[ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:57

KimD schreef:
Mensen, ik kom even binnenvallen, een vriendin van mij heeft enkele overleden dieren die gecremeerd zijn en bij haar thuis staan in blikjes. Graag zou ze dat anders zien.

Via internet is er veel te vinden over epoxy & de verwerking van as in bijvoorbeeld een mal van een hondenpootje.

Is er iets wat vergelijkbaar is met as waarmee je zou kunnen oefenen op verhoudingen en dergelijke?


as kan je zo toevoegen dat doet met de epoxy nix, net als je glitter zou gebruiken, gebruik je een beetje met transparant in kleur dan kan de kleur wel veranderen. Maar je kan er ook meer van gebruiken, het lijkt dan net of er zand in zit.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:01

Ikke, ik zit in Veldhoven in de buurt van zeg maar vliegveld Eindhoven. En dit heb ik zelf ook wel eens zo gerepareerd met epoxy. Maak ook kleine onderdeeltjes af en toe er mee. Roostertjes repareren of zo.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

wat andere standaards gemaakt, in combinatie met bv een naam sticker

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:48

Ikke, bij de Action heb je epoxy spuitjes liggen voor 3 euro, die mengen de epoxy al in het tuitje. Tuitje draai je erop en spuiten maar. Wij gebruiken ze op de boot om gaten te vullen omdat je met zo’n tuitje heel nauwkeurig kan werken. Die epoxy blijft een heel klein beetje flexibel en kleurt iets gelig op, maar voor dat doel misschien perfect.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:08

8nnemiek schreef:
Ikke, bij de Action heb je epoxy spuitjes liggen voor 3 euro, die mengen de epoxy al in het tuitje. Tuitje draai je erop en spuiten maar. Wij gebruiken ze op de boot om gaten te vullen omdat je met zo’n tuitje heel nauwkeurig kan werken. Die epoxy blijft een heel klein beetje flexibel en kleurt iets gelig op, maar voor dat doel misschien perfect.

Oh, die kende ik niet maar dat zou een oplossing kunnen zijn. Ga ik eens nader onderzoeken want het zit niet direct in het zicht, dus dat is verder geen punt. Bedankt voor de tip.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:24

deze vanmorgen af ge maakt

Afbeelding


Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 15:40

Even een vraagje voor tips:
Ik heb in een (vrij grote) mal een eerste laag epoxy aangebracht, alleen ik de dat die verhouding niet goed is geweest want het droogt niet. Het is zeker niet een te dikke laag, echt maar een mm of 3, waarvoor de epoxy ook bedoelt is.

Hoe krijg ik die mal nu schoon??? :/

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:43

_Karlijn schreef:
Even een vraagje voor tips:
Ik heb in een (vrij grote) mal een eerste laag epoxy aangebracht, alleen ik de dat die verhouding niet goed is geweest want het droogt niet. Het is zeker niet een te dikke laag, echt maar een mm of 3, waarvoor de epoxy ook bedoelt is.

Hoe krijg ik die mal nu schoon??? :/


met echte acceton dus geen natuurlijke nagelakverwijderaar of zo maar acceton

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 15:59

Waar koop je dat?

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 16:06

Hier nog wat dingen van de laatste tijd

Afbeelding
Boekenleggers

Afbeelding
Ring

Afbeelding
Vanalles wat haha

Afbeelding
Waxinelichthouders

Afbeelding
Armband (onder) en een hart en iets waarvan ik vergeten ben waarvoor het dient :P

En nog wat onderzetters
Afbeelding

Afbeelding

Het licht maakt de kleuren een beetje flets helaas.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 16:19

Oja en deze <3 met het haar van mijn eigen kat.

Afbeelding

Edit: nee dat zijn geen schilfers :') maar bubbeltjes

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:30

Waaw, super mooi!
Ik heb nog een aantal projectjes liggen, maar nog steeds niet aan toegekomen :=

Jammer dat je epoxy niet droogt in de mal! Hoe lang heb je gewacht? Was de ruimte wel op de goede temperatuur? Of misschien net niet helemaal goed gemengd?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:31

_Karlijn schreef:
Waar koop je dat?


hg flessen, bij supermarkt miss of anders bij doe het zelf winkel, op internet ook te vinden

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 18:01

Mooie dingen worden er hier gemaakt! Vind vooral de bloemetjes in epoxy onderzetters erg leuk!

Ik weet niet of deze vraag op de juiste plek is, maar ik vroeg me af: hebben jullie ook ervaring met biologisch afbreekbare epoxy? Ik maak zelf wel eens getekende sleutelhangers en wil dit graag beter beschermen doormiddel van een laagje epoxy. Het staat me alleen zo tegen dat reguliere epoxy niet afbreekbaar is. Weten jullie of er mogelijk ook afbreekbare alternatieven zijn en zo ja, welke? Ik ben zelf al aan het zoeken geweest, maar kom er niet helemaal uit en twijfel aan de kwaliteit ervan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:33

Ik gebruikte daar modpodge voor. Dat is biologisch afbreekbaar maar beschermt erg goed.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 20:41

8nnemiek schreef:
Waaw, super mooi!
Ik heb nog een aantal projectjes liggen, maar nog steeds niet aan toegekomen :=

Jammer dat je epoxy niet droogt in de mal! Hoe lang heb je gewacht? Was de ruimte wel op de goede temperatuur? Of misschien net niet helemaal goed gemengd?


Allemaal niet anders dan anders. Ik denk dat de verhouding mengsel A/B niet goed was en/of dat m'n weegschaal het niet meer goed doet dus ik heb een een nieuwe besteld.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:11

Pharootz schreef:
Mooie dingen worden er hier gemaakt! Vind vooral de bloemetjes in epoxy onderzetters erg leuk!

Ik weet niet of deze vraag op de juiste plek is, maar ik vroeg me af: hebben jullie ook ervaring met biologisch afbreekbare epoxy? Ik maak zelf wel eens getekende sleutelhangers en wil dit graag beter beschermen doormiddel van een laagje epoxy. Het staat me alleen zo tegen dat reguliere epoxy niet afbreekbaar is. Weten jullie of er mogelijk ook afbreekbare alternatieven zijn en zo ja, welke? Ik ben zelf al aan het zoeken geweest, maar kom er niet helemaal uit en twijfel aan de kwaliteit ervan.


nee biologisch afbreekbaar bestaat niet, wel bio epoxy, - 37% biologisch

100% biologisch afbreekbare harsen of biologische harsen (epoxy, poly urethaan of polyester) bestaan nog niet.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:51

In epoxy kun je alles doen .... Als het maar niet leeft zeg ik altijd in de workshop.. verschrikte gezichten... Maar ik bedoel dus geen levende bloemen fruit etc. Het moet gedroogd zijn bedenk wel dat daarin ook lucht zit dus daar extra op letten of maatregelen nemen. Seal met iets.. insmeren met modge podge of vernis of goed opletten

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:36

Heeft iemand van jullie een idee wat hier mis is gegaan? :=
Ik heb de plank twee keer gebeitst. Licht geschuurd. En toen met een kwast een zo dun mogelijke laag epoxy aangebracht.
10 minuten later met een brander wat belletjes geplopt.. en toen ik weg liep was het een mooi egale laag.
Toen in de volgende ochtend binnen liep zag het er zo uit :')

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort maar weer vlak schuren en opnieuw :=
Maar ik weet nu echt niet waar het mis ging!

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:42

Eerste reactie: vet.

Of dan toch iets waar de hars niet op wil hechten. Als ik het me goed herinner van wijlen mijn leermeester Richard op hars-gebied, krimpt hars bij het uitharden. Als het dan niet hecht, trekt het zich terug naar de plekken waar het wel hecht; zoals water dat ook doet op een vettige ondergrond.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:54

Ik ben sinds een tijdje dobbelstenen aan het maken voor (onderandere) d&d, superleuk <3

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:57

inderdaad vet, epoxy hecht niet aan ondergrond en kruipt dan bij elkaar.

met beits samen een reactie als dit, foute soort epoxy kan ook, misschien beter ddlak nemen, is harder krasvaster en beter bestemd tegen warmte en weers invloeden

en nooit met brander er weer op, dan gaat je epoxy koken en dat wil je niet, zeker met, zoals je zelf zegt, een dunne laag, beter anti bubbelspray sprayen (99% alcohol) of epoxy nemen die zelf ontbubbelend is.
Zoals de sam lamineer, als ik die meng is het waas van de bubbeltjes, even 2 tellen laten staan en er zit geen bubbel meer in.

en de oplossing: helemaal afschuren, ook je beits en opnieuw behandelen met materiaalen die samen kunnen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:23

Vet zou inderdaad het probleem kunnen zijn :j Volgende keer even goed ontvetten.
De beits is op waterbasis, dus zou geen probleem moeten zijn icm de epoxy.
Ik zal ook wat anti bubbel spray zoeken, dat klinkt handig. Al zie ik geen verschil tussen de plekken waar ik de brander wel en niet heb gebruikt.
Het is speciale gietepoxy voor tafels van pourpoxy, dus de soort epoxy zou ook eigenlijk goed moeten zijn.
Wellicht dat de temperatuur wel iets hoger moet zijn?

Ik ga ermee aan de slag :D

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [ART] Epoxy/resin/giethars, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:50

Epoxy en water vinden elkaar toch juist niet leuk? Zo heb ik het begrepen iig!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:53

voor tafels, maar niet om een dun laagje erover te doen, meer geschikt voor dikke epoxy tafels, geen gelamineerd laagje dat kan ook nog meespelen

en idd water en epoxy gaat niet lekker, grote kans dat je beits vocht(het waterdeel) beetje is gaan koken door het warmte proces van je epoxy en je brander

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:06

Als beits op waterbasis droogt zit er geen water meer in. Ik gebruik regelmatig epoxy en polyester op gebeitst hout bij onze boot, gaat normaal altijd goed :j
Zo kun je bijvoorbeeld ook lak op oliebasis gebruiken op een ondergrond op waterbasis (omdat daar dus geen water meer in zit), maar andersom gaat niet. Vandaar dat ik bewust beits op waterbasis heb gebruikt :j
Ik denk dat de boosdoener echt het ontvetten is, of gebrek daaraan dus :=

De epoxy is bedoeld voor op tafels tot 3 mm per laag, dus niet voor de heel dikke tafels.
Ik wilde eerst een dun laagje voor het afsluiten van het hout, en daarna een wat dikker laagje van een paar mm om er een soort ‘glasplaat’ uiterlijk aan te geven.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-02-24 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt