met een vriendin gemaakt, die op dezelfde stal staat, en we hebben het hoofdstel stiekem gepast.
Afbeelding

Afbeelding

Echter wilde ik hier nog een paar aanpassingen aan maken. Ten eerste is de pasvorm niet ideaal, de keelriem is eigenlijk een beetje onnodig en het ringetje zit op het jukbeen. Voor iets meer gedetailleerde info, beterbitloos.nl heeft hier een keer een blog over geschreven:
https://www.beterbitloos.nl/blog/van-ni ... r-passend/

In de blog moet het extra leertje om de neusriem te stabiliseren eraf, maar Rifa heeft genoeg plek op haar gezicht om het leertje erop te houden, dus heb ik dat besloten. De kinriem moest wel langer, want ik wilde graag dat de neusriem iets hoger op het gezicht zou komen. Dit kon net, maar als de neusriem dan iets naar beneden zou glijden zou hij te laag zitten. Ook wilde ik de keelriem veranderen in een kaakriem, omdat een kaakriem eigenlijk veel meer stabiliteit brengt dan een keelriem, zeker op een bitloos hoofdstel. Als laatste wilde ik een 'halsterstukje' tussen de kaak- en kinriem, zodat mijn moeder makkelijk af zou kunnen stappen en Rifa vanaf de grond kan leiden.

Nou kan ik gelukkig met leer werken! Sterker nog, dit heb ik van mijn moeder geleerd :D

Ik heb het gespje van de kinriem afgehaald en heb een nieuwe gemaakt:
Afbeelding

Ik heb de keelriem aangepast zodat het een kaakriem kan worden, heb er twee passantjes voor gemaakt en heb een halsterstukje toegevoegd.
Afbeelding

Afbeelding

Geverfd zag dat er zo uit:
Afbeelding

Als laatste heb ik nog twee tassels aan de frontriem gemaakt. Dit zit verder niet in de weg maar ik vond het vooral wel leuk staan, en het kan er makkelijk weer af. Hierdoor heb je geen extra 'lusje' aan de frontriem.

Toen kon ik hem, na een maand of twee het hoofdstel in huis gehad te hebben, eindelijk geven! Mijn moeder was er ontzettend blij mee.

En hij past gelukkig helemaal goed! Zoals je ziet hoeft de kaakriem niet eens strak om balans aan het hoofdstel te geven, hij hoeft er alleen aan te hangen. Hierdoor is het ringetje ook naar beneden gegaan en zit het niet meer op het jukbeen. De neusriem kon aan beide kanten ook een gaatje omhoog, ook niet verkeerd!
Afbeelding

Afbeelding


Niet ontzettend goede foto's overal, maar ik vond het leuk om het proces even te laten zien.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [ART] Van sidepull naar halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:03

Wat knap gedaan en wat een prachtig resultaat. En zeker een verbetering van het origineel. Tof project! :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:03

Hij past echt super netjes zo <3
En het is zo'n mooi kleurtje, staat Rifa echt perfect!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [ART] Van sidepull naar halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:10

Mooi hoor :D