[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:18

Geweldig die dieren aan tafel <3

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:25

Zo cool Jeika! Pokerende Wasberen :))

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:32

Dank jullie :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:26

Hoi allemaal!
Ik val even onbeschoft jullie creatieve topic binnen met wat vragen. Ik ben recent namelijk mijn oude aquarelsetje van toen ik een klein kind was tegen gekomen en ben heerlijk aan het aquarellen geslagen. Echter is dit echt zo'n kindersetje en heb ik ook totaal niet het geschikte papier. Nu ik het weer zo leuk vind zou ik graag 'investeren' in een goede set kwastjes, verf en een boek om mijzelf opweg te helpen. Heeft iemand hier ervaring met wat een goede beginnersset is? Investeren tussen aanhalingstekens omdat ik ook niet weet hoe lang ik dit volhou + ik als beginner niet gelijk de beste spullen wil. Maar het lijkt mij wel fijn dat het papier niet opkrult als het nat is, zoals nu het geval is haha.

En heeft iemand ervaring met een leuk aquarelboek voor beginners? Ik kwam dit tegen: https://www.amazon.nl/15-Minute-Waterco ... 1077&psc=1 Maar ik koop liever niet via Amazon.

Is dit voor verf een idee?
https://www.bol.com/nl/nl/p/winsor-newt ... oductTitle

Hoop dat iemand mij opweg wil helpen!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:54

Ik zelf ben nog altijd erg te spreken over de Windsor & Newton Cotman range. Die leuke basisoptie met 12 halve napjes gebruik ik nog steeds, zeker een aanrader! Penselen van W&N bevallen mij ook goed, maar misschien heeft je lokale kunstenaarsbenodigdhedenwinkel wel een prima huismerk, daar zou je ook eens naar kunnen vragen.

Papier is heel persoonlijk. Fabriano coldpressed is denk ik best een leuke instap. Arches als je wat meer wil uitgeven.

Het boek ken ik niet. Ik zou eerder eens kijken naar tips op internet, of een paar verschillende boeken halen bij de bieb bijvoorbeeld. :j

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:42

De verf die je linkte bent ik ook mee begonnen. Is echt een fijn setje. En je kan heel makkelijk napjes bij kopen om ze te vervangen of te verwisselen als je bepaalde kleuren wilt. :j Ik ben inmiddels wel geupgrade naar een 24 set, maar ik heb mijn studentensetje nog altijd voor onderweg oid. :)

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:25

De Winsor & Newton set is een prima beginnersetje. De Van Gogh set van 12 is ook prima :j
Qua papier is arches heel fijn, dat is gemaakt van katoen. Wel zou ik deze nog niet aanraden, juist omdat je zegt dat je niet weet hoe lang je dit wil doen. Een pad van Canson volstaat dan prima. Let vooral op dat je 300 grams papier hebt, dat staat als het goed is op de verpakking of op de omschrijving van het product op een website.
Je papier tapen aan je bureau of een stuk karton helpt met het omkrullen, al zal het altijd een klein beetje krullen. Dit kan met fancy tape for aquarel, maar ik gebruik gewoon de schilderstape van de action :D
Omkrullen doet mijn 300 grams papier van Schut ook. Als je het een dagje onder iets zwaard legt wordt dat beter

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:35

Ik ben vooral heerlijk van mijn vakantie aan het genieten. Vorige week (toen het nog niet zo warm was) naar de hei in Noordseveld gegaan. Er stond al heel wat in bloei, echt prachtig <3 dus daar heb ik een klein werkje van gemaakt met plakkaatverf. Ik ben aan het oefenen met kleuren mengen, ik maak groen en paars snel te vel. Dan is de hei de perfecte oefening :D
Afbeelding

En ik heb een wat traditioneler werk gemaakt met aquarelverf. Dat beviel best goed :D
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:42

Gave stijl, mooie kleuren! :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:31

ElSea schreef:
Hoi allemaal!
Ik val even onbeschoft jullie creatieve topic binnen met wat vragen. Ik ben recent namelijk mijn oude aquarelsetje van toen ik een klein kind was tegen gekomen en ben heerlijk aan het aquarellen geslagen. Echter is dit echt zo'n kindersetje en heb ik ook totaal niet het geschikte papier. Nu ik het weer zo leuk vind zou ik graag 'investeren' in een goede set kwastjes, verf en een boek om mijzelf opweg te helpen. Heeft iemand hier ervaring met wat een goede beginnersset is? Investeren tussen aanhalingstekens omdat ik ook niet weet hoe lang ik dit volhou + ik als beginner niet gelijk de beste spullen wil. Maar het lijkt mij wel fijn dat het papier niet opkrult als het nat is, zoals nu het geval is haha.

En heeft iemand ervaring met een leuk aquarelboek voor beginners? Ik kwam dit tegen: https://www.amazon.nl/15-Minute-Waterco ... 1077&psc=1 Maar ik koop liever niet via Amazon.

Is dit voor verf een idee?
https://www.bol.com/nl/nl/p/winsor-newt ... oductTitle

Hoop dat iemand mij opweg wil helpen!


Wat ook al werd gezegd: Windsor &Newton Cotman setje. Ik heb twee jaar geleden een reissetje van 12 kleuren gekocht en ik gebruik het nog steeds, ben er zeer tevreden over, je kan er heel veel mee. Wel extra kwastjes gekocht :)

Qua papier heel tevreden over Fabriano :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:52

Super bedankt voor jullie reacties! Heel fijn. Ik heb inmiddels een verlanglijstje op bol samengesteld en zie dat ik voor een euro of 60 een heel end op weg ben met papier, verf en penselen/kwasten. Ik heb het idee wat kleiner papier te nemen dan A4, dat lijkt me zo groot als beginner? Of verkijk ik me daarop? Dacht een setje A5 en een setje A6 te nemen.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:38

Ik ben iemand die liever klein werkt dus persoonlijk zou ik idd A5 nemen (en A4 om bv een werkje te maken met meer witruimte errond). A4 kan je dan ook nog bijsnijden naar een formaat naar keuze.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:45

Kaatastrof schreef:
Ik ben iemand die liever klein werkt dus persoonlijk zou ik idd A5 nemen (en A4 om bv een werkje te maken met meer witruimte errond). A4 kan je dan ook nog bijsnijden naar een formaat naar keuze.

Ik denk dat ik dat ook heb, haha. En A6 leek me leuk om dan als kaartjes te kunnen versturen.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:05

Ja ik zou ook eens moeten kijken naar A6 eigenlijk! Vind het heel tof om kaartjes te versturen en met mijn A5 werkjes betaal ik al meer verzendkosten. :=

Om terug wat meer on-topic te gaan mijn laatste creatie maar eens delen. Was een cadeautje voor een trouw van mensen binnen de middeleeuwse re-enactment groep waar ik lid van ben. De draak steekt een zak houtpellets in brand, dat is een knipoog naar hun geschenk van ons.

Afbeelding

Beetje mix-media. Fineliners, alcoholmarkers, gelpen en aquarel potlood (icm alcoholmarker blender). Helaas kreeg ik mijn grafiet lijnen niet meer weg overal..

Ik vind je werkjes overigens weer zoo tof Vikawiek. Doet het eens kriebelen om ook eens een landschap te proberen. :o

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:23

Jis_ schreef:
Gave stijl, mooie kleuren! :j

Dankjewel :)


Kaatastrof schreef:
Ja ik zou ook eens moeten kijken naar A6 eigenlijk! Vind het heel tof om kaartjes te versturen en met mijn A5 werkjes betaal ik al meer verzendkosten. :=

Om terug wat meer on-topic te gaan mijn laatste creatie maar eens delen. Was een cadeautje voor een trouw van mensen binnen de middeleeuwse re-enactment groep waar ik lid van ben. De draak steekt een zak houtpellets in brand, dat is een knipoog naar hun geschenk van ons.

[ [url=m/WiCc9t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beetje mix-media. Fineliners, alcoholmarkers, gelpen en aquarel potlood (icm alcoholmarker blender). Helaas kreeg ik mijn grafiet lijnen niet meer weg overal..

Ik vind je werkjes overigens weer zoo tof Vikawiek. Doet het eens kriebelen om ook eens een landschap te proberen. :o

Wauw wat mooi! Het heeft ook echt die sfeer van middeleeuwse tekeningen :D
En er is geen leuker cadeau dan iets handgemaakt

Dankjewel trouwens :D
En ja, zeker proberen! Het heeft mij zoveel geleerd over compositie, textuur en abstraheren

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 10:00

Heel mooi Vikawiek, ik ben ook benieuwd naar plakaatverf. Werkt het makkelijker dan acryl of olie?
Kaatastrof ook gaaf, het lijkt wel een soort super originele postzegel ;)

Ik heb ook eindelijk weer een werkje af, voor de winnaar van een winactie

Afbeelding

De foto zelf was van slechte kwaliteit en de neus was volledig zwart inclusief snuit dus het was een uitdaging maar de eigenaresse is erg blij en ikzelf ook niet ontevreden.

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:27

Heel mooi Horsiegek! Lekker fluffy ook

Of plakkaatverf makkelijker is durf ik niet zo goed te zeggen. Ik heb geen ervaring met acryl of olieverf. Het is eigenlijk dekkende aquarelverf. Lichte kleuren drogen iets donkerder en donkere kleuren drogen iets lichter. Plakkaatverf re-activeert beter met water, ook op het papier. Dus de volgende laag verf moet altijd dikker zijn en dus minder water bevatten dan de laag waar je het op doet, anders activeer je die verf weer. Verder vind ik het een heerlijk medium en fouten zijn een stuk makkelijker te verbeteren dan met aquarel of potlood

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:28

vikawiek schreef:
Ik ben vooral heerlijk van mijn vakantie aan het genieten. Vorige week (toen het nog niet zo warm was) naar de hei in Noordseveld gegaan. Er stond al heel wat in bloei, echt prachtig <3 dus daar heb ik een klein werkje van gemaakt met plakkaatverf. Ik ben aan het oefenen met kleuren mengen, ik maak groen en paars snel te vel. Dan is de hei de perfecte oefening :D
[ [url=m/SMiIhC.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik heb een wat traditioneler werk gemaakt met aquarelverf. Dat beviel best goed :D
[ [url=m/nSMfF6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die zijn mooi zeg <3.


ElSea schreef:
Super bedankt voor jullie reacties! Heel fijn. Ik heb inmiddels een verlanglijstje op bol samengesteld en zie dat ik voor een euro of 60 een heel end op weg ben met papier, verf en penselen/kwasten. Ik heb het idee wat kleiner papier te nemen dan A4, dat lijkt me zo groot als beginner? Of verkijk ik me daarop? Dacht een setje A5 en een setje A6 te nemen.

Ik zou A3 of A4 nemen. Kleiner/bepaalde maten snijden is eenvoudig te doen. En mocht je eens groter willen, dan ligt t papier er al :j.

@kaatastrof, superleuk kaartje :D.

@horsiegek, mooi portret :j. Lastige klus, als de foto niet zo heel goed is. Lekker guitig koppie iig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 18:34

Afbeelding

That's the spot...

Afbeelding

As the years go by

Afbeelding

Make it a memory


Mijn recente werken :D. Allemaal wat groter dan A3, met kleurpotlood.

Met nog wat detailfoto'tjes:

Afbeelding
Afbeelding
Ranga

Afbeelding
Afbeelding
Kyra

Afbeelding
Afbeelding
Koos en La Bamba

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 11:39

Ze zijn echt prachtig geworden San!

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:27

Wauw San! De tweede lijkt wel een zwart wit foto ipv een tekening. Beviel de expositie?

Jis_

Berichten: 11597
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:38

Gaaf je draak Kaatastrof, inderdaad net een middeleeuws kunstwerk :wow:

Wat een mooi fijn werkje horsiegek! :j Een flinke uitdaging een slechte referentiefoto %) maar ik zie het er niet in terug dat je die had.

@San <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:28

Thanks all <3.

@vikawiek, de expo was superleuk :D. Deze maand staat er ook een interview met mij in Bit&Cap, dus dat is ook tof.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:31

Werkelijk prachtig San!!! <3 <3 <3 Vooral die 2 vossen, kippenvel zo mooi!

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:08

Leuk die oefening met plakkaatverf Vikawiek! Ik zou het ook wel eens willen proberen, maar volgens mij hoort daar weer een heel eigen techniek bij en werkt het weer heel anders dan acryl of aquarel. Bevalt het jou goed? De molen vind ik een prachtig klassiek plaatje, mooi!

Heel gaaf die midddeleeuws geïnspireerde kaart Kaatastroof! Superleuk om te kunnen bewaren ook voor een bruidspaar. :j

Wat een schatje horsiegek. Daar zal de winnaar heel blij mee zijn! :)

Prachtige platen San! Vast monnikenwerk maar het resultaat mag er zijn! :)