[TEK]Breath...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

[TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 01:54

Ik ben bezig met een boekje met gedichten en ‘bijhorende’ tekeningen voor iemand... Zouden jullie deze tekening vinden passen?

If it seems impossible
To make it too tomorrow
Just try and make it
To your next breath

In and out.
One by one,
Never further
Than the next..

Life can be daunting,
Everyone needs a break
once in a while
So just focus on that next breath

In and out,
One by one
Never further than the next one,
And you’ll end up in tomorrow by itself...

Ik twijfel nog over de laatste zin maar oké. De bijhorende tekening op a5 formaat met olie pastel:

Afbeelding

Ik denk dat ik hem ooit op groter formaat ga hermaken. Zodat ik de ‘krullen’ meer kan uitwerken (dat was best een strijd waardoor ik gestopt ben bij ‘goed genoeg’ ipv ‘tevreden’. Ook het licht naar donker zou ik dan mooier en uitgebreider kunnen uitwerken en dan zou ie best wat hebben volgens mij... :o

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 08:02

Ik had het niet als krullen herkend.
Ik bindingen wel passen, je tekening geeft zwaarte aan.

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 08:51

Ik denk dat je idee van groter maken best mooi kan uitvallen
Omdat je er meer in kwijt kan zegmaar.

Verder heb ik alleen een ander dingetje om aan te merken.
De 2e zin zit een o te veel.
Beiden moeten 'to' zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 12:42

belle_boef schreef:
Ik had het niet als krullen herkend.
Ik bindingen wel passen, je tekening geeft zwaarte aan.

Het is ook niet echt gelukt. :)
Het formaat is vrij klein en ik heb nog niet helemaal door hoe je echt mooi met detail werkt met oliepastel op zo'n klein formaat. Het bleef zich mengen. :+


fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat je idee van groter maken best mooi kan uitvallen
Omdat je er meer in kwijt kan zegmaar.

Verder heb ik alleen een ander dingetje om aan te merken.
De 2e zin zit een o te veel.
Beiden moeten 'to' zijn.

Klopt, zie het nu ook. :=
Denk dat ik zelfs richting A3 zou gaan met deze eigenlijk.

Anoniem

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:19

Klinkt intens, ik vind hem zeker bij het gedicht passen. Dat geel en paars versterkt elkaar mooi. Ik zit te denken of de krullen beter uitkomen als je die ook zwart maakt, misschien met rode gloed? Maar dat is misschien even experimenteren met wat schetsen. Wat een onwijs lief en persoonlijk gebaar dat je een boekje maakt, trouwens!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 13:27

Ik ben hem nu eens begonnen met de gele onderlaag eerst goed opzetten, daar wat oranje overheen en als alles nu wil gaan zoals ik hoop zou ik een soort rood zwart er doorheen willen krijgen met een penseeltje om de "krullen" te accentueren. Maar of dat gaat lukken weet ik niet. Van wat ik begreep kan je olie pastel op bv een plastick "vlak" krabbelen en dan met zest it er een soort ja "verf"van maken. (Dus dat je het op een penseeltje kan doen).
Ik ga kijken of dat werkt.

Anoniem

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:45

O ja! Dat klinkt tof. En kan je er ook in krassen, bijv. met de achterkant van je penseel (als het nog een beetje nat is?) voor nog meer textuur van de krullen? Ik wil je niet op allemaal experimenten jagen hoor, ik ken oliepastels helemaal niet :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:56

Je kunt de oliepastels wat scherper maken door ze aan 1 kant wat af te vlakken, daardoor ontstaat een rand. Ook kun je de kleuren opzetten in lagen en daarna met een mesje wat pigment weg schrapen.

Opzet ziet er goed uit, zeker het groter uitwerken waard :j.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:02

Ik interpreteer de tekening iets anders. Jouw tekst straalt hoop uit, kracht om door te gaan, een helpende hand. De tekening vind ik depressief. Ik zie geen krullen, ik zie een donker, zwart persoon met het hoofd naar beneden die duidelijk sip/down is. Eromheen zie ik rood wat ik niet op haar/krullen vind lijken maar op een rode gloed van angst of boosheid om het hoofd heen. Deze persoon zit met veel issues wat om het hoofd hangen en het toont en voelt als een depressie.
Als ik bij de tekst een tekening moet maken dan is het een persoon die het hoofd omhoog heeft en inademt. Die een frisse lichte lucht inademt, een lucht van hoop en kracht. Die de blik richt omhoog en ‘verder’.

Snap je wat ik bedoel of misschien leg ik het te vaag uit?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 14:16

Ik snap wat je bedoelt. :j En daar komt het mooie van interpretatie kijken.
Voor mij was het gedicht toen ik het schreef niet met "hoopvolle" gevoelens. MAAR ik vind het wel mooi dat jij hem zo interpreteert en ik ga daar ook iets mee doen in de zin dat er eentje bij komt zoals jij beschrijft. :j (kunnen ze mooi als setje dienen. Je hebt me dus op een nieuw ide gebracht. :+:) Maar op het moment van schrijven was het echt een moment van "adem per adem... één voor één". Heb ook effectief zelf zo even staan ademen en me er aan herinnert dat ik gewoon de volgende adem moest nemen. Vanuit die positie kwamen ook het gedicht en het ide voor de tekening eigenlijk. :o

De éigenlijke bedoeling was om dus zeg maar iemand die het even niet meer ziet zitten maar blijft staan te tekenen met een omgeving die "lichter" wordt (a la: morgen is een betere dag.) Maar ik denk dat ik daarvoor ten eerste te klein begonnen ben, ook al was dat deels bewust omdat ik eerst even wilde weten wat ik klaar kreeg en dat is mijn goedkoopste papier. _O- en ook mijn kleuren wat verkeerd gekozen heb.
De huidige opzet is de achtergrond een stuk lichter, wel nog steeds klein overigens want hij moet nog steeds in het boekje passen. :)) Maar ik dénk dat ik door de veel lichtere opzet wel meer die "betere dag" meer kan weergeven. Wellicht ook gewoon minder donker willen gaan naar de buitenkant (haar dus meer "in het licht" houden.)

en dan op groter formaat kan ik dat donkere er wel bij nemen omdat er dan veel meer ruimte is rond haar als je snapt wat ik bedoel?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:25

Wat lief dat je dit voor iemand maakt! Mooie tekst ook, in het hier en nu blijven. De afbeelding komt i.c.m de tekst mij ook iets te zwaar over door de rode kleur. Misschien kun je wat van de krullen doortrekken tot in het gele, letterlijk de opluchting/ ruimte (zo interpreteer ik het althans) in het zware rode.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 14:29

Dit is de huidige opzet. (In progress maar ga zo even dr paarden eerst doen.)
Afbeelding
Wil de haren vanboven vanuit het zwart wat paars rood maken en dan slechts wat rode of paarse details toevoegen ter ‘aftekening’ maar moet nog even denken hoe.
Dan de buitenrand eerder naar violet toewerken dan echt naar zwart waardoor ze meer “in het licht” kan blijven staan.

En een gelijkaardige erbij zoals Suzanne beschreef als deze lukt. := eventueel in ‘spiegelbeeld’

Ik heb haar nog niet zwart gemaakt omdat ik gisteren merkte hoe snel je dan de kleuren "vervuild" als je aan de rand komt overigens. Dat was een van de vele problemen met de tekening van gisteren. :=

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:03

Ik vind de 2e sterker al dan de eerste :j mooi gedicht

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 18:35

Zo is ie momenteel. Weet niet of ik er nog meer aan ga doen..
Afbeelding

Anoniem

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:16

Oh, snel gedaan! Ik vind het nu wel echt op een dikke bos rode krullen lijken; nu is er verbinding tussen het silhouet en het haar :j En het ziet er logischer uit, alsof de lichtbron achter haar zit. Goed gedaan!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:20

Ik zou zelf rondom het hoofd nog wat donkerder aanzetten, verder vind ik haar ook geslaagd :j. Mooi.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:29

Ik had zelf even moeite om te ontdekken wat de tekening nu voorstelde in combi met de topic titel.
Ik dacht even aan ontstoken stembanden (sorry :+ )
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... stembanden

Maar ik begrijp dat het om een vrouwenfiguur gaat?
Zo ja, vind ik het profiel beter uitgesneden, maar de verhoudingen kloppen nog niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 19:36

_San87_ schreef:
Ik zou zelf rondom het hoofd nog wat donkerder aanzetten, verder vind ik haar ook geslaagd :j. Mooi.

In de krullen of zeg maar "in de lucht"?
Ik zit zelf nl te twijfelen of ik in de krulen "op haar hoofd" nog kleur moet toevoegen of juist alleen vanboven wat donkerder maken.... Ik mis ook nog "iets" rond dat hoofd maar ben nog niet zeker wat. :=

Babootje schreef:
Ik had zelf even moeite om te ontdekken wat de tekening nu voorstelde in combi met de topic titel.
Ik dacht even aan ontstoken stembanden (sorry :+ )
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... stembanden

Maar ik begrijp dat het om een vrouwenfiguur gaat?
Zo ja, vind ik het profiel beter uitgesneden, maar de verhoudingen kloppen nog niet.

_O-

Verhoudingen heb ik eigenlijk overgenomen van een foto van iemand die zo staat. := Omdat het me meer ging om de sfeer die ik "rond" het figuur wilde creëren dan het figuur zelf heb ik niet echt tijd of moeite gestoken in dat zelf fabriceren. := :o Ze heeft wel haar handen "voor zich" zeg mmaar. Niet dat ik aan het silhouette nog veel kan aanpassen in deze tekening. (licht over donker wordt gewoon "muddy" ) maar voor de volgende wat vind jij niet oke aan de verhoudingen? Wil nl. de tip van Suzanne ook nog uitwerken wat in de basis hetzelfde wordt maar dan terwijl ze omhoog kijkt zoals Suzanne omschrijft.

Cullacino: Details met oliepastel is ellende maar het werkt wel snel. _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:41

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Ik zou zelf rondom het hoofd nog wat donkerder aanzetten, verder vind ik haar ook geslaagd :j. Mooi.

In de krullen of zeg maar "in de lucht"?
Ik zit zelf nl te twijfelen of ik in de krulen "op haar hoofd" nog kleur moet toevoegen of juist alleen vanboven wat donkerder maken.... Ik mis ook nog "iets" rond dat hoofd maar ben nog niet zeker wat. :=

Babootje schreef:
Ik had zelf even moeite om te ontdekken wat de tekening nu voorstelde in combi met de topic titel.
Ik dacht even aan ontstoken stembanden (sorry :+ )
https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... stembanden

Maar ik begrijp dat het om een vrouwenfiguur gaat?
Zo ja, vind ik het profiel beter uitgesneden, maar de verhoudingen kloppen nog niet.

_O-

Verhoudingen heb ik eigenlijk overgenomen van een foto van iemand die zo staat. := Omdat het me meer ging om de sfeer die ik "rond" het figuur wilde creëren dan het figuur zelf heb ik niet echt tijd of moeite gestoken in dat zelf fabriceren. := :o Ze heeft wel haar handen "voor zich" zeg maar.

In de krullen :j.

Ik ben even zo vrij geweest:

Afbeelding
Dit idee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 19:47

Oké dat vind ik gaaf! Maar moet er even over nadenken hoe ik dat ga klaar krijgen. Jij hebt hier alleen zwart gebruikt?
edit; het zwart ging beter dan verwacht, eens er wat lagen op zitten zijn "doorlopende lijnen maken" een stuk makkelijker kennelijk. Heb jij er niet ook nog iets van donkerrood of paars in of lijkt dat maar zo?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-02-22 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41776
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:56

Ayasha schreef:
Oké dat vind ik gaaf! Maar moet er even over nadenken hoe ik dat ga klaar krijgen. Jij hebt hier alleen zwart gebruikt?

Nee, donkerpaars, bruin en zwart. Maar dit is even snel met de pen op m'n telefoon.

Ik zou het van licht naar donker(der) opbouwen, sowieso. Oliepastel is niet het makkelijkste medium, maar ik denk dat je t kunt :j.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [TEK]Breath...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 19:58

Het bruin had ik gemist. :D Zwart zit er al in, even fixeren en laten drogen want anders mengen ze te veel.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:14

Voor mijn "gevoel" zit t m vooral in de overgang van schouder, nek hoofd die ik te onnatuurlijk vind.
Ik mis wat vrouwelijke welving zeg maar... De handen zitten wel op de goede hoogte.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 00:32

Hierbij ga ik het laten denk ik. :)
Afbeelding
Die onderste paarse rand negeren trouwens, heb 'm recht gelegd terwijl hij aant scannen was. _O- Hij stopt waar de vrouw stopt.

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:01

Mooi geworden zo dat licht achter haar. Sprankel hoop