[DIGI] Het leven is verroekelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:32

Love it :D

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:27

Die muts is geweldig!!!

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:53

Fantastisch *\o/* Ik draag nooit mutsen maar deze zou ik wel dragen :D

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:17

Komt deze muts op de site?

black_kelpie

Berichten: 7824
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:25

Erg leuk die must! <3 Misschien ooit nog een volgende muts tegen de kauw?

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:37

Oh, daar moet dan "kauwt hè" op. Of zou je dan gezeik krijgen met die 'koud hè" muts van weetikveel hoe lang geleden?
En misschien geeft het wel teveel verwarring: kauwt is tenslotte normaal Nederlands.

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 14:58

Oooh dank jullie! Ze zijn echt mooi geworden, de kleuren zijn mooi helder en ze zitten lekker :D Ik heb er alvast ééntje van gepakt en die heeft mijn hoofd vandaag in het rotweer lekker warm gehouden.

Als het een succes blijkt te zijn komen er vast andere bij, en dan natuurlijk de kauw inderdaad! Ik denk dat je met 'koud hè' geen problemen krijgt hoor, mensen zeggen dat zó vaak en dan heb je ook nog de satire-uitzondering waar dit onder zou kunnen vallen :)

Ja hij komt op de website! We gaan er vandaag nog wat labeltjes in naaien zodat mijn naam er ook op staat zonder dat het te zichtbaar is, en dan moet ik er even goede foto's in wat beter weer van maken.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:05

Ik weet al precies wie ik die muts cadeau ga doen, alleen ergens beetje jammer dat hij in de zomer jarig is :D

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 19:24

Aah wat super leuk Qimm! Een goede investering voor de toekomst misschien? :D

Ze staan er nu op trouwens! Wel nog met een slechte (mobiel)foto dus de betere foto's houden jullie nog van me tegoed. Ik denk dat ik hem er samen met de boekenleggers op zet, die komen ergens begin volgende week als het goed is. Kijk ik ook naar uit, volgens mij worden die erg leuk!

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 09:15

Dit wil ik jullie niet onthouden: de eerste eitjes van het jaar!

Ze zijn vrij vroeg dit jaar, drie kasten (van de +/- 120, maar goed) hadden al eitjes! Deze kast is nieuw dit jaar, dus leuk dat er al een nestje in zit.
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14737
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 10:59

Ahhhh! <3

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 10:16

Heb ik net de mutsen, wordt het 25 graden :+ 'Gelukkig' wordt het straks weer iets kouder! Ik denk dat ik ze er voor deze maand nog op hou, en dan komen ze aan het einde van het jaar weer terug.

Maar ik heb ze even in de boom gehangen!
Afbeelding

Labeltjes :D
Afbeelding


Ik hoop zo dat jullie de boekenleggers ook leuk gaan vinden, volgens mij worden ze echt heel tof <3

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:24

Mariett schreef:
Dit wil ik jullie niet onthouden: de eerste eitjes van het jaar!

Ze zijn vrij vroeg dit jaar, drie kasten (van de +/- 120, maar goed) hadden al eitjes! Deze kast is nieuw dit jaar, dus leuk dat er al een nestje in zit.
[ [url=m/Yz7Syr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo leuk! *\o/* <3

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:33

Mariett schreef:
Dit wil ik jullie niet onthouden: de eerste eitjes van het jaar!

Ze zijn vrij vroeg dit jaar, drie kasten (van de +/- 120, maar goed) hadden al eitjes! Deze kast is nieuw dit jaar, dus leuk dat er al een nestje in zit.
[ [url=m/Yz7Syr.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een heerlijk halfslachtig nest hebben ze gemaakt. :') "Joh, we hebben wat takjes, we hebben wat troepjes, ik denk dat het wel klaar is."

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 15:15

Haha ik hoopte al dat iemand daar iets over ging zeggen! En heb nu ook leuk nieuws zodat ik even wat kan laten zien :D

Hier volgt alleen maar info over kauwen, geen tekeningen dus alleen lezen als je nieuwsgierig bent

Kast 221 (21 is het nummer binnen de kolonie, 200 is de koloniecode) is dus nieuw, en ze hebben keihard gewerkt om hem zo te krijgen :D Vandaag zag hij er zo uit (stroomdraad even negeren, daarmee doen we de kast dicht):

Afbeelding

We zien al jaren dat ze 'witte dingen' in hun kastje leggen. Kunnen sigaretten, papiertjes en van alles anders zijn, als het maar wit is. We hebben geen idee waarom. Voor het idee, dit is een hele hoge kwaliteit vrouwtjeskauw die elk jaar hele mooie grote kuikens maakt:

Afbeelding

Ze vullen hun kast eerst voor een groot deel met modder, zoals hier te zien is:

Afbeelding

Kast van de buitenkant zodat je kan zien hoeveel modder ze erin hebben gestopt, die buis is deel van het vlieggat:
Afbeelding

En dan doen ze er dus witte dingetjes in. We zijn nu bezig om uit te zoeken waarom ze het precies doen, en wat ze erin willen leggen! We hebben eerst printerpapier geprobeerd, dit strooiden we rondom de kasten maar vonden we niet terug. Daarna een soort zeil, knipten we in stukken en strooiden we rondom de kasten. Niet teruggevonden. Toen bedacht ik dat ik nog 'kauw van jou' kaartjes heb liggen van de eerste druk, zonder mijn naam achterop. Die hebben we toen maar gebruikt! De achterkant daarvan is helemaal wit dus daar hebben we stukken uitgeknipt. En jawel, deze vonden we wél terug:

Afbeelding

De kauwen vinden het papier dus gelukkig ook mooi :D Het is veel steviger dan printerpapier (80 gram tegenover 300 gram, bijna kartonnig) maar ze kunnen het wel zelf scheuren en beïnvloeden, wat ze lijken te doen. In de kolonie op de grond lagen alleen maar rechte stukjes papier en in de kasten verfrommelde en verscheurde, dat doen ze dus zelf. Het brengt ons hopelijk iets dichter bij de reden waarom ze het doen :)

Edit: En voor het idee, ze hangen ongeveer 4 meter hoog!

Ik heb een 'in de ban van de ringmus' trui aan omdat ik het niet kon laten om er ééntje voor mezelf te laten maken :+
Afbeelding


Afbeelding

Indy_Mouse_9

Berichten: 2125
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:31

Zo leuk dit veldwerk <3 En wat een hoop modder stoppen ze in die kasten dan! Nemen ze dat hapje voor hapje in hun snavel mee? Wat een werk...

Wat betreft het maken van fotos voor de kleur, misschien hebben jullie zoiets nodig als ze gebruiken om röntgren fotos te maken van babies: :D
https://www.tiktok.com/@soshamonay/vide ... 1438570757

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 15:40

Yes! Kluitje voor kluitje :)
Deze woont in 221, is waarschijnlijk het mannetje en heeft een kluit meegenomen voor het nest. Dit is een still van gisteren (geloof ik), we stoppen een klein actie-cameraatje in het buisje naast het vlieggat zodat we kunnen zien wie er binnen komt.
Afbeelding

En ja precies! Zoiets willen we maken :D Alleen het doorzichtige is spannend omdat het de kleur/grijswaarde kan beinvloeden, dus het moet net een beetje anders. Maar het concept is hetzelfde.

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [DIGI] Het leven is verroekelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 16:32

Zwaluwen maken hun nesten compleet van modder/klei, dat gaat met hele kleine snaveltjes tegelijkertijd. Dan denk je ook, waar begin je aan. Vooral omdat we hier op zandgrond zitten, en die nesten max 2 jaar meegaan, dus om het jaar moeten ze weer beginnen met bouwen.
En ik heb een keer een kunstnest opgehangen, dat werd totaal genegeerd door de sukkels. Hopeloos :D

Telpeva

Berichten: 14737
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:40

Wat bijzonder dat ze zo voor de kleur wit gaan, dat zal vast een reden hebben... maar wat?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:50

Oh wat een boel klei slepen ze dan mee zeg! Is de kast zo diep omdat ze graag zo'n laag klei gebruiken of gebruiken ze zo veel klei omdat de kast diep is? En waarom de handvol stokjes bij de ingang?


Toch mooi dat hun smaak goed genoeg is dat jouw kaartjes ze goed bevallen. :P
Is die liefde voor witte dingetjes iets van specifiek deze kolonie of van kauwtjes in het algemeen?

Melzazu
Berichten: 1788
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 20:57

julius_juut schreef:
Oh wat een boel klei slepen ze dan mee zeg! Is de kast zo diep omdat ze graag zo'n laag klei gebruiken of gebruiken ze zo veel klei omdat de kast diep is? En waarom de handvol stokjes bij de ingang?


Toch mooi dat hun smaak goed genoeg is dat jouw kaartjes ze goed bevallen. :P
Is die liefde voor witte dingetjes iets van specifiek deze kolonie of van kauwtjes in het algemeen?


Ik haak even hierbij aan want ik was dus ook benieuwd of als de kast minder diep is ze minder modder gebruiken of dat ze de kast dan negeren?

Wat een zooitje maken ze er eigenlijk van :D
Maar wel echt leuk om te zien en waarom ze dan die witte dingen graag willen dat lijkt me dus ook razend interessant om een antwoord op te krijgen. Vind ik nu al interessant laat staan als het je werk is zoals bij jou _/-\o_

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 21:12

Misschien denken ze dat hun eitjes minder opvallen tegen een lichtere ondergrond?

Hier wordt werkelijk van alles aangesleept om het nest te maken, tot strotouwtjes aan toe!

De zwaluwtjes zijn echte kunstenaars in het bouwen, de nesten gaan ook jarenlang mee en worden door de volgende generatie alleen opgeschoond en dan hergebruikt.
Ik zorg in droge lentes (hebben we die ooit gehad??) altijd voor wat extra modder :D

Leuke trui!!!

Mariett

Berichten: 4427
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-24 21:19

Ibbel poh ja, maar ze maken er prachtige werken van uiteindelijk! En in zo'n kunstnest zit de feng shui helemaal verkeerd, denk ik.

We hebben wel wat ideeën Telpeva! Maar zeker weten doen we het (nog) niet. We gaan nu vooral heel goed op de timing en voorkeuren van de witte dingetjes letten.

Elk kastje ziet er weer anders uit! De foto's hierboven zijn allemaal vanochtend gemaakt. We (ik praat nu vooral mijn professor na hoor) denken dat ze de modder en takjes erin gooien omdat ze normaal holenbroeders zijn, ze kiezen een gat in een boom uit om een nestje te maken. Omdat ze niet weten hoe diep het gat gaat proppen ze het vol met takken en modder zodat hun kuikens er niet doorheen vallen. Vind ik een hele logische uitleg, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Je ziet in ieder geval dus wel dat sommige vogels echt voorkeuren voor verschillende dingen hebben. Sommige vogels hebben hun kuikens het liefst bijna op de grond en anderen hebben hun kuikens bijna op de hoogte van het vlieggat.

De voorkeur voor witte dingen is iets voor kauwen in het algemeen! We zien het bij alle kolonies (helemaal nu we ze ook spul hebben aangeboden) en toen ik op de website van de vogelbescherming videobeelden uit kauwenkasten opzocht zag ik het ook weer. Bij 209 zie je bijvoorbeeld heel veel sigaretten erin. Dat zou logisch zijn omdat tabak een anti-parasitaire werking heeft. Maar het blijft dus niet bij sigaretten, als het gewoon maar wit is.

Shirley dat kan inderdaad heel goed en is ook één van de theorieën!

Telpeva

Berichten: 14737
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:02

Ik krijg zin om wit karton in de tuin te gaan strooien :')

Als er tzt een soort verslag zou komen van jullie onderzoek, wordt dat dan openbaar gemaakt op een of andere manier? Mijn ex-collega's bij de vogelopvang zouden dit soort info denk ik ook prachtig vinden. In de opvang komen ook veel hulpbehoevende kauwen binnen, in de broedperiode vooral weesjes, die worden uiteraard zo goed mogelijk geholpen en als 'wit' een soort betekenis voor ze heeft dan is dat misschien in een opvang ook leuk om aan te kunnen bieden.

In de vogelopvang wordt het liefst witte textiel (of licht gekleurd, of met zo minimaal mogelijke print) als ondergrond gebruikt o.a. om de mest en andere lichaamsappen te kunnen zien en te beoordelen op kleur. Een wond die (nog) niet was opgevallen kleurt goed op wit, als de mest een afwijkende kleur of consistentie heeft is dat op wit ook goed te onderschijten (flauwe pun intended). Ongedierte, gemorst voer (wat om een of andere reden op de grond ligt en niet in het bakje of in de vogel) , zulke dingen vallen dan meteen op.
Geen idee of kauwen zo ver erover nadenken, maar ik denk ik gooi het maar in de groep :D

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:03

"Mijn kauwen " hadden de witte binnenvoering van een paardendeken gebruikt. Ondanks de schoorsteenveger hebben ze het toch een keer voor elkaar gekregen om de schoorsteen te verstoppen. Dat heeft het nest niet overleefd en sindsdien heb ik geen kauwen meer in onze tuin gehad.

Nu hebben we Turkse tortel, houtduiven, verschillende mussen, vinken, mezen en merels in de tuin. En nog iets wat ik niet weet en kan vinden.