[ART][Vraag] Wol spinnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:06

julius_juut schreef:
Oh dat is echt prachtig dun gesponnen Veriye! Is dat ook nog een beetje sterk? Zo'n dikte wil ik ook wel leren spinnen, als het niet te brekerig is zou dat prachtig zijn om mee te kaartweven!


Dankje!
Het is zeker een sterk draadje. Ik moet het ook nog wel twijnen, dan wordt het ook nog wat sterker. Weet alleen niet of ik 2 of 3 draads ga twijnen.

Wat leuk MarloesHJ! Ik spin op dit moment ook op scotch tension, maar de volgende wordt weer dubbeldraads gesponnen. Dan krijg ik het draadje toch nog wat dunner :+
Ik hou ook niet zo van dikke draadjes en ga automatisch dun spinnen. Kan er niks aan doen, zelfs al wil ik dik...het lukt niet :o

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:48

Bedankt bokkers! Dankzij jullie is mijn eerste spoel un 6 jaar weer klaar <3

Ben ook gelijk met de volgende begonnen. Een heel fijne Merino met soja vezels...helaas is hij door transport en verhuizing en lagering wat vervilt (ligt al in de la sinds 2013..oeps), dus ik kam hem nu op met handkaardes en dat gaat prima en het draadje wordt echt mega zacht <3
Omdat ik niet vanuit de lontwol spin wordt hij niet zo dun als ik had gewild en is lichter van kleur, maar oh zooo zacht :D Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:58

Zo dat heb je snel gedaan! En wat prachtig gesponnen!
En die merino, wat een mooie kleur ook weer <3 En die dikte lijkt me prima bruikbaar toch? :D

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:43

Ik meld me ook *\o/*

Ik heb een spinworkshop gevolgd en heb daarna met de bemoedigende woorden van Axel de hobby thuis voortgezet en uitgebreid.

Eigenlijk ben ik een vachtvilter
Afbeelding

Maar niet alle vachten kan of wil ik vilten, dus ik zocht naar een manier om de wol anders te gebruiken. Bij voorkeur warm en droog binnen :') Zo kwam ik bij het spinnen.

Eerste helemaal zelfgemaakte getwijnde draad (op een geleende oude double drive. Ik heb nu thuis een tweedehands S10 met Irish tension).
Afbeelding

En nu bezig met de voorbereidingen om vanaf het nulpunt (ruwe vacht) het hele proces te doorlopen tot en met het spinnen. Ruw/gewassen/geplukt. Nu nog het kaarden en spinnen!
Afbeelding


@Veriye Dat ziet er keurig uit! Ik zou willen dat mijn draden zo dun en consistent waren!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:13

Welkom Naborah! Wat leuk! Vachtvilten is ook super leuk! Heb ik me alleen nooit echt in verdiept. Maar fijn dat het spinnen dan ren fijne aanvulling is.
Ik vind het process van vies naar spinbaar altijd erg leuk en heb ik vroeger okk gedaan :+ mijn man vond het maar niks, al die "stinkende" eol in huis haha :+

Ik vind je eerste getwijnde bol al echt super uitzien!
Irish tension is echt mijn aartsvijand _O- ik krijg er geen fijne draadjes mee gesponnen. Gelukkig kan ik bij mijn wieltjes tussen Scotch en dubbeldraads wisselen.

@8nnemiek: dankje...draadje mag nu rusten en dan ga ik twijnen.
En ja, die Merino is echt heel leuk, ookal is die anders dan gewenst haha en hij is zeker bruikbaar. Ik ga het tweedraads twijnen, dus wordt maximaal dubbel zo dik als nu. Denk dat ik dan bij een naald 3 tot 3.5 uitkom. Dus helemaal prima voor veel projecten.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 14:47

Welkom Naborah!
Ik vroeg me al af of jij je nog ging melden.
Ik krijg zelf ook weer zin om achter het spinnewiel te kruipen.
Maar eigenlijk moet ik eerst verder breien. :')

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:19

Ik heb mijn spinnen even onderbroken om een sliding hook voor mijn spinnewiel te printen. Ok, de originele is mooier. Maar kost ook 300 euro |o
Dus toch maar met de 3d printer een gemaakt. Vanavond wordt getest. Afbeelding

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:22

Veriye schreef:
Ik heb mijn spinnen even onderbroken om een sliding hook voor mijn spinnewiel te printen. Ok, de originele is mooier. Maar kost ook 300 euro |o
Dus toch maar met de 3d printer een gemaakt. Vanavond wordt getest. [ [url=m/VS0mLh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat cool! Hoe was het in gebruik?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:28

Hij was net te krap. Dus nog een gemaakt, die wat groter is. Maar ik moet hem minder breed maken. Anders kom ik niet helemaal aan het eind vab de spoel. Maar verder werkte het prima!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:04

Wat leuk dat je dat zelf maakt!
En gefeliciteerd met je verjaardag Veriye!

Edit:
Moet er trouwens niet toch één haakje op de vlucht blijven zitten? Nu loopt de draad tegen de spoel aan.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:08

Dankje Axel_1997! <3

Het lijkt er inderdaad op, maar komt door de hoek waarvan ik gefotografeerd heb. Tijdens het spinnen komt die nirt tegen de spoel aan gelukkig.

Maar ben er nog mee aan hrt spelen, omdat die dus nog te breed is en ook niet zo mooi :+dus wil het wat ronder maken. Nog genoeg ruimte ter verbetering dus haha.

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:12

Ik ben in kleine batches een ruwe vacht aan het verwerken. Het is een hoop werk, maar de lont die het oplevert spint fantastisch *\o/*
Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 18:45

Leuk Naborah!
Dat ziet er lang niet gek uit.

ik moet ook weer eens door. Maar ik heb te veel hobby's. En ik vind spinnen veel leuker dan breien. Dus dan gaat het garen zich opstapelen. |(

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 18:54

Leuk Naborah, respect dat je met die Irish tension zo een mooi draadje gesponnen krijgt :D

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:21

En, wordt er nog gesponnen of hebben we allemaal andere hobby's gevonden? :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART][Vraag] Wol spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:30

Ik heb het druk met verschillende hobby’s. Maar ik kom wel weer terug bij de wol.