[ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SassyMoon
Berichten: 297
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:04

Er zitten 2 flesjes bij waar niets op staat. 1 met witte en 1 met doorzichtige inhoud. Ik neem aan dat het de lijm is, maar wat is het verschil?

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:22

Wat een schatjes! Hahaha ik zocht op evora miniaturen en toen kreeg ik de raceauto Lotus Evora in miniatuur. Ik kan het hele merk niet vinden, maar het zijn wel schatjes! Die foodtruck zou echt leuk zijn om een foodtruck van te maken ipv een bloemenboer.

Dat witte is latexlijm denk ik. Tenminste als het geen verf is om alles wit te verven? En het doorzichtige is ook lijm. Met de doorzichtige kun je alles lijmen, maar met de witte lijm alleen hout. Papier bijv gaat rimpelen van die witte lijm.

SassyMoon
Berichten: 297
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:41

Ok dank je. Ik heb eerst de witte geprobeerd voor het hout, lijkt inderdaad op houtlijm, maar dan moet je het vast blijven houden denk ik? Daarna de doorzichtige en die lijmt als een tierelier. De eerste plankjes zitten aan elkaar. Houd me vast ik ben begonnen! :D

Edit, ik zag ze trouwens in de folder van komende week staan en dit zijn de 2 modellen. Ze zijn inderdaad schattig. Ik heb er verder 0 verstand van. Ben alleen super nieuwsgierig en enthousiast geworden door al jullie berichten.

pinto_1

Berichten: 2567
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:51

Monique1963 schreef:
Wat een schatjes! Hahaha ik zocht op evora miniaturen en toen kreeg ik de raceauto Lotus Evora in miniatuur. Ik kan het hele merk niet vinden, maar het zijn wel schatjes! Die foodtruck zou echt leuk zijn om een foodtruck van te maken ipv een bloemenboer.

Dat witte is latexlijm denk ik. Tenminste als het geen verf is om alles wit te verven? En het doorzichtige is ook lijm. Met de doorzichtige kun je alles lijmen, maar met de witte lijm alleen hout. Papier bijv gaat rimpelen van die witte lijm.



Ohhh, is dat houtlijm?
Ik heb het huisje bijna af en zit me steeds af te vragen wat ik met witte verf (zonder kwasten) moet als er niets te verven valt. _O-

De doorzichtige lijm is wel al op... :')

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:38

SassyMoon schreef:
Ok dank je. Ik heb eerst de witte geprobeerd voor het hout, lijkt inderdaad op houtlijm, maar dan moet je het vast blijven houden denk ik? Daarna de doorzichtige en die lijmt als een tierelier. De eerste plankjes zitten aan elkaar. Houd me vast ik ben begonnen! :D

Edit, ik zag ze trouwens in de folder van komende week staan en dit zijn de 2 modellen. Ze zijn inderdaad schattig. Ik heb er verder 0 verstand van. Ben alleen super nieuwsgierig en enthousiast geworden door al jullie berichten.


Je bent begonnen en vast niet meer te stoppen ;-) Het is zoooo leuk. Ja die witte lijmt het beste hout, maar ik vind het k-lijm en gebruik alleen de transparante.

Tip, je hebt van die doorzichtige maar heel heel heel erg weinig nodig. Alles wat uitpuilt wordt lelijk en het lijmt supersnel en goed.

pinto_1 schreef:
Monique1963 schreef:
Wat een schatjes! Hahaha ik zocht op evora miniaturen en toen kreeg ik de raceauto Lotus Evora in miniatuur. Ik kan het hele merk niet vinden, maar het zijn wel schatjes! Die foodtruck zou echt leuk zijn om een foodtruck van te maken ipv een bloemenboer.

Dat witte is latexlijm denk ik. Tenminste als het geen verf is om alles wit te verven? En het doorzichtige is ook lijm. Met de doorzichtige kun je alles lijmen, maar met de witte lijm alleen hout. Papier bijv gaat rimpelen van die witte lijm.



Ohhh, is dat houtlijm?
Ik heb het huisje bijna af en zit me steeds af te vragen wat ik met witte verf (zonder kwasten) moet als er niets te verven valt. _O-

De doorzichtige lijm is wel al op... :')


Grinnik, ja houtlijm dus. Zie boven.

Maar staat dat bij jullie dan niet in de handleiding?

En ik ga zo ook weer eens beginnen met een nieuwe! Zin an!

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:31

SassyMoon schreef:
Ok dank je. Ik heb eerst de witte geprobeerd voor het hout, lijkt inderdaad op houtlijm, maar dan moet je het vast blijven houden denk ik? Daarna de doorzichtige en die lijmt als een tierelier. De eerste plankjes zitten aan elkaar. Houd me vast ik ben begonnen! :D

Edit, ik zag ze trouwens in de folder van komende week staan en dit zijn de 2 modellen. Ze zijn inderdaad schattig. Ik heb er verder 0 verstand van. Ben alleen super nieuwsgierig en enthousiast geworden door al jullie berichten.

Pas maar op dan, voor je het weet ben je eraan verslingert!

Vandaag beurs in Houten, megadruk!
Leuke dingen gezien en een tikkie uit de bocht gevlogen met vijf locomotieven, 9 personenwagons en enkele goederenwagons plus nog wat onderdelen.
Oh ja en de kraan van Marklin voor 35 euri's! Die doet normaal 100+ en zal dus wel wat meer mankeren dan het ontbrekende besturingskastje, maar dat is de gok voor die prijs. Technisch zit ie niet zo moeilijk in elkaar.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75762.0

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:33

Monique1963 schreef:
Grinnik, ja houtlijm dus. Zie boven.

Maar staat dat bij jullie dan niet in de handleiding?

En ik ga zo ook weer eens beginnen met een nieuwe! Zin an!


Hier valt ook een kwartje. Alleen, als de sneldrogende lijm goed werkt, ga ik natuurlijk niet met houtlijm lopen kloten.
En, handleiding? Ik start altijd gewoon.

Ik was nog wel even naar het KV geweest, maar dit zag er ook weer uit als iets met veel knippen. En ik heb echt besloten dat de volgende voorgestanst word.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:37

Nee, ik heb ook nog heel wat flesjes houtlijm hier liggen die ik niet gebruikt heb. Maar ik gebruik ze voor grote mdf delen waar nog behang overheen komt omdat ik het ook nadelig vind dat morsen bij witte lijm zichtbaar blijft als wit. Dus alleen voor hout waar je het niet meer ziet gebruik ik het.

SassyMoon
Berichten: 297
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:10

OMG nu snap ik waarom je niet zoveel knipwerk wil hebben. Wat een werk en gepriegel! Dit wordt echt een 10 jaren project in dit tempo. De kast in elkaar lijmen vond ik leuker, al is die niet bepaald perfect te noemen. Beetje verslavend begint het al wel te worden...

Op de flesjes lijm stond overigens niets, ook niet in de handleiding. Het superlijm flesje kan niet eens blijven staan. Ook al zo handig.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:15

Daar moet je een plankje onder plakken met het ander flesje :)*

Nee hoor, geintje :D

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:18

Shirley schreef:
Daar moet je een plankje onder plakken met het ander flesje :)*

Nee hoor, geintje :D


Hahaha! Dat is wel een goeie!

En helaas is het wel idd vaak zo met de goedkopere bouwpakketten dat dingen minder fijn zijn. Maar daar vind je vast wel een crea oplossing voor.

En ja sassy uitknippen is vaak wel een dingetje. Ik ben ook wel altijd selectief in wat ik in mijn huisje stop of niet. Scheelt ook veel knipppen ;-) Niet alles MOET je erin doen, doe gewoon wat lukt en wat je leuk vindt.

En dat het lang duurt om te knutselen dat vind ik dan weer niet zo erg. Vind ik juist leuk!

SassyMoon
Berichten: 297
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:28

@Shirley, goed idee! Ik weet alleen nog niet of ik een plankje over heb, kwam al wel een plankje tekort voor in de kast.

@Monique ook een goede tip om niet alles van het kleine knipwerk erin te doen. Ik ga eerst eens met het grovere werk aan de gang en kijk dan wel wat mijn humeur aan friemelwerk aankan.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:30

SassyMoon schreef:
@Shirley, goed idee! Ik weet alleen nog niet of ik een plankje over heb, kwam al wel een plankje tekort voor in de kast.

@Monique ook een goede tip om niet alles van het kleine knipwerk erin te doen. Ik ga eerst eens met het grovere werk aan de gang en kijk dan wel wat mijn humeur aan friemelwerk aankan.


Dat dus! Ik maak ook altijd eerst de grootste delen. Liefs zet ik eerst de muren en vloer in elkaar. Dan de meubels en dan de priegeldingetjes als deco. Dus gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:04

Weer wat geleerd dat de witte lijm dus houtlijm is, ik pak altijd die andere en als die op is pak ik lijm van de Action

Project kattencafe is af, dus deze week maar eens kijken of ik kan starten met het kasteel - zelfde als Utixo nu mee bezig is :j

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:12

xingridx schreef:
Weer wat geleerd dat de witte lijm dus houtlijm is, ik pak altijd die andere en als die op is pak ik lijm van de Action

Project kattencafe is af, dus deze week maar eens kijken of ik kan starten met het kasteel - zelfde als Utixo nu mee bezig is :j


Ik heb ook al leuke tips uit dit topic gehaald, grappig dat we elkaar kunnen tippen.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:53

Ik kom even binnenvallen..

Ben namelijk ooit begonnen, maar nu echt geen tijd/zin meer, dus wat spullen evt in de verkoop.
Iemand interesse, mag als 1 koop mag ook los.
Prijs excl verzenden

Afbeelding Gebruikt maar minimaal. €10,-
Afbeelding
Nog nieuw in de verpakking €15,-

Grote huis: al wat kleine dingen van in elkaar gezet, zoals het tafeltje en wat kastjes. Zitten er uiteraard bij, vandaar ook leuke prijs. €20,-
Afbeelding

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:29

Ik kwam van de week een Tik Tok tegen waar ze een miniatuur huisje in de muur hadden gemaakt voor een Hamster. :')

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:41

Dat hamsterhuis is dan net zoiets als het muizenhuis zeker dat al eerder voorbijkwam hier in dit topic, leuk!

En leuke spullen heb je te koop, barbabientje. Daar kun je hier vast iemand heel blij mee maken!
Ik heb de middelste al, de onderste is niet in de schaal waarin ik bouw en de loep is interessant maar ik woon in Frankrijk en de verzendkosten zijn me dan te hoog.

darkangel23
Berichten: 117
Geregistreerd: 27-02-15

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:52

Mijn kattencafe begint ook vorm te krijgen. De meeste kleine dingen zijn af,ik moet alleen nog een zitkussen maken en de meeste plantjes. Maar ik ben eerst de muren in elkaar gaan zetten. Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:56

Supergezellig wordt het kattenhuis

Ik ben bezig met een project onder een stolp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

L_iek
Berichten: 9719
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:49

Mijn eerste set is binnen. Ik ben van de week vrij dan ga ik er eens aan beginnen.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:40

Gefeliciteerd, wat voor set is het uiteindelijk geworden?

L_iek
Berichten: 9719
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:03

Een ijskraampje. Ben heel benieuwd. Doe normaal gesproken vooral veel Lego maar wie weet gaat dit ook bevallen.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:27

O leuk, nanoblocks?

En is het ijskraampje soms Miss dessert ice cream station? Die vond ik geweldig leuk!

SassyMoon
Berichten: 297
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:43

Dat ziet er ook leuk ui @Monique.

Dit is wat ik tot nu toe in elkaar gezet heb.

Afbeelding