[ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:00

Ja ik ben er ook helemaal enthausiast over.

Gisteren heb ik hem even gauw op simpel papier uitgeprint, gevouwen en gerold om te zien hoe het er dan uit ziet.

Ik vind hem leuk!!!

Afbeelding
Afbeelding

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:19

Oh wauw <3

In het boek staat een hele toffe hoofdfoto van Man O' War kan ik me herinneren, enorm majestueuze uitstraling. Zou daar een tekening van op de slipcase niet tof zijn? Zeker omdat je hem verder overal al racend hebt afgebeeld.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 09:54

Ja,dat klopt ja! Ik weet precies welke je bedoeld.
Er komt inderdaad een hoofd op de slipcase ik weet alleen nog niet helemaal de uitvoering eromheen. Dat is waar ik nu even zoekend naar ben.

Ik zit ook nog in dubio of ik dat hoofd dan weer terug ga laten komen op de rug van de cover van het boek (ipv het paard dat nu op je af komt). Wordt nog wel wat schuiven voor ik er helemaal uit ben.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:21

Ik heb het geduld niet om te wachten tot het eindresultaat :+
klinkt allemaal zo leuk

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 10:53

petitparis schreef:
Ik heb het geduld niet om te wachten tot het eindresultaat :+
klinkt allemaal zo leuk


:D :D
Ik moet geduld hebben maar man, wat wil ik hem graag af hebben!!

Update

Uiteraard weer niet stil gezeten afgelopen week.

Ik heb het design voor de slipcase ook klaar. Of iig de opzet ervan dan.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is voor nu het idee voor de slipcase.
Wil wel zeggen dat ik de rug van de cover nog iets ga aanpassen zodat de twee designs wel goed bij elkaar passen en het allemaal wat in elkaar terugkomt.
Nog even alle covers bij elkaar (met uiteraard Penny er weer bij).

Afbeelding

~~~~~

Vorige week heb ik nog wat uitgeprobeerd met speciale pennen voor heat activated foil.
De designs die ik maak zijn voor een cricut toch iets te veel van het goede qua uitsnijden. Zeker de cover met het race tafareel erop. Daarom ben ik wat gaan proberen met deze pennen op Priory of the Orange Tree. Het resultaat vind ik erg gaaf en ik ga Man O'War dus ook met deze pennen maken. De folie wordt er nu met met de druk van de pen een beetje in gedrukt. Hierdoor krijg je ook iets een relief op de cover en in het leer. Dat geeft net een beetje dat klassieke extraatje. Met een cricut en vinyl zal het er toch als een soort sticker bovenop liggen. Daarnaast vind ik het ook wel leuk om het er op deze manier zelf op te tekenen. Komt net iets meer in de buurt van het echte klassieke werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit boek heb ik dus ook in skaileer gebonden. Hierop kan je ook de hubs zien op de rug die Man O'War ook gaat krijgen.

~~~~~

Ik ben vorige week ook begonnen met de fore-edge painting.

Eerst de basis van de achtergrond.

Afbeelding

Dit moest eerst drogen voordat ik verder kon omdat de verf anders in elkaar overloopt.
Daarna kon ik wat meer toevoegen en beginnen met wat meer details en de basis van Man O'War
Afbeelding

Weer wachten tot deze laag droog was.
Inmiddels is die droog en kan ik hopelijk woensdag weer verder met de details voor de achtergrond.
Man O'War ziet er nu enorm raar uit he? :D

Afbeelding

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:49

Oh wow wat is ook de opzet voor de slipcase gaaf!

En ik val in herhaling maar ooh wat is de leren omslag van Priory ook prachtig zeg!!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:08

Dank je wel! Ik vind hem ook erg leuk.
Heb zojuist de rug van de cover aangepast. Deze past nu beter bij de slipcase. Ook vind ik hem wat rustiger zo.

Afbeelding

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:28

Hallo!!
Daar ben ik weer met een nieuwe update.

Afgelopen week heb ik weinig gedaan omdat ik niet zo lekker in mijn vel zat. Veel spanning in mijn lijf vanwege de verbouwing die stil ligt en het nogal chaotisch is thuis ( en dus ook in mijn hoofd). Hierdoor heb ik veel last van hoofdpijn gehad afgelopen week.

Anyway, gisteren voelde ik me weer stukken beter en ben ik aan de painting gaan zitten om een stukje te doen. Voor ik er erg in had was de painting klaar en kon ik het tekstblok verder klaar maken zodat het straks in de nieuwe cover kan.

Hier volgen weer wat foto's!

Hier ben ik bezig geweest met Man O'War en heb ik nog wat aangepast aan de achtergrond.
Afbeelding

We hebben een boom!! De basis staat er nu op.
Afbeelding


De painting is helemaal klaar!!
Ik heb geprobeerd om het een beetje een uitstraling te geven van een klassiek schilderij door zo zacht mogelijk te schilderen. Dat vond ik erg moeilijk maar ik wel ontzettend blij met het resultaat!
Afbeelding

Nu is het tijd om het tekstblok tussen een andere pers te doen en de zijkant heel lichtjes op te schuren zodat ik het oppervlakte weer vetvrij heb voor het gilden.
De painting ziet er dan zo uit.
Afbeelding

Na het gilden is dit hoe de zijkant eruit ziet. Helaas weer niet flawless. Ik ben hier toch net niet zorgvuldig genoeg geweest door er niet aan te zitten met mijn handen. O:)
Gelukkig heb ik wel een mirror finish en past het bij de andere zijkanten.
Afbeelding

Van de painting zie je nu dus niets meer maar hij is weer tevoorschijn te toveren!
Hij ziet er nu zo uit.
Afbeelding

Nu de painting en het gilden helemaal klaar zijn kan ik verder met het afmaken van het tekstblok.
Ik begin met het toevoegen van een geel leeslint en gele kapitaalbandjes. Hier gebruik ik tacky glue voor.
Afbeelding

Daarna knip ik een stuk katoen op maat en plak die om het tekstblok heen voor extra stevigheid van het tekstblok. Ik plak deze over de kapitaalbandjes en het leeslint heen zodat ook deze extra goed vast zitten.
Afbeelding

Daarna was het terug de pers in. Doordat het tekstblok een de boekpers heeft gezeten voor de painting is hij wat uit zijn voegen gaan staan. Nu heb ik hem recht tussen een andere pers gedaan zodat hij weer even terug in oude vorm kan komen.
Afbeelding

Het tekstblok is nu officieel klaar en dat betekent dat ik kan gaan beginnen aan het maken van de cover!! Hier heb ik echt mega naar uitgekeken dus ik heb veel zin er deze week aan te gaan beginnen!!
Ik heb het tekstblok al opgemeten en uitgerekend hoe groot de covers moeten worden. Als ik deze gesneden heb kan ik die samen met het tekstblok opmeten zodat ik ook de maat voor de rug heb.
Daarna is het dan tijd om die in elkaar te knutselen.

Vanavond wil ik even een proefstukje bekleden met skai omdat ik onlangs een andere techniek van bekleden heb gevonden voor de hoekjes. Dat ga ik eerst even uit proberen voordat ik er straks aan toe ben om de cover te maken.

Ik heb er zin in!!!! *\o/* *\o/*

(Naast deze verbouwing en de verbouwing thuis ben ik overigens ook nog bezig met een ander nog uitgebreider boek verbouw project voor kerst. Deze zal ik uiteindelijk ook delen in een apart topic na kerst, maar ook deze wordt ontzettend gaaf! :o )

Nienke98
Berichten: 1046
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Nederland

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:47

Gaaf! <3

Eleionomae

Berichten: 19600
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:50

Heel gaaf <3

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:25

Huh, wat bizar die verborgen schildering :oo

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:10

Als ik jouw uitleg niet erbij had, zou ik denken dat dit onmogelijk is om zelf te doen.

Wat een prachtwerk is het al!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:14

Dank jullie wel!

Gerlinde: Dat vond ik ook de aller eerste keer dat ik het tegen kwam inderdaad.
Bootsiebob: Dank je wel! Daarom vond ik het wel leuk om een topic te openen hiervoor.

~~~~~

Update

Afgelopen week ben ik begonnen met het snijden van de nieuwe cover. Ik had van tevoren al wat meetwerk verricht maar later bedacht ik mij ineens dat ik het helemaal niet goed gedaan had. Ik ben dus even wat bestaande hardcovers uit mijn boeken kast gaan opmeten en zo kwam ik er dan toch uit hoe ik de maten moest opmeten.
Daarna afgetekend op het grijsbord en gesneden. (Hier geen foto van)

Toen ik de twee covers had heb ik die met het tekstblok ertussen opgemeten zodat ik de juiste maat had voor de rug.
Afbeelding

De rug heb ik gesneden uit een lege rol keukenpapier. Toevallig was deze exact zo lang als ik hem nodig had. Ik vond deze rol ietsjes te dun dus ik heb twee stukken verlijmd zodat ik een stevige rug kreeg.
Afbeelding

Ik heb de rug eitsjes bewerkt zodat hij wat minder curve zou hebben en daarna gepast op het tekstblok incl covers.
Hij paste perfect!
Afbeelding

Alles naast elkaar leggen om te kijken of ook dan alles nog klopt.
Afbeelding

Daarna heb ik het design voor de rug op de goede maat uitgeprint zodat ik daarmee de hubs kan markeren op de rug.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik de hubs geknipt en geplakt. Hier gebruik ik een vierkante veter voor. Die zijn perfect qua maat en geven een mooi eindresultaat!
Afbeelding
Afbeelding

Nadat de lijm 1 a 2 uur heeft moeten drogen zitten de hubs er goed op en kan ik ze op maat snijden. Dit doe ik met een curve zodat het mooier verloopt met de ronding van de rug.
Afbeelding
Afbeelding

Dan is het nu tijd om de covers tijdelijk aan elkaar vast te maken. Hier gebruik ik simpele schildertape voor.
De cover van de voorkant leg ik eerst goed neer, dan laat ik een halve cm ruimte over voordat de rug ernaast komt.
Wanneer deze vast getapet zitten pak ik de andere cover en leg deze weer in de hoek van de snijmat neer. Nu leg ik de rug incl. cover die al vastzit ernaast en hou ik ook weer een halve cm ruimte vrij.
Afbeelding

Nu de covers helemaal aan elkaar vastzit pak ik het tekstblok er weer bij om te controleren of alles wat ik gedaan heb wel klopt.
Het past allemaal perfect en ik vind het nu al tof met die kale cover erop.
Afbeelding


Dat is dan gelijk ook waar ik geïndigd ben.
De volgende stap is de cover bekleden met de bordeaux rode skai. Hiermee begin ik met de rug en de hubs. Ik moet hiervoor alleen eerst mijn boekpers aanpassen want deze heb ik niet helemaal goed gemaakt.
Dat geeft mij ook mooi tijd want ik heb ook maar 1 set lijmtangen en die heb ik net even in gebruik voor een andere fore-edge painting voor mijn kerst project.

Ik heb in ieder geval al helemaal zin om te beginnen aan het bekleden van de cover!
Ondertussen heb ik ook al filmpjes bekeken voor het maken van de slipcase. Ik weet nu hier ook wat ik moet doen en welke maten ik moet gaan opmeten als het boek straks klaar is.

Wordt weer vervolgd!! :D

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:19

:oo wat een werk! zo knap om te volgen :):)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:43

petitparis schreef:
:oo wat een werk! zo knap om te volgen :):)

Inderdaad, ik vind dit zeer interessant en leuk en mooi en en en … om te kunnen volgen.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:45

Dat is leuk om te lezen!! :D

Het is inderdaad echt veel werk maar super leuk om te doen. Straks als de cover helemaal af is en het tekstblok erin zit wordt het echt veel werk. Dan ga ik mijn design met de heat active pennen op de cover tekenen. Daar ga ik echt veel tijd aan kwijt zijn.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:48

Ik wil dat boek met cover en slipcase overkopen. :D

Ik ga een “njet” krijgen, gok ik. :')

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 15:06

Hahah wat een mooi compliment. Als ik nou nog een editie te pakken zou kunnen krijgen dan is het zeker weten nog een keer te maken.

Alleen tsjah, dat wordt dan geen boek van €30,- ben ik bang. :')

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:09

Haha nee dat geloof ik graag. Alleen al je materiaal, laat staan de uren werk die daar in kruipen.

Ik hou het wel bij volgen, vrees ik.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 09:50

Tijd voor een nieuwe update!!

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het bekleden van de cover. Dit is in een aantal stappen gegaan (droogtijd tussendoor) dus ik zal de komende 4 dagen elke stap even apart belichten want anders wordt de update wel erg groot met erg veel foto's.

Dus daar gaan we dan.. Stap 1 van bekleden.

Ik begin bij de rug van het boek.

Afbeelding
Ik heb mijn boek pers nu eindelijk goed en kan hem veilig gebruiken zonder dat mijn skai in de knoop komt of dat er lijnen op komen.


Afbeelding
Omdat ik het tekstblok nodig heb tijdens het droog proces van de cover heb ik deze losjes ingepakt met een vel papier om het te beschermen tegen lijm.

Afbeelding
Dan kan ik eindelijk de skai erbij pakken. Naar dit stukje van het proces heb ik zo enorm uitgekeken!!
Het is de eerste cover die ik helemaal zelf maak dus om het nu een mooi geheel te maken is iets waar ik echt veel zin in had.

Afbeelding
Nadat ik een stuk uit de skai heb geknipt verdeel ik lijm (Aleene's Tacky Glue) over de rug heen.


Afbeelding
Dat doe ik daarna met een kwast gelijkmatig verdelen.

Afbeelding
Daarna draai ik de cover om en leg ik hem in het midden van de lap skaileer.

Afbeelding
Vervolgens leg ik het tekstblok in de cover....

Afbeelding
... en mag mag de cover voorzichtig dicht.

Daarna mag het boek de pers in. Daar had ik gelijk even een kleine tegenslag want toen ik eindelijk het boek naar mijn zin in de pers had zitten bleek dat ik het latjes aan de linkerkant te dicht op de vleugelmoer had gedaan waardoor ik die nauwelijks kon aandraaien. Toen ik daar dus mee aan het prutsen was viel ook de skai weer van de rug af. Even een klein paniek momentje maar uiteindelijk had ik na een tijdje tobben de vleugelmoer goed zitten en kon het boek weer opnieuw in de pers.

Ik had de pers dicht en nu kon ik de skai naar beneden toe over de hubs en de rug heen trekken. Vervolgens kan ik met mijn touwtje de hubs inbinden. Op deze manier blijft de skai netjes zitten en kan de lijm opdrogen zonder dat de skai loskomt langs de randjes van de hubs.
Uiteraard ging dit ook niet zonder slag of stoot want eenmaal bij de laatste hub bleek mijn touwtje te kort. Gelukkig had ik nog een flinke lengte liggen dus nadat de laatste hub ook ingebonden zat kon het eindelijk drogen.

Afbeelding
Ingebonden boek. De skai zit netjes opgerolt onder de touwtjes met voldoende ruimte.
Dit moet 1 a 2 uur drogen.

Afbeelding
Als de lijm droog is en de cover uit de pers komt ziet het er dan zo uit!

De hubs steken mooi uit en de afwerking is precies zoals ik het hebben wil.
Ik ben blij!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:45

Je maakt er echt een kunstwerk van, superknap en leuk om te zien ook hoe je alle stappen doet :j Ik ben heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, maar alle tussenstappen zijn ook super interessant en je krijgt zo veel beter mee als buitenstaander hoeveel werk het is zeg, diep respect hoor! _/-\o_

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:52

Idd, los van dat ik doodnieuwsgierig ben naar het eindresultaat, is het erg tof om de verschillende stappen zo gedetailleerd mee te krijgen, zeer interessant !

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 11:35

Dank jullie wel voor het leuke compliment!!

En het leukste is nog wel..
Ik weet hoe het boek er nu bij ligt.... <<)

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:44

Dit vind ik toch wel één van de tofste (kunst)projecten van Bokt.

Heel erg interessant, ik zou het echt nooit zo bedacht en uitgevoerd kunnen hebben.
Ik zie nu echt zo‘n prachtige bibliotheek voor me <3

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 13:06

Och ja, zo'n bibliotheek!! Geweldig! En dan van die hoge kasten met een ladder om bij de bovenste plank te kunnen. Ik zie het ook voor me!
Dank je wel ook voor je compliment!