[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:52

Mkango wat een origineel idee om de magnolia in groentinten te doen.

Vikawiek gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Friezen zijn zo leuk.

Daisyree ik ben ook gek op uilen. Hier zitten ze ook in de buurt.

Vanmiddag heb ik de hele middag doorgewerkt aan poezebeest en ik denk dat ik er nu wel zo ongeveer ben. Uiteraard moet ie nog ingelijst want de tekening zit nu nog op mijn tekenbord.
Ik heb nog wat aan het lijf aangepast zodat de kop iets minder groot lijkt qua verhouding. Maar omdat hij schuin omhoog kijkt blijft de kop wat groter lijken. Ik laat hem morgenavond aan mijn zoon zien :)

Afbeelding

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:24

Eindelijk zakt de pijn in mijn rug af, dus ik kon toch de magnolia's van de Paard Verzameld challenge vandaag afmaken

Afbeelding
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:55

Wat naar die rugpijn Daisyree, fijn dat je wel weer wat kon maken, heel mooi geworden :j

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:52

Ik zit in een Facebook groep van dieren tekenen en schilderen. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van pastel potloden/krijt op Pastelmat. Daarnaast zie ik soms Derwent coloursoft langskomen of Faber Castell polychromos. De laatste 2 zijn zo ik begrijp kleurpotloden. Wie van jullie heeft ervaring met beide merken kleurpotloden en wat is dan de voorkeur?

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:02

Jis_ schreef:
Wat naar die rugpijn Daisyree, fijn dat je wel weer wat kon maken, heel mooi geworden :j


Ik loop er al jaren mee. Verkeerd van een paard gevallen, is ook tevens de reden dat ik al jaren niet meer rijd. Zo af en toe vlamt het weer op.


henny_w schreef:
Ik zit in een Facebook groep van dieren tekenen en schilderen. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van pastel potloden/krijt op Pastelmat. Daarnaast zie ik soms Derwent coloursoft langskomen of Faber Castell polychromos. De laatste 2 zijn zo ik begrijp kleurpotloden. Wie van jullie heeft ervaring met beide merken kleurpotloden en wat is dan de voorkeur?


Ik heb geen ervaring met kleurpotloden, maar op pastelmatt kun je inderdaad ook met grafiet heel fijn werken. Dus ik geloof gelijk dat kleurpotloden er ook fijn op zijn.



Afbeelding


Ik maakte deze afgelopen donderdag bij zwemles. Zo fijn zo'n loos uurtje.
Eigen foto van de ransuil achter ons huis. Het idee is om deze in olieverf op een rond canvas te maken. Maar eerst de werken voor Soest af, ben bijna op de helft *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:16

henny_w schreef:
Ik zit in een Facebook groep van dieren tekenen en schilderen. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van pastel potloden/krijt op Pastelmat. Daarnaast zie ik soms Derwent coloursoft langskomen of Faber Castell polychromos. De laatste 2 zijn zo ik begrijp kleurpotloden. Wie van jullie heeft ervaring met beide merken kleurpotloden en wat is dan de voorkeur?

Ja ik,


beide zijn goede potloden. Polychromos zijn iets harder, maar je kunt er meer lagen mee maken en daardoor meer diepte creëren. Coloursoft zijn zachter, wat meer waxiger (beetje zoals oliekrijt). Daar wordt ook meer wax voor gebruikt om te maken. Daarmee kun je makkelijker overgangen maken, maar je papier raakt snel te verzadigd doordat vettige en dan kun je een gek laagje, een gekke glans of gekke plekken krijgen. Maar dat is dus vooral als je heel veel dikke lagen over elkaar heen doet. De punten worden ook wat sneller stomp dan bij polychromos, wat bij tekenen van vacht een dingetje kan zijn.

Polychromos wordt gezien als de kwalitatief betere van de twee, maar er zijn hordes mensen die veel liever coloursoft gebruiken omdat ze zo fijn en zacht zijn, en er waanzinnige dingen mee maken. Dus je kunt niet 1,2,3 zeggen dat polychromos beter voor je zouden zijn :P . 't is net een beetje wat je zelf fijn vindt. Gebruik zelf wel meer polychromos, maar dat is meer omdat ik die nu eenmaal in meer kleuren heb liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:46

Coloursoft fangirl hier :). Ik gebruik ook lightfast, ook een fijn potlood. Polychromos vind ik te hard, kwalitatief erg goed, maar niet voor wat ik ermee wil maken.

In het topsegment is alles kwalitatief gewoon heel erg goed en is het puur persoonlijke voorkeur wat je fijn vindt werken.

Met pastelmat geen ervaring.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:53

Hier ook coloursoft op pastelmat werk ontzettend fijn :j

Hier nog niets wwwr gedaan naar m'n twee mega schilderijen
Even geen zin

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:12

Ik ben hier even uit de lucht geweest, excuses! Haak weer aan vanaf hier als dat oké is :D

Heb vorige maand pastelpotloden gekocht om te proberen, super leuk om te doen.

Deze is bijna af
Afbeelding

Deze duidelijk nog niet :D
Afbeelding

En dan nog met olieverf bezig geweest!

Deze is ook bijna klaar, maar de foto is erg donker...
Afbeelding

En deze niet :+
Afbeelding

En verder nog aan het experimenteren met lino.

Lang verhaal kort: te veel te doen, te weinig tijd :Y)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:31

Menino schreef:
henny_w schreef:
Ik zit in een Facebook groep van dieren tekenen en schilderen. Over het algemeen wordt er veel gebruik gemaakt van pastel potloden/krijt op Pastelmat. Daarnaast zie ik soms Derwent coloursoft langskomen of Faber Castell polychromos. De laatste 2 zijn zo ik begrijp kleurpotloden. Wie van jullie heeft ervaring met beide merken kleurpotloden en wat is dan de voorkeur?

Ja ik,


beide zijn goede potloden. Polychromos zijn iets harder, maar je kunt er meer lagen mee maken en daardoor meer diepte creëren. Coloursoft zijn zachter, wat meer waxiger (beetje zoals oliekrijt). Daar wordt ook meer wax voor gebruikt om te maken. Daarmee kun je makkelijker overgangen maken, maar je papier raakt snel te verzadigd doordat vettige en dan kun je een gek laagje, een gekke glans of gekke plekken krijgen. Maar dat is dus vooral als je heel veel dikke lagen over elkaar heen doet. De punten worden ook wat sneller stomp dan bij polychromos, wat bij tekenen van vacht een dingetje kan zijn.

Polychromos wordt gezien als de kwalitatief betere van de twee, maar er zijn hordes mensen die veel liever coloursoft gebruiken omdat ze zo fijn en zacht zijn, en er waanzinnige dingen mee maken. Dus je kunt niet 1,2,3 zeggen dat polychromos beter voor je zouden zijn :P . 't is net een beetje wat je zelf fijn vindt. Gebruik zelf wel meer polychromos, maar dat is meer omdat ik die nu eenmaal in meer kleuren heb liggen.


Dank je Menino voor je uitgebreide uitleg. Ik wil graag een kwaliteitsset kleurpotloden aanschaffen. Maar twijfel dus welke van de twee.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:33

SaskiaB schreef:
Ik ben hier even uit de lucht geweest, excuses! Haak weer aan vanaf hier als dat oké is :D

Heb vorige maand pastelpotloden gekocht om te proberen, super leuk om te doen.

Deze is bijna af
[ [url=m/SCNgO7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze duidelijk nog niet :D
[ [url=m/1SLQ7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan nog met olieverf bezig geweest!

Deze is ook bijna klaar, maar de foto is erg donker...
[ [url=m/pSnoE3.jpg]Afbeelding[/url] ]


En deze niet :+
[ [url=m/r8vw1W.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder nog aan het experimenteren met lino.

Lang verhaal kort: te veel te doen, te weinig tijd :Y)


Leuk, vooral de kinderen heb je er al aardig mooi op staan :) Huidskleur is best wel lastig vind ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:39

Afbeelding

Afbeelding

Diepte is met de coloursoft ook totaal geen probleem.

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:58

SaskiaB schreef:
Ik ben hier even uit de lucht geweest, excuses! Haak weer aan vanaf hier als dat oké is :D

Heb vorige maand pastelpotloden gekocht om te proberen, super leuk om te doen.

Deze is bijna af
[ [url=m/SCNgO7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze duidelijk nog niet :D
[ [url=m/1SLQ7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan nog met olieverf bezig geweest!

Deze is ook bijna klaar, maar de foto is erg donker...
[ [url=m/pSnoE3.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze niet :+
[ [url=m/r8vw1W.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder nog aan het experimenteren met lino.

Lang verhaal kort: te veel te doen, te weinig tijd :Y)


Oh wat mooi! Ja kinderportretten met pastel is echt leuk. Moet ik ook nodig weer eens gaan doen. Maar ja er zit maar 24uur in een dag :')


_San87_ schreef:
[ [url=m/k5pm3J.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/54BfVr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Diepte is met de coloursoft ook totaal geen probleem.


Nee als je San heet dan kun je dat. Als je Dais heet dan is dat een heel ander verhaal :x
Geeft niet, ik hou het wel bij mijn krijtjes.
Hoewel ik nu met houtskool bezig ben. Op 50x70cm!! What was I thinking? 8)7
Maar komt goed.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:25

Henny w
Echt prachtig je poezel

Daisyree
Mooi geworden dat groene past er ook geweldig bij

En je uil is geweldig

Saskiab
Dat berepakje geweldig
Heel knap mensen vind ik echt lastig

Deze toch gemaakt ondanks de minder zin, acryl portretje van een boxer. Was een opdrachtjes iets vrijer minder gedetailleerd werk
Had hem afgelakt dus hij glimt nog wel wat :Y)
Afbeelding

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:59

henny_w schreef:
Dank je Menino voor je uitgebreide uitleg. Ik wil graag een kwaliteitsset kleurpotloden aanschaffen. Maar twijfel dus welke van de twee.

Heb je toevallig een kunstmaterialen winkel die ze los verkoopt? Er ligt altijd wel een stukje test papier onder zodat je kan voelen hoe ze tekenen. Ik heb zelf polychromos en ben daar heel tevreden over (alleen de wit is minder) maar beide potloden zijn hele goede potloden. Het is persoonlijke voorkeur of je van een potlood op wax basis houd of niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 18:21

Daisyree schreef:
SaskiaB schreef:
Ik ben hier even uit de lucht geweest, excuses! Haak weer aan vanaf hier als dat oké is :D

Heb vorige maand pastelpotloden gekocht om te proberen, super leuk om te doen.

Deze is bijna af
[ [url=m/SCNgO7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze duidelijk nog niet :D
[ [url=m/1SLQ7f.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan nog met olieverf bezig geweest!

Deze is ook bijna klaar, maar de foto is erg donker...
[ [url=m/pSnoE3.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze niet :+
[ [url=m/r8vw1W.jpg]Afbeelding[/url] ]

En verder nog aan het experimenteren met lino.

Lang verhaal kort: te veel te doen, te weinig tijd :Y)


Oh wat mooi! Ja kinderportretten met pastel is echt leuk. Moet ik ook nodig weer eens gaan doen. Maar ja er zit maar 24uur in een dag :')


_San87_ schreef:
[ [url=m/k5pm3J.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/54BfVr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Diepte is met de coloursoft ook totaal geen probleem.


Nee als je San heet dan kun je dat. Als je Dais heet dan is dat een heel ander verhaal :x
Geeft niet, ik hou het wel bij mijn krijtjes.
Hoewel ik nu met houtskool bezig ben. Op 50x70cm!! What was I thinking? 8)7
Maar komt goed.

Jij kunt dat ook heus wel :P.

50 x 70 is echt huge _O_.


Seven schreef:
Henny w
Echt prachtig je poezel

Daisyree
Mooi geworden dat groene past er ook geweldig bij

En je uil is geweldig

Saskiab
Dat berepakje geweldig
Heel knap mensen vind ik echt lastig

Deze toch gemaakt ondanks de minder zin, acryl portretje van een boxer. Was een opdrachtjes iets vrijer minder gedetailleerd werk
Had hem afgelakt dus hij glimt nog wel wat :Y)
[ [url=m/2Gf3xe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar kunnen wij prima doorheen kijken. Ziet er super uit :D. Zal de opdrachtgever blij mee zijn!

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:07

Gelukkig San
Ik stoor me er dan weer aan al die oplichtende puntjes :=

Hopelijk krijg ik muze weer wat terug

Daisyree

Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:47

Seven ik vind hem mooi geworden.
Wat mij helpt in een artblock is vooral blijven schetsen, niks hoeft alles mag. En, voor mij heel belangrijk, het is maar papier. :') Ik ben nogal bang om het fout te doen en papier te verprutsen. Maar daar is dat schetsboek voor, dus ik moet helemaal niet zo moeilijk doen.
Gewoon lekker wat anders doen is natuurlijk ook prima, maar niet als je wilt tekenen/schilderen

San ja echt groot. Net nog even gemeten het papier is zelf 55x75cm :):) :oo
Nou ja ondertussen is nummer 1 af en ben ik met nummer 2 begonnen. Ik lig al verder schema dan dat ik vorig jaar deed.

Iemand trouwens tips over wat een fijne fixatief is voor houtskool?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:31

Daisyree
Dank je voor de tip, ik doodle vaak wat af of maak dingen voor m'n zoon en z'n vriendjes om in te kleuren maar nu heb ik gewoon geen zin om iets te maken heel apart heh ik eigenlijk nog niet echt eerder gehad wel een dipje of het ik ga nu niet tekenen maar pottenbakken bijv. maar nog nooit het gevoel van "Iets creatiefs nee bedankt" komt vast wel weer goed eerst alles maar even afsluiten en dan weer zien.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:46

Ik was toch minder ver achter dan ik dacht, dus ben toch even de pagina’s langsgegaan :D

Henny: Interessant om de stappen van jouw tekening te zien, het eindresultaat is prachtig en de achtergrond kleurt er super bij.

Jis: ik kan me voorstellen dat je geen blaadjes meer kunt zien, maar de achtergrond van de vogels is wel echt mooi!
En nu zie ik je kat, ben benieuwd!
En je cadeau van de merrie met veulen, wat ontzettend mooi!
Ben je toevallig afgelopen weekend nog langs de atelierroute geweest?

Seven: het paardenportret is prachtig! En dat naambordje is ook knap, zeker gezien het formaat. Tenminste ik neem aan dat het niet zo groot is :D
Oh en dat tweede naambordje is ook al zo’n plaatje!
En je zoon heeft ook oog voor kunst :D Stoere bril heeft hij! Mijn oudste heeft ook een bril en je hebt zulke leuke brillen tegenwoordig.

Eva: Ik zie nu de eerste stap van het stoere schilderij met een leeuw, opdracht nu al geslaagd haha! En het eindresultaat is super. Die manen, wat een werk!

Sheran: wat ontzettend schattig dat bloemetje op het zelfgemaakte papier. Leuk in zo’n transparant lijstje. Die omschrijving is een beetje vaag, maar ik zie het helemaal voor me.
Dat tweede boek is mooi geworden zeg! Kan zo’n boek dan nog wel open, of is dat sowieso niet de bedoeling?
De lino tegeltjes passen mooi bij je bloemetjes.

Daisyree: heb Zorn palet even opgezocht, maar interessant! Zelf schilder ik eigenlijk altijd met dezelfde kleuren, heel soms een uitspatting. Bijkomend voordeel: zo blijft het wel betaalbaar.

Tip voor de olieverf gebruikers: bij Gerstaecker is de Old Holland olieverf goed afgeprijsd!

Vikawiek: heerlijk schilderijtje van het landschap :)

Ben vast wat vergeten, maar kan weer zonder schuldgevoel meepraten :D

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:07

SaskiaB schreef:
Jis: ik kan me voorstellen dat je geen blaadjes meer kunt zien, maar de achtergrond van de vogels is wel echt mooi!
En nu zie ik je kat, ben benieuwd!
En je cadeau van de merrie met veulen, wat ontzettend mooi!
Ben je toevallig afgelopen weekend nog langs de atelierroute geweest?


Dank je! :)

Nee helaas, 2 weken geleden een ongelukje gehad met paard dus zat de afgelopen tijd meer met mijn been omhoog dan dat ik er op stond. Nu hard aan de slag om een opdracht af te krijgen.

Jij wel gaan kijken? Of deed je mee?

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:51

Balen van je been, hopelijk snel weer de oude!

Nee, ik heb niet meegedaan hoor. Ben wel bij een paar adressen wezen kijken. Het was heel wisselend.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 19:19

Thanx!

Leuk, ja dat geloof ik. Paar jaar terug ook rond gekeken :j

Kwal
Berichten: 4441
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:36

Jis: beterschap!

Seven: heel gaaf portret van de hond, mooi contrast.

Saskia: wat een sprekende kinderportretten! Ik vind mensen altijd erg lastig, zowel in omgang als om te tekenen :P dus erg knap gemaakt!

Als ik iemand heb overgeslagen: sorry! Ben niet helemaal bij met reageren.

Hier zijn de schapen klaar :j


Afbeelding

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:53

Dank je Kwal :)