[ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:07

Leuk! Netjes gewerkt zeg! Bij mijn eerste foto zie je erg de lijm. Gelukkig zie je het van een afstandje niet. Het kastje is maar 2 cm breed of zo, dus dat zie je niet meer terug. Maar hoe netter je werkt hoe mooier het resultaat inderdaad wordt.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:44

Ik heb als het goed is ook nog een miniatuur huisje. Ligt ergens stof te eten, dus zal ik in een vakantie (zomervakantie waarschijnlijk) eens aan beginnen.
En zit ook nog ergens in een doos :')

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 14:47

O sonde Coco4life, het is nu juist rotweer, ideaal om binnen lekker te hobbyen ik zou hem nu gaan zoeken!

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:40

Ik heb alleen geen tijd, want over een paar weken toets week :(

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 16:41

Oeps, dan moet je er even hard aan trekken. Heb je wat om naar uit te kijken!

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:04

Nou succes dan, over een paar weken.
Maar een leuke beloning voor een goede prestatie helpt soms wel :j

Andere vraag: doen jullie weleens wat met bewegende dingen in je modellen?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:26

ikke schreef:
Nou succes dan, over een paar weken.
Maar een leuke beloning voor een goede prestatie helpt soms wel :j

Andere vraag: doen jullie weleens wat met bewegende dingen in je modellen?


In mijn huisjes heb ik alleen een huisje met muziek, als mechanica erin.

Verder zijn er wel modellen waarbij (kast)deuren, laptops, platenspelers, lades etc open kunnen en waarbij je soms kunt draaien aan hendeltjes van koffiemolens, maar dat is allemaal handmatig, niet mechanisch of elektronisch.

Er zijn ook modellen, maar die vind ik te duur, waarbij je bijv een treinzitplaats maakt en dat dan de achtergrond achter het raam voorbij gaat. Dan is het net of hij rijdt. Die staat op Etsy, maar wordt per model aangemaakt. En dat is ook handmatig niet geautomatiseerd.

Waar denk je aan?

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:54

Monique1963 schreef:
ikke schreef:
Nou succes dan, over een paar weken.
Maar een leuke beloning voor een goede prestatie helpt soms wel :j

Andere vraag: doen jullie weleens wat met bewegende dingen in je modellen?


In mijn huisjes heb ik alleen een huisje met muziek, als mechanica erin.

Verder zijn er wel modellen waarbij (kast)deuren, laptops, platenspelers, lades etc open kunnen en waarbij je soms kunt draaien aan hendeltjes van koffiemolens, maar dat is allemaal handmatig, niet mechanisch of elektronisch.

Er zijn ook modellen, maar die vind ik te duur, waarbij je bijv een treinzitplaats maakt en dat dan de achtergrond achter het raam voorbij gaat. Dan is het net of hij rijdt. Die staat op Etsy, maar wordt per model aangemaakt. En dat is ook handmatig niet geautomatiseerd.

Waar denk je aan?

Ik ben op zoek naar ervaring met hele kleine motortjes en dat soort gepriegel met mechanica.

De kraan die ik eerder plaatste heeft een giek (kraanarm) die je met de hand moet verstellen. Dat is natuurlijk niet handig bij een verder op afstand te bedienen kraan :D Dus die giek moet ook op afstand, met een motortje en wat mechanica.....

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 17:57

Kun je dat niet met een mini servo motortje doen of zo?

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:08

Monique1963 schreef:
Kun je dat niet met een mini servo motortje doen of zo?

Ja, dat is een van de opties maar de afstand waarover de giek kan bewegen is te groot voor een servo met een armpje dus moet het met iets van een touwtje en een poelie.

De lineare beweging van de giek is 40mm.

Dat alles moet dan natuurlijk wel onzichtbaar in het bestaande kraanhuis gebouwd worden.

Afbeelding

Het huis is 33mm breed.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:11


ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:24

Monique1963 schreef:

Ik had zoiets gevonden bij Conrad. Daar ook een alternatief op het oog: https://www.conrad.nl/nl/p/motraxx-sgm2 ... 62611.html maar een poelie voor het touwtje heb ik nog niet gevonden.

Maar wie weet welke ideeën er nog meer bestaan.
Ik heb ook al gekeken om het mechanisme van het hijsen ergens te vinden en daar een motortje op te zetten maar dat valt niet mee.
De kraan is niet meer in produktie waarmee dit soort specifieke onderdelen ook lastiger wordt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 19:28

Ik had destijds mecano met motortjes. Geen idee of dat nog te krijgen is. Mijn reuzenrad kon ik ermee laten lopen

Ik lees trouwens al langer mee en tot nu toe heb ik de verleiding nog kunnen weerstaan maar ze zijn zo leuk. Ook een lego en nano blocks mens maar voor de motoriek moet ik blijven prutsen. En wat afwisseling is mooi meegenomen

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:44

@Ikke, misschien eens op een modelbouwforum vragen. Ik denk dat je daar misschien meer advies kunt vinden dan bij miniatuurhuisjes bouwers?

@Karuna, grappig dat jij ook nanoblocks doet. Doe ik ook en mijn laatste was het Louvre. Maar mijn hart ligt toch meer bij modelbouw van winkels van 1:24 ongeveer. Nu weer met een bakkerij bezig. Mijn stolpproject is af, matig vond ik die. Maar goed het eindresultaat is toch wel aardig.

SassyMoon
Berichten: 291
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 07:31

Heb je een foto van je stolpproject?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:50

SassyMoon schreef:
Heb je een foto van je stolpproject?


ja, zal ik zo ff maken.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:38

Oh heel leuk zeg!

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:45

Leuk, ja en nee.

Ik moest verven. Daar zag ik erg tegenop. Maar ik vond de steentjes verven van de bodem heel erg leuk. De rest verven was oké en de badkuip ging niet goed.

Verder vond ik de handleiding slecht. Je moet 3 lampjes maken (vind ik lastig altijd) en er staat maar van 2 beschreven waar ze moeten. Duh.

En wat er mis is gegaan weet ik niet, ik heb toch echt precies op de lijnen geplakt, maar de stolp paste er dus niet overheen. Je kunt het zien dat hij scheef staat en dat de bodem is opgetild.

Ik ga daar kunstgraspoeder overheen plakken, dat je het niet meer ziet.

Die molen bovenop heb ik zelf bedacht trouwens, er hoort een windmeter op maar die wilde niet lukken.

Dus leuk om te zien ja. Lollig ding. Leuk dat het in een stolp zit, dan is het gelijk stofvrij. (Overigens zaten er openingen bovenin het dak om zogenaamd naar beneden te gaan en de sproeier van de douche bijv stak uit de vloer omhoog, ook heel ludiek, maar dat heb ik allemaal aangepast en er doorzichtig plastic onder geplakt. )

Maar ik houd er een het-was-het-net-niet-gevoel van over. Deze serie van stolpjes is overigens gestopt.

SassyMoon
Berichten: 291
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:04

Best een groot ding die stolp? Of lijkt waarschijnlijk zo. Vind hem ook mwah.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:10

Als ik moet gokken is de stolp zelf iets van 25 centimeter? Het totaal iets van een halve meter?

Zo moest hij worden: https://www.robotime.nl/products/robotime-bloomy-house het is een serie van vier stolpen.

Ik zou de andere toch ook wel willen maken, met de ervaring die ik nu heb. Maar goed, ik heb nog een hele voorraad van andere miniatuur huisjes, dus ik kan nog ff vooruit.

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:48

Monique1963 schreef:
Als ik moet gokken is de stolp zelf iets van 25 centimeter? Het totaal iets van een halve meter?

Zo moest hij worden: https://www.robotime.nl/products/robotime-bloomy-house het is een serie van vier stolpen.

Ik zou de andere toch ook wel willen maken, met de ervaring die ik nu heb. Maar goed, ik heb nog een hele voorraad van andere miniatuur huisjes, dus ik kan nog ff vooruit.

Als ik de voorbeelden bekijk en jouw verhaal lees, krijg ik de indruk dat pasvorm niet de hoogste prioriteit heeft gehad bij de ontwikkeling. Op de foto zie je ook dat de stolp in het voorbeeld niet mooi aansluit op de voet.

Erg jammer want het ziet er verder wel heel leuk uit, met grappige details.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:07

ikke schreef:
Monique1963 schreef:
Als ik moet gokken is de stolp zelf iets van 25 centimeter? Het totaal iets van een halve meter?

Zo moest hij worden: https://www.robotime.nl/products/robotime-bloomy-house het is een serie van vier stolpen.

Ik zou de andere toch ook wel willen maken, met de ervaring die ik nu heb. Maar goed, ik heb nog een hele voorraad van andere miniatuur huisjes, dus ik kan nog ff vooruit.

Als ik de voorbeelden bekijk en jouw verhaal lees, krijg ik de indruk dat pasvorm niet de hoogste prioriteit heeft gehad bij de ontwikkeling. Op de foto zie je ook dat de stolp in het voorbeeld niet mooi aansluit op de voet.

Erg jammer want het ziet er verder wel heel leuk uit, met grappige details.


Ik zie het zelf niet dat de originele versies niet mooi aansluiten, ik zie het wel bij mijn project. Superscheef. Echt jammer want het idee is hartstikke leuk idd. Omdat de serie eruit gaat, hoop ik op koopjes ;-)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:19

Ik meld mij hier ook, wat leuk dat hier een topic van is! *\o/*

Ik heb een kleine collectie hier staan, ik mis alleen ruimte om veel meer te maken, dus ik ben eerst nu een kamer aan het verbouwen om ze allemaal mooi neer te kunnen zetten zodat de collectie kan groeien :')

Tuinhuisje

Afbeelding


Kasteel, mijn favoriet <3
Afbeelding


Afbeelding

Strandhuis volgens mij

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 18:24

Geweldig leuk zeg Grainey, leuk dat je je ook meldt in het topic! Je tuinkasje is megaleuk, welk merk is dat en hoe hoog is het project (ongeveer?)