[ART][VRAAG] Diorama's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

[ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 16:55

Enige jaren geleden kwam ik via wat filmpjes op YouTube in aanraking met het maken van diorama's. Miniatuurwerelden/-landschappen die een verhaal vertellen, gemaakt van schuim, hout, steentjes, zand, klei, gips, verf en eigenlijk van alles. Er kunnen bewegende delen in zitten (zoals treinen), maar dat hoeft niet.
Recent heb ik deze interesse weer herontdekt (weer dankzij YouTube) en ik ben ergens wel heel geïnteresseerd. Ik vond alleen een topic uit 2012 op bokt, verder niets, afgezien van de kerstdorpen die elk jaar rond kerst opduiken (ook heel tof).

Ik ben eigenlijk nog een beetje in het stadium van informatie verzamelen (en heb ook geen tijd nu om een nieuwe hobby op te pakken), maar ben nieuwsgierig naar mensen die zich hiermee bezig houden. Hoe ben je begonnen? Wat zou er in een starterskit moeten zitten? Bestaan er workshops oid zodat ik het een keer kan proberen? En alles wat je kwijt zou willen, zoals foto's!

Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:16

Het eerste waar ik aan moet denken is de schaal waarop je iets zou willen maken, daar zit nog keuze in zeg maar en dan wordt de keuze ook vanzelf minder overweldigend wanneer je een keer (in een winkel, of online, of waar dan ook) op zoek zou willen gaan naar iets wat erbij past.

Kom je wel eens in het centrum van Rotterdam? Dan vind je denk ik de de Meijer en Blessing wel een leuke winkel, daar verkopen ze kant en klare spullen maar ook bouwpakketten en gereedschap. O.a. voor modelbouw, treinen, auto's, en ook spullen om bijvoorbeeld realistisch gras, bomen, hekwerk, water enz te kunnen maken.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:39

Wij doen aan modelbouw 1:160
Nspoor heet dat ook wel in onze wereld van de treinen.
Je hebt bijvoorbeeld ook andere schalen zoals half0 H0 genoemd. Dat is uit mijn hoofd 1:87

Ik ben van de omgeving en de huisjes enz.
Mijn partner doet dit al jaren, ik ben er sinds een paar jaar bij ingerold en vind het hartstikke leuk als hobby!

Alles is digitaal aangestuurd met sound. De treinen rijden ook daadwerkelijk. De huisjes bouw ik zelf en met bouwpakketen. Gras leg ik zelf met de grasmaster oa. En bij Van Petegem komen bijvoorbeeld diertjes en handgemaakte dingen vandaan.

Dit is een kleine impressie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 23:51

Leuk, reacties :D
Ik heb nog geen idee van schaal, daar zou ik nog naar moeten kijken. Helaas kom ik eigenlijk nooit in Rotterdam, maar er zijn vast meer winkels om eens te kijken ter inspiratie!
Toffe foto's Jolliegirl! Treinen en geluid, licht etc lijkt me ook heel tof, maar ik denk dat ik simpel ga beginnen en er hoeft niet altijd iets bewegends in. Gewoon natuur lijkt me ook al heel leuk!

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:37

Wat wij hebben is zegmaar ook geen goedkope hobby. Lees je eerst goed in.
Lochem zit een leuke winkel Nspoorstore

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:06

Mocht je onverhoopt van gedachte veranderen en toch een keer Rotterdam binnenwandelen is het leuk om eens bij Miniworld Rotterdam te gaan kijken. Die zitten aan de Weena, vlak bij het station. Ik heb daar een aantal jaar als maquettebouwer gewerkt en naast het grote landschap hebben ze ook diorama's :D en heel veel enthousiaste vrijwilligers die vast graag een hoop tips geven :D

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 18:49

Ik ben daar een keer geweest, was heel tof! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [ART][VRAAG] Diorama's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:50

Ik vind deze diorama echt fantastisch! <3 :wow: