Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[TEK] Tekening gemaakt! Tips?

 
Profiel   

Hey allemaal!
Ik dacht, ik ga weer eens tekenen! Natuurlijk een paard :o dus ik ging gewoon op internet zoeken voor een leuk paard :) uiteindelijk werd het deze:

[ img ]

Dus ik ging beginnen!

[ img ]

Toen had hij opeens benen! :))


[ img ]

Hmmm hij lijkt een beetje dikkig... :')

[ img ]

Dus uitgummen die buik :+

[ img ]

En toen was hij opeens zo!

[ img ]

En nog de laatste details... en klaar!


[ img ]

Wat vinden jullie ervan? Ik vind hem een te klein hoofd hebben (of een te groot lichaam :+ ) hebben jullie nog tips?



Laatst bijgewerkt door Muiz op 31-05-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tag toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:27 



 
Profiel   

Het hoofd is inderdaad wat klein, waardoor de nek van breed ineens vrij smal wordt. En de achterbenen zijn een beetje hoekig, terwijl het paard in beweging is (maar benen en anatomisch alles correct krijgen is echt lastig hoor, zeker als je een foto natekent).
Maar ondanks dat vind ik hem wel leuk! De vorm van het hoofd is best goed gelukt! :D

Als je jezelf wil verbeteren in paarden tekenen, kan ik het aanraden om sowieso veel te oefenen, maar ook om gewoon een papiertje te pakken en onderdelen te schetsen. En wat voor mij helpt is een bouwplan schetsen met bolletjes en streepjes. Zo leer je verhoudingen beter kennen. Dat is het nadeel van natekenen, dan wil je ze precies natekenen maar bij mij duurde het veel langer voordat ik de anatomie van een paard zelf snapte (en dus zelf zonder plaatje een anatomisch correct paard kon tekenen) dan wanneer ik referentie plaatjes pakte, bouwplannen tekende en losse onderdelen ook oefende.

Edit: kon het plaatje niet uploaden maar dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met een bouwplan tekenen. Daardoor kun je meteen zien of bijvoorbeeld je hoofd te groot of te klein wordt en dat scheelt wel wat.
https://cdn.tutsplus.com/vector/uploads ... frames.png

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:35 



 
Profiel   

Bedankt! Bij de volgende tekening zal ik dat meenemen en ik ben al begonnen met oefenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:41 



 
Profiel   

Amigo_love schreef
Bedankt! Bij de volgende tekening zal ik dat meenemen en ik ben al begonnen met oefenen!


Leuk, ben benieuwd! Ik hoop dat mijn tips je kunnen helpen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:50 



 
Profiel   

Wat helpt om de verhoudingen beter te krijgen is de hele vorm "in te blokken". Dus in het begin de vorm van het hele paard vast te stellen. Je schetst dan nog niet het paard, maar een grove "envelop" waar het paard in past Je raakt gemakkelijk in de problemen als je zoals jij gedaan hebt begint met het hoofd, er een hals aan plakt en zo verder "punnikt" ;)
Dit is een redelijke uitleg met voorbeelden https://youtu.be/WO9WxEgwJD0

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:01 



 
Profiel   

Hm ik zal mijn proces eens proberen uit te leggen.

Als ik begin met tekenen begin ik vaak inderdaad met niet naar de details kijken, maar grove vormen proberen te zien. Bijvoorbeeld de voorhand/schouder grofwerk als cirkel intekenen, de achterhand ook, en die met twee vloeiende lijnen aan elkaar verbinden (rug). Dan met stokjes en rondjes (rondjes op de plekken van de gewrichten) de benen intekenen om te zorgen dat die op de goede plek komen. Et cetera. Als alles dan op de goede plek zit, kijk ik heel kritisch of de verhoudingen goed zijn.

Pas als de verhoudingen kloppen, schets ik de daadwerkelijke vormen in. Dat doe ik zo licht mogelijk met een potlood zodat ik makkelijk kan aanpassen als het niet helemaal klopt.

Als ik dat gedaan heb, ga ik pas nog een keer met een potlood er overheen. Stukje bij beetje gum ik de schetslijnen uit en vervang ik ze door de definitieve lijnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen