[ART][VRAAG]Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

[ART][VRAAG]Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 18:11

Goedemiddag lieve bokkers!

Ik ben aan een ambitieus project begonnen, zoals de titel al doet vermoeden. Aangezien ik zeker verwacht tegen problemen en mogelijkheden aan te lopen en Bokt altijd raad weet, open ik dit topic.
Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden mij te helpen tijdens dit naaiproject door me van advies en feedback te voorzien. Ik ga het nodig hebben :=

Achtergrondinformatie:
Mijn zus gaat komende zomer trouwen (datum nog niet bekend), en vroeg mij haar trouwjurk te maken.
Ik heb een paar jurken voor mezelf en voor haar genaaid, mezelf alles geleerd via YouTube en logisch nadenken.
Mijn plan is om in de kerstvakantie de hele jurk in elkaar te zetten, verder heb ik én weinig tijd (want studie) én ik wil graag nog tijd overhouden om een jurk in de winkel te kopen als ik het verpest :o

Dus, zijn er bokkers die het leuk zouden vinden om met mij mee te denken?
Ik hoop het in elk geval heel erg <3 <3

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:07

Wat een gaaf project! Ik heb nog geen tips, maar ga het wel volgen!
Heb je al een idee hoe de jurk eruit moet gaan zien?

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:12

Wanneer je het model hebt kan het een goede optie zijn om eerst van goedkope stof een proefmodel te maken.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:17

Oef ik vind dat wel ambitieus :P Mijn schoonmoeder is coupeuse en geeft al 15 jaar naailes maar die durfde het voor mij niet aan haha. Nja durfde wel, maar ze wilde het niet omdat et zo complex is. En het is niet perse goedkoper want goede materialen zijn ook stervensduur :P Tenzij je zus niet zoveel eisen heeft :')

chanicha

Berichten: 12172
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:19

Mijn oma was naaister en heeft haar trouwjurk gemaakt met Zwitsers kant, heel erg knap maar dat is geen vergelijking met de jurken van nu.
Ik heb zelf ook kleding gemaakt maar vind het knap dat je dit durft!

Janine1990

Berichten: 43835
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:24

Oooh wat leuk en wat gaaf!

Ga je hier updates plaatsen? Ik hou van alles wat een WIP is. Ik kan zelf totaal niets met de naaimachine, mijn moeder leert me af en toe wat beginselen als ik iets stuk heb of een kussen wil maken. Bewonder dan ook dat jij jezelf alles met youtube hebt geleerd!

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:01

Leuk project! Ik ga je ook volgen, ben zelf ook van plan mijn eigen trouwjurk te gaan naaien in de aankomende maanden

Janine1990

Berichten: 43835
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:05

amand0 schreef:
Leuk project! Ik ga je ook volgen, ben zelf ook van plan mijn eigen trouwjurk te gaan naaien in de aankomende maanden


OOooh die verdient ook een topic hoor! *\o/*

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 21:51

Bedankt voor de reacties alvast!

Scheelt dat ik voor mezelf hogere eisen stelt dan dat mijn zus doet :')
Jannieta vindt alles wat ik maak prima, ik ben nog enigszins perfectionistisch.
Ik heb er inderdaad ook over getwijfeld of ik het aandurfde, naar tot nu toe kon ik het altijd oplossen als ik iets fout had gedaan :+
En voor mezelf dus wel een ruime tijdsmarge ingebouwd *D

Ik heb afgelopen weken staaltjes stof besteld, en een hoop moodboards gemaakt. Ondertussen hebben we samen in elk geval de basis van een ontwerp vastgesteld.

Fun fact, mijn zus wil een lichtroze trouwjurk :D

Ik ga er nog even over nadenken of ik hier updates plaats (en moet dat ook even met mijn zus overleggen).
Misschien is het makkelijker als ik een Whatsapp groep aanmaak voor de mensen die mee willen denken/volgen.
Dat is makkelijk foto's plaatsen en reageren, en iets minder openbaar.

Ik heb afgelopen week de trouwjurk van een vriendin bestudeerd, en komende week ga ik bij mijn nicht langs, kan ik haar jurk ook bekijken.
Ze hebben in elk geval vergelijkbaar volume in de rok zitten, dus de maten en hoeveelheid lagen daar geven mij al een idee.

Verder ben ik nu vooral aan het uitzoeken of er baleinen in moeten, en hoe dat dan het beste kan.
Dat is weer iets wat ik nog nooit gedaan heb...

Janine1990

Berichten: 43835
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:56

Heb je er aan gedacht om in de komende weken eens een oude jurk uit elkaar te halen?
Ik heb gisteren twee trouwjurken gespot op een vlooienmarkt en ze ook al meerdere keren bij kringloopwinkels.

Oh en kijk ook vooral op Tiktok! Er zijn heel wat dames daar die jurken maken en het hele proces showen!

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 22:08

Dat is ook een idee Janine!

Ik heb er inderdaad ook al een aantal voorbij zien komen op YouTube en Instagram.

Ergens denk ik nu "Hoe moeilijk kan het zijn?"
Ik heb al een patroon van een lijfje van een eerdere jurk die ik voor zus gemaakt heb, een paar lagen cirkelrok en klaar. Toch? :Y)

Misschien eerst die baleinen maar goed uitzoeken, die schijnen toch wel redelijk belangrijk te zijn :')

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 12:27

Ik volg ook en waar mogelijk zal ik meedenken. Maak wel eens wat zelf met de naaimachine, maar dan vooral kleden, geen kleding. En al helemaal geen trouwjurk! Een maand geleden zelf getrouwd en de jurk 2e hands gehaald. Ik denk wel dat het mogelijk is om het zelf te maken, zeker als je wat ervaring hebt, de tijd ervoor neemt en niet te kieskeurig bent!

sas66
Berichten: 634
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:12

Wat een leuk project! Als de rok enigszins bol/wijd moet gaan staan, kun je dat met een (tule/kanten) onderrok doen (evt met een soort van hoepel er in). Heel veel lagen stof van de jurk maakt het en zwaarder en duurder. Veel succes in ieder geval.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:26

Gaaf! Ik heb de ballen verstand van kleding naaien maar vind dit een super interessant project! Hopelijk wil je foto’s delen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:04

Wat leuk! Ik vind het ontzettend knap van je dat je hieraan begint.
Maak je de jurk eerst van een goedkopere proefstof?

Een onderrok met hoepel kun je vaak wel tweedehands vinden op marktplaats. Ik heb er eentje gekocht voor onder de galajurk van mijn dochter. Scheelt weer naaiwerk.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:06

Wat leuk! Ik lees graag mee

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:41

Wat leuk!

Ik heb mijn trouwjurk nieuw gekocht (oud model) en door een naaister laten verbouwen. Het was nog behoorlijk veel werk :=

Ik heb zelf altijd ruzie met de naaimachine.

Wat ik wel zelf gedaan heb is de strass stenen omwikkeld met tule zodat zij ze er op kon zetten. Was ook nog wel een werkje met een kleine 100 stuks.

Maar inderdaad, kijk op marktplaats voor dingen als onderrok etc.

De tule heb ik op de stoffen markt in Utrecht gekocht, mooie grote stoffen markt volgens mij op zaterdag.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:41

Als je het rustig stap voor stap doet en niet in paniek raakt dan zou het volgens mij wel te doen moeten zijn :)

Wat baleinen betreft heb ik alvast de tip om voor ijzeren baleinen te gaan. Eerst goed meten welke lengte je nodig hebt en dan bestellen. Deze baleinen zijn en blijven mooier zitten omdat ze vooral veel stijver zijn dan andersoortige baleinen.


Zoiets:

https://nl.aliexpress.com/item/32452781 ... SZsdOsaavM

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 15:57

Flower033 schreef:
Wat leuk! Ik vind het ontzettend knap van je dat je hieraan begint.
Maak je de jurk eerst van een goedkopere proefstof?

Een onderrok met hoepel kun je vaak wel tweedehands vinden op marktplaats. Ik heb er eentje gekocht voor onder de galajurk van mijn dochter. Scheelt weer naaiwerk.


Bedankt voor alle reacties al!
Eerst een proefversie maken staat zeker op de planning :j

Hoepelrok vindt zus niet mooi, dus het wordt meer een A-line met ik gok een laag satijn en daarboven 2-3 lagen tule.
Zal als ik thuis ben even wat foto's plaatsen van mijn moodboard tot nu toe (heb een echte papieren versie gemaakt :D )

Alik ook bedankt voor de tip over de baleinen!

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 11:01

Iets later geworden, maar goed :o

Ik had dus eerst al met mijn zus besproken wat ze wilde, en toen wat specifieke voorbeelden opgezocht op internet.
Afgedrukt op dik papier, lintje er door, en dan ziet dat er zo uit:

Afbeelding


Even uitvergroot degene die er bovenuit sprongen.
Er komen in elk geval mouwen aan, op dit moment neigen we naar iets zoals rechtsboven.
Afbeelding

Ze wil geen hele wijde rok, dus deze twee kwamen het meest in de buurt. Ik denk dat daar geen hoepelrok voor nodig is, wat jullie?
Afbeelding


Verder nu op zoek naar de juiste stof, dat kost toch een hoop tijd met online staaltjes bestellen (wat nu in verband met drukte niet mogelijk is bij mijn favoriete online stoffen zaak) en in het echt kijken.
Als iemand nog tips heeft voor een fysieke winkel waar ze echt veel soorten hebben, sta ik er ook voor open!


Als iedereen die mijn proces wilt volgen mij PB't, dan ga ik een Whatsapp groep oprichten voor tijdens het echte naaiproces, die foto's wil ik nog niet online hebben :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:06

Mijn tante heeft haar eigen trouwjurk gemaakt (maar is coupeuse). Op de Dappermarkt in Amsterdam kun je de mooiste stoffen krijgen.

Qimm

Berichten: 15179
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:11

Een hoepelrok kan het verschil zijn tussen makkelijk kunnen lopen of niet, je hoeft geen heel grote hoepel te hebben, maar een beetje vrije ruimte rondom je voeten is wenselijk.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-22 11:13

Urbanus schreef:
Mijn tante heeft haar eigen trouwjurk gemaakt (maar is coupeuse). Op de Dappermarkt in Amsterdam kun je de mooiste stoffen krijgen.


Dat klinkt ook goed zeg!

Qimm ook thanks voor je advies :D

sas66
Berichten: 634
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Naaiadvies gezocht - trouwjurk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:18

Geen idee van de prijzen, maar Böttger in Alkmaar. Kunnen je ook goed advies geven.

Prairy
Berichten: 9111
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:20

Ik zou ook een hoepel doen. Maakt inderdaad echt verschil met lopen, maar ook als het warm is, is het fijn om je jurk niet de hele tijd tegen je benen te hebben.

De jurk valt met hoepel ook net iets mooier (ipv meters en meters extra stof nodig hebben voor een klein beetje 'poofieness :P '